Europaudvalget 2023-24
KOM (2023) 0799 Bilag 6
Offentligt
2878199_0001.png
Dato: 4 juni 2024
Miljøministeriet
Departementet
Att.
Charlotte Bruun Petersen ([email protected]) og Jacob Korreborg Andersen ([email protected])
Skriftlig høring samlenotat
Om forslag til Rådets afgørelse om, at man på vegne af EU fremsender forslag til ændringer i bilag II
og III under Konventionen om beskyttelse af Europas vilde dyr og planter samt naturlige levesteder
(Bern-konventionen) med henblik på møde i Den Stående Komité under konventionen
Danmarks Naturfredningsforening takker for muligheden for at kommentere på udkastet til
samlenotat om rådets forslag om at lempe beskyttelsen af ulv.
Danmarks Naturfredningsforening henholder sig til sine tidligere fremsendte kommentarer til
foregående udkast til samlenotat og har derfor kun ganske få supplerende bemærkninger:
Hele formålet med Kommissionens forslag om at anmode Bern Konventionen om at
flytte ulv fra Bern konventionens bilag II til bilag III er at skabe mulighed for at EU
Kommissionen herefter har adgang til at tage initiativ til at flytte ulv fra
habitatdirektivets bilag IV til bilag V, uden at komme i konflikt med Bern Konventionen.
Derfor er det korrekt at ændringen i sig selv ikke vil ændre ulvens beskyttelsesstatus.
Men det er selve formålet. Det bør fremgå tydeligere.
Under
”Regeringens
foreløbige generelle holdning” angives fortsat at
”Det
er
regeringens vurdering, at Kommissionens forslag potentielt kan åbne for en større
fleksibilitet i ulveforvaltningen i fremtiden”.
Men der er trods tidligere fremsendte
kommentarer, samt skriftlige spørgsmål og samråd i Folketinget fortsat ikke nogen som
helst angivelse af, hvilke konkrete forvaltningstiltag regeringen ser et behov for, som
ikke allerede findes i dag, og som vil blive tilgængelige med forslagets vedtagelse.
Det er dybt betænkeligt at det på trods heraf fortsat ikke konkret angives
hvori behovet består, eller hvilke ny forvaltningsredskaber lempelsen vil
tilføre: Hvori består det konkrete behov og hvad opnår man konkret med
forslagets gennemførelse som man ikke kan idag, ud over mulighed for
”jagt”?
Der er i Folketinget med skriftlige spørgsmål og under samråd påpeget overfor
miljøministeren, at konsekvensen af at flytte ulv fra habitatdirektivets bilag IV til bilag
V ikke alene vil gøre ulven jagtbar, men også ophæve beskyttelsen af ulvens
”yngle
og
rasteområder” der alene omfatter arter på habitatdirektivets bilag IV. Ligeledes vil
forbuddet mod forstyrrelser, herunder i yngletiden, også blive ophævet.
Vi vil gerne kvittere for at det i det fremsendte udkast til samlenotat implicit anføres at
det tilsvarende vil være tilfældet allerede ved den aktuelt foreslåede ændring af Bern
Konventionens bilag (vores fremhævelse):
”Det
følger af konventionen, at parterne skal træffe passende og nødvendige
lovgivningsmæssige og administrative foranstaltninger for at sikre en særlig beskyttelse af
Danmarks Naturfredningsforening
Masnedøgade 20
2100 København Ø
+45 39 17 40 00
www.dn.dk
[email protected]
kom (2023) 0799 - Bilag 6: Henvendelse af 4/6-24 fra Danmarks Naturfredningsforening om regeringens opbakning til lempelsen af beskyttelsen af ulve
2878199_0002.png
Dato: 4 juni 2024
de vilde dyrearter, som er opført på bilag II, herunder skal der være forbud mod alle former
for forsætlig indfangning og hold i fangenskab samt forsætlig drab,
forsætlig skade på
eller ødelæggelse af yngle- og rastepladser, forsætlig forstyrrelse af vilde dyr, i
særdeleshed i perioder, hvor de yngler, udviser yngelpleje og overvintrer,
for så
vidt som forstyrrelsen måtte være væsentlig i forbindelse med konventionens målsætninger.
Det følger endvidere af konventionen, at for vilde dyrearter, som er opført på bilag III, skal
parterne træffe passende og nødvendige lovgivningsmæssige og administrative
foranstaltninger for at sikre beskyttelse af disse dyrearter, og at enhver udnyttelse af arterne
skal reguleres med henblik på at forebygge, at bestandene bliver truet. Foranstaltningerne
skal blandt andet omfatte fredningstider og/eller andre fremgangsmåder til regulering af
udnyttelsen, og i egnede tilfælde midlertidigt eller lokalt forbud mod udnyttelse med henblik
på at genoprette tilfredsstillende bestandstørrelser”.
Under
”Regeringens foreløbige
generelle holdning” angives imidlertid ikke regeringens holdning
til at man med sin støtte til Kommissionens forslag også vil ophæve beskyttelsen under Bern
Konventionen af ulvens
”yngle
og rasteområder”. Det vil sige at regeringen vil medvirke til at
det ikke længere vil være i strid med Bern Konventionen at ødelægge ulvenes ynglesteder i
yngletiden. Altså mens der er hvalpe. Samme konsekvens vil automatisk følge med den
påtænkte efterfølgende ændring af habitatdirektivets bilag.
Det er en faktuel oplysning og bør derfor angives tydeligt i afsnittet, at dette vil være
en afledt konsekvens af at gennemføre forslaget. Konsekvensen bør derfor ledsages
af en redegørelse overfor Folketinget om regeringens holdning hertil.
Danmarks Naturfredningsforening er naturligvis opmærksom på at dansk lovgivning igennem
bekendtgørelser fortsat vil kunne opretholde en beskyttelse af ulvens yngle- og rasteområder i
Danmark, beroende på den til enhver tid siddende ministers vilje. Men det ændrer ikke på at
beskyttelsen vil blive ophævet under først Bern Konventionen og efterfølgende søgt ophævet
under habitatdirektivet. Derved vil regeringen medvirke til at andre lande kan ophæve
beskyttelsen. Ønsker regeringen virkelig at medvirke til det?
Med venlig hilsen
Bo Håkansson
Danmarks Naturfredningsforening
[email protected]
Kopi:
Folketingets Miljø- og fødevareudvalg
Folketingets Europaudvalg
Danmarks Naturfredningsforening
Masnedøgade 20
2100 København Ø
+45 39 17 40 00
www.dn.dk
[email protected]