Europaudvalget 2023-24
KOM (2023) 0459 Bilag 4
Offentligt
2809613_0001.png
11. januar 2024
SAMLENOTAT
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om Den
Europæiske Unions arbejdsmarkedsstatistikker om virksomheder og
om ophævelse af Rådets forordning (EF) nr. 530/1999 og Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 450/2003 og (EF) nr.
453/2008 (Kom(2023) 459 final)
Ændringer i forhold til samlenotat fremsendt til Folketingets Europaudvalg
den 24. november 2023 er markeret med streg i marginen.
1. Resumé
Kommissionen fremsatte 31. juli 2023 ovennævnte forslag til forordning.
Forslaget vedrører udarbejdelsen af europæisk arbejdsmarkedsstatistik om løn og ledige
stillinger for virksomheder. Forslaget samordner tre eksisterende områdespecifikke
retsgrundlag for udarbejdelsen af arbejdsmarkedsstatistik for virksomheder med henblik på
at integrere og harmonisere udarbejdelsen af statistikken.
Forslaget forventes ikke at have væsentlig nationale lovgivningsmæssige, statsfinansielle
samfundsøkonomiske konsekvenser eller konsekvenser for beskyttelsesniveauet i
Danmark. Derudover kan forslaget potentielt medføre administrative byrder for
erhvervslivet og særligt mindre virksomheder.
Regeringen støtter intentionerne om at integrere det lovgivningsmæssige grundlag for
arbejdsmarkedsstatistik for virksomheder. Regeringen er dog generelt opmærksom på
risikoen for at pålægge virksomhederne unødige byrder, herunder særligt de små
virksomheder, hvor en øget indberetningsbyrde er svært at håndtere. Regeringen er derfor
særligt opmærksom på, at det gøres muligt at udarbejde statistikken på baggrund af allerede
tilgængelige datakilder.
Regeringen er endvidere af den opfattelse, at omfanget af delegering af beføjelser til
Kommissionen skal afgrænses og præciseres. Endelig forholder regeringen sig kritisk til
forslagets indførelse af ’ad hoc’-moduler
til belysning af forefaldende arbejdsmarkedsforhold.
Sagen forelægges Folketingets Europaudvalg til forhandlingsoplæg.
2. Baggrund
1
kom (2023) 0459 - Bilag 4: Samlenotat vedr. forslag til forordning om arbejdsmarkedsstatistikker
2809613_0002.png
Kommissionen fremsatte 31. juli 2023 ovennævnte forslag til forordning.
Den danske version af forslaget blev modtaget i Danmarks Faste
Repræsentation ved EU 31. juli 2023.
Forslagets retsgrundlag er traktatens artikel 338 om udarbejdelse af
fællesskabsstatistikker. Forslagets hensyn til beskyttelse af fortrolige data sker
i henhold til forordning nr. 223/2009. Forordning nr. 223/2009 sikrer retten
til respekt for privatliv og familieliv og beskyttelse af personoplysninger, jf.
artikel 7 og 8 i Den Europæiske Unions charter om grundlæggende
rettigheder, samt beskyttelsen af fysiske personer i forbindelse med
behandling af personoplysninger, jf. EU's regler for databeskyttelse, herunder
databeskyttelsesforordningen. Forslaget skal vedtages i form af en forordning
efter den almindelige lovgivningsprocedure i henhold til traktatens artikel
294.
3. Formål og indhold
Forslaget har til formål at etablere en fælles lovgivningsramme for europæisk
arbejdsmarkedsstatistik
om løn og ledige stillinger
for virksomheder.
Lovgivningen integrerer hidtidige forordninger for løn- og
lønomkostningsstrukturer,
om
lønomkostningsindekset
og
kvartalsstatistikker over ledige stillinger i en samlet rammelovgivning.
Det overordnede formål er at:
1) samle den hidtidige lovgivning på området i en fælles
rammelovgivning, der er tidssvarende;
2) sikre, at lovgivningen er relevant og dækkende for alle væsentlige
brancher og sektorer;
3) sikre, at statistikken er sammenlignelig på tværs af medlemsstater og
statistikområder.
Forslaget lægger op til at samordne og udvide lovgivningen for at kunne
imødekomme nye brugerbehov, bl.a. gennem muligheden for at gennemføre
supplerende spørgsmål til eksisterende dataindsamlinger på ’ad hoc’-basis.
De væsentlige brugere er EU-institutionerne, nationale myndigheder,
forskere og offentligheden. Herudover inkluderer forslaget den kønsopdelte
lønstatistik i statistikforordningen. Den er tidligere blevet indsamlet på
frivillig basis.
Generelt udvider forslaget kravene på nogle statistikområder, så der er bedre
dækning af mindre virksomheder og af den offentlige sektor, der ikke alle
steder har været omfattet af den hidtidige lovgivning.
De præcise datakrav vil blive yderligere specificeret i gennemførelsesretsakter,
den foreslåede forordning giver mulighed for at justere listen over detaljerede
emner, deres hyppighed, referenceperioder og tidsfrister for dataindberetning
ved hjælp af delegerede retsakter. I det nuværende forslag er der ingen
2
kom (2023) 0459 - Bilag 4: Samlenotat vedr. forslag til forordning om arbejdsmarkedsstatistikker
2809613_0003.png
afgrænsning af de statistiske informationer, som medlemsstaterne via
kommissionsretsakter kan blive forpligtet til at levere.
Forordningen er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 338, stk. 1, og skal
behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF, artikel 294.
Kommissionen lægger op til, at forordningen skal træde i kraft fra 1. januar
2026 og gennemførselsforordningerne fra 2026 og 2028.
Den finansielle ramme for gennemførelsen af forslaget vil udgøre ca. 0,3 mio.
kr. i udviklingsomkostninger og 0,1 mio. kr. i driftsomkostninger på EU’s
budget i perioden 2025-2026.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal udtale sig i henhold til traktatens artikel 294 vedr.
proceduren om almindelig lovgivning. Der foreligger endnu ingen udtalelse
fra Europa-Parlamentet.
Forslaget behandles i Europa-Parlamentets økonomi- og valutaudvalg
(ECON), med bidrag fra udvalget for beskæftigelse og sociale anliggender
(EMPL). Tidspunktet for afgivelse af udvalgets rapport er endnu ikke fastlagt.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen angiver, at den foreslåede lovgivning er nødvendig for at sikre
sammenhæng, sammenlignelighed og kvalitet af den europæiske
arbejdsmarkedsstatistik
for virksomheder på tværs af EU’s medlemsstater.
Det er regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet, eftersom udarbejdelsen af sammenlignelig europæisk
statistik nødvendiggør en fælles lovgivningsramme, der fastlægger fælles
definitioner, tidsfrister, krav til kilde- og metodedokumentation m.v.
6. Gældende dansk ret
Forordningsforslaget erstatter en række Råds- og Parlamentsforordninger ((EF)
nr. 530/1999, (EF) nr. 450/2003 og (EF) nr. 453/2008) såvel som de heraf
afledte Kommissionsforordninger vedr. udarbejdelsen af europæisk
arbejdsmarkedsstatik om virksomheder.
Herudover er gældende dansk ret på området Lov om Danmarks Statistik.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have nationale lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser:
Forslaget kan potentielt medføre statsfinansielle konsekvenser. Forslaget
giver Kommissionen beføjelse til at udmønte forslaget via
gennemførelsesretsakter, hvilket kan medføre meromkostninger i Danmark.
Det er ikke muligt at vurdere disse på nuværende tidspunkt.
3
kom (2023) 0459 - Bilag 4: Samlenotat vedr. forslag til forordning om arbejdsmarkedsstatistikker
2809613_0004.png
Det bemærkes, at afledte nationale udgifter som følge af EU-retsakter
afholdes inden for de berørte ministeriers eksisterende bevillingsramme, jf.
budgetvejledningens bestemmelser herom.
Samfunds- og erhvervsøkonomiske konsekvenser:
Forslaget skønnes ikke at have
umiddelbare samfundsøkonomiske konsekvenser. Dette afhænger af at
gennemførelsen af forordningen kan baseres på allerede tilgængelige
datakilder, hvilket skal afklares.
Der en risiko for, at svarbyrderne for erhvervslivet øges, da forslaget åbner
muligheden for at indføre ekstra undersøgelser på ’ad hoc’-basis
for at kunne
tilgodese relevante policy hensyn. Dette kan medføre administrative byrder
for erhvervslivet og særligt mindre virksomheder. Da det konkrete indhold
og udmøntningen af disse gennemførelsesretsakter endnu ikke er kendt, er
det ikke muligt at skønne meromkostningerne og svarbyrden knyttet hertil.
Andre konsekvenser
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i
Danmark.
8. Høring
Forslaget er sendt i høring med svarfrist 1. september til følgende interessenter:
Akademikerne (AC),
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Bygge-, Anlægs- og Trækartellet (BAT),
Danmarks Nationalbank,
Danmarks Apotekerforening,
Danske Revisorer,
Danske Universiteter,
Dansk Arbejdsgiverforening,
Dansk Erhverv,
Dansk Industri,
Danske Malermestre,
Danske Maritime,
Danske Medier,
Dansk Metal,
Danske Rederier,
Danske Regioner,
Dansk Sygeplejeråd,
DTL - Danske Vognmænd,
Drivkraft Danmark,
FH (Fagbevægelsens Hovedorganisation),
Finansforbundet,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening,
FOA,
Foreningen Danske Revisorer,
Forhandlingsfællesskabet,
FTFa,
GLS-A,
GRAKOM,
Green Power Denmark,
4
kom (2023) 0459 - Bilag 4: Samlenotat vedr. forslag til forordning om arbejdsmarkedsstatistikker
HORESTA,
Kommunernes Landsforening (KL),
SMVdanmark,
IDA,
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd (VIVE),
ITD (International Transport Danmark),
Ledernes Hovedorganisation,
SAMA (Sammenslutningen af Mindre Arbejdsgiverforeninger),
TEKNIQ Arbejdsgiverne,
3F
Der er modtaget tre høringssvar fra Dansk Arbejdsgiverforening,
Akademikerne og Lederne.
Generelle bemærkninger
Dansk Arbejdsgiverforening
konstaterer, at forslaget potentielt indebærer en
betydelig administrativ byrde for virksomheder med færre end ti ansatte. For
DA står gevinsterne ved at udvide dækningen for statistikkerne for de mindre
virksomheder ikke mål med omkostningerne. DA ønsker en implementering
med genbrug af data fra andre administrative kilder mhp. at minimere byrderne
ved udvidelsen af dækningsområdet ift. de mindre virksomheder. Herudover
mener DA, at det er unødvendigt, at Kommissionen med forslaget får beføjelse
til at vedtage delegerede retsakter
om indberetning af data på ’ad hoc’-
basis.
Akademikerne
mener, at det er godt at efterse, om de aktuelle
arbejdsmarkedsstatistikker modsvarer de behov, der er på området.
Akademikerne er positive, hvis der gives bedre indsigt i lønforhold på
virksomheder med mindre end ti ansatte. Akademikerne udtrykker, at det er af
stor vigtighed, at der så vidt muligt er sammenlignelighed over tid i
statistikkerne. Slutteligt er Akademikerne enige i ambitionen om at skabe mere
sammenlignelighed på tværs af EU-landene.
Lederne
konstaterer, at forslaget potentielt indebærer betydelige administrative
byrder for virksomheder med færre end ti ansatte. Gevinsterne med at udvide
statistikdækningen med løsningsmodel 2 eller 3 står ikke mål med
omkostningerne. Derfor er det for Lederne vigtigt at sikre genbrug af data fra
andre administrative kilder. Herudover finder Lederne det unødvendigt, at
Kommissionen med forslaget får beføjelse til at vedtage delegerede retsakter om
indberetning af data på ’ad hoc’-basis.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være generel støtte til forslaget.
Dog er der stor tilbageholdenhed i forhold til at give Kommissionen for vide
delegationsbeføjelser til at ændre og udvide listen af detaljerede emner, som
der skal indsamle statistik om, samt mulighed for at indføre ekstra spørgsmål
på ’ad hoc’-basis
i enkelte år.
Herudover er der blandt en gruppe medlemsstater udtrykt skepsis med
hensyn til at pålægge små virksomheder og nationale statistikmyndigheder
yderligere byrder.
5
kom (2023) 0459 - Bilag 4: Samlenotat vedr. forslag til forordning om arbejdsmarkedsstatistikker
2809613_0006.png
Forhandlingerne i Rådet indledtes den 22. november.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter intentionerne om at integrere det lovgivningsmæssige
grundlag for arbejdsmarkedsstatistik om løn og ledige stillinger for
virksomheder.
Regeringen er dog generelt opmærksom på risikoen for at pålægge
virksomhederne øgede byrder, herunder særligt små virksomheder, der i
forvejen har sværest ved at absorbere en øget indberetningsbyrde. Regeringen
vil derfor arbejde for at det gøres muligt at udarbejde statistikken på baggrund
af allerede tilgængelige datakilder.
Regeringen mener endvidere, at omfanget af Kommissionens
delegationsbeføjelser skal afgrænses og præciseres med henblik på at begrænse
de økonomiske omkostninger og administrative byrder for virksomheder og
myndigheder.
Endelig forholder regeringen sig kritisk til forslagets indførelse
af ’ad hoc’-
moduler, hvor Kommissionen får bemyndigelse til at indføre krav om
yderligere
dataindsamlinger
til
belysning
af
forefaldende
arbejdsmarkedsforhold.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Der blev oversendt grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg d.
25. september 2023. Der blev oversendt samlenotat til Folketingets
Europaudvalg d. 24. november 2024. Folketingets Europavalg er desuden
blevet orienteret om udviklingen af sagen den 17. november 2023.
6