Til erhvervsminister Morten Bødskov & justitsminister Peter Hummelgaard
(Sendt i kopi til Den Danske Repræsentation i Bruxelles
(Sendt i kopi til Folketingets Erhvervsudvalg og Europaudvalget)
Vedrørende det belgiske formandskabs forslag til kompromis ift. Late Payment
Kære erhvervsminister, kære justitsminister.
Fra SMVdanmark tillader vi os at henvende os til jer i forbindelse med regeringens stillingtagen til det for-
slag til ”Late
Payment Regulation”,
der aktuelt behandles i EU-systemet,
bl.a. på et arbejdsgruppemøde
(”Working Party on Competetiveness and Growth
(Internal Market
–
Late payment) i regi af det belgiske
formandskab i morgen den 16. maj.
Et stort flertal i Europa-Parlamentet vedtog 23. april 2024, at der skal lægges et loft over lange betalings-
frister, så betalingsfrister på over 60 dage som hovedregel vil være ulovlige. Blandt de danske medlemmer
var der støtte fra såvel Socialdemokratiet som Venstre og Moderaterne samt Radikale og SF. Med denne
vedtagelse er Europa-Parlamentet kommet de europæiske SMV’er en smule i møde. Men dog langt fra nok
til at sikre SMV’erne fair og lige konkurrenceforhold overfor de store virksomheder.
Som en del af den videre proces skal sagen behandles af en arbejdsgruppe under ministerrådet 16. maj,
hvor det belgiske formandskab har fremlagt et kompromisforslag. Forslaget trækker desværre i den for-
kerte retning og ikke går langt nok i sin beskyttelse af
SMV’erne
mod de store virksomheders misbrug af
lange betalingsfrister.
I SMVdanmark har vi længe kæmpet for et lovgivningsmæssigt indgreb mod urimelige betalingsfrister, og
derfor er vi positive overfor, at forslaget er kommet så langt i den politiske behandling. Vi vil dog gerne
advare mod nogle konkrete elementer i det nuværende kompromisforslag fra formandskabet, som des-
værre stiller SMV’erne ringere, end
Kommissionens forslag og Europa-Parlamentets vedtagelse.
Det er for det første uhensigtsmæssigt, at formandskabets kompromisforslag til Rådet lægger op til en
løsning, hvor der etableres et lovgivningsmæssigt loft over betalingsfrister på maksimalt 60 dage. Dette kan
på overfladen se positivt ud. Men SMVdanmark frygter, at dette de facto vil føre til længere betalingsfrister.
Hvis der i loven kommer til at stå, at man kan aftale/kræve op til 60 dages betalingsfrist, frygter SMVdan-
mark, at flere af de betalinger der i dag sker med korte betalingsfrister, vil blive forlænget, fordi kunden
bliver opmærksom på muligheden og vil kræve det. Derfor er Kommissionens oprindelige forslag om max.
30 dages betalingsfrist den eneste rigtige vej til en beskyttelse af de mindre leverandører.
Forslaget indeholder mulighed for, at man kan foretage undtagelser ift. særlige brancher, hvis der skulle
vise sig udfordringer. Det er i den forbindelse afgørende, at der bliver snævre rammer for, hvornår denne
mulighed kan anvendes. Et element, der kan være med til at begrænse anvendelsen er, at medlemsstaterne
i hvert tilfælde skal dokumentere behovet for en afvigelse fra de generelle regler overfor kommissionen.
Forslaget har beholdt muligheden for en verifikationsperiode, men uden angivelse af, om det er 30 plus 30
dage, sådan som det er i Parlamentets forslag eller 30 plus 60 dage. Dette tilføjer et element af usikkerhed,
og dette bør adresseres.