NOTAT
FOLKETINGETS EUROPAU DVALG
22. maj 2024
2024 - 4704
kirisk
Forslag til Europa-Parlamentet og Rådets forordning om screening
af udenlandske investeringer i Unionen og om ophævelse af Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/452
KOM (2024) 23
Revideret notat. Ingen ændringer ift. grund- og nærhedsnotat af 25. marts
2024.
1.
Resumé
Kommissionen har den 24. januar 2024 fremsat et forslag til en ny forord-
ning for screening af udenlandske direkte investeringer. Flere evaluerin-
ger har vist, at der er stor forskel på EU-medlemslandenes screeningsme-
kanismer og hvilke sektorer, der betragtes som kritiske. Det udgør en po-
tentiel trussel og mulighed for omgåelse.
Forslaget indebærer, at det bliver obligatorisk for alle medlemsstater at
indføre investeringsscreeningsordninger. Forordningen vil eksplicit også
omfatte investeringer mellem selskaber inden for EU, hvor selskaberne re-
elt kontrolleres fra tredjelande. Med forslaget bliver det desuden obligato-
risk for medlemslandene at screene investeringer i virksomheder, der er
økonomisk aktive inden for bestemte kritiske sektorer og teknologier, som
Kommissionen får mulighed for at definere og fastlægge. Forslaget gør det
samtidig obligatorisk at screene investeringer i virksomheder, der deltager
i fælleseuropæiske infrastrukturprojekter samt forsknings- og udviklings-
programmer. Endelig foreslås en risikobaseret tilgang, hvor særligt risi-
kable sager skal deles mellem medlemslandene og Kommissionen.
Det vurderes, at der vil være behov for visse tilpasninger i det danske re-
gelsæt. Forslaget vurderes at have positiv betydning for samfundsøkono-
mien og investeringsklimaet i Danmark, idet der sikres en større grad af
lige konkurrencevilkår internt i Unionen. Der forventes begrænsede er-
hvervsøkonomiske konsekvenser i Danmark, da nuværende, national regu-
lering allerede i stort omfang indeholder tilsvarende bestemmelser.
Regeringen støtter forslaget og ser behov for en mere fælles tilgang til in-
vesteringsscreening på tværs af EU. Regeringen finder det vigtigt, at nati-
onale screeningsmekanismer omfatter teknologier og infrastruktur, der er
kritisk for EU og Danmark. Det er centralt for regeringen at fastholde ba-
lancen mellem nationale kompetencer inden for national sikkerhed og for-
svar samt Kommissionens kompetencer i relation til international handel
og det indre marked. Regeringen støtter oprettelsen af en fælles EU-data-
base over investeringsscreeningssager, at samarbejdet mellem medlems-
staterne gøres mere operativt, og at de administrative byrder mindskes.