Europaudvalget 2023-24
KOM (2024) 0001 Bilag 1
Offentligt
2820661_0001.png
Den 6. februar 2024
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissionens meddelelse om det europæiske ungdomsår 2022
KOM (2024) 1
1. Resumé
Kommissionen offentliggjorde sin meddelelse om det europæiske ungdomsår 2022 den 10. januar 2024. Meddelelsen
opsummerer udkommet af det europæiske ungdomsår 2022 og peger på en række indsatser inden for to områder: 1)
Redskaber til at styrke unges deltagelse i EU's politiske beslutningsproces og 2) Håndtering af ungdomsspørgsmål på
tværs af politikområder. Formålet med meddelelsen er ifølge Kommissionen at medvirke til at forme EU's ungdomspolitik
og styrke de unges bidrag til EU's politiske beslutningsproces. Regeringen støtter overordnet Kommissionens meddelelse.
Regeringen er enig med Kommissionen i ambitionen om at styrke unges deltagelse i EU's beslutningsproces. Samtidig er
det vigtigt for regeringen, at det sker på en meningsfuld måde, som reelt inddrager unge og ikke skaber unødigt tunge
administrative processer internt i medlemsstaterne og Kommissionen.
2. Baggrund
Kommissionen offentliggjorde sin meddelelse om det europæiske ungdomsår 2022 den 10. januar 2024.
Meddelelsen er en opfølgning på Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse (EU) 2021/2316 af 22.
december 2021 om det europæiske ungdomsår (2022) og tager afsæt i artikel 6, litra e), i traktaten om
Den Europæiske Unions funktionsmåde, som giver EU kompetence til at gennemføre tiltag for at
understøtte, koordinere eller supplere medlemsstaternes tiltag på ungdomsområdet.
Meddelelsen skal ses i sammenhæng med det tilhørende arbejdsdokument fra Kommissionens
tjenestegrene og den kommende evaluering af EU-strategien for unge 2019-2027, som ventes
offentliggjort i løbet af 2024.
3. Formål og indhold
Formål
Formålet med meddelelsen er ifølge Kommissionen at medvirke til at forme EU's ungdomspolitik og
styrke unges bidrag til EU's politiske beslutningsproces.
Indhold
Meddelelsen rummer en opsummering af ungdomsårets tiltag samt Kommissionens kommende
indsatser inden for to områder: 1) Redskaber til at styrke unges deltagelse i EU's politiske
beslutningsproces og 2) Håndtering af ungdomsspørgsmål på tværs af politikområder.
Tiltagene i meddelelsen tager afsæt i Kommissionens eksisterende ramme for bedre regulering,
”Better
Regulation Toolbox”, som opstiller visse krav til forberedelse og konsekvensvurdering af EU-
initiativer.
Dette gælder også et såkaldt ”ungdomstjek”
af ny lovgivning, som vil indebære, at
Kommissionen med brug af redskaberne til bedre regulering vil indarbejde et ungdomsperspektiv i
forarbejdet til nye retsakter. Dette skal ske ved hjælp af en fast proces for vurdering af et forslags
relevans for unge. Når et forslag udpeges som særligt relevant for unge, vil Kommissionen skulle
overveje, hvorvidt der skal gennemføres en særlig ungdomshøring med involvering af relevante
repræsentanter på området. Herefter skal Kommissionen sikre, at konsekvensvurderingen analyserer
kom (2024) 0001 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om det europæiske ungdomsår 2022
forslagets indvirkning på unge. Dette vil også blive kontrolleret i henhold til reglerne for bedre
regulering.
Derudover indeholder meddelelsen en række tiltag til at styrke EU's ungdomsarbejde. De omfatter bl.a.
EU's ungdomsdialog, som Kommissionen ønsker at øge synligheden af og i højere grad koble sammen
med kommende væsentlige initiativer fra Kommissionen. På baggrund af succes med afholdelse af
politiske dialoger mellem unge fra hele Europa og kommissærerne i ungdomsåret 2022, ønsker
Kommissionen at fortsætte disse. Det foreslås ligeledes at konsolidere Kommissionens eget interne
ungdomsnetværk, som drøfter ungdomsspørgsmål og kommende forslags potentielle indvirkning på
unge. Som et nyt tiltag foreslår Kommissionen at etablere en platform for interessenter på
ungdomsområdet inklusiv repræsentanter fra medlemsstaterne. I den forbindelse tilskyndes
medlemsstaterne til at udpege nationale eller regionale ungdomskoordinatorer med EU's
ungdomskoordinator som forbillede.
Konkrete initiativer omfatter desuden, at muligheden for at yde mikrotilskud i det kommende
Erasmus+-program skal undersøges samt videreudvikling af Den Europæiske Ungdomsportal.
Meddelelsens andet fokusområde er håndtering af ungdomsspørgsmål på tværs af politikområder, hvor
Kommissionen ønsker at fremme en lang række ungdomsrelaterede initiativer inden for følgende fem
områder: 1) Sundhed og trivsel 2) Miljø og klima 3) Uddannelse, 4) Internationalt samarbejde og
europæiske værdier 5) Beskæftigelse og inklusion.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant, da der er tale om en juridisk ikke-bindende
meddelelse fra Kommissionen.
6. Gældende dansk ret
Meddelelsen medfører i sig selv ingen konsekvenser for dansk ret.
7. Konsekvenser
Meddelelsen forventes ikke i selv at få konsekvenser for lovgivningen, EU-budgettet, statsfinanserne,
samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
Meddelelsens tiltag vedrørende etablering af en platform for interessenter på ungdomsområdet kan
medføre merudgifter på EU-budgettet, i det omfang at de ikke kan finansieres via omprioritering, men
skal opnås gennem en større kapacitet i Erasmus+. Det nærmere omfang heraf kan ikke estimeres på
nuværende tidspunkt. Dertil er det uklart, om meddelelsens tiltag om at afsøge muligheden for at yde
mikrotilskud i det kommende Erasmus+-program ligeledes kan medføre merudgifter på EU-budgettet.
Disse merudgifter vil i så fald repræsentere en national udgift svarende til Danmarks forholdsmæssige
finansiering af EU’s udgifter,
der aktuelt udgør ca. 2 pct.
8. Høring
Meddelelsen om det europæiske ungdomsår 2022 blev sendt i skriftlig høring i EU-specialudvalget
vedr. uddannelse og ungdom den 24. januar 2024, og der er modtaget svar fra Dansk
2
kom (2024) 0001 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om det europæiske ungdomsår 2022
2820661_0003.png
Arbejdsgiverforening (DA), Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier (DEG) og Dansk Ungdoms
Fællesråd (DUF).
Dansk Arbejdsgiverforening (DA)
takker for modtagelsen af Kommissionens meddelelse om det
europæiske ungdomsår 2022 samt udkast til grund- og nærhedsnotat fra EU-specialudvalget for
uddannelse og ungdom.
Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier (DEG)
takker for muligheden for at indgive høringssvar til
udkast til grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om det europæiske ungdomsår 2022.
DEG har i forhold til de konkrete notater ingen bemærkninger. Foreningen bemærker dog, at høringen
har en meget kort høringsfrist, og vil i den forbindelse opfordre til, at man til en anden gang giver
specialudvalget mere tid til at komme med kvalificerende bemærkninger.
Dansk Ungdoms Fællesråd (DUF)
er generelt set positive over for, at det europæiske ungdomsår
har resulteret i flere konkrete initiativer. Dog er DUF også skeptiske over for nogle af dem.
Ungdomstjek af ny EU-lovgivning
DUF
er generelt set positive over for at have et ungdomstjek og i høj grad over at have en model, som
inkluderer både ungdomskonsultationer og en impact assessment. Et succesfuldt ungdomstjek kræver
dog, at det bliver implementeret på en måde, som er både meningsfuld og effektivt. Konsultationerne
skal være meningsfulde og nemme for relevante ungdomsorganisationer at deltage i, og impact
assessment skal udvikles på en måde, som er ressourcemæssigt effektivt og leverer resultater, som er
brugbare for at forbedre politik på ungdomsområdet.
DA
er enig i, at inddragelse af unge skal ske på en reel og meningsfuld måde, som ikke skaber unødigt
tunge administrative processer. DA bemærker således ift. Kommissionens planlagte indsatser, at det er
vigtigt at udvise varsomhed for så vidt angår evt. administrative byder. Et særligt fokus bør være på det
såkaldte ”ungdomstjek” af ny lovgivning samt etableringen af en platform for interessenter på
ungdomsområdet, som kan risikere at indebære unødvendigt bureaukrati for de involverede i
medlemsstaterne og i Kommissionen.
Ungdomspolitiske dialoger med kommissærerne
DUF
er positive over for at fortsætte initiativet om de ungdomspolitiske dialoger med kommissærerne.
Dog skal disse være meningsfulde, og deltagerne skal repræsentere relevante ungdomsgrupper. Hvis
dialogerne ikke er meningsfulde, eller deltagerne ikke har en relevant repræsentativ rolle, kan dialogerne
blive tokenistiske eller ikke repræsentative. For at sikre at de ungdomspolitiske dialoger bliver
implementeret på en succesfuld måde, er det vigtigt, at Europa-Kommissionen fortsætter med at have
et tæt samarbejde med European Youth Forum omkring udvikling og implementering af disse.
Rundbordsdrøftelser om integration af ungdomsspørgsmål
DUF
bemærker, at integration af ungdomsspørgsmål på tværs af politiske områder er noget, som er
meget vigtigt. Derfor er det at have rundbordsdrøftelser om emnet med ungdomsorganisationer,
medlemsstater og EU-institutioner noget, som kunne være interessant. Dog er det svært at forholde sig
til dette konkrete initiativ uden flere oplysninger om, hvordan disse vil implementeres.
EU's ungdomsdialog
DUF
er meget enige i, at der er behov for at styrke ungdomsdialogen. Der er især brug for fokus til at
sikre, at der er en opfølgning på ungdomsdialogens konklusioner, og at disse leder til konkrete politiske
3
kom (2024) 0001 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om det europæiske ungdomsår 2022
2820661_0004.png
resultater. Ifm. det er DUF åbne for Kommissionens ide om at strømline ungdomsdialogen med
Kommissionens arbejdsplan for at sikre, at konklusionerne kan blive brugt i igangværende politiske
processer.
Andre udfordringer skal også adresseres, for eksempel mangel på synlighed af dialogen og mangel på
kontinuitet på tværs af konferencer (i høj grad fordi delegaterne til de forskellige ungdomskonferencer
inden for den samme cyklus ofte ikke er de samme).
Platform for interessenter på ungdomsområdet
DUF
er skeptiske over for etablering af en parallel repræsentationsstruktur koordineret af Europa-
Kommissionen. I stedet for at lave nye strukturer, skal eksisterende repræsentative nationale og pan-
europæiske ungdomsledede organisationer i højere grad inddrages.
Afsøgning af muligheden for øget brug af mikrotilskud under det fremtidige Erasmus+
DUF
bemærker, at små tilskud med mindre bureaukratiske krav kan være en god måde til at få nye
grupper til at søge midler under Erasmus+ programmet. DUF er positive over dette initiativ.
Den europæiske ungdomsuge 2024 og LevelUp!-arrangementet for ungdomsaktivister
DUF
er positive over for, at LevelUp! bliver genarrangeret. DUF vil selv sende en delegation af danske
ungdomsorganisationer til eventet.
Unges engagement i EU's optræden udadtil
DUF
er positive for youth sounding boards, så længe disse inddrager unge på en meningsfuld måde.
Man kan bruge erfaringer fra Danmarks egne ungepaneler og youth sounding boards koordineret af
flere danske ambassader.
Synergier mellem tiltag vedrørende unges og børns deltagelse
DUF
bemærker, at det kan være positivt at skabe synergier, når det giver tematisk mening. Hvor mange
og hvordan synergier skal skabes, skal bestemmes case-to-case. Det skyldes, at selvom børn og unge
kan overlappe som gruppe (især når vi taler om 13-17-årige), har disse grupper tit forskellige interesser,
behov og organiserings- og repræsentationsmetoder. Dette var en af konklusionerne af
ekspertseminaret i Leuven.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter ambitionen om at styrke unges inddragelse og deltagelse i politiske processer, men
samtidig er det vigtigt for regeringen, at det sker på en meningsfuld måde, som reelt inddrager unge og
ikke skaber unødigt tunge administrative processer.
Regeringen er kritisk over for de tunge processer, den manglende kontinuitet og de meget overordnede
debatter uden konkrete resultater, som ofte præger EU’s ungdomsdialog.
Regeringen er skepisk over for meddelelsens initiativ om etablering af en platform for interessenter på
ungdomsområdet samt udpegning af nationale ungdomskoordinatorer efter Kommissionens forbillede.
Samarbejdet mellem Kommissionen, interessenter på ungdomsområdet og medlemsstaternes
repræsentanter bør kunne rummes inden for den eksisterende struktur for det europæiske samarbejde.
4
kom (2024) 0001 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om det europæiske ungdomsår 2022
Der findes således allerede en række fora på EU-niveau, ligesom der findes nationale
ungdomsarbejdsgrupper ledet af ungdomsorganisationer.
Regeringen finder det vigtigt, at meddelelsen ikke foregriber fremtidige forhandlinger om EU’s budget
eller flerårige finansielle ramme.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5