Europaudvalget 2023-24
KOM (2024) 0060 Bilag 1
Offentligt
2855684_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
24. april 2024
Internationalt kontor
Line Herbæk Larsen
2024-02239
3256480
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
bekæmpelse af seksuelt misbrug og seksuel udnyttelse af børn og
materiale med seksuelt misbrug af børn og om erstatning af Rådets
rammeafgørelse 2004/68/RIA (omarbejdning)
Sagen er omfattet af retsforbeholdet.
Nyt notat.
KOM (2024) 60
1. Resumé
Kommissionen har den 6. februar 2024 fremsat et forslag til omarbejdning
af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/93/EU om bekæmpelse af
seksuelt misbrug og seksuel udnyttelse af børn og materiale med seksuelt
misbrug af børn og om erstatning af Rådets rammeafgørelse 2004/68/RIA.
Forslaget blev behandlet for første gang i arbejdsgruppen vedrørende
Retligt Samarbejde i Straffesager (COPEN) den 8. april 2024. Forslaget
har til formål at ajourføre det gældende direktiv fra 2011 set i lyset af den
senere teknologiske udvikling i samfundet, herunder den øgede online
tilstedeværelse af børn og unge samt gerningspersoner. Forslaget udvider
anvendelsesområdet for direktivet, således at bl.a. online lovovertrædelser
vedrørende seksuelt misbrug mv. omfattes af det strafbare område.
Forslaget fastlægger endvidere en minimumslængde for forældelsesfrister
for seksuelt misbrug af børn mv. og indeholder en udvidelse af bistanden til
ofre samt krav til foranstaltninger til forebyggelsen af seksuelt misbrug af
Side 1/16
kom (2024) 0060 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om bekæmpelse af seksuelt misbrug og seksuel udnyttelse af børn
børn mv. Forslaget er omfattet af retsforbeholdet. Forslaget vurderes at
være i overensstemmelse med nærhedsprincippet. Forslaget har ikke
lovgivningsmæssige, økonomiske eller administrative konsekvenser. Der ses
ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlemsstaters
holdninger til forslaget. Fra dansk side er man generelt positivt indstillet
over for forslaget.
2. Baggrund
Kommissionen har den 6. februar 2024 fremsat forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv om bekæmpelse af seksuelt misbrug og
seksuel udnyttelse af børn og materiale med seksuelt misbrug af børn og om
erstatning af Rådets rammeafgørelse 2004/68/RIA (omarbejdning).
Forslaget er en revision og udbygning af direktiv 2011/93/EU af 13.
december 2011 om bekæmpelse af seksuelt misbrug og seksuel udnyttelse
af børn og børnepornografi og om erstatning af Rådets rammeafgørelse
2004/68/RIA (i det følgende benævnt ”direktiv 2011/93/EU”), der udgør
EU's strafferetlige ramme på området for seksuelt misbrug og seksuel
udnyttelse af børn mv. Dette direktiv blev vedtaget for at fastsætte
minimumsstandarder for forebyggelse og bekæmpelse af disse særligt
alvorlige former for kriminalitet, som er rettet mod børn, herunder
definitionen af forbrydelser og sanktioner på området seksuel udnyttelse af
børn og for effektiv efterforskning og retsforfølgning, bistand og støtte til
ofre og forebyggelse af seksuelt misbrug og seksuel udnyttelse af børn.
Direktivet er omfattet af retsforbeholdet.
I juli 2020 fremlagde Kommissionen en EU-strategi om en mere effektiv
bekæmpelse af seksuelt misbrug af børn. Strategien anerkendte navnlig
behovet for at vurdere, hvorvidt direktiv 2011/93/EU fortsat er egnet til
formålet i betragtning af de samfundsmæssige og teknologiske ændringer i
det seneste årti.
I 2022 foretog Kommissionen en evaluering for at vurdere gennemførelsen
af direktiv 2011/93/EU og kortlægge mulige lovgivningsmæssige mangler,
bedste praksis og prioriterede tiltag på EU-plan. Undersøgelsen
konkluderede, at børns øgede onlinetilstedeværelse og den seneste
teknologiske udvikling skaber udfordringer for de retshåndhævende
myndigheder, samtidig med at der skabes nye muligheder for misbrug, som
ikke fuldt ud er omfattet af det nuværende direktiv.
Side 2/16
kom (2024) 0060 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om bekæmpelse af seksuelt misbrug og seksuel udnyttelse af børn
Det blev i undersøgelsen også konkluderet, at de forskellige retlige rammer
i medlemsstaterne for efterforskning og retsforfølgning ikke giver mulighed
for en effektiv bekæmpelse af seksuelt misbrug og seksuel udnyttelse af
børn overalt i EU, navnlig fordi seksuelt misbrug og seksuel udnyttelse af
børn begået ved brug af nye og fremspirende teknologier ikke i tilstrækkelig
grad er strafbart. Endelig blev det fremhævet, at medlemsstaternes
bestræbelser på at forebygge seksuelt misbrug af børn og bistå ofre fortsat
er begrænsede og ukoordinerede, og at det er uklart, om de er effektive.
Samtidig viste evalueringen klart, at der er behov for en ny
lovgivningsmæssig ramme på EU-plan.
Forslaget supplerer andre EU-initiativer, der adresserer udfordringerne
forbundet med seksuelt misbrug og seksuel udnyttelse af børn, herunder
bl.a. forslag til forordning om regler til forebyggelse og bekæmpelse af
seksuelt misbrug af børn, som vil pålægge udbydere af onlinetjenester at
tage ansvar for at beskytte børn, der bruger deres tjenester, mod seksuelt
misbrug af børn online. Dette forordningsforslag bygger på direktiv
2011/93/EU for så vidt angår definitionen af strafbare handlinger. Direktiv
2011/93/EU udgør således den strafferetlige søjle, som forordningen bygger
på.
Direktivforslaget er fremsat med hjemmel i Traktaten om Den Europæiske
Unions funktionsmåde (TEUF) artikel 82, stk. 2, og artikel 83, stk. 1, som
er samme hjemmelsgrundlag som for direktiv 2011/93/EU. Forslaget skal
behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.
Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Forslaget er omfattet af retsforbeholdet, idet forslaget er fremsat med
hjemmel i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF),
tredje del, afsnit V. Danmark deltager således ikke i vedtagelsen af
direktivforslaget, ligesom direktivet ikke vil være bindende for eller finde
anvendelse i Danmark.
Forslaget er oversendt til Rådet i dansk sprogversion den 26. marts 2024.
3. Formål og indhold
Forslaget har til formål at afhjælpe mangler, tvetydigheder og
utilstrækkeligheder, der er konstateret i forbindelse med evalueringen af
direktiv 2011/93/EU. Forslaget har overordnet følgende formål:
Side 3/16
kom (2024) 0060 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om bekæmpelse af seksuelt misbrug og seksuel udnyttelse af børn
at alle former for seksuelt misbrug og seksuel udnyttelse af børn,
herunder former, der muliggøres i kraft af den teknologiske
udvikling, kriminaliseres
at nationale regler om efterforskning og retsforfølgning giver
mulighed for en effektiv indsats mod seksuelt misbrug og seksuel
udnyttelse af børn set i lyset af den seneste teknologiske udvikling
at forebyggelse, bistand til ofre og koordinering mellem
myndigheder på nationalt plan forbedres.
3.1. Nærmere om forslagets hovedelementer
3.1.1. Ajourføring af terminologi
Forslaget indebærer en ajourføring af den benyttede terminologi i direktivet,
således at den er i overensstemmelse med nutidige anerkendte internationale
standarder. Eksempelvis erstattes terminologien ”børnepornografi” med
”materiale med seksuelt misbrug af børn”, som er en terminologi, der også
anvendes i øvrige nyere EU-retsakter.
3.1.2. Udvidelse af definitioner (art. 2)
Artikel 2 i det nugældende direktiv 2011/93/EU definerer anvendte begreber
i direktivet, herunder definitionen af et barn, seksuel lavalder og materiale
med seksuelt misbrug mv. Efter forslagets artikel 2, nr. 3, litra d), udvides
definitionen af materiale med seksuelt misbrug af børn i direktiv
2011/93/EU til at omfatte gengivelser eller repræsentationer af børn
(dvs.
fiktivt og/eller online materiale).
Udvidelsen har til formål at sikre, at
direktivets definition af materiale med seksuelt misbrug af børn omfatter
den nuværende, men også fremtidige teknologiske udvikling i samfundet
ved en tilstrækkelig teknologineutral og dermed fremtidssikret beskrivelse.
Efter forslagets artikel 2, nr. 3, litra e), tilføjes til definitionen af materiale
med seksuelt misbrug af børn enhver form for materiale, hvis formål er at
rådgive om, vejlede om eller instruere i seksuelt misbrug eller seksuel
udnyttelse af børn eller hvervning af børn. Formålet er at omfatte såkaldte
”pædofilimanualer”, som vejleder om, hvordan børn findes, groomes og
misbruges, om hvordan identifikation, efterforskning og retsforfølgning
undgås, og om hvordan materiale skjules bedst.
Efter forslagets artikel 2, nr. 8), tilføjes en definition af jævnaldrende, der
afgrænses som både børn og voksne, mellem hvem der ikke er stor forskel
på deres alder og psykologiske og fysiske udvikling eller modenhed. Det
skal ses i lyset af, at det gældende direktiv overlader det til medlemsstaterne
Side 4/16
kom (2024) 0060 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om bekæmpelse af seksuelt misbrug og seksuel udnyttelse af børn
at bestemme om frivillige seksuelle aktiviteter mellem samtykkende
ligestillede og børn over den seksuelle lavalder skal kriminaliseres.
Forslaget medfører en konsekvensrettelse i forslagets artikel 10 om
seksuelle aktiviteter mellem samtykkende, således at det præciseres, at
undladelsen af at kriminalisere kønslig omgængelse, hvortil der er givet
samtykke, kun finder anvendelse på materiale, der produceres og besiddes
mellem børn eller mellem jævnaldrende. Således omfattes ikke situationer
mellem et barn over den seksuelle lavalder og en voksen, uanset alder.
3.1.3. Udvidet kriminalisering
Forslaget indebærer en udvidelse af det strafbare område omfattet af direktiv
2011/93/EU, som har til hensigt at sikre, at ethvert seksuelt misbrug og
enhver form for seksuel udnyttelse af et barn eller en ung er strafbart, jf.
nedenfor.
Lovovertrædelser i form af seksuelt misbrug (art. 3)
Artikel 3 i det nugældende direktiv 2011/93/EU kriminaliserer seksuelt
misbrug af børn. Det følger af artikel 3, stk. 4, at det er strafbart at deltage i
seksuelle aktiviteter med et barn under den seksuelle lavalder. Efter
forslagets artikel 3, stk. 4, skal det også være en strafbar handling at få et
barn under den seksuelle lavalder til at deltage i seksuelle aktiviteter med en
anden person, hvor der
ikke
foreligger tvang, magt eller trusler.
Hvervning af børn til seksuelle formål (art. 6)
Artikel 6 i det nugældende direktiv 2011/93/EU kriminaliserer hvervning af
børn til seksuelle formål.
Forslagets artikel 6, stk. 1, litra a), sikrer, at også hvervning af børn
online
kriminaliseres. Formålet er således, at alt hvervning – desuagtet om det er
personligt eller online – skal være strafbart. Det skyldes, at hvervning af
børn i praksis ikke begrænser sig til verbal kommunikation, tekstbeskeder
eller e-mailbeskeder, men også omfatter kontakt og udvekslinger skabt i helt
eller delvist online miljøer ved hjælp af ”augmented”, ”extended” eller
”virtual reality” samt chatbots.
Forslagets artikel 6, stk. 3, kriminaliserer en voksens forsøg på at hverve et
barn til at deltage i optræden med seksuelt misbrug af børn og udnyttelse til
prostitution med en strafferamme på mindst seks måneder. Strafferammen
stiger til et år, hvis der anvendes pres, tvang eller trusler.
Side 5/16
kom (2024) 0060 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om bekæmpelse af seksuelt misbrug og seksuel udnyttelse af børn
Hvervning af tredjepart med henblik på seksuelt misbrug (art. 7)
Forslaget indfører en ny artikel 7 i direktiv 2011/93/EU, som gør det
strafbart forsætligt at love, give en person penge eller anden form for
aflønning eller erkendtlighed som modydelse for at begå seksuelt misbrug
af børn. Forslaget har til formål at sikre, at alle medlemsstater kriminaliserer
og sikrer en effektiv efterforskning og retsforfølgning af livestreaming af
seksuelt misbrug af børn mv.
Drift af onlinetjeneste, der muliggør eller tilskynder misbrug (art. 8)
Forslaget indfører en ny artikel 8, der kriminaliserer forsætlig drift eller
administration af onlineinfrastrukturer, der muliggør eller tilskynder til
seksuelt misbrug eller seksuel udnyttelse af børn. Der fastsættes en
strafferamme på mindst et år.
Sanktioner over for juridiske personer (art. 14)
Forslagets nye artikel 14, stk. 1, litra b), udvider de mulige sanktioner for
juridiske personer til at omfatte en udelukkelse fra adgang til offentlig
finansiering.
For så vidt angår fastlæggelsen af bøder foreslås det i artikel 14, stk. 2 og 3,
at medlemsstaterne skal sikre, at juridiske personer under visse
omstændigheder kan straffes med bøder, hvis maksimumstørrelse ikke bør
være mindre end 1 % henholdsvis 5 % af den juridiske persons samlede
omsætning på verdensplan i det regnskabsår, der går forud for
bødeafgørelsen.
3.1.4. Forhøjelse af strafferammen
Forslaget indebærer en generel forhøjelse af strafferammen for seksuelt
misbrug og seksuel udnyttelse af børn, som har til formål at sikre
sammenhæng mellem sanktionsniveauet som fastsat i forslag til
omarbejdning af direktiv 2011/93/EU og sanktionsniveauet i øvrig EU-
lovgivning, herunder strafferammen for tilsvarende lovovertrædelser i
forslag til direktiv om bekæmpelse af vold mod kvinder og vold i hjemmet.
Forhøjelserne gennemgås i det følgende.
Lovovertrædelser i form af seksuelt misbrug (art. 3)
Artikel 3 i det nugældende direktiv 2011/93/EU kriminaliserer seksuelt
misbrug af børn. Det foreslås i forslagets artikel 3, stk. 4, at strafferammen,
for at deltage i seksuelle aktiviteter med et barn under den seksuelle lavalder,
hæves fra fem til otte år. Strafferammen for at deltage i seksuelle aktiviteter
Side 6/16
kom (2024) 0060 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om bekæmpelse af seksuelt misbrug og seksuel udnyttelse af børn
med et barn ved misbrug af et overunderordnelsesforhold eller forhold hos
barnet (psykisk eller fysisk handikap mv.) hæves endvidere fra otte til ti år,
hvis barnet er under den seksuelle lavalder, og fra tre til seks år, hvis barnet
er over den seksuelle lavalder i henhold til artikel 3, stk. 5, litra a) og b).
Strafferammen for at deltage i seksuelle aktiviteter med et barn ved brug af
tvang, magt eller trusler foreslås desuden hævet fra ti til tolv års fængsel,
hvis barnet er under den seksuelle lavalder, og fra fem til syv års fængsel,
hvis barnet er over den seksuelle lavalder i henhold til artikel 3, stk. 5, litra
c). I artikel 3, stk. 6, foreslås en tilsvarende forhøjelse af strafferammen for
at få et barn til at deltage i seksuelle aktiviteter med en tredjepart ved hjælp
af tvang, magt eller trusler.
Forslagets nye artikel 3, stk. 7 indebærer, at handlinger vedrørende et barn
under den seksuelle lavalder, som består i at tage del i vaginal, anal eller
oral penetration af seksuel karakter med en legemsdel eller genstand, skal
straffes med fængsel med en strafferamme på mindst tolv år. Tilsvarende
gælder, hvis handlingen består i at udsætte et barn for et sådan overgreb med
en tredjepart. Hvis barnet er over den seksuelle lavalder, men ikke har givet
sit samtykke til handlingen, er strafferammen fængsel på mindst 10 år.
Lovovertrædelser i form af seksuel udnyttelse (art. 4)
Forslagets artikel 4, stk. 7, forhøjer strafferammen for kønslig omgængelse
med et barn, der udnyttes til prostitution, fra fem til otte års fængsel, hvis
barnet er under den seksuelle lavalder, og fra to til fire års fængel, hvis
barnet er over den seksuelle lavalder.
Hvervning af børn til seksuelle formål (art. 6)
Efter forslagets artikel 6, stk. 1, litra b), skærpes strafferammen for
hvervning af børn til seksuelle aktiviteter til to års fængsel, hvor en voksen
ved tvang, magt eller trusler
hverver et barn med henblik på at begå
seksuelle aktiviteter mv. Forslaget fastsætter endvidere i artikel 6, stk. 2,
som noget nyt en strafferamme på mindst seks måneders fængsel, hvor en
voksen forsøger at hverve et barn til materiale med seksuelt misbrug af børn.
Strafferammen skærpes til mindst et års fængsel ved gerningsmandens brug
af tvang, magt eller trusler.
3.1.5. Skærpende omstændigheder (art. 11)
Forslaget indfører yderligere skærpende omstændigheder i forhold til
strafudmålingen, jf. artikel 11, stk. 1, litra h-j), hvorefter det skal betragtes
som en skærpende omstændighed, at lovovertrædelsen er begået gentagne
Side 7/16
kom (2024) 0060 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om bekæmpelse af seksuelt misbrug og seksuel udnyttelse af børn
gange, at lovovertrædelse er begået ved brug af eller trussel om brug af et
våben, eller at lovovertrædelsen er begået ved at foranledige ofret til at tage
eller blive påvirket af stoffer, alkohol eller andre rusmidler.
3.1.6. Organisationer, der bekæmper seksuelt misbrug af børn i
offentlighedens interesse (art. 5)
Det nugældende direktiv 2011/93/EU regulerer ikke organisationer, der
gennemgår og analyserer eller på anden måde behandler materiale med
seksuelt misbrug af børn med henblik på fjernelse eller efterforskning. Med
forslagets artikel 5, stk. 7 og 8, pålægges medlemsstater at sikre, at
organisationers behandling af materiale med seksuelt misbrug af børn mv.
med henblik på dets bekæmpelse, ikke skal anses for strafbart. Der stilles
krav om, at organisationerne har fået forudgående tilladelse til behandlingen
af myndighederne i medlemsstaten, hvor de er etableret. Bestemmelsen kan
eksempelvis omfatte hotlines, som modtager, analyserer, anmelder eller på
anden måde behandler materiale med seksuelt misbrug af børn med henblik
på fjernelse, efterforskning og retsforfølgelse i offentlighedens interesse.
3.1.7. Udelukkelse fra at udøve visse hverv som følge af domme (art. 12)
Efter forslagets artikel 12, stk. 2, skal medlemsstater træffe de nødvendige
foranstaltninger til at sikre, at organisationer, der i offentlighedens interesse
bekæmper seksuelt misbrug af børn, når de ansætter personale, er forpligtet
til at anmode om strafferegistre for personer, der rekrutteres.
3.1.8. Forældelsesfrister (art. 16)
Det følger af artikel 16 i det nugældende direktiv 2011/93/EU, at der skal
kunne ske retsforfølgning af lovovertrædelser som fastsat i direktivet i en
tilstrækkelig lang periode efter, at ofret har nået myndighedsalderen, og i et
omfang, der er proportionalt til grovheden af lovovertrædelsen.
Forslagets artikel 16, stk. 2, fastsætter minimumsforældelsesfrister imellem
20-30 år afhængigt af lovovertrædelsens karakter, som regnes fra datoen,
hvor ofret har nået myndighedsalderen.
3.1.9. Anmeldelsespligt og anmeldelseskanaler (art. 17 og 18)
Det følger af artikel 17, stk. 1, i det nugældende direktiv 2011/93/EU, at
tavshedspligt i henhold til national ret for personer, der arbejder med børn,
ikke er til hinder for anmeldelse af situationer til myndighederne, hvis de
har rimelig grund til at formode, at et barn udsættes for de omhandlede
lovovertrædelser.
Side 8/16
kom (2024) 0060 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om bekæmpelse af seksuelt misbrug og seksuel udnyttelse af børn
Forslaget indfører i artikel 17, stk. 3 en anmeldelsespligt for fagfolk, der
arbejder i tæt kontakt med børn i børnebeskyttelses-, uddannelses-,
børnepasnings- og sundhedssektoren, hvis de har en rimelig grund til
mistanke om en strafbar lovovertrædelse efter direktivet. Undtaget fra
anmeldelsespligten er i henhold til stk. 4 fagfolk i sundhedssektoren som led
i programmer rettet mod personer, som er blevet dømt for en
lovovertrædelse eller personer, der frygter, at de kunne begå en
lovovertrædelse, i henhold til direktivet.
Forslaget pålægger endvidere medlemsstaterne i en ny artikel 18 at sikre, at
ofre har let adgang til anmeldelseskanaler og anmeldelsesprocedurer for
overgreb til de kompetente myndigheder. Disse skal være lettilgængelige og
børnevenlige.
3.1.10. Ofrets rettigheder (art. 21-23)
Artikel 21 i det nugældende direktiv 2011/93/EU fastsætter, at
medlemsstaterne skal træffe de nødvendige foranstaltninger til at sikre, at
ofre ydes bistand og støtte før, under og i en passende tid efter afslutningen
af en straffesag.
Forslagets artikel 21 udvider adgangen til bistand og støtte til ofre i
overensstemmelse med direktiv om ofres rettigheder for at sikre, at børn
modtager den nødvendige og alderssvarende pleje. Forslagets artikel 22, stk.
3, litra g), indfører endvidere krav om, at lægeundersøgelser af et offer med
henblik på straffesagen, som kan traumatisere et barn på ny, begrænses mest
muligt og foretages af fagfolk, der er uddannet til formålet. Slutteligt
indføres i forslagets artikel 23 en ret for ofre til erstatning for skader, de har
lidt og at de kan kræve erstatning i en tilstrækkelig lang periode, efter at de
har nået myndighedsalderen. Forslagets artikel 23, stk. 3, indfører en række
konkrete minimumsperioder imellem 20-30 år afhængigt af
lovovertrædelsens karakter, som regnes fra datoen, hvor ofret har nået
myndighedsalderen. Det foreslåede indebærer en styrkelse af EU's
minimumsstandarder både med hensyn til tidsrammen for kravet om
erstatning og de elementer, der skal tages i betragtning ved fastsættelsen af
erstatningsbeløbet. I forhold til EU's minimumsstandarder i henhold til
direktivet om ofres rettigheder udvider artiklen også antallet af personer og
enheder, der skal anses for at være ansvarlige for at yde erstatning, herunder
juridiske personer og eventuelle nationale erstatningsordninger, der er
indført til fordel for ofre for forbrydelser.
Side 9/16
kom (2024) 0060 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om bekæmpelse af seksuelt misbrug og seksuel udnyttelse af børn
3.1.11. Koordinering og samarbejde (art. 24-25)
Det nugældende direktiv 2011/93/EU regulerer ikke nationale
myndigheders indbyrdes koordinering på området for seksuelt misbrug af
børn. Forslagets artikel 24 pålægger medlemsstaterne at oprette nationale
myndigheder med ansvar for koordinering på nationalt plan på tværs af
myndigheder og dataindsamling. Der indføres endvidere i forslagets artikel
25 en forpligtelse for medlemsstaterne til at indføre de nødvendige
mekanismer til at sikre samarbejde og koordinering mellem flere agenturer
og flere interessenter på nationalt plan blandt relevante parter, der er
involveret i udviklingen og gennemførelsen af foranstaltninger til
forebyggelse og bekæmpelse af seksuelt misbrug af børn online og offline.
3.1.12. Forebyggelse og dataindsamling (art. 28 og 31)
Artikel 28 i det nugældende direktiv 2011/93/EU pålægger medlemsstater
at træffe egnede foranstaltninger, såsom uddannelse, til at modvirke og
begrænse efterspørgslen, der giver anledning til seksuelt misbrug af børn.
Forslagets
artikel
28,
stk.
1,
tilføjer
oplysnings-
og
bevidstgørelseskampagner som et forebyggelsesprogram ud over
uddannelse. Derudover præciseres i forslagets artikel 28, stk. 3, at
regelmæssig uddannelse i børnevenlig retspleje - udover til embedsmænd –
også bør gives til dommere og fagfolk. Efter forslagets artikel 28, stk. 4,
pålægges medlemsstaterne at træffe passende foranstaltninger til at øge
forebyggelsen af seksuelt misbrug af børn i lokalmiljøet, herunder gennem
en række specifikke foranstaltninger. Endelig giver forslagets artikel 28, stk.
5, det fremtidige EU-center en afgørende rolle som koordinator og
videncenter i denne henseende.
Efter forslagets artikel 31 pålægges medlemsstaterne at indføre et system til
indsamling, udvikling, udarbejdelse og udbredelse af offentlige statistikker
om de lovovertrædelser, der er omfattet af direktivet, ved brug af en fælles
metode udviklet i samarbejde med EU-centret og til at indberette disse
statistikker til EU-centret og Kommissionen og gøre dem offentligt
tilgængelige. EU-centret udarbejder statistikkerne og gør dem offentligt
tilgængelig.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure
(TEUF artikel 294) medlovgiver.
Side 10/16
kom (2024) 0060 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om bekæmpelse af seksuelt misbrug og seksuel udnyttelse af børn
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen har vurderet, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Kommissionen
har
fremhævet,
at
den
grænseoverskridende karakter af lovovertrædelser i form af seksuelt
misbrug og seksuel udnyttelse af børn, som begrundede vedtagelsen af det
gældende direktiv, er blevet endnu mere udtalt i det seneste årti med den
øgede udbredelse af brugen af onlineteknologier, der muliggør, letter og
forstærker virkningen af sådanne lovovertrædelser. For at sikre både
effektiv retsforfølgning af lovovertrædere og beskyttelse af ofre overalt i EU
fastsætter dette forslag fælles minimumsstandarder for definitionen af
lovovertrædelser og sanktionsniveauer, hvilket er et mål, som
medlemsstaterne ikke vil kunne nå hver for sig, og som kun kan nås ved en
indsats på EU-plan. I betragtning af onlinedimensionen af disse
forbrydelser, vil medlemsstaterne i mangel af fælles regler ikke effektivt
kunne: i) forebygge, at der begås lovovertrædelser i form af seksuelt
misbrug af børn på deres område, ii) efterforske og retsforfølge forbrydelser
i form af seksuelt misbrug af børn med en indsats på EU-plan, og iii)
identificere ofre og yde den rette bistand til dem.
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering af, at forslaget er i
overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
6.1. Strafbare handlinger og sanktioner
6.1.1. Seksuelt misbrug og seksuel udnyttelse
Efter straffelovens § 216, stk. 2, straffes for voldtægt den, der har samleje
med et barn under 12 år, med fængsel indtil 12 år. På samme måde straffes
den, som er fyldt 22 år og har samleje med et barn under 15 år.
Efter straffelovens § 222, stk. 1, straffes den, som har samleje med et barn
under 15 år, med fængsel indtil 8 år, medmindre forholdet er omfattet af §
216, stk. 2. Har gerningspersonen skaffet sig samlejet ved udnyttelse af sin
fysiske eller psykiske overlegenhed eller ved brug af enten tvang eller
fremsættelse af trusler, kan straffen stige til fængsel indtil 12 år, jf. § 222,
stk. 2. Det skal ved fastsættelse af straffen efter stk. 1 indgå som en
skærpende omstændighed, at gerningspersonen har skaffet sig samlejet ved
at udnytte sin fysiske eller psykiske overlegenhed, jf. § 222, stk. 3.
Side 11/16
kom (2024) 0060 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om bekæmpelse af seksuelt misbrug og seksuel udnyttelse af børn
Efter straffelovens § 223, stk. 1, straffes den, som har samleje med eller ved
uanstændigt forhold krænker blufærdigheden hos en person under 18 år, der
er den skyldiges stedbarn eller plejebarn eller er betroet den pågældende til
undervisning eller opdragelse, med bøde eller fængsel indtil 4 år. På samme
måde straffes den, som under groft misbrug af en på alder og erfaring
beroende overlegenhed forfører en person under 18 år til samleje, jf. § 223,
stk. 2.
Efter straffelovens § 224, stk. 1, straffes den, der medvirker til, at en person
under 18 år mod betaling eller løfte om betaling har samleje med en kunde,
med bøde eller fængsel indtil 6 år. Den, der som kunde mod betaling eller
løfte om betaling eller løfte om betaling har samleje med en person under
18 år, straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år, jf. § 224, stk. 2.
Bestemmelserne i §§ 216-224 finder tilsvarende anvendelse med hensyn til
andet seksuelt forhold end samleje, herunder hvor gerningspersonen formår
forurettede til at udføre seksuelle handlinger på sig selv, jf. straffelovens §
225.
Efter straffelovens § 231 straffes for grooming den, som systematisk eller
ved manipulation og under udnyttelse af en på alder og erfaring beroende
overlegenhed opbygger en relation til en person under 18 år med forsæt til
at udsætte den pågældende for en seksualforbrydelse.
Efter straffelovens § 232, stk. 1, straffes den, som ved uanstændigt forhold
krænker blufærdigheden, med bøde eller fængsle indtil 2 år eller, hvis
forholdet er begået over for et barn under 15 år, med bøde eller fængsel
indtil 4 år. Ved fastsættelse af straffen skal der lægges vægt på den særlige
krænkelse, der er forbundet med lovovertrædelsen, jf. § 232, stk. 2.
Efter straffelovens § 233, stk. 1, straffes for rufferi den, der driver
virksomhed med, at en anden mod betaling eller løfte om betaling har
seksuelt forhold til en kunde, med fængsel indtil 4 år. Den der i øvrigt
udnytter, at en anden erhvervsmæssigt mod betaling eller løfte om betaling
har seksuelt forhold til en kunde, straffes med bøde eller fængsel indtil 3 år.
Det samme gælder den, der fremmer, at en anden mod betaling eller løfte
om betaling har seksuelt forhold til en kunde, ved for vindings skyld eller i
oftere gentagne tilfælde at optræde som mellemmand, jf. § 233, stk. 2. Den,
der udlejer værelse i hotel til brug for, at en anden erhvervsmæssigt mod
Side 12/16
kom (2024) 0060 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om bekæmpelse af seksuelt misbrug og seksuel udnyttelse af børn
betaling eller løfte om betaling har seksuelt forhold til en kunde, straffes
med bøde eller fængsel indtil 1 år, jf. § 233, stk. 3.
6.1.2. Seksuelt materiale af personer under 18 år
Efter straffelovens § 226 straffes den, der optager seksuelt materiale såsom
fotografier, film, el.lign. af en person under 18 år med forsæt til at sælge
eller på anden måde udbrede materialet, med bøde eller fængsel indtil 6 år.
Efter straffelovens § 227, stk. 1, straffes den, der medvirker til, at en person
under 18 år deltager i en forestilling med seksuel optræden, med bøde eller
fængsel indtil 2 år. Den, der som tilskuer overværer en forestilling som
nævnt i stk. 1 med deltagelse af en person under 18 år, straffes med bøde
eller fængsel indtil 2 år, jf. § 227, stk. 2.
Efter straffelovens § 235, stk. 1, straffes den, som udbreder seksuelt
materiale såsom fotografier, film, andre visuelle gengivelser el.lign. af
personer under 18 år, med bøde eller fængsel indtil 2 år eller under særligt
skærpende omstændigheder med fængsel indtil 6 år. Som særligt skærpende
omstændigheder anses navnlig tilfælde, hvor barnets liv udsættes for fare,
hvor der anvendes grov vold, hvor der forvoldes barnet alvorlig skade, eller
hvor der er tale om udbredelse af mere systematisk eller organiseret
karakter.
Efter straffelovens § 235, stk. 2, straffes den, som besidder eller mod
vederlag eller gennem internettet eller et lignende system til spredning af
information gør sig bekendt med seksuelt materiale såsom fotografier, film,
andre visuelle gengivelser el.lign. af personer under 18 år, med bøde eller
fængsel indtil 1 år. Bestemmelsen i stk. 2 omfatter dog ikke besiddelse af
seksuelt materiale af en person, der er fyldt 15 år, hvis den pågældende
samtykker i besiddelsen, jf. § 235, stk. 3.
6.1.3. Børneattest
Det følger af § 32 i bekendtgørelse nr. 1860 af 23. september 2021 om
behandling af personoplysninger i Det Centrale Kriminalregister
(Kriminalregisteret), at politiet efter begæring – til brug for ansættelse eller
beskæftigelse af personer, der som led i udførelsen af deres opgaver skal
have direkte kontakt med børn under 15 år – kan videregive oplysninger om
afgørelser fra Kriminalregisteret, som vedrører overtrædelse af en række
bestemmelser i straffeloven om bl.a. seksuelle krænkelser af børn under 15
år og børnepornografi.
Side 13/16
kom (2024) 0060 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om bekæmpelse af seksuelt misbrug og seksuel udnyttelse af børn
6.1.4. Skærpende omstændigheder
Straffelovens § 81 oplister en række forhold, der i almindelighed skal indgå
som skærpende omstændigheder ved straffastsættelsen. Opregningen i
bestemmelsen er ikke udtømmende, og der kan således forekomme andre
hensyn, som kan tillægges betydning i skærpende retning. Eksempelvis vil
det i almindelighed skulle indgå som skærpende omstændighed, at
gerningspersonen tidligere er straffet af betydning for sagen, jf. § 81, nr. 1.
6.1.5. Rettighedsfrakendelse
Efter straffelovens § 79 kan den, der ved dom findes skyldigt i et strafbart
forhold, frakendes retten til fortsat at udøve virksomhed, som kræver en
særlig offentlig autorisation eller godkendelse, eller til at udøve den
pågældende virksomhed under visse former, såfremt det udviste forhold
begrunder en nærliggende fare for misbrug af stillingen. Det samme gælder
ved udøvelse af anden virksomhed (herunder virksomhed, der indebærer
hyppig kontakt med børn), når særlige omstændigheder taler derfor.
6.1.6. Strafansvar for juridiske personer
Efter straffelovens 5. kapitel kan juridiske personer straffes med bøde, når
det er bestemt ved eller i medfør af lov. Efter straffelovens § 27 forudsætter
strafansvar for en juridisk person, at der inden for dens virksomhed er begået
en overtrædelse, der kan tilregnes en eller flere til den juridiske person
knyttede personer eller den juridiske person som sådan.
6.1.7. Forældelsesfrister i sager om seksuelt misbrug af børn
Straffelovens regler om forældelse findes i lovens kapitel 11. Efter
straffelovens § 93, stk. 1, nr. 1-3, er forældelsesfristen henholdsvis 2, 5 eller
10 år, når der ikke er hjemlet højere straf end fængsel i henholdsvis 1, 4 eller
10 år for overtrædelsen.
For en række overtrædelser, herunder straffelovens § 216 om voldtægt
gælder det, at der ikke indtræder forældelse, hvis overtrædelsen begås over
for en person under 18 år, jf. straffelovens § 93 b, stk. 2. For overtrædelser
af straffelovens § 231 om grooming og § 232 om blufærdighedskrænkelse
over for et barn under 15 år regnes forældelsesfristen tidligst fra den dag,
den forurettede fylder 21 år, jf. straffelovens § 94, stk. 4. Overtrædelser af
bl.a. straffelovens § 233 om rufferi forældes efter 5 år, jf. § 93, stk. 1, nr. 2.
Derudover gælder det, at overtrædelser af straffelovens § 235 om udbredelse
og besiddelse af seksuelt materiale af personer under 18 år som
Side 14/16
kom (2024) 0060 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om bekæmpelse af seksuelt misbrug og seksuel udnyttelse af børn
udgangspunkt forældes efter 5 år, jf. § 93, stk. 1, nr. 2, og efter 10 år, hvis
forholdet er begået under særligt skærpende omstændigheder, jf. § 93, stk.
1, nr. 3.
6.1.8. Ofrets stilling under efterforskningen og straffesagen
Efter retsplejelovens § 750 kan politiet foretage afhøringer, men kan ikke
pålægge nogen at afgive forklaring, og ingen tvang må anvendes for at få
nogen til at udtale sig.
Det følger af retsplejelovens § 168, stk. 1, at enhver som udgangspunkt har
pligt til at afgive forklaring for retten som vidne.
Efter retsplejeloves § 745 e, stk. 1, kan politiets afhøring af et barn optages
på video med henblik på anvendelse af optagelsen som bevis under
hovedforhandlingen efter retsplejelovens § 872. Den nærmere
fremgangsmåde for videoafhøringen fremgår af Rigsadvokatmeddelelsen,
afsnittet om videoafhøring af børn, fra 7. september 2022. Det fremgår bl.a.
af meddelelsen, at politiet, hvis der et særligt behov for at styrke barnets
tryghed, skal sørge for, at det er en tryghedsskabende person til stede i
afhøringslokalet, hvilket f.eks. kan være en pædagog fra barnets
daginstitution eller en bedsteforælder, som ikke forventes senere at skulle
afgive vidneforklaring.
Det følger af retsplejelovens § 741 a, stk. 1, at retten i sager om bl.a.
seksualforbrydelser beskikker en bistandsadvokat for den forurettede, når
den pågældende fremsætter begæring om det. Beskikkelsen skal dog ske i
visse sager om seksualforbrydelser, medmindre den pågældende efter at
være blevet vejledt om retten til beskikkelse af advokat frabeder sig det, jf.
§ 741 a, stk. 2.
Efter dansk ret (offererstatningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1209 af 18.
november 2014) yder staten erstatning og godtgørelse for personskade, der
forvoldes ved overtrædelse af straffeloven, hvis overtrædelsen er begået i
Danmark. Erstatning kan i særlige tilfælde ydes for skader, der forvoldes
ved handlinger begået uden for den danske stat, hvis skadelidte f.eks. har
bopæl i Danmark eller har dansk indfødsret. Det er bl.a. en forudsætning, at
de almindelige erstatningsbetingelser er opfyldt. Er ofrets krav på erstatning
og godtgørelse fra skadevolderen afgjort ved dom, ydes den statslige
erstatning som udgangspunkt med det beløb, som er fastsat ved dommen.
Side 15/16
kom (2024) 0060 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om bekæmpelse af seksuelt misbrug og seksuel udnyttelse af børn
7. Konsekvenser
Forslaget er omfattet af det danske retsforbehold. Danmark deltager således
ikke i vedtagelsen af direktivforslaget, ligesom forslaget ikke vil være
bindende for eller finde anvendelse i Danmark.
7.1. Lovgivningsmæssige konsekvenser
Danmark deltager ikke i en kommende vedtagelse af direktivforslaget, da
forslaget er omfattet af retsforbeholdet. Direktivet vil derfor ikke gælde i
eller være bindende for Danmark og har således ikke lovgivningsmæssige
konsekvenser.
7.2. Økonomiske konsekvenser
Danmark deltager ikke i en kommende vedtagelse af direktivforslaget, da
forslaget er omfattet af retsforbeholdet. Direktivet har derfor ikke
statsfinansielle,
samfundsøkonomiske
eller
erhvervsøkonomiske
konsekvenser.
7.3. Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget giver ikke anledning til at fremhæve andre konsekvenser.
8. Høring
Forslaget har været sendt i høring i Specialudvalget for Politimæssigt og
Retligt Samarbejde.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget.
10. Regeringens (foreløbige) generelle holdning
Regeringen er generelt positivt indstillet over for intentionerne bag
forslaget, dels set i lyset af den grænseoverskridende karakter af
lovovertrædelser i form af seksuelt misbrug og seksuel udnyttelse af børn,
dels henset til den øgede onlinetilstedeværelse af børn, unge og
gerningspersoner, og dels henset forslagets formål med at sikre en ensartet
regulering heraf på tværs af EU-medlemsstaterne.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 16/16