Europaudvalget 2023-24
KOM (2023) 0531 Bilag 1
Offentligt
2771070_0001.png
Grund- og nærhedsnotat
Kommissionens ændringsbrev nr. 1 til EU's 2024-budget
Nyt notat
KOM(2023) 0531
1. Resume
26. oktober 2023
Kommissionen præsenterede d. 7. juni 2023 forslag til EU’s 2024-budget.
Regeringen tog for-
handlingsoplæg i Folketingets Europaudvalg d. 27. juni 2023.
Som led i en fast, årlig praksis, har Kommissionen d. 9. oktober 2023 præsenteret et ændrings-
brev nr. 1 til det oprindelige budgetforslag. Ændringsbrevet indebærer isoleret set et fald i det
samlede forpligtigelsesniveau på 67,4 mio. euro og et tilsvarende fald i det samlede betalingsni-
veau i forhold til Kommissionens oprindelige forslag til EU’s 2024-budget.
Således udgør Kom-
missionens opdaterede forslag et samlet forpligtelsesniveau på ca. 189 mia. euro og et betalingsni-
veau på ca. 143 mia. euro. Rådets position til EU’s 2024-budget
lægger op til et udgiftsniveau
på 188,6 mia. euro i forpligtelsesbevillinger og 142,5 mia. euro i betalingsbevillinger.
Ændringsbrevet indeholder flere initiativer som tilpasser udgiftsniveauet. Disse vedrører særligt
nye tekniske skøn for renteomkostningerne til EU’s genopretningslån, en række mindre justerin-
ger under administrationsområdet,
herunder flere sekunderinger til EU’s Fælles Udenrigstjene-
ste, samt en række andre mindre tekniske tilpasninger.
Såfremt Kommissionens forslag til EU’s 2024-budget
inkl. ændringsbrev nr. 1 vedtages i sin
nuværende form, skønnes det danske EU-bidrag i 2024 at udgøre ca. 20,2 mia. kr. Der vil
bl.a. på baggrund af en endelig aftale om EU-budgettet kunne komme ændringer til dette skøn.
Der stiles mod afslutning af forhandlingerne om EU’s 2024-budget
i Forligsudvalget mellem
Rådet og Europa-Parlamentet ifm. ECOFIN-budget d. 10. november 2023. Ifølge oplysninger
fra Kommissionen er der en forskel på 1,4 mia. euro i forpligtelser og 1,0 mia. euro i betalinger
mellem Europa-Parlamentet og Rådets position, såfremt Europa-Parlamentets position overhol-
der den gældende MFF-aftale.
Regeringen vil i forbindelse med forligsproceduren arbejde for, at Rådets position i videst muligt
omfang fastholdes. Det vil være helt centralt for Danmark, at danske hovedprioriteter imødekom-
mes i et endeligt kompromis for EU's budget for 2024. Dvs., at en endelig budgetaftale i videst
mulige omfang bør imødekomme Danmark
og andre budgetansvarlige lande
på de væsentligste
spørgsmål om især niveau for margen og udgiftsniveau samt udgiftspolitiske prioriteringer, herunder
Ukraine, modernisering og klimaindsatsen.
kom (2023) 0531 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens ændringsbrev nr. 1 til budget for 2024
2771070_0002.png
Side 2 af 8
2. Baggrund
Kommissionen fremlagde d. 9. oktober 2023 ændringsbrev nr. 1 (KOM (2023)
0531) til EU's budget for 2024 af 7. juni 2023
1
, der skal behandles i henhold til
budgetproceduren. Hjemmelsgrundlaget er traktatens artikel 314 (beslutningspro-
cedure for budgettet) og finansforordningens artikel 41-42. Dertil kommer, at
Kommissionens forslag til EU’s budget for 2024 er fremlagt med udgangspunkt i
rammerne for den flerårige finansielle ramme for 2021-2027
(MFF’en), herunder
ordningen for den Europæiske Unions egne indtægter.
Idet Rådet og Europa-Parlamentet
ikke har kunnet opnå enighed om EU’s budget
for 2024, blev der d. 24. oktober indledt en 21 dage lang forligsprocedure med
Kommissionen i rollen som mægler. Forligsproceduren afsluttes d. 13. november.
3. Formål og indhold
Kommissionen fremsatte d. 7. juni sit oprindelige forslag til EU’s budget for 2024.
Kommissionen fremlagde d. 9. oktober sit årlige ændringsbrev til budgetforslaget,
der vil indgå som en del af forhandlingerne om 2024-budgettet mellem Rådet og
Europa-Parlamentet. Forslaget overholder rammerne i MFF-aftalen for 2021-
2027.
3.1 Kommissionens ændringsbrev 1
Med Kommissionens ændringsbrev nedjusteres det samlede forpligtelsesniveau
med 67,4 mio. euro og betalingsniveauet med 67,4 mio. euro,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Kommissionens ændringsbrev 1
Kommissionens oprinde-
lige forslag til 2024-bud-
gettet
Forpligtelser
21,4
75,0
57,4
3,9
2,3
15,8
11,9
187,8
1,6
0,5
1,6
189,4
0,4
Betalinger
20,9
34,2
54,2
3,3
2,0
15,1
11,9
141,7
1,7
-
1,4
143,1
30,6
Kommissionens forslag til
2024-budget inkl. ÆB1
Forpligtelser
21,4
74,9
57,4
3,9
2,3
15,8
12,0
187,7
1,6
0,5
1,6
189,3
0,4
Betalinger
20,9
34,1
54,2
3,3
2,0
15,1
12,0
141,6
1,7
-
1,4
143,0
30,7
Mia. euro, løbende priser
Budgetkategori
1. Det indre marked, innova-
tion og det digitale område
2. Samhørighed, resiliens og
værdier
3. Naturressourcer og miljø
4. Migration og grænsefor-
valtning
5. Sikkerhed og forsvar
6. Naboområder og verden
7. Administration
I alt budgetkategori 1-7
Heraf fleksibilitetsinstrument
Heraf Single Margin-instr.
Andre særlige instrumenter
I alt
Margen
Ændringsbrev 1
Forpligtelser
-
-0,1
-
-
-
-
0,0
-0,1
-
-0,1
-
-0,1
-
Betalinger
-
-0,1
-
-
-
-
0,0
-0,1
-
-
-
-0,1
0,1
1
Se tidligere oversendt samlenotat vedr. EU’s budget for 2023 af 19. juni 2023.
kom (2023) 0531 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens ændringsbrev nr. 1 til budget for 2024
Side 3 af 8
Anm.: Afvigelse i summer skyldes afrunding.
Kilde:
Kommissionens ændringsbrev 1 til Kommissions forslag til EU’s budget for 2024
Budgetkategori 1
Det indre marked, innovation og det digitale område
Kommissionen lægger med ændringsbrev 1 op til, at der ikke foretages justeringer
fsva.
budgetkategori 1
ift. Kommissionens oprindelige forslag til 2024-budgettet.
Budgetkategori 2 - Samhørighed, resiliens og værdier
Ændringsbrevet vedrører et fald i forpligtelser og betalinger på 74 mio. euro til fi-
nansieringsomkostninger
for EU’s genopretningsinstrument. Faldet kan henføres
til den øgede volatilitet på markedet med høje renter samt nye skøn over mæng-
den af udbetalinger til tilskud under EU’s genopretningsfacilitet i 2023.
Faldet medfører en tilsvarende reduktion
i det forventede brug af EU’s margenin-
strumentet (SMI).
Kommissionen oplyser derudover, at man overfører 10,5 mio. euro i forpligtelser
fra Fonden for Regionaludvikling til Horizon Europe i overensstemmelse med en
anmodning fra Litauen ifm. deres ændringer til deres strukturfondsprogramme-
ring.
Budgetkategori 3 - Naturressourcer og miljø
Fsva.
Budgetkategori 3
har Kommissionen opdateret skønnene for behovene under
Den Europæiske Garantifond for Landbruget (EAGF) som øges med 343 mio.
euro i forpligtelser og betalinger. Eftersom de formålsbestemte indtægter på om-
rådet tilsvarer de angivne behov, har Kommissionen ikke justeret i de samlede be-
villinger.
For så vist angår skønnene for behovene til de bæredygtige fiskeripartnerskaber
oplyser Kommissionen, at man overfører 2,6 mio. euro i forpligtelser og betalin-
ger fra reserver til de operationelle budgetlinjer.
Budgetkategori 4 - Migration og grænseforvaltning
Kommissionen lægger med ændringsbrevet op til, at der ikke foretages justeringer
fsva.
budgetkategori 4
ift. Kommissionens oprindelige forslag til 2024-budgettet.
Budgetkategori 5
Sikkerhed og forsvar
Kommissionen lægger op til, at der udelukkende foretages udgiftsneutrale over-
førsler fra reserverne til de operationelle budgetlinjer ifm. aftalerne om støtte af
ammunitionsproduktion (ASAP) og
fællesindkøb i EU’s forsvarsindustri
(EDIRPA).
Budgetkategori 6
Naboområder og verden
Kommissionen lægger med ændringsbrevet op til, at der ikke foretages justeringer
fsva.
budgetkategori 6
ift. Kommissionens oprindelige forslag til 2024-budgettet.
kom (2023) 0531 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens ændringsbrev nr. 1 til budget for 2024
Side 4 af 8
Budgetkategori 7
Administration
Kommissionen foreslår, at EU’s Fælles Udenrigstjeneste (FUT) tilføres 7,9 mio.
euro i forpligtelses- og betalingsbevillinger i 2024 udover sit oprindelige 2024-bud-
getforslag. Tilførslen dækker over finansieringen af 55 militære sekunderinger og
delvis finansiering af omkostningerne af fire eksperter til styrkelse af FUT’ens in-
formations og kommunikationsservice.
Kommissionen foreslår i ændringsbrevet at reducere lønudgifter for 3,7 mio. euro
i forpligtelses- og betalingsbevillinger i lyset af justeringen af 78 assistentstillinger
til sekretærfunktioner, jf. Kommissionsbeslutning C(2023) 5001 af 11. juli 2023.
Dertil kommer et par mindre budgettilpasninger for hhv. EU’s Revisionsret hhv.
Europa-Parlamentet.
Samlet leder det til en forøgelse af administrationsområdet på 4,6 mio. euro i for-
pligtelser og betalinger, hvorfor anvendelsen af margeninstrumentet øges til sam-
let 181,2 mio. euro på budgetkategorien. Kommissionen har oplyst, at man ikke
har foretaget justeringer til lønstigningstaksen ifm. ændringsbrevet sfa. usikkerhed
om forbruger- og prisindeks.
Decentrale agenturer
Der foretages en række udgiftsneutrale justeringer for et antal decentrale agenturer
mhp. at tilpasse niveauet for forpligtelser og antallet af ansatte i agenturerne, her-
under Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur (EASA), Det Europæiske Mari-
time Sikkerhedsagentur (EMSA) og Det Europæiske Værdipapir og Markedstil-
synsmyndighed (ESMA).
Dertil kommer en styrkelse af Den Europæiske Anklagemyndighed (EPPO) for 2
mio. euro, herunder til sikkerhed i bygninger og IT-systemer samt otte midlerti-
dige stillinger. Ligeledes foretages en udgiftsneutral styrkelse af Eurojust med fire
midlertidige stillinger i lyset af flere opgaver delegeret af og finansieret af det In-
ternationale Center for Retsforfølgning af Kriminelle Aggressioner mod Ukraine
(ICPA). Dertil foretages en udgiftsneutral reduktion i antallet af midlertidige stil-
linger i EU's agentur med ansvar for den operationelle forvaltning af store IT-sy-
stemer (eu-LISA) som følge af konklusionerne i de politiske forhandlinger om di-
gitalisering af visumprocedurer (KOM (2022) 0658). Ligeledes overføres 19,9 mio.
euro i forpligtelser og betalinger fra reserven til de operationelle linjer under in-
strumentet for grænsekontrol og visa (BMVI).
3.2 Forhandlingssituationen
Regeringen tog forhandlingsoplæg i Folketingets Europaudvalg d. 27. juni 2023.
Rådets position blev fastlagt d. 12. juli 2023 på Coreper, mens Europa-Parlamen-
tet vedtog sin position d. 18. oktober 2023. Tabel 2 giver et overblik over udgifts-
niveauerne i Kommissionens opdaterede budgetforslag og Rådets holdning samt
Europa-Parlamentets holdning til EU's budget for 2024.
kom (2023) 0531 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens ændringsbrev nr. 1 til budget for 2024
2771070_0005.png
Side 5 af 8
Tabel 2
Institutionernes position til EU’s 2024-budget
Kommissionens
forslag til 2024-
budget inkl. ÆB1
Forpl.
21,4
74,9
57,4
3,9
2,3
15,8
12,0
187,7
1,6
189,3
0,4
Bet.
20,9
34,1
54,2
3,3
2,0
15,1
12,0
141,6
1,4
143,0
30,7
Europa-Parla-
mentet*
Bet.
20,9
33,6
54,2
3,2
2,0
15,2
11,9
141,2
1,4
142,5
31,1
Forpl.
21,8
75,1
57,5
3,9
2,3
15,8
12,1
188,5
1,6
190,0
0,2
Bet.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
143,5
-
Forskel ml. EP
og Rådet
Forpl.
0,6
0,7
0,1
0,0
0,1
-0,1
0,1
1,4
-
1,4
-0,5
Bet.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
1,0
-
Mia. euro, løbende priser
Budgetkategori
1. Det indre marked, innovation og det
digitale område
2. Samhørighed, resiliens og værdier
3. Naturressourcer og miljø
4. Migration og grænseforvaltning
5. Sikkerhed og forsvar
6. Naboområder og verden
7. Administration
I alt budgetkategori 1-7
Andre særlige instrumenter
I alt
Margen
Rådet
Forpl.
21,2
74,4
57,4
3,9
2,3
15,9
11,9
187,0
1,6
188,6
0,6
Anm.: Afvigelse i summer skyldes afrunding. *Kommissionen har delt oplysninger om Europa-Parlamentets position
på forpligtelsesniveauerne samt det overordnede betalingsniveau eksl. MFF-revisionen. Der fremgår dog ikke
betalingsniveauer på de enkelte budgetkategorier.
Kilde: Kommissionens overblik over positioner til EU’s budget for 2024.
Rådets position indebærer en reduktion af udgiftsniveauet ift. Kommissions for-
slag til EU’s budget for 2024 med henblik på at sikre en forsigtig og realistisk bud-
gettering, tilvejebringe tilstrækkelige midler til at håndtere uforudsete begivenhe-
der som konsekvenserne af Ruslands invasion af Ukraine samt støtte til fastsatte
prioriteter. Rådets position til 2024-budgettet indebærer et udgiftsniveau på 188,6
mia. euro i forpligtelser og 142,5 mia. euro i betalinger.
Europa-Parlamentets
position til forhandlingerne om EU’s 2024-budget
inklude-
rer Europa-Parlamentets midlertidige position til MFF-revisionen
(2023/0201R(APP)). Således baserer Europa-Parlamentets
position til EU’s 2024-
budget sig ikke på rammerne af den gældende MFF-aftale 2021-2027. Kommissio-
nen har dog delt oplysninger som udelukkende vedrører Europa-Parlamentets po-
sition til EU’s 2024-budget
for forpligtelser samt det overordnede betalingsniveau.
Ifølge disse oplysninger foreslår Europa-Parlamentet en forøgelse i forpligtelsesni-
veauerne i samtlige budgetkategorier. Samlet er der en forskel på 1,4 mia. euro i
forpligtelser og 1,0 mia. euro i betalinger mellem Europa-Parlamentet og Rådets
position, såfremt Europa-Parlamentets position overholder den gældende MFF-
aftale.
kom (2023) 0531 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens ændringsbrev nr. 1 til budget for 2024
Side 6 af 8
Såvel Rådets som Europa-Parlamentets position er baseret på Kommissionens
oprindelige budgetforslag og tager således ikke højde for Kommissionens æn-
dringsbrev.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vedtog d. 18. oktober
2023 sin position for EU’s budget for
2024, jf. ovenstående afsnit. Centralt er, at Europa-Parlamentet inkluderer budget-
allokeringer fra sin midlertidige position til revisionen af EU’s flerårige finansielle
ramme (MFF) i sin position til 2024-budgettet. Således foreslår Europa-Parlamen-
tet forøgelser, der går ud over den eksisterende MFF-aftale 2021-2027.
5. Nærhedsprincippet
Forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet et forslag i relation til
EU’s budget kun kan behandles på EU-niveau.
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Når der er opnået enighed om EU's budget for 2024, vil det få betydning for ni-
veauet for det danske EU-bidrag i 2024, der vil blive opført på finansloven for 2024.
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Såfremt Kommissionens forslag vedtages i sin nuværende form, skønnes det
danske EU-bidrag i 2024 at udgøre ca. 20,2 mia. kr. Der kan komme ændringer til
skønnet, herunder som følge af budgetforhandlingerne med Europa-Parlamentet
og Kommissionen, evt. ændringsbudgetter, ændrede skøn for toldindtægter, BNI,
momsberegningsgrundlag, niveau for genanvendt plastemballage, bødeindtægter
mv.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Afhængig af det samlede udgiftsniveau på EU-budgettet og fordelingen af udgif-
terne på de forskellige udgiftsområder, vurderes forslaget til EU’s 2024-budget
at
have afledte konsekvenser for dansk erhvervsliv i form af fx støtte til danske land-
mænd, forskningsmidler til danske forskningsinstitutioner, strukturfondsmidler til
vækstfora, støtte til små og mellemstore danske virksomheder mv. De samlede er-
hvervsøkonomiske konsekvenser kan dog ikke kvantificeres, men afhænger især af
hvor stor en andel af budgettet, der tildeles vækstpolitikker.
8. Høringer
Ikke relevant.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU-landene
vedtog d. 12. juli 2023 med enstemmighed Rådets position til EU’s
2024-budget. Der er generelt fortsat opbakning til Rådets position, herunder de
udgiftspolitiske prioriteringer, forøgelse af margen samt Rådets erklæring vedr.
budgetkategori 7
administration,
særligt forbeholdenhed ift. de mekaniske lønjuste-
ringer og brugen af margeninstrumentet til finansiering heraf.
kom (2023) 0531 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens ændringsbrev nr. 1 til budget for 2024
Side 7 af 8
I de videre forhandlinger forventes en række budgetansvarlige lande at fokusere
på, at EU’s budget skal være retvisende og afspejle det faktiske udgiftsbehov.
Endvidere ventes samme gruppe af lande at argumentere for at sikre tilstrækkelig
manøvrerum til uforudsete begivenheder såvel som håndtering af evt. konsekven-
ser af krigen i Ukraine. Samtidig forventes en anden gruppe af lande at arbejde for
at sikre tilstrækkelige betalingsbevillinger til at dække det faktiske behov, herunder
særligt til samhørighedspolitikken.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringens holdning følger af forhandlingsoplægget d. 27. juni 2023. Der henvises
til oversendt samlenotat d. 19. juni 2023.
Ruslands invasion af Ukraine og den høje inflation udgør store usikkerhedsmomen-
ter for de europæiske økonomier. Det understreger samtidig nødvendigheden af at
sikre tilstrækkelige margener til, at der kan tages højde for uforudsete udgifter, som
måtte opstå i løbet af året. Regeringen finder derfor, at der er behov for en større
margen i 2024-budgettet, så EU hurtigt kan reagere, hvis der opstår uforudsete be-
hov. I lyset af det væsentlige behov for, at EU fortsat yder den nødvendige støtte
til Ukraine finder regeringen det centralt, at der rettidigt opnås enighed om det årlige
budget, og at budgetforhandlingerne således ikke unødigt forsinkes sfa. øvrige for-
handlingsforløb, herunder fx forhandlinger om Kommissionens forslag til en midt-
vejsrevision af EU’s flerårige finansielle ramme (MFF).
Det væsentligt lavere betalingsniveau i 2024 sammenlignet med 2023 ventes alt an-
det lige at lede til et øget dansk EU-bidrag i de kommende år. I lyset af pres på
nationale budgetter, finder regeringen det i den sammenhæng væsentligt, at Kom-
missionen sikrer større grad af forudsigelighed i implementeringen af EU’s budget.
EU’s budget for 2024 skal bringes i spil til at understøtte den fortsatte udvikling af
de europæiske økonomier. Samtidig skal budgettet adressere de største grænseover-
skridende udfordringer, som EU står overfor. Her er det særligt vigtigt, at under-
støttelse af den grønne omstilling prioriteres højt, samt at der fokuseres på politik-
ker, der har størst dokumenteret effekt ift. den grønne omstilling. Det kræver bl.a.,
at udgifterne fokuseres på de områder, hvor en fælleseuropæisk indsats har størst
merværdi, mens andre udgiftsområder bør reduceres
også for at begrænse belast-
ningen af medlemslandenes offentlige finanser, som er under pres i lyset af den høje
inflation og konsekvenserne af krigen i Ukraine. Det indebærer bl.a., at de fortsatte
stigninger til udgifter på administrationsområdet adresseres.
Fra regeringens side finder man det centralt, at der i budgetforhandlingerne fore-
tages samme konsolideringsbestræbelser og vanskelige prioriteringer, som udgør
rammerne for den nationale budgetlægning i medlemslandene. Der skal dermed
foretages reelle udgiftspolitiske prioriteringer og realistisk budgettering frem for
tilførsel af nye udgifter.
kom (2023) 0531 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens ændringsbrev nr. 1 til budget for 2024
Side 8 af 8
Det vil være helt centralt for Danmark, at danske hovedprioriteter imødekommes
i et endeligt kompromis. Dvs., at en endelig budgetaftale, i videst mulige omfang
bør imødekomme Danmark
og andre budgetansvarlige lande
på de væsentlig-
ste spørgsmål om især niveau for margen, udgiftsniveau samt udgiftspolitisk prio-
ritering, herunder Ukraine, modernisering og klimaindsatsen.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Regeringen tog forhandlingsoplæg på Kommissionens forslag til EU’s 2024-bud-
get d. 27. juni 2023. Kommissionens ændringsbrev nr. 1 til EU’s 2024-budget
har
ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.