Notat
30. januar 2024
J.nr. 2023-7041
Kontor:
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Forslag til Rådets direktiv om transfer pricing, COM(2023) 529.
Revideret notat. Ændringer i forhold til grund- og nærhedsnotat af 12. december 2023
vedrører kun afsnit
8. høring.
1. Resumé
Kommissionen har den 12. september 2023 fremsat forslag til direktiv om transfer pricing. Direktivforsla-
get skal sikre, at alle lande i EU har nationale regler om transfer pricing, der fortolkes ens, hvad der ifølge
EU-Kommissionen vil begrænse risikoen for dobbeltbeskatningskonflikter internt i EU.
Direktivforslaget skønnes at have statsfinansielle konsekvenser. Direktivforslaget forventes ikke at med-
føre provenumæssige konsekvenser. Der vil dog være administrative omkostninger i Skatteforvaltningen i
form af mere kontrol som følge af, at flere virksomheder og transaktioner vil være omfattet af transfer pri-
cing-dokumentationskravene, end hvad der gælder efter nuværende danske regler.
Regeringen kan som udgangspunkt støtte direktivforslagets overordnede formål om at sikre en ensartet an-
vendelse og fortolkning af armslængdeprincippet i EU inden for rammerne af OECD’s
transfer pricing-
retningslinjer. Regeringen ser dog med skepsis på en række elementer i forslaget. Hvis disse opretholdes,
vil regeringen have svært ved at støtte forslaget.
For det første vurderes det, at forslaget vil medføre yderligere administrative konsekvenser hos Skattefor-
valtningen og skatteydere, uden at det indebærer en væsentlig styrkelse af indsatsen på transfer pricing om-
rådet. Det skyldes, at regeringen mener, at direktivforslaget ikke vil indebære en væsentlig reduktion i an-
tallet af dobbeltbeskatningskonflikter. EU-medlemslandene anvender allerede
OECD’s
transfer pricing-
retningslinjerne i national ret. Det vil derfor ikke bidrage væsentligt til en reduktion af antallet af kon-
flikter, at transfer pricing-retningslinjerne bliver obligatoriske for medlemsstaterne som følge af et EU-di-
rektiv eller at enkelte elementer harmoniseres i overensstemmelse med retningslinjerne.
Derudover er det væsentligt for regeringen, at armslængdeprincippet svarer til den nyeste version af
OECD-standarden. Regeringen er endvidere bekymret i forhold til det fremtidige arbejde med transfer
pricing i OECD, idet direktivforslaget forudsætter, at EU-Kommissionen og medlemslandene bliver enige
om en fælles holdning til transfer pricing arbejdet i OECD. Regeringen ønsker ikke at pålægge erhvervsli-
vet eller Skatteforvaltningen yderligere administrative byrder end højest nødvendigt, hvorfor den vil arbejde
for, at grænsen for kontrolbegrebet ikke fastsættes til 25 pct. af aktiekapitalen, men i stedet fastsættes til
50 pct., samt at der indarbejdes en undtagelse for små og mellemstore virksomheder til at udarbejde trans-
fer pricing-dokumentation. Det vil svare til de gældende regler i skattekontrolloven.
Selskab, Aktionær og
Erhverv [SAE]
Initialer:
KLN1