Europaudvalget 2023-24
KOM (2023) 0593 Bilag 1
Offentligt
2792748_0001.png
4. december 2023
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissionens forslag om ændring af forordning (EU) nr. 1092/2010,
(EU) nr. 1093/2010, (EU) nr. 1094/2010, (EU) nr. 1095/2010 og (EU)
2021/523 for så vidt angår visse rapporteringskrav inden for
finansielle tjenesteydelser og investeringsstøtte, KOM (2023) 593
Nyt notat.
1. Resumé
Kommissionen præsenterede den 17. oktober 2023 et forslag til forordning
om at ændre de grundlæggende forordninger for Det Europæiske
Finanstilsynssystem (ESFS)
1
og forordningen om InvestEU-programmet
2
for så vidt angår visse rapporteringskrav inden for finansielle
tjenesteydelser og investeringsstøtte (data-delingsforslaget).
Formålet med forslaget er at nedbringe de finansielle virksomheders
byrder forbundet med indberetning til finansielle tilsynsmyndigheder og
indgår i en større tværgående pakke fra Kommissionen om at reducere de
administrative byrder i EU. Forslaget udvider de europæiske og nationale
tilsynsmyndigheders muligheder for at dele data med hinanden samt åbner
mulighed for at dele anonymiseret data med Kommissionen, finansielle
institutioner og forskere.
Kommissionen foreslår også, at de europæiske tilsynsmyndigheder skal
arbejde med effektiv indberetning af data til myndigheder i deres arbejde
med tilsynskonvergens i EU.
Forslaget forventes at have positive samfundsøkonomiske konsekvenser, i
det omfang forslaget giver virksomhederne færre administrative byrder og
omkostninger til indrapportering af data til tilsynsmyndigheder. Forslaget
vil være direkte gældende i Danmark.
Regeringen støtter målsætningen med forslaget, men finder det vigtigt at
fastholde, at data indsamlet til tilsynsmæssige formål som udgangspunkt
alene bør anvendes til dette formål med henblik på at sikre en høj tillid til
ESFS omfatter de tre europæiske tilsynsmyndigheder EBA, ESMA og EIOPA samt
ESRB. Konkret drejer det sig om forordningerne (EU) nr. 1092/2010, 1093/2010,
1094/2010 og 1095/2010
2
Forordning (EU) nr. 2021/523
1
kom (2023) 0593 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om visse rapporteringskrav inden for finansielle tjenesteydelser og investeringsstøtte
2792748_0002.png
2/8
dataindsamlings- og datadelingsrammen. Regeringen finder det vigtigt, at
forslaget medfører reelle byrdelettelser for de finansielle virksomheder og
ikke giver nationale myndigheder unødige byrder. Regeringen finder det
også vigtigt, at ESA’ernes fokus på kerneopgaver ikke udvandes ved at
pålægge dem yderligere opgaver. Endelig finder regeringen det vigtigt at
sikre tilstrækkelige rammer for at fastholde tilsynsmyndighedernes
tavshedsforpligtelser og fortsætte den nuværende brug af data til
tilsynsvirksomhed.
2. Baggrund
Kommissionen præsenterede den 17. oktober 2023 et forslag til forordning
om ændring af forordning (EU) nr. 1092/2010, (EU) nr. 1093/2010, (EU)
nr. 1094/2010, (EU) nr. 1095/2010 og (EU) 2021/523 for så vidt angår
visse rapporteringskrav inden for finansielle tjenesteydelser og
investeringsstøtte (data-delingsforslaget).
Forslaget blev præsenteret sammen med Kommissionens arbejdsprogram
for 2024
3
og som et led i opfølgningen på Kommissions meddelelse for
EU’s konkurrenceevne på lang sigt efter 2030
4
. Kommissionens
arbejdsprogram for 2024 indeholder bl.a. en pakke bestående af 26
forskellige forslag, som har til formål at lette de administrative byrder for
virksomhederne i EU, uden at sænke niveauet for sociale forhold,
sikkerhed, forbrugerbeskyttelse, miljøet eller økonomiske standarder.
Kommissionens meddelelse indeholder ikke lovgivningsmæssige
initiativer, men opridser en række fokusområder og prioriteter, hvor
Kommissionen vil forsøge at skabe bedre rammevilkår for vækst i EU.
Data-delingsforslaget indgår som en konkret opfølgning på
Kommissionens målsætninger.
Data-delingsforslaget ændrer på de fire forordninger, der tilsammen
etablerer Det Europæiske Finanstilsynssystem, henholdsvis
Det
Europæiske Udvalg for Systemiske Risici (ESRB), Den Europæiske
Banktilsynsmyndighed (EBA), Den Europæiske Tilsynsmyndighed for
Forsikrings- og Arbejdsmarkedspensionsordninger (EIOPA)
og
Den
Europæiske Værdipapir- og Markedstilsynsmyndighed (ESMA).
Derudover ændrer forslaget forordningen for InvestEU.
EBA, EIOPA og ESMA kendes også som de europæiske
tilsynsmyndigheder (ESA’erne) på det finansielle område, og arbejder bl.a.
for at sikre konvergens i det nationale tilsyn på tværs af EU og med direkte
tilsyn af visse finansielle virksomheder. I den forbindelse indsamler
ESA’erne blandt andet data direkte fra de finansielle virksomheder samt
indirekte
gennem
de
nationale
tilsynsmyndigheder
https://commission.europa.eu/strategy-documents/commission-work-
programme/commission-work-programme-2024_en
3
4
https://www.eu.dk/samling/20222/kommissionsforslag/KOM(2023)0168/bilag/2/270322
9.pdf
kom (2023) 0593 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om visse rapporteringskrav inden for finansielle tjenesteydelser og investeringsstøtte
2792748_0003.png
3/8
(tilsynsmyndighederne). Dataene bruges blandt andet til at udstede
vejledninger om EU-lovgivning, udarbejde tekniske standarder mv.
InvestEU er er garantiprogram etableret af EU og understøttet af EU-
budgetmidler med det formål at mobilisere private investeringer i EU inden
for en række strategiske områder:
Bæredygtig infrastruktur
Forskning, innovation og digitalisering
Små og mellemstore virksomheder
Sociale investeringer og færdigheder
Den Europæiske Investeringsbank (EIB) er den største implementerende
partner under programmet, hvilket vil sige, at banken yder finansieringer
til projekter i EU med særlige garantier fra InvestEU-programmet
tilknyttet. Andre finansielle institutioner kan også ansøge om at blive en
del af garantiprogrammet.
Retsgrundlaget for forslaget er artikel 114 i Traktat om Den Europæiske
Unions Funktionsmåde (TEUF) for så vidt angår området for finansielle
tjenesteydelser samt artikel 173 og artikel 175, stk. 3, for InvestEU.
Europa-Parlamentet og Rådet er medlovgivere. Rådet træffer beslutning med
kvalificeret flertal.
3. Formål og indhold
Forslaget om datadeling har overordnet to formål:
1. At nedbringe byrder forbundet med indberetning fra finansielle
institutter til tilsynsmyndigheder, hvor der i visse tilfælde kan være
overlappende krav i forhold til indberetning fra forskellige
myndigheder – europæiske og nationale.
2. At muliggøre mere brug af data til andre formål end tilsyn ved at:
a. Gøre det muligt for Kommissionen at bruge data til at
underbygge nye forslag til lovgivning
b. Muliggøre deling af data fra myndigheder til innovation og
forskning
c. Muliggøre at myndigheder kan genbruge data til andre
formål,
herunder
til
at
fjerne
unødige
rapporteringsforpligtelser.
Udvidet deling og brug af data
Forslaget udvider ESA’ernes og de nationale tilsynsmyndigheders
forpligtelser til at dele data, som de finansielle virksomheder har
indberettet til dem i forbindelse med myndighedernes tilsynsaktiviteter.
Den finansielle lovgivning giver i dag mulighed for, at de nationale
tilsynsmyndigheder, i Danmark Finanstilsynet, og ESA’erne indhenter
data fra de finansielle virksomheder under tilsyn for at kunne udføre
tilsynsarbejdet. Lovgivningen i dag giver også mulighed for at dele data
kom (2023) 0593 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om visse rapporteringskrav inden for finansielle tjenesteydelser og investeringsstøtte
4/8
mellem myndigheder, såfremt det understøtter et tilsynsmæssigt formål. Fx
kan Finanstilsynet dele data om individuelle danske banker med EBA i
forbindelse med konkrete tilsynsindsatser, som går på tværs af EU.
Ifølge Kommissionen skal mulighederne for øget deling af data mellem
tilsynsmyndigheder nedbringe mængden af dobbeltrapportering, hvor
finansielle virksomheder indberetter de samme data til forskellige
myndigheder.
I den nuværende lovgivning må ESA’erne ikke dele data med hinanden.
Desuden er det frivilligt for ESA’erne at dele data med de nationale
finansielle tilsynsmyndigheder. Ifølge forslaget skal ESA’erne og de
nationale finansielle tilsynsmyndigheder fremadrettet være forpligtet til at
udveksle data med andre ESA’er og nationale finansielle
tilsynsmyndigheder.
I forbindelse med udveksling af data stilles der krav om, at myndigheder
kun kan anmode andre myndigheder om data, som de selv har hjemmel til
at indhente. Det er også hovedreglen i dag, men der er mulighed for at
afvige fra reglen. Fremover vil der ikke være mulighed for afvigelser. I
forbindelse med en anmodning skal det angives, hvilken hjemmel den
anmodende myndighed har til at indhente data. Endvidere skal den
afsendende myndighed underrette det finansielle institut eller myndighed
om udveksling af data fra dem.
Derudover foreslår Kommissionen, at ESA’erne og ESRB skal tage hensyn
til oplysninger, der allerede er indsamlet af andre myndigheder og
eksisterende officielle statistikker for at undgå dobbelte indberetningskrav.
Udvekslingen af data skal ske i overensstemmelse med bestemmelser om
tavshedspligt, databeskyttelse og andre beskyttelseshensyn i
sektorlovgivning. Det betyder, at der i visse tilfælde vil være
begrænsninger på mulighederne for at dele data og dermed ikke en
uindskrænket datadeling. I dag står tavshedspligten ikke i vejen for
datadeling mellem tilsynsmyndighederne. Delte data er dog fortsat
tavshedsbelagt, og delingen af data skal understøtte et konkret
tilsynsformål. Det kan være deling af oplysninger om en bank med filialer
i flere EU-lande, hvor værtslandets myndighed deler data med hjemlandets
myndighed. Med Kommissionens forslag vil tavshedspligten fortsat følge
data, men deling af data skal ikke nødvendigvis understøtte et konkret
tilsynsformål, hvis fx Kommissionen skal have adgang til data.
Udvidet adgang til data
Kommissionen foreslår, at myndighederne også skal dele data med
Kommissionen og kan dele med finansielle institutter, forskere og andre
med en legitim interesse. For denne slags delinger opsættes der andre
rammer for deling end med myndigheder.
kom (2023) 0593 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om visse rapporteringskrav inden for finansielle tjenesteydelser og investeringsstøtte
2792748_0005.png
5/8
Efter begrundet anmodning fra Kommissionen skal ESA’erne eller
tilsynsmyndigheder dele data indberettet af finansielle institutter. Som i de
nuværende regler skal data videregives i en form, så det ikke er muligt at
identificere individuelle enheder eller indeholder persondata.
ESA’erne og tilsynsmyndigheder kan dele data med finansielle institutter,
forskere og andre enheder, såfremt de har en legitim interesse, fx til
forsknings- eller innovationsformål. Data, der deles med disse modtagere,
anonymiseres
og
skal
beskytte
fortrolig
information,
forretningshemmeligheder eller intellektuelle ejendomsrettigheder (IPR).
Hvis en myndighed ønsker at dele data, som stammer fra andre
myndigheder, skal den myndighed, som har indsamlet oplysningerne, give
samtykke til videredeling til ovennævnte modtagere. Det er også tilfældet,
hvis der er tale om data på aggregeret niveau.
Se også oversigt i bilag I.
ESA’ernes arbejde med effektiv rapportering
En af ESA’ernes arbejdsopgaver er at være med til at sikre
tilsynskonvergens på tværs af EU. Det gør de konkret ved bl.a. at vurdere
anvendelsen af tekniske standarder vedtaget af Kommissionen, og af deres
egne retningslinjer og henstillinger. Kommissionen foreslår, at ESA’erne
fremadrettet som led i dette også skal have fokus på at foreslå at fjerne
overflødige eller forældede rapporteringskrav og minimere
omkostningerne.
Desuden foreslås det, at ESA’erne i evalueringer af nationale
tilsynsmyndigheder skal omfatte effektiviteten af nationale
indberetningskrav og deres overensstemmelse med EU-krav.
InvestEU
Under InvestEU rapporterer finansielle institutter, virksomheder mv. til
myndigheder. Kommissionen foreslår, at rapporteringsfrekvensen for
implementerende partnere under InvestEU ændres fra to gange om året til
én gang. Den foreslåede ændring omfatter følgende sektorer: Adgang til
finansiering for SMV'er og investeringsstøtte til virksomheder inden for
bæredygtig infrastruktur, forskning, innovation og digitalisering samt
sociale investeringer og færdigheder. Ændringen er målrettet programmets
implementerende partnere og de virksomheder, de yder finansiering til
under programmet, som har angivet, at rapporteringskravene er besværlige.
Forslaget vil mindske arbejdsbyrden for finansielle formidlere, SMV’er og
andre virksomheder uden at få nogen væsentlig betydning for
konsekvenser for gennemførelsen af programmet.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet er medlovgiver på forslaget. Europa-Parlamentet har
endnu ikke fastlagt sin holdning til Kommissionens forslag.
kom (2023) 0593 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om visse rapporteringskrav inden for finansielle tjenesteydelser og investeringsstøtte
2792748_0006.png
6/8
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen foreslår alene ændringer til eksisterende bestemmelser i
EU-regulering. Kommissionen anfører, at en ændring på EU-niveau bedst
sikrer samme retssikkerhed og lige vilkår på tværs af grænser.
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering og finder, at forslaget er i
overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Forslaget indeholder bestemmelser om, at udvekslingen af data skal tage
højde for begrænsninger i deling af visse data grundet tavshedspligt,
databeskyttelse eller begrænsninger i sektorlovgivning. De nationale
bestemmelser om tavshedspligt, der findes på det finansielle område i
Danmark, er implementering af EU-regulering.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget vil, idet det er en forordning, være direkte gældende i Danmark.
Som følge af, at bestemmelserne om tavshedspligt på det finansielle område
stammer fra EU-regulering vil der ikke være konsekvenser for dansk ret.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget kan indebære et øget ressourcetræk for Finanstilsynet i forhold til
at kunne håndtere et stigende antal forespørgsler om datadeling fra fx
ESA’erne og andre EU-landes kompetente myndigheder. Det er ikke muligt
at vurdere eventuelt omfang heraf på nuværende tidspunkt. Det bemærkes, at
Finanstilsynet finansieres af afgifter pålagt virksomhederne under tilsyn.
Forslaget har derfor ikke direkte statsfinansielle konsekvenser.
Det bemærkes, at udgifter som følge af EU-retsakter, der medfører statslige
merudgifter, skal holdes inden for eksisterende bevillinger, jf.
budgetvejledningens pkt. 2.4.1.
Kommissionen har ikke udarbejdet en konsekvensanalyse af forslaget.
Kommissionen angiver dog i forslaget, at det ikke har nogle budgetmæssige
virkninger på EU-niveau.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget forventes ifølge Kommissionen at have positive
samfundsøkonomiske konsekvenser, i det omfang forslaget giver
virksomhederne færre administrative byrder og omkostninger til
indrapportering af data til tilsynsmyndigheder. Kommissionen har dog
ikke udarbejdet en konsekvensanalyse af forslaget.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget forventes i udgangspunktet
erhvervsøkonomiske konsekvenser, idet
ikke at have direkte
forslaget ikke pålægger
kom (2023) 0593 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om visse rapporteringskrav inden for finansielle tjenesteydelser og investeringsstøtte
2792748_0007.png
7/8
virksomhederne øgede rapporteringsforpligtelser, men drejer sig om
udveksling med og mellem de nationale tilsynsmyndigheder, ESA’erne og
ESRB.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveau
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet for
Danmark
8. Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i EU-Specialudvalget for den
finansielle sektor med frist den 3. november 2023. Der er ikke indkommet
høringssvar.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er på nuværende tidspunkt ikke nærmere kendskab til andre EU-landes
holdninger til forslaget, da drøftelserne i Rådet af forslaget endnu ikke er
påbegyndt. EU-landene ventes dog generelt at støtte formålet med
forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter målsætningen om at nedbringe byrderne forbundet med
indberetning af data i den finansielle sektor.
Regeringen finder det vigtigt at fastholde, at data indsamlet til
tilsynsmæssige formål, som udgangspunkt alene bør anvendes til dette
formål, med henblik på at sikre en høj tillid til dataindsamlings- og
datadelingsrammen.
Det er vigtigt, at ændringer opnår den tilsigtede reduktion af finansielle
institutters byrder forbundet med indberetning af data, og at forslaget
styrker de eksisterende muligheder for at dele data i ESA-forordningerne.
Regeringen finder det vigtigt, at der er tilstrækkeligt stærke og
hensigtsmæssige rammer for datadeling, så tavshedspligt ikke utilsigtet
brydes, fx gennem utilstrækkelige muligheder for at anonymisere data eller
manglende mulighed for at afvise anmodninger om deling.
Regeringen vil arbejde for, at rammerne for datadeling udmøntes, så
nationale myndigheder kan håndtere anmodninger om data og samtidig
ikke unødigt begrænses i deres indhentning af data som led i
tilsynsarbejdet.
Regeringen vil arbejde for, at ESA’erne ikke bliver pålagt at skulle
prioritere ressourcer til at evaluere nationale indberetningskrav, hvilket
som udgangspunktet bør forblive et nationalt fokus, herunder af hensyn til
proportionalitet, nationalt kendskab og ESA’ernes kerneopgave.
kom (2023) 0593 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om visse rapporteringskrav inden for finansielle tjenesteydelser og investeringsstøtte
2792748_0008.png
8/8
Regeringen støtter nedbringelse af afrapportering under InvestEU på linje
med forslaget.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Bilag 1
Oversigt over udvidelse af datadeling for ESA’erne og de nationale finansielle
tilsynsmyndigheder
Datadeling
Deling af data fra
tilsynsmyndigheder til
ESA’er
Deling af data fra
ESA’erne til
tilsynsmyndigheder
Deling af data fra
ESA’erne til
Kommissionen
Deling af data fra
tilsynsmyndigheder til
Kommissionen
Deling af data fra
ESA’erne til finansielle
institutioner, forskere
eller andre enheder
Nuværende regler
Ja, obligatorisk
Forslag til forordning
Ja, obligatorisk
Ja, frivilligt
Ja, obligatorisk
Nej
Ja, obligatorisk. Dog i format så
virksomheder ikke kan identificeres og
må ikke indeholde persondata
Ja, obligatorisk. Dog i format så
virksomheder ikke kan identificeres og
må ikke indeholde persondata
Ja, frivillig. Modtager skal have legitim
interesse i data, fx til brug i forskning
eller innovation. Data skal
anonymiseres og skal beskytte fortrolige
oplysninger, forretningshemmeligheder
og persondata
Ja, frivillig. Modtager skal have legitim
interesse i data, fx til brug i forskning
eller innovation. Data skal
anonymiseres og skal beskytte fortrolige
oplysninger, forretningshemmeligheder
og persondata
ESA’erne skal tage hensyn til data
indsamlet af Det Europæiske Statistiske
System og Det Europæiske System af
Centralbanker samt ESA’er og
tilsynsmyndigheder.
Nej
Nej
Deling af data fra
tilsynsmyndigheder til
finansielle institutioner,
forskere eller andre
enheder.
Krav om undgå
dobbeltrapportering
Nej
ESA’erne skal tage hensyn til data
indsamlet af Det Europæiske Statistiske
System og Det Europæiske System af
Centralbanker.