Den 4. marts 2024
MIM 30-24
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om forslag til ændring af forordningerne, (EF) nr. 178/2002, (EF) nr. 401/2009,
(EU) 2017/745 og (EU) 2019/1021 af Europa-Parlamentet og Rådet for så vidt an-
går omfordeling af videnskabelige og tekniske opgaver og forbedring af samar-
bejdet mellem unionens agenturer inden for kemikalieområdet samt
om forslag til ændring af Direktiv 2011/65/EU af Europa-Parlamentet og Rådet
for så vidt angår omfordeling af videnskabelige og tekniske opgaver til Det Eu-
ropæiske kemikalieagentur
KOM (2023) 783 og KOM (2023) 781
Resumé
Kommissionen har ved KOM (2023) 783 final af den 7. december 2023 fremsendt forslag om æn-
dring af forordningerne (EF) nr. 178/2002 om fødevaresikkerhed, (EF) nr. 401/2009 om Det Euro-
pæiske Miljøagentur, (EU) 2017/745 om medicinsk udstyr og (EU) 2019/1021 om persistente organi-
ske miljøgifte stoffer (POP-forordningen) for så vidt angår omfordeling af videnskabelige og tekni-
ske opgaver og forbedring af samarbejdet mellem unionens agenturer inden for kemikalieområdet.
Kommissionen har ligeledes ved KOM (2023) 781 af den 7. december 2023 fremsendt forslag om æn-
dring af direktiv 2011/65/EU om farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr (RoHS-direktivet)
for så vidt angår omfordeling af videnskabelige og tekniske opgaver til Det Europæiske Kemikalie-
agentur (ECHA).
De to forslag
er en del af lovpakken ”ét stof, én vurdering” som er under udmøntning af Kommissio-
nens kemikaliestrategi med bæredygtighed for øje. Kommissionen har med de to forslag foreslået en
række tiltag, der udnytter ECHAs kernekompetencer inden for kemikaliesikkerhed og Miljøagentu-
rets kernekompetencer inden for miljømonitering. Herudover strammes lovteksten om agenturernes
samarbejde op, særligt ift. farevurdering af kemiske stoffer.
Regeringen støtter, at der på tværs af EU’s kemikalieregulering
foretages ændringer i lovgivningen,
der giver større effektivitet, sammenhæng og gennemsigtighed af kemikaliesikkerhedsvurderinger.
På to områder mener regeringen dog, at Kommissionen på uhensigtsmæssig vis er gået videre end
udnyttelsen af kernekompetencer og forbedring af samarbejde. Regeringen mener, at selv om der
gøres brug af ECHAs kernekompetencer, skal vurderingen forud for begrænsning af nye stoffer un-
der RoHS-direktivet vedblive med at være målrettet arbejdet med at undgå, at der er farlige stoffer i
affald fra elektrisk og elektronisk udstyr, og ikke ændres til en almindelig risikovurdering, som gen-
nemføres under REACH-forordningen. Herudover mener regeringen, at procedurerne omkring ved-
tagelse af grænseværdier for POP-stoffer i affald i bilag IV og V i POP-forordningen ikke skal ændres
til delegerede retsakter, men skal forblive underlagt almindelig lovgivningsprocedure. Endelig me-
ner regeringen, at vurderingen af stoffernes farlighed skal harmoniseres i størst muligt omfang,
mens risikovurdering og risikohåndtering af kemikalier fortsat bedst sker indenfor de relevante lov-
givningsområder.
Miljøministeriet
•
Frederiksholms Kanal 26
•
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
•
•
www.mim.dk