Europaudvalget 2023-24
KOM (2024) 0024 Bilag 1
Offentligt
2834059_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
4. marts 2024
Europa-Kommissionens hvidbog om udgående investeringer
KOM (2024) 24
1. Resume
Europa-Kommissionen (herefter Kommissionen) har den 24. januar 2024
offentliggjort en hvidbog om udgående investeringer. Hvidbogen fremhæ-
ver potentielle sikkerhedsrisici som følge af EU-virksomheders investerin-
ger inden for kritisk teknologi i tredjelande. Hvidbogen er en del af en sam-
let pakke, som skal styrke EU's tilgang til økonomisk sikkerhed.
I hvidbogen skriver Kommissionen, at man i EU mangler viden om euro-
pæiske udgående investeringer. Det foreslås derfor, at EU opbygger det
nødvendige datagrundlag. Kommissionen forventer at komme med en an-
befaling i sommeren 2024 om, at medlemsstaterne påbegynder en monito-
rering af udgående investeringer i tredjelande. Monitoreringen skal gøre
medlemsstaterne og Kommissionen i stand til at foretage en evidensbaseret
analyse af sikkerhedsrisici relateret til udgående investeringer. Når moni-
toreringen forventes afsluttet omkring sommeren 2025, opfordres med-
lemslandene til at udarbejde nationale risikovurderinger pba. den indsam-
lede data. Kommissionen vil herefter udarbejde en samlet risikovurdering,
og man vil i den forbindelse også vurdere behovet for evt. lovgivningsmæs-
sige initiativer. Hvidbogen har ingen direkte lovgivningsmæssige konse-
kvenser og forventes ikke i sig selv at have væsentlige økonomiske konse-
kvenser.
Regeringen støtter generelt intentionen med hvidbogen om udgående inve-
steringer om at indsamle mere data og opbygge viden om sikkerhedsrisici
som følge europæiske udgående investeringer. Regeringen finder, at der er
behov for en evidensbaseret analyse af potentielle sikkerhedsrisici relateret
til udgående investeringer. Regeringen vurderer samtidig, at der er et be-
hov for en mere snæver ramme for monitoreringsarbejdet end hvidbogens
forslag, da der er tale om et potentielt byrdefuldt monitoreringsarbejde for
europæiske virksomheder. Regeringen ser, at den foreslåede ramme desu-
den i højere grad bør sikre, at monitoreringen sker ensartet på tværs af
medlemslandene.
kom (2024) 0024 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om hvidbog om udgående investeringer
2. Baggrund
Europa-Kommissionen præsenterede den 24. januar 2024 pakken for øko-
nomisk sikkerhed. Pakken har til formål at understøtte EU's økonomiske
sikkerhed, samtidig at EU stadig er åben for handel, investeringer og forsk-
ning. Pakken indeholder 1) En meddelelse om den økonomiske sikkerheds-
strategi, 2) forslag til revideret investeringsscreeningsforordning, 3) hvid-
bog om eksportkontrol, 4) hvidbog om udgående investeringer, 5) hvidbog
om forskning og udvikling inden for teknologier med dobbelt anvendelse
og 6) rådshenstilling om forskningssikkerhed. Der udarbejdes særskilte
grund- og nærhedsnotater for pakkens elementer.
Kommissionens hvidbog om udgående investeringer er oversendt til Rådet
i dansk sprogversion den 8. februar 2024.
Kommissionen tog med den økonomiske sikkerhedsstrategi fra juni 2023
bl.a. initiativ til en ekspertgruppe om udgående investeringer. Det er i den
forbindelse blevet tydeligt, at der mangler et tilstrækkeligt datagrundlag og
viden om europæiske udgående investeringer til at kunne drage konklusio-
ner om eventuelle sikkerhedsrisici relateret til udgående investeringer.
Hvidbogen om udgående investeringer kommer som opfølgning på ek-
spertgruppens arbejde og erfaringer.
USA har efter flere års forberedelse i august 2023 fremlagt et præsidentielt
dekret om udgående investeringer. Der udestår mere detaljerede regler,
men dekretet varsler et forbud mod udgående investeringer inden for visse
anvendelser af kunstig intelligens, halvledere og kvanteteknologi. Kom-
missionsformand von der Leyen og den amerikanske Præsident Biden ud-
sendte desuden en fælles udtalelse i foråret 2023, hvori udgående investe-
ringer nævnes som en potentiel årsag til uønsket lækage af sensitiv tekno-
logi, og et område man ønsker at samarbejde om. Screening af visse udgå-
ende investeringer er derudover kendt fra lande som Kina og Japan.
3. Formål og indhold
Kommissionen skriver i hvidbogen, at lækage af teknologi og viden som
følge af udgående investeringer kan medføre potentielle sikkerhedsrisici,
hvis disse udgående investeringer kan styrke militær- og efterretningska-
paciteter hos aktører, som kan true international fred og sikkerhed. Kom-
missionen foreslår, at de potentielle sikkerhedsrisici undersøges nærmere.
Det har hidtil ikke været muligt for ekspertgruppen for udgående investe-
ringer at foretage en evidensbaseret analyse af, om udgående investeringer
kan udgøre en risiko for EU's sikkerhed, da der har manglet en fælles for-
ståelse af, hvad der forstås ved
udgående investeringer,
og data på området.
kom (2024) 0024 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om hvidbog om udgående investeringer
2834059_0003.png
Kommissionen fremsætter på den baggrund en plan for, hvordan man til-
vejebringer den nødvendige data og viden til at foretage risikovurderinger
af udgående investeringer. Det skal ske i tre skridt:
1. En offentlig høring frem til 17. april, hvor det er muligt at komme
med bemærkninger til Kommissionens forslag til monitorering af
udgående investeringer.
2. Kommissionen vil i sommeren 2024 komme med en anbefaling om,
at medlemslandene indleder en monitorering af alle aktive udgå-
ende investeringer siden 2019. Monitoreringen skal omfatte alle ak-
tive investeringer inden for fire særligt prioriterede teknologiområ-
der fra Kommissionens henstilling vedr. kritiske teknologiområder
fra oktober 2023 dvs. halvledere, kunstig intelligens, kvantetekno-
logi og bioteknologi.
3. Det forventes, at Kommissionen og medlemsstaterne i sommeren
2025 vil være i stand til at foretage en risikovurdering af sikker-
hedsimplikationer ved udgående investeringer. Kommissionen vil
pba. medlemsstaternes nationale risikovurderinger udarbejde en
samlet risikovurdering, hvor man også vurderer behovet for mulige
tiltag til løsning af evt. identificerede sikkerhedsrisici.
Det understreges i hvidbogen, at eventuelle tiltag som følge af risikovurde-
ringerne bør være proportionelle, målrettede og mulige at håndhæve.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger pt. ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet om hvidbogen.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmål om nærhedsprincippet er ikke relevant, da der ikke er tale om et
lovgivningsmæssigt initiativ. Der vil blive foretaget en vurdering af nær-
hedsprincippet i forbindelse med eventuel fremsættelse af konkrete lovgiv-
ningsmæssige forslag.
6. Gældende dansk ret
Der er pt. ikke nogen dansk lovgivning, som direkte relaterer sig til udgå-
ende investeringer.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
kom (2024) 0024 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om hvidbog om udgående investeringer
2834059_0004.png
Hvidbogen har ingen direkte lovgivningsmæssige konsekvenser. Hvis
Kommissionen efter den offentlige høring anbefaler en opstart af monito-
reringsarbejdet, kan det være nødvendigt at fremskaffe hjemmel til at fore-
tage dette monitoreringsarbejde.
Økonomiske konsekvenser
Hvidbogen forventes ikke i sig selv at have væsentlige økonomiske konse-
kvenser. Hvis Kommissionen efter den offentlige høring anbefaler en op-
start af monitoreringsarbejdet, kan dette medføre et tidsbegrænset ressour-
cetræk for de involverede myndigheder. En monitoreringsordning vil også
medføre nye indberetningskrav for virksomheder inden for de fire teknolo-
giområder, hvilket vil medføre erhvervsøkonomiske konsekvenser for
disse virksomheder. Der vil blive foretaget en konsekvensvurdering i for-
bindelse med eventuel fremsættelse af konkrete lovgivningsmæssige for-
slag.
8. Høring
Forslaget er sendt i høring i EU-specialudvalget for hhv. konkurrenceevne,
vækst og forbrugerspørgsmål, handelspolitik og forskning med frist den 20.
februar 2024. Høringssvar er modtaget fra Dansk Metal, Tænketanken Eu-
ropa, Dansk Industri, Danske Universiteter og Lægemiddelindustriforenin-
gen og Finans Danmark.
Dansk Metal
Dansk Metal bakker grundlæggende op om Europa-Kommissionens formål
om at styrke europæisk økonomisk sikkerhed i en verden med stigende geo-
politisk usikkerhed. Dansk Metal fremhæver, at de i længere tid har påpe-
get, at EU er blevet for afhængige af enkelte lande på strategiske områder.
Dansk Metal bakker derfor fortsat op om at gøre europæisk økonomi mere
robust samtidig med, at EU fremmer frihandel.
Dansk Metal forstår Kommissionens ønske om at afdække behovet for en
screeningsproces af investeringer ud af Europa af avanceret teknologi, der
kan bruges militært eller af efterretningstjenester til at true international
stabilitet og sikkerhed.
Tænketanken Europa
Tænketanken Europa anerkender, at en mere geopolitisk opdelt verden in-
debærer øgede udfordringer for EU’s økonomiske sikkerhed. Det er samti-
dig afgørende, at de foranstaltninger der træffes, er klart begrundet netop i
behov for økonomisk sikkerhed og ikke ud fra skjulte ønsker om konkur-
rencebegrænsning og direkte protektionisme. Det er også vigtigt for Tæn-
ketanken Europa, at EU søger bredest mulig global opbakning bag de ini-
tiativer til økonomisk sikkerhed der træffes, da man skal løbende sikre den
rigtige balance mellem ”Promote, Protect og Partnership”
kom (2024) 0024 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om hvidbog om udgående investeringer
2834059_0005.png
Tænketanken Europa skriver, at der er tale om meget vidtgående indgreb i
virksomhedernes ret til at disponere, som de finder økonomisk hensigts-
mæssigt, hvorfor der vil være behov for meget stærke argumenter for EU-
regulering.
Tænketanken Europa uddyber, at det eneste forhold, der kunne berettige et
sådant indgreb, synes at være hvis udadgående direkte investeringer kan
bruges til at underminere et vedtaget EU-eksportforbud.
Dansk Industri
Dansk Industri anerkender EU-Kommissionens ønske om en fælles, koor-
dineret indsats for at afdække EU mod risici og støtter tillige den tre-stren-
gede tilgang ”promote-protect-partnership” i EU’s økonomiske sikker-
hedsstrategi. Dansk Industri anser alle tre strenge som lige vigtige, og
Dansk Industri kan derfor være bekymrede for Kommissionens uforholds-
mæssige store fokus på ”protect”-søjlen
med initiativerne i den økonomi-
ske sikkerhedspakke. Dansk Industri opfordrer til, at Kommissionen også
har blik for nye ”passende” tiltag under de to øvrige søjler for at sikre EU’s
konkurrenceevne.
For så vidt angår hvidbogen om udgående investeringer, støtter Dansk In-
dustris EU’s intentioner om at sikre kritisk teknologi mod utilsigtet uden-
landsk kontrol som følge af lækage fra europæiske virksomheders investe-
ringer i tredjelande (udgående investeringer). Når det er sagt, er Dansk In-
dustri stærkt forbeholdende over for overvejelserne om screening af udgå-
ende investeringer fra europæiske virksomheder.
Dansk Industri påpeger, at der i hvidbogen argumenteres for (side 2), at
”there are growing concerns that some sensitive technologies and know-
how could end up in the wrong hands as a result of outbound investment
transactions” og senere samme side, at ”EU companies could make those
technologies [følsomme teknologier] available to the same investors by
means of outbound investments”.
Dansk Industri skriver, at der er tale om
overførsel af teknologi, som enten allerede er omfattet af reglerne for ek-
sportkontrol eller
hvis pågældende teknologi ikke er opført på dual-use
listen
bør være omfattet af eksportkontrol. Det vil med andre ord være
mere relevant og oplagt at anvende eksportkontrolreglerne til at dæmme op
for en uønsket teknologieksport. Det gælder også i tilfælde, hvor der ikke
er tale om eksport i kommerciel forstand, bl.a. ved teknologioverførsler in-
ternt i virksomheden eller når teknologi gives væk som del af en investe-
ring.
kom (2024) 0024 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om hvidbog om udgående investeringer
Dansk Industri anerkender, at europæiske virksomheder via deres investe-
ringer i tredjelande kan bidrage til at fremme udviklingen af kritiske tekno-
logier, også selvom der ikke sker en teknologioverførsel fra EU. Dansk In-
dustri har imidlertid vanskeligt ved at se, at risikoen herved står mål med
de omfattende screeningsmekanismer, det vil være nødvendigt at etablere
for at kunne opfange sådanne uønskede investeringer. En generel screening
af virksomhedernes udgående investeringer risikerer således at bremse
virksomhedernes mulighed for at foretage globale investeringer, hvilket vil
svække europæiske virksomheders globale konkurrenceevne. Det risikerer
samtidig at bremse virksomhedernes mulighed for at samarbejde med glo-
bale forsknings- og innovationsmiljøer.
Dansk Industri noterer, at der i hvidbogen endnu ikke stilles forslag om en
udgående screeningsmekanisme, men blot en analyse og monitorering af
risici ved europæiske virksomheders udgående investeringer siden 2019 in-
den for udvalgte teknologiområder. Dansk Industri forholder sig meget
skeptisk over for denne monitoreringsmekanisme. Dansk Industri finder
det uklart, hvad der ligger i denne definition af teknologiområder, samt
hvordan EU og medlemslandene i praksis vil indhente de oplistede oplys-
ninger (jf. nederst side 8) om f.eks. hvilke parter, der har været involveret
i transaktionen, omfanget af investeringen, samt hvilke teknologier der har
været involveret i investeringen. Så vidt vi er bekendt, forefindes disse data
ikke centralt i offentlige registre, og der vil være tale om en meget tung
administrativ byrde, hvis virksomhederne bliver pålagt at indberette disse
oplysninger både bagudrettet og fremadrettet. Det vil således gå stik imod
Regeringens samt EU-Kommissionens ambitioner om at reducere de admi-
nistrative byrder for erhvervslivet.
Geografisk dækning
I forhold til den geografiske monitorering anbefaler Dansk Industri at ude-
lukke monitoreringsaktiviteter i visse partnerlande, der er allieret med EU.
I forbindelse med EU’s sanktioner mod Rusland (Rådets forordning
(EU)
nr. 833/2014) er USA, Japan, Storbritannien, Sydkorea, Australien, Ca-
nada, New Zealand, Norge og Schweiz defineret som ”EU-partnerlande.”
Dette er et godt udgangspunkt i forhold til at ekskludere visse lande baseret
på fælles interesser. En for bred dækning i forhold til geografi vil resultere
i en enorm administrativ byrde og omfatte mange transaktioner, der ikke
udgør en risiko for EU’s sikkerhed.
Tidsperiode
Den foreslåede periode for indsamling af information om udgående inve-
steringsaktiviteter og associerede risici er fra 1. januar 2019 og frem. Dansk
Industri anbefaler, at initiativet ikke gælder med tilbagevirkende kraft, og
kom (2024) 0024 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om hvidbog om udgående investeringer
2834059_0007.png
at EU gennemfører en overgangsperiode, før en eventuel ny forordning træ-
der i kraft. Transaktioner, der er indgået, uden at interessenterne er bekendt
med oplysningskravene, bør således ikke være omfattet af initiativet.
Indsamling af information
Virksomheder skal heller ikke være forpligtet til at afsløre strategiske for-
retningshemmeligheder eller andre forretningsfølsomme oplysninger som
del af Kommissionens dataindsamling. Der bør skelnes mellem oplysnin-
ger, der er følsomme af forretningsmæssige årsager versus oplysninger, der
er følsomme af EU-sikkerhedsmæssige årsager. Dansk Idustri anbefaler, at
den administrative byrde for industrien tages i betragtning ved vurderingen
af, hvilke oplysninger der videregives. Derudover bør oplysninger om plan-
lagte eller påtænkte fremtidige transaktioner kun gives på et meget gene-
relt, højt niveau, da dette vedrører forretningsstrategi.
Danske Universiteter
Danske Universiteter har modtaget svar fra Aarhus Universitet, Aalborg
Universitet og Danmarks Tekniske Universitet til høringen over den sam-
lede pakke på økonomisk sikkerhed af 24. januar 2024. Danske Universi-
teter har ikke i øvrigt bemærkninger til høringen.
Aarhus Universitet
støtter fsva. hvidbogen om udgående investeringer
Kommissionens forslag om nærmere undersøgelse af problemstillingen og
har ikke yderligere kommentarer. Aarhus Universitet noterer sig, at første
skridt består af en dataindsamling.
Lægemiddelindustriforeningen
Lægemiddelindustriforeningen har følgende bemærkninger til de fremhæ-
vede emner (overskrift på engelsk for at undgå misforståelser i forbindelse
med oversættelsen) i Kommissionens hvidbog om udgående investeringer.
Monitored Transactions
Den foreslåede overvågning af transaktioner vil påvirke flere forretnings-
områder, som Lægemiddelindustriforeningens medlemmer er involveret i,
og som vil føre til rapporteringspligt herunder flere administrative byrder.
Områder som potentielt bliver påvirket, er fx oprettelse af datterselskaber
og produktionssteder uden for EU, M&A af virksomheder og aktiver uden
for EU, aktieinvesteringer uden for EU, overførsel af aktiver, herunder IP,
uden for EU og F&U uden for EU.
Lægemiddelindustriforeningen har medlemmer, som har investeringsakti-
vitet i bioteksektoren, der er identificeret som en af de "følsomme teknolo-
gier." For alle de foreslåede kategorier bør der være klare kriterier for om-
fattede transaktioner og undtagende transaktioner ("safe harbor", hvis kri-
terierne er opfyldt)
kom (2024) 0024 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om hvidbog om udgående investeringer
Optional Monitoring
Lægemiddelindustriforeningen anbefaler, at "forskningssamarbejde" og
"mobilitet og overførsel af højt specialiseret personale" - som omfatter
virksomhedsledere - udelukkes fra
” Optional Monitoring” på grund af den
potentielle negative effekt på innovation og tiltrækning af talenter.
Sensitive Technologies
Lægemiddelindustriforeningen
anbefaler at ”sensitive technologies” be-
grænse til specifikke identificerede avancerede teknologier, som bør være
klart og snævert defineret. I øjeblikket er bioteknologi en af de fire foreslå-
ede kategorier. Bioteknologi dækker bredt og indeholder flere aktiviteter,
der ikke truer EU's sikkerhed. Derudover forbyder eksportkontrollove alle-
rede eksport af visse varer og teknologier fra EU til brug i biotekindustrien.
Hvis biotek indgår som en " sensitive technology ", anbefaler Lægemiddel-
industriforeningen, at definitionen er meget snævert kun gælder for de bio-
teknologier, der har en militær anvendelsesmulighed, og hermed eksplicit
undtager al forskning og udvikling, produktion af lægemidler, medicinsk
udstyr herunder alle andre aktiviteter, der har et medicinsk, farmaceutisk
eller sundhedsfagligt formål.
Geographic Coverage
Lægemiddelindustriforeningen anbefaler at partnerlande, der er allieret
med EU undtages. I forbindelse med EU's sanktioner mod Rusland (Rådets
forordning (EU) nr. 833/2014), er USA, Japan, Storbritannien, Sydkorea,
Australien, Canada, New Zealand, Norge og Schweiz defineret som "EU-
partnerlande." Dette kunne være et passende udgangspunkt for at undtage
lande. En bred geografiske dækning vil resultere i en enorm administrativ
byrde og omfatte transaktioner, der ikke udgør en risiko for EU-sikkerhed.
Time Period
Den foreslåede periode i Kommissionens hvidbog er fra 1. januar 2019 og
frem. Lægemiddelindustriforeningen anbefaler, at denne periode ikke gæl-
der med tilbagevirkende kraft, og at EU gennemfører en overgangsperiode,
før forordningen træder i kraft. Transaktioner, der er indgået, uden at inte-
ressenterne var bekendt med oplysningskravene, bør ikke være omfattet af
forordningen.
Information to be Gathered
Virksomheder bør ikke være forpligtet til at afsløre strategiske forretnings-
hemmeligheder eller andre forretningsfølsomme oplysninger. Der bør skel-
nes mellem oplysninger, der er følsomme af forretningsmæssige årsager,
versus oplysninger, der er følsomme af EU-sikkerhedsmæssige årsager. Vi
anbefaler, at den administrative byrde for industrien tages i betragtning ved
kom (2024) 0024 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om hvidbog om udgående investeringer
2834059_0009.png
vurderingen af, hvilke oplysninger der videregives. Derudover bør oplys-
ninger om planlagte eller påtænkte fremtidige transaktioner kun videregi-
ves på et meget generelt, da dette vedrører forretningsstrategi.
Finans Danmark
Finans Danmark bemærker, at Danmark som en lille, åben økonomi er af-
hængig af global samhandel og investeringer på tværs af grænser. Henset
til den sikkerhedspolitiske situation har Finans Danmark dog fuld forståelse
for, at Kommissionen vil se på, om der er behov for målrettede EU-tiltag
for at sikre, at investeringer ud af EU ikke udgør en trussel mod sikkerhe-
den i Europa. Som det også fremhæves i Kommissionens hvidbog er det
vigtigt, at nye tiltag på området er proportionale og rettes mod de områder,
der reelt udgør en risiko. Finans Danmark støtter i forlængelse heraf den af
Kommissionen foreslåede fremgangsmåde, hvor eventuelle nye tiltag først
vil iværksættes efter en indledende indsamling af data og analyse af områ-
det.
I forhold til Kommissionens overvejelser om afgrænsning af de relevante
investeringer støtter Finans Danmark, at fokus rettes mod direkte investe-
ringer og ikke porteføljeinvesteringer. Sidstnævnte må antages ikke på
samme måde at udgøre en risiko for overførsel af kritisk teknologi eller
know-how. Kommissionens beskrivelse af typer af investeringer, der vil
være inden for scope (boksen s. 6) kan dog give anledning til tvivl i forhold
til i hvilket omfang mere indirekte investeringer/porteføljeinvesteringer er
omfattet. I det videre forløb bør der derfor være fokus på en klar afgræns-
ning af de investeringer, der er omfattet.
Kommissionen overvejer dertil i sin hvidbog, hvordan de pågældende in-
vesteringer skal overvåges. Både i forhold til den kommende indsamling af
data og i forhold til eventuelle nye reguleringstiltag, mener Finans Dan-
mark, at rapporteringsforpligtelser, ansvar mm.
lig modellen i den danske
investeringsscreeningslov - bør lægges på investoren, og ikke f.eks. de fi-
nansielle formidlere. Det vil således være parterne bag investeringerne, der
er bedst egnede til at give de ønskede oplysninger om de påtænkte investe-
ringer.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til hvidbogen på nuvæ-
rende tidspunkt. Der ses blandt medlemslandene en generel skepsis over
eventuelle nye værktøjer, men samtidig en anerkendelse af behovet for
mere viden i EU om udgående investeringer med henblik på at kunne fore-
tage en evidensbaseret analyse af sikkerhedsudfordringer relateret til udgå-
ende investeringer.
kom (2024) 0024 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om hvidbog om udgående investeringer
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter generelt intentionen med hvidbogen om udgående inve-
steringer. Der er i lyset af geopolitiske spændinger og den teknologiske ud-
vikling behov for mere viden om mønstre inden for udgående investeringer.
Det er særligt relevant at få belyst, om europæisk teknologi kan udgøre en
sikkerhedsrisiko, når europæiske virksomheder etablerer sig i tredjelande.
Regeringen finder, at der er behov for en klarere og mere snæver ramme
for monitoreringsarbejdet, da der er tale om et potentielt byrdefuldt moni-
toreringsarbejde for europæiske virksomheder. Der er som følge heraf be-
hov for at sikre, at kun teknologiområder, som har potentielle militære eller
efterretningsmæssige anvendelsesmuligheder, og som dermed kan udgøre
en trussel for national, europæisk eller international fred og sikkerhed, bli-
ver omfattet af monitoreringsarbejdet. Der kan desuden arbejdes for en ind-
snævring af tidsperioden, så virksomheder alene skal indrapportere data for
en kortere tidsperiode, fremfor alt data siden 2019, idet det samtidig skal
sikres, at der indsamles tilstrækkelig viden. Derudover kan der arbejdes for
en indsnævring af monitoreringens geografiske fokus, så monitoreringen
sker på baggrund af en risikobaseret tilgang. Rammen bør endeligt i højere
grad sikre, at monitoreringen sker ensartet på tværs af medlemslandene.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Grund- og nærhedsnotat om en europæisk strategi for økonomisk sikkerhed
blev oversendt til Folketingets Europaudvalg den 26. juli 2023. Grund- og
nærhedsnotat om Kommissionens henstilling vedr. kritiske teknologiområ-
der for EU's økonomiske sikkerhed er oversendt til Folketingets Europaud-
valg den 23. november 2023.