Europaudvalget 2023-24
KOM (2023) 0660 Bilag 1
Offentligt
2784603_0001.png
21. november 2023
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
anhjch
Kommissionens forslag til ændring af benchmarkforordningen fsva.
anvendelsesområdet,
brugen
af
benchmarks
leveret
af
administratorer i tredjelande og visse rapporteringskrav, KOM
(2023) 660
1. Resumé
Kommissionen præsenterede den 17. oktober 2023 sit forslag til revision
af benchmarkforordningen (BMR) for så vidt angår rækkevidden af
reglerne for benchmarks, anvendelsen af benchmarks, hvor
administratoren er lokaliseret i et tredjeland, samt bestemte
rapporteringskrav.
Formålet med forslaget er at lette de administrative byrder for
administratorer af mindre, ikkevæsentlige benchmarks og derved i sidste
ende mindske omkostningerne for brugerne, fx banker og deres kunder.
Samtidig skal benchmarks fra administratorer lokaliseret i tredjelande
også omfattes af reglerne, idet de i dag er undtaget fra kravene i BMR.
Forslaget ventes at have positive erhvervsøkonomiske konsekvenser i form
af byrdelettelser for især de mindre benchmark-administratorer.
Regeringen støtter generelt Kommissionens forslag og at reguleringen
fortsat bidrager til troværdighed og gennemsigtighed på de finansielle
markeder og samtidig sikre proportionalitet i de byrder, der pålægges
aktørerne. Regeringen støtter formålet om at reducere byrderne for
benchmarkadministratorer og brugere og samtidig sikre, at de største og
vigtigste benchmarks fortsat falder ind under BMR. Regeringen finder det
vigtigt, at der er den rette balance mellem byrdereduktion og fortsat tilsyn
med de benchmarks, der er mest centrale for økonomien og forbrugerne.
Forslaget skal behandles i Rådet mhp. at opnå enighed blandt EU-landene,
hvorefter det skal forhandles og vedtages med Europa-Parlamentet.
2. Baggrund
Kommissionen præsenterede den 17. oktober 2023 et forslag om ændring
af benchmarkforordningen (BMR). Forslaget er en del af Kommissionens
pakke om reduktion af lovgivningsmæssige rapporteringsbyrder.
kom (2023) 0660 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om revision af finansielle benchmarks
2784603_0002.png
2/10
BMR
1
har haft virkning fra 1. januar 2018 og har til formål at gøre
finansielle benchmarks mere robuste og øge investorernes tillid til
benchmarks. Benchmarks baserer sig på et indeks i form af et tal, som
offentliggøres regelmæssigt på basis af fx en beregning ud fra forskellige
priser eller værdier. Det kan fx være prisen på et udvalg af aktier i et
aktieindeks, eller prisen på en råvare som olie. Når et indeks anvendes som
referencepris for et finansielt instrument eller en finansiel kontrakt, udgør
det et benchmark.
De mest anvendte benchmarks er rentebenchmarks, som er baseret på
renter på fx lån mellem banker. Rentebenchmarks bruges bredt af både
husholdninger og finansielle såvel som ikke-finansielle virksomheder. De
danske referencerenter benyttes eksempelvis til at bestemme renten på
mange kunders boliglån, der fx kan være fastsat til CIBOR
2
plus et fast
tillæg på 0,5 pct.-point. Ud over referencerenterne findes der mange andre
typer af benchmarks, bl.a. aktieindeks, råvareindeks eller valutaindeks.
Finansielle benchmarks benyttes også i kontrakter mellem parter, der ikke
er finansielle aktører (energiselskaber, rederier m.fl.) til at fastsætte
betalinger mv., fx i forbindelse med handelskreditter. Disse ikke-
finansielle virksomheder er ikke underlagt lovgivning om brugen af
benchmarks.
Benchmarks leveres af benchmarkadministratorer, der indsamler inputdata
(fx fra banker eller børser) og bearbejder dem til et benchmark.
BMR stiller bl.a. krav til administratorer af benchmarks om passende
governance og gennemsigtighed af metodologi og krav til stillere af data
til brug for beregning af et benchmark. BMR regulerer også brugen af
benchmarks, herunder at finansielle virksomheder underlagt EU-tilsyn kun
må benytte benchmarks fra godkendte administratorer.
BMR’s anvendelsesområde omfatter i dag omtrent alle benchmarks, der
leveres i EU med visse undtagelser for særligt råvarebenchmarks med
begrænset anvendelsesværdi. Visse særlige aktører såsom centralbanker,
offentlige myndigheder og pressen er desuden generelt undtaget.
BMR inddeler overordnet benchmarks i tre kategorier på baggrund af
størrelsen og vigtigheden. De tre kategorier er hhv. kritiske, væsentlige og
ikkevæsentlige benchmarks, hvor der er flest krav til administratorer af
kritiske benchmarks, færre til væsentlige benchmarks og færrest til
ikkevæsentlige benchmarks.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/1011 af 8. juni 2016 om indeks,
der bruges som benchmarks i finansielle instrumenter og finansielle kontrakter eller med
henblik på at måle investeringsfondes økonomiske resultater, og om ændring af direktiv
2008/48/EF og 2014/17/EU samt forordning (EU) nr. 596/2014.
2
CIBOR (Copenhagen Interbank Offered Rate) udtrykker den rentesats, som en bank er
villig til at udlåne danske kroner til uden sikkerhedsstillelse for en nærmere defineret
periode (fra 1 uge og op til 12 måneder) til en anden bank med høj kreditværdighed.
1
kom (2023) 0660 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om revision af finansielle benchmarks
2784603_0003.png
3/10
Kritiske benchmarks (flest krav):
a) Benchmarket bruges i kontrakter eller fonde med en samlet værdi
på over 3728 mia. kr. (500 mia. euro),
b) brugen af benchmarket har en samlet værdi på over 2982 mia. kr.
(400 mia. euro) og andre kvalitative krav om vigtighed er opfyldt,
eller
c) benchmarket er baseret på inputs fra stillere, hvor et flertal er
baseret i ét EU-land, og dette EU-land har vurderet, at benchmarket
er kritisk ud fra nærmere kvalitative kriterier.
Væsentlige benchmarks (færre krav):
a) Benchmarket bruges i kontrakter eller fonde med en samlet værdi
på over 373 mia. kr. (50 mia. euro), eller
b) benchmarket har få eller ingen alternativer, og benchmarkets ophør
ville have væsentlige negative konsekvenser for markedernes
integritet, den finansielle stabilitet, forbrugerne, realøkonomien
eller finansieringen af husholdninger og virksomheder
Ikkevæsentlige benchmarks (færrest krav):
a) Omfatter alle benchmarks, der ikke er kritiske eller væsentlige
benchmarks.
Der er aktuelt ingen danske kritiske benchmarks, men det vurderes, at det
danske CIBOR overstiger tærsklen på 373 mia. kr. (50 mia. euro) for at
være et væsentligt benchmark. Også CITA-renten
3
spiller en stor rolle i
dansk økonomi, herunder i forbrugerlånekontrakter. Derudover findes der
en række andre benchmarks udbudt af danske benchmarkadministratorer,
som generelt bruges mindre og hovedsageligt af professionelle aktører.
Administratorer etableret inden for EU, der ønsker at udbyde benchmarks
i EU under BMR, skal have en tilladelse fra de nationale kompetente
myndigheder i administratorens hjemland.
4
Administratorer etableret
uden for EU
skal også have en tilladelse til at
udbyde benchmarks i EU, enten via validering gennem en
benchmarkadministrator, der har en tilladelse hos en national myndighed i
EU, via en ansøgning til Den Europæiske Værdipapir- og
Markedstilsynsmyndighed (ESMA) eller via en ækvivalensbeslutning fra
Kommissionen om, at tredjelandets regler for benchmarks svarer til
BMR’s krav.
CITA (Copenhagen Interbank Tomorrow/Next Average) udtrykker den faste rente, som
en bank vil bytte for den variable dag-til-dag-rente DESTR i en nærmere defineret
periode.
4
Enten en
registrering
(som giver færre krav, men kun kan benyttes af finansielle
selskaber, der i forvejen reguleres, og kun til mindre vigtige benchmarks) eller en
godkendelse,
som giver flere krav, men mulighed for at udbyde alle typer af benchmarks.
3
kom (2023) 0660 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om revision af finansielle benchmarks
2784603_0004.png
4/10
Kravene i BMR til administratorer inden for og uden for EU er generelt
ens. I praksis har reglerne for administratorer fra tredjelande dog været
suspenderet siden BMR’s indførelse, og tredjelandsadministratorer har
derfor kunnet operere i EU uden en tilladelse. Baggrunden for
suspenderingen er, at kun få tredjelandsadministratorer gennem tiden har
taget initiativ til at få en tilladelse til at udbyde benchmarks i EU. En
ikrafttrædelse af tredjelandsreglerne ville derfor kunne afskære europæiske
brugere fra at benytte en stor mængde benchmarks fra
tredjelandsadministratorer, hvilket potentielt giver færre investerings- og
risikoafdækningsmuligheder og dermed risiko for, at finansiel aktivitet vil
flytte ud af EU. Kommissionen vurderer, at tredjelandsadministratorernes
manglende ansøgninger om BMR-tilladelse skyldes, at de administrative
byrder under BMR ofte ikke står mål med den kommercielle fordel for
administratorerne (særligt små administratorer) ved at udbyde benchmarks
i EU.
Retsgrundlaget for forslaget er artikel 114 i Traktat om Den Europæiske
Unions Funktionsmåde (TEUF). Europa-Parlamentet og Rådet er
medlovgivere. Rådet træffer beslutning med kvalificeret flertal.
3. Formål og indhold
Formålet med forslaget er særligt at:
1. skabe mere proportionale krav til en benchmarkadministrator i
forhold til størrelsen og vigtigheden af benchmarket. Det skal især
reducere byrderne for administratorer af mindre benchmarks
2. understøtte, at reglerne for administratorer i tredjelande kan
implementeres i praksis, så de reguleringsmæssige byrder ikke
afholder disse administratorer fra et udbyde deres benchmarks i
EU. Det vil samtidig give generel ligebehandling af administratorer
hhv. indenfor og udenfor EU.
3.1 Indsnævring af BMR’s anvendelsesområde
Forslaget indsnævrer BMR’s anvendelsesområde, så mindre benchmarks
med begrænset vigtighed for økonomien fremover ikke vil være underlagt
BMR. Fremover vil benchmarks underlagt BMR alene kunne anses for
kritiske eller væsentlige. Forslaget indebærer, at et benchmark alene vil
være underlagt BMR, hvis ét eller flere af følgende krav er opfyldt:
Benchmarket bruges i finansielle instrumenter, finansielle
kontrakter og/eller investeringsfonde med en samlet værdi i EU
på mindst 373 mia. kr. (50 mia. euro)
Det er benchmarkadministratorens ansvar at overvåge, hvorvidt
dens benchmarks overstiger tærsklen. Benchmarks, der i dag er
kategoriseret som ikke-væsentlige, vil falde uden for
anvendelsesområdet, medmindre de kvalitativt udpeges som
væsentlige af et EU-land. Omvendt vil benchmarks, der i dag
kategoriseres som væsentlige eller kritiske, fortsat være underlagt
BMR. Det vurderes, at den danske referencerente CIBOR
kom (2023) 0660 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om revision af finansielle benchmarks
2784603_0005.png
5/10
overstiger tærsklen på 373 mia. kr. (50 mia. euro) for at være et
væsentligt benchmark. Kommissionen skønner, at antallet af
benchmarkadministratorer inden for EU, der er underlagt BMR, vil
falde med ca. 90 pct. som følge af tærskelværdien isoleret set.
Benchmarket udpeges af en kompetent myndighed i et EU-land
med inddragelse af ESMA
5
til at være underlagt BMR’s
anvendelsesområde på baggrund af dets vigtighed for
økonomien i et eller flere EU-lande
De kompetente myndigheder i EU-landene (i Danmark
Finanstilsynet) har kvalitativt mulighed for under visse betingelser
at udpege et benchmark som væsentligt, i lyset af, at nogle
benchmarks kan være vigtige for et eller flere EU-lande, selvom
det rent kvantitativt kategoriseres som ikkevæsentligt for EU som
helhed.
Benchmarket bruger BMR’s særlige betegnelser for
klimarelaterede benchmarks
6
BMR har to slags særlige klimarelaterede benchmarks , som
anvendes i investeringsøjemed og skal opfylde specifikke mål
relateret til udledninger mv. for at bruge BMR’s beskyttede
klimalabels. Det drejer sig om: ”EU-benchmark
for
klimaovergangen”
(”Climate
Transition Benchmark”,
CTB) og
”Paristilpasset EU-benchmark” (”Paris-Aligned Benchmark”,
PAB).
Sådanne benchmarks vil være underlagt BMR uanset
størrelse, og kun administratorer indenfor EU vil ifølge forslaget
kunne benytte disse betegnelser fremover.
Et benchmark, der falder ind under BMR’s anvendelsesområde, kan
desuden fortsat blive kategoriseret som kritisk, hvis det opfylder de samme
kriterier for et kritisk benchmark som i dag, og dermed være underlagt
skærpede krav i BMR. Kategorien "ikkevæsentlige” benchmarks udgår
helt af BMR, da disse er udenfor det reviderede anvendelsesområde.
3.2 EU-landenes kompetente myndigheder og ESMA’s roller i
udpegningen af væsentlige benchmarks
Det er den kompetente myndighed i et EU-land, der skal igangsætte
processen for at udpege et benchmark, som skal underlægges BMR’s regler
grundet dets kvalitativt vurderede vigtighed for økonomien i dette land,
uanset hvor administratoren er baseret. Processen derefter afhænger af, om
administratoren er baseret inden for eller uden for EU.
3.2.1 Benchmarks leveret af administratorer indenfor EU
Udpegningen igangsættes altid af en national kompetent myndighed og inddrager
efterfølgende Den Europæiske Værdipapir- og Markedstilsynsmyndighed, ESMA.
6
Det drejer sig om: ”EU-benchmark
for klimaovergangen”
(”Climate
Transition
Benchmark”,
CTB) og
”Paristilpasset EU-benchmark” (”Paris-Aligned Benchmark”,
PAB).
5
kom (2023) 0660 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om revision af finansielle benchmarks
6/10
En kompetent myndighed i et EU-land kan udpege et benchmark som
væsentligt, hvis det vurderes at opfylde de kvalitative krav (beskrevet
ovenfor) om vigtighed i EU-landet, og det ikke allerede er udpeget i et
andet EU-land. Den kompetente myndighed skal konsultere ESMA og tage
højde for ESMA’s rådgivning. ESMA vil særligt skulle vurdere, hvorvidt
udpegningen er tilstrækkeligt underbygget ift. de kvalitative krav for
udpegning samt vurdere, om benchmarket også spiller en vigtig rolle i
andre EU-lande.
Inden den pågældende kompetente myndighed træffer afgørelse, skal
administratoren i sagen høres. Ligeledes skal den kompetente myndighed
i administratorens hjemland også høres. Der skal efterfølgende
offentliggøres en begrundet afgørelse om udpegning.
Hvis et benchmark vurderes væsentligt i mere end ét EU-land, skal landene
aftale, hvem der skal udpege benchmarket. Hvis der ikke kan opnås
enighed om dette, er ESMA bemyndiget til at afgøre sagen.
3.2.2 Benchmarks leveret af administratorer uden for EU
En kompetent myndighed i et EU-land kan bede ESMA om at udpege et
benchmark leveret fra et tredjeland som væsentligt på basis af de samme
kriterier, som gælder for benchmarks leveret fra et EU-land.
ESMA skal høre administratoren og tredjelandets kompetente myndighed
i sagen og derefter offentliggøre en begrundet afgørelse om udpegning.
3.3 Ansøgning om tilladelse for administratorer underlagt BMR
En administrator, som udbyder et eller flere benchmarks inden for BMR’s
anvendelsesområde, skal ansøge om en tilladelse til at levere benchmarks.
Administratorer inden for EU skal fortsat enten søge om en registrering
eller godkendelse i et EU-land. Under den nuværende BMR skal
administratorer i EU søge tilladelse i sit hjemland. Dette vil fortsat være
tilfældet jf. Kommissionens forslag, hvis administratoren falder under
BMR’s anvendelsesområde som følge af, at værdien af brugen af et
benchmark overstiger 373 mia. kr. (50 mia. euro), eller at et benchmark
bruger
BMR’s
beskyttede
klimabenchmarkbetegnelser.
Hvis
administratoren derimod er underlagt reglerne i BMR, fordi et benchmark
er udpeget af et EU-land som væsentligt på baggrund af kvalitative
kriterier, så skal administratoren søge tilladelse hos det udpegende EU-
lands kompetente myndighed.
Administratorer uden for EU, der har benchmarks indenfor BMR’s
anvendelsesområde, kan opnå tilladelse til levering af benchmarks på
samme vilkår som hidtil – dog vil reglerne nu blive implementeret i
praksis.
kom (2023) 0660 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om revision af finansielle benchmarks
2784603_0007.png
7/10
3.4 Offentliggørelsesforpligtelser for myndigheder og regler for
tilsynsbelagte enheders brug af benchmarks
Forslaget pålægger de nationale kompetente myndigheder og ESMA at
offentliggøre centrale beslutninger relateret til benchmarks, herunder når
et benchmark falder indenfor BMR’s anvendelsesområde, og når en
administrator vurderes ikke at leve op til BMR.
Oplysningerne vil blive samlet i et eksisterende register på ESMA’s
hjemmeside og vil også skulle offentliggøres i det kommende fælles
europæiske adgangspunkt for virksomhedsoplysninger (ESAP)
7
. Forslaget
vil ifølge Kommissionen betyde, at brugerne kan nøjes med at undersøge
via ESAP eller ESMA’s hjemmeside, om der er et forbud mod brugen af
et givent benchmark, hvorimod brugerne i dag vil skulle sammenholde
oplysninger fra forskellige kilder for at afgøre et benchmarks status under
BMR.
Ikrafttrædelse og overgangsbestemmelser
Forslaget indeholder en ikrafttrædelsesdato den 1. januar 2026.
Det fremgår af forslaget, at der skal være en forenklet procedure for
ansøgning om tilladelse under de reviderede BMR-regler for de
administratorer, som har en eksisterende tilladelse under de nuværende
BMR-regler.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet er medlovgiver på forslaget. Europa-Parlamentet har
endnu ikke fastlagt sin holdning til Kommissionens forslag.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører i deres forslag, at nærhedsprincippet overholdes.
Kommissionen fremfører, at EU-landene fortsat vil kunne udpege
benchmarks, der ellers ville falde uden for anvendelsesområdet, som
væsentlige og omfattes af BMR, uanset hvilket EU-land benchmark-
administratoren er lokaliseret i.
Det er regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet. Det skyldes for det første, at Kommissionen i høj grad
lægger op til en lempelse af de eksisterende bestemmelser i en EU-
forordning, hvorfor denne lempelse kun kan opnås fælles af EU-landene.
For det andet vil EU-landene fortsat have beføjelser til at omfatte udvalgte
benchmarks af reglerne. For det tredje anvendes benchmarks bredt af en
lang række aktører på det finansielle marked, som er grænseoverskridende.
Jf. forslag til forordning om oprettelse af et fælles europæisk adgangspunkt, som giver
centraliseret adgang til oplysninger, der er offentligt tilgængelige og vedrører finansielle
tjenesteydelser, kapitalmarkeder og bæredygtighed, 2021/0378 (COD)
7
kom (2023) 0660 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om revision af finansielle benchmarks
2784603_0008.png
8/10
6. Gældende dansk ret
Forslaget er en forordning, der er direkte gældende i Danmark. Anden brug
af benchmarks er ikke reguleret i dansk ret.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget vil, idet det er en forordning, være direkte gældende i Danmark.
Det gælder også eventuelle senere konsekvensændringer i Kommissionens
delegerende forordninger under BMR.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have direkte statsfinansielle konsekvenser.
Forslaget kan reducere antallet af benchmarkadministratorer under tilsyn i
Danmark, og som Finanstilsynet derfor skal føre tilsyn med. Finanstilsynet
vil dog fortsat skulle føre tilsyn med de administratorer, der administrerer de
økonomisk vigtigste benchmarks. Finanstilsynet er finansieret ved afgifter på
finansielle virksomheder under tilsyn.
Det bemærkes, at det følger af Budgetvejledningen, at udgifter som følge af
EU-retsakter, der medfører statslige merudgifter, afholdes inden for
eksisterende bevillinger.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget ventes at have positive samfundsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget vil ifølge Kommissionen samtidig gøre det nemmere for
brugerne af benchmarks, fx banker og deres kunder, at verificere de enkelte
benchmarks regulatoriske status, dvs. hvilke EU-regler de pågældende
benchmarks er underlagt, og hvorvidt der eksisterer et forbud mod brugen
af konkrete benchmarks (f.eks. hvis administratoren ikke har den
nødvendige tilladelse under BMR).
For investorer vil der være færre benchmarks underlagt tilsyn. De største
og mest centrale benchmarks vil dog fortsat være under tilsyn, herunder de
mest centrale forbrugerrettede benchmarks, ligesom tilsynet med
tredjelands-benchmarks ventes implementeret i praksis. Derudover er
troværdighed og gennemsigtighed i forvejen et konkurrenceparameter i
benchmarkbranchen, og en stor del af benchmarkbranchen benytter sig af
certificeringer
vedrørende
efterlevelse
af
internationale
benchmarkstandarder fra den internationale sammenslutning af
værdipapirmyndigheder (IOSCO
8
).
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes at have positive erhvervsøkonomiske konsekvenser for
de administratorer, hvis benchmarks fremover falder udenfor BMR. De vil
dermed ikke skulle ansøge om tilladelser og løbende sikre opdateret
8
International Organization of Securities Commissions.
kom (2023) 0660 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om revision af finansielle benchmarks
2784603_0009.png
9/10
dokumentation. Forslaget vil desuden bidrage til at sikre mere lige regler
og konkurrence for administratorer hhv. inden for og uden for EU.
Forslaget har til formål at reducere administrative byrder for virksomheder
omfattet af benchmarkingforordningen. Forslaget vil betyde, at
virksomhederne får mindsket deres omkostninger til fx rapportering,
udarbejdelse og offentliggørelse af politikker samt omkostninger forbundet
med tilsyn.
De administrative konsekvenser ved ovenstående kan ikke kvantificeres på
nuværende tidspunkt.
8. Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i EU-Specialudvalget for den
finansielle sektor med frist for bemærkninger den 3. november 2023. Der
er indkommet høringssvar fra Finans Danmark, som sammenfattes
nedenfor.
Finans Danmark støtter forslaget, og at det vil medføre administrative
lempelser for administratorer af ikkesignifikante benchmarks samt
lempelser for brugere af benchmarks fra tredjelande. Finans Danmark
støtter generelt Kommissionens arbejde med at reducere administrative
byrder for finansielle virksomheder, da det kan bidrage til vækst og
udvikling.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er på nuværende tidspunkt ikke nærmere kendskab til andre EU-landes
holdninger til forslaget. EU-landene ventes dog generelt at støtte formålet
med forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter generelt Kommissionens forslag, der forventes fortsat
at bidrage til troværdighed og gennemsigtighed på de finansielle markeder
og samtidig sikrer proportionalitet i kravene til aktørerne.
Regeringen støtter formålet om at reducere byrderne for
benchmarkadministratorer. Samtidig finder regeringen det vigtigt, at
forslaget indeholder den rette balance mellem byrdelempelser og fortsat
tilsyn med de benchmarks, der er mest centrale for økonomien og
forbrugerne. Det er blandt andet vigtigt med en proportional og
hensigtsmæssig tærskel for, hvornår et benchmark underlægges BMR’s
krav. Regeringen arbejder for nærmere afklaring af konsekvenserne af den
foreslåede grænse på 373 mia. kr. (50 mia. euro) og vil tage nærmere
stilling hertil i lyset heraf.
Regeringen finder det positivt, at der ifølge forslaget fortsat vil være
mulighed for at udpege nationalt vigtige benchmarks, som skal være
underlagt tilsyn. Det er i den forbindelse vigtigt, at de enkelte EU-landes
kompetente myndigheder har tilstrækkelige beføjelser i udpegningen, og
kom (2023) 0660 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om revision af finansielle benchmarks
2784603_0010.png
10/10
at der er klare rammer for ESMAs involvering i processen. ESMA skal
bidrage til en ensartet tilgang og koordination af udpegelser på tværs af
EU-landene.
Regeringen finder det positivt, at forslaget tilpasser reglerne for
administratorer i tredjelande. Regeringen støtter, at reglerne forbliver ens
for administratorer hhv. inden for og uden for EU. Det vil sikre tilsyn med
en række benchmarkadministratorer fra tredjelande, der i dag reelt er
undtaget BMR, og ligebehandling mellem alle administratorer uanset
geografisk placering.
Regeringen finder det positivt, at klimarelaterede benchmarks fortsat vil
reguleres af BMR, da dette kan mindske risici for greenwashing.
Regeringen finder det vigtigt, at der sikres en gnidningsfri overgang til de
nye regler. I den forbindelse finder regeringen det positivt, at forslaget
indeholder lettede overgangsprocedurer for de administratorer, der allerede
har en tilladelse. Det skal sikres, at disse procedurer er tilstrækkeligt klare.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.