NYT GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissionens forslag ang. ændring af Rådets direktiv om konsulær beskyttelse af
unionsborgere i udlandet, KOM (2023) 930.
1. Resumé
Med hjemmel i art. 23 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde har Kommissionen den 6. de-
cember 2023 fremlagt et ændringsforslag til Rådets direktiv af 2015 om konsulær beskyttelse af unionsborgere i
udlandet. Ændringsforslaget er præsenteret som et nyt direktiv, som vil erstatte det eksisterende fra 2015. For-
målet med forslaget er at øge den konsulære beskyttelse for ikke-repræsenterede unionsborgere i tredjelande. Dette
søges opnået ved at sikre klare roller, koordinerings- og samarbejdsmekanismer mellem medlemsstaterne og EU-
delegationerne, herunder i en krisesituation. Forslaget har endnu ikke været drøftet i Rådet, men en blandet
modtagelse fra medlemsstaterne forventes. Den grundlæggende danske holdning er, at Den Fælles Udenrigstjene-
ste bør have en aktiv koordinerende rolle på det konsulære område, hvilket vil være til gavn for nødstedte unions-
borgere i udlandet. Det vurderes, at dette kan opnås uden at påføre medlemslandene yderligere juridiske forplig-
telser, mens unødige administrative og økonomiske byrder ligeledes skal undgås. Med forbehold for hvordan for-
handlingerne udvikler sig, skønnes forslaget umiddelbart ikke at få væsentlige konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
2. Baggrund
Kommissionen har den 6. december 2023 fremlagt et forslag til et nyt direktiv, der skal træde i
stedet for det eksisterende Rådsdirektiv (EU) 2015/637 om konsulær beskyttelse af ikke-repræ-
senterede unionsborgere i udlandet. Forslaget er modtaget i dansk sprogversion den 18. januar
2024. Det følger af artikel 19 i det eksisterende direktiv, at Kommissionen skal evaluere direkti-
vet og fremlægge eventuelle behov for ændringer
Forslaget er fremsat med hjemmel i art. 23 i traktaten om Den Europæiske Unions funktions-
måde (TEUF), hvorefter Rådet efter en særlig lovgivningsprocedure og efter høring af Europa-
Parlamentet kan vedtage direktiver om koordinations- og samarbejdsforanstaltninger inden for
det konsulære område. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal efter høring af Europa-
Parlamentet.
3. Formål og indhold
Kommissionen ønsker med revisionen af direktivet at styrke konsulær beskyttelse for ikke-re-
præsenterede unionsborgere i tredjelande. Ændringsforslaget er en del af Kommissionens tvær-
gående initiativ vedr. unionsborgerskab, der blev præsenteret i forbindelse med 30-årsdagen for
unionsborgerskabet. Øget konsulær beskyttelse søges opnået ved at styrke koordineringen og
samarbejdet mellem EU-medlemsstaterne, skabe større klarhed over adgangen til konsulær assi-
stance for ikke-repræsenterede unionsborgere i tredjelande, samt ved at give en større koordine-
rende rolle til EU-delegationen. Konsulær bistand omhandler i denne sammenhæng bl.a. bi-
stand i forbindelse med anholdelse eller tilbageholdelse, ofre for forbrydelser, alvorlig ulykke
eller sygdom, dødsfald, hjælp til hjemtransport eller evakuering i nødsituationer, og udstedelse
af EU-nødpas. Ifølge Kommissionen har de seneste års kriser, herunder Covid-19 pandemien
og evakueringen fra Afghanistan, illustreret en række utilstrækkeligheder i det konsulære EU-
1