Europaudvalget 2023-24
KOM (2024) 0062 Bilag 1
Offentligt
2833693_0001.png
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Center
Center for international klima
og energi
Kontor
EU-kontoret
Dato
4. marts 2024
J nr.
2024-942
Meddelelse om vejen til ambitiøs industriel kulstofhåndtering i EU
KOM (2024) 62
Notatet sendes tillige til Folketingets Klima-, Energi- og Forsyningsudvalg.
1. Resumé
Kommissionen har den 6. februar 2024 offentliggjort meddelelsen
”Vejen til en am-
bitiøs industriel kulstofhåndtering i EU”, som har til formål
at lægge sporerne for en
effektiv og sammenhængende udbredelse af industrielle kulstofteknologier inden for
fangst, anvendelse og lagring (CCUS) i EU. CCUS er et afgørende led i at opnå EU's
mål om klimaneutralitet i 2050 i tillæg til en fortsat reduktion af drivhusgasudlednin-
ger. Der lægges vægt på at fremme tværsektorielt, europæisk og internationalt sam-
arbejde, skabe et gunstigt investeringsmiljø og sikre den nødvendige CO
2
-transport-
og lagringsinfrastruktur.
Meddelelsen medfører i sig selv ikke lovgivningsmæssige, statsfinansielle, sam-
fundsøkonomiske eller erhvervsmæssige konsekvenser. Det forventes, at meddelel-
sen på sigt udmøntes i konkret lovgivning på CCUS-området, som ventes at inde-
bære statsfinansielle, samfundsøkonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser,
som ikke kan estimeres på det foreliggende grundlag.
Regeringen hilser Kommissionens meddelelse om en ambitiøs, europæisk strategi
for CCUS velkommen. Regeringen er enig i, at CCUS er en essentiel del af den
grønne omstilling, særligt i de sektorer, hvor udledninger ikke helt kan undgås. Re-
geringen finder det vigtigt, at hele CO
2
-værdikæden sammentænkes på tværs af
fangst, transport, anvendelse og lagring. Der skal skabes et sammenhængende, eu-
ropæisk CCUS-marked, der fremmer innovation og en konkurrencedygtig industri,
og som kan øge investeringssikkerheden i hele værdikæden. Dertil finder regeringen
det vigtigt, at fangst og lagring af biogent og atmosfærisk kulstof (BECCS og DACCS)
integreres i EU’s kvotehandelssystem.
2. Baggrund
Europa-Kommissionen offentliggjorde den 6. februar 2024 en meddelelse om vejen
til ambitiøs industriel kulstofhåndtering i EU. Meddelelsen lægger sporerne for hånd-
teringen og udbredelsen af industrielle kulstofteknologier i EU, der vurderes som et
Side 1/10
kom (2024) 0062 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om vejen til ambitiøs industriel kulstofhåndtering i EU
2833693_0002.png
vigtigt og nødvendigt supplement til en fortsat reduktion af drivhusgasudledninger.
Det gælder særligt i de sektorer, hvor udledninger ikke helt kan undgås, herunder
inden for industrien samt skibs- og luftfart. Dertil kan en ambitiøs CCUS-strategi
sikre, at EU opnår en global førertrøje inden for kulstoffangst, anvendelse og lagring.
Meddelelsen er endnu ikke modtaget i dansk sprogversion. Kommissionen har sam-
tidig offentliggjort en meddelelse om Europas klimamål for 2040 og vejen mod klima-
neutralitet senest i 2050. Der henvises til separat udvidet grund- og nærhedsnotat
herom.
3. Formål og indhold
Kommissionens meddelelse har til formål at præsentere en strategi for kulstoffangst,
anvendelse og lagring, som vurderes
nødvendigt for at nå EU’s mål om klimaneutra-
litet senest i 2050 og negative emissioner herefter. Kommissionens anbefaling om et
klimamål på 90 pct. i 2040, nødvendiggør ifølge meddelelsen en tidligere implemen-
tering af kulstoffjernelsesteknologier, herunder teknologier, der fanger biogent kulstof
(BECCS) og kulstof direkte fra atmosfæren (DACCS) for at modbalancere de sekto-
rer, hvor udledninger ikke helt kan undgås. Der vurderes et behov for at fange ca.
280 millioner tons CO
2
i 2040 og ca. 450 millioner tons CO
2
i 2050 for at nå EU's
klimamål. I 2040 forventes det, at næsten halvdelen af den fangede CO
2
vil komme
fra biogene kilder eller direkte fra luften, altså såkaldt kulstoffjernelse. I 2050 forven-
tes fangst fra atmosfæren at udgøre over 150 mio. tons.
EU er allerede langt i forhold til at fremme teknologisk CO
2
-fangst og lagring, ligesom
europæiske virksomheder allerede har stor erfaring med udbygning af infrastruktur
til fangst og transport af CO
2
. Der er dog behov for en sammentænkt, politisk strategi
for at støtte udviklingen og opskaleringen af CO
2
-forsyningskæder og sikre den nød-
vendige CO
2
-transport og -lagringsinfrastruktur.
Eksisterende lovgivning
Meddelelsen opridser de eksisterende rammer for CCUS, der i en vis grad allerede
er reguleret i EU-lovgivningen. CCS-direktivet har siden 2009 fastlagt regler for geo-
logisk lagring af CO
2
, ligesom fangst og lagring af CO
2
fra fossile kilder har været
omfattet af EU’s kvotehandelssystem
(EU ETS) siden 2013. Det tillader, at udledere
kan trække den opsamlede mængde CO
2
fra deres kvotepligtige udledningsregn-
skab. Negative emissioner kan dog ikke videresælges inden for kvotesystemet. Ved
den seneste
revision af EU’s kvotehandelssystem
blev kemisk lagring af CO
2
i visse
produkter samt syntetiske brændstoffer også omfattet af direktivet. Forslaget til
”Net
Zero Industry Act” (NZIA),
som Rådet og Europa-Parlamentet har opnået foreløbig
enighed om, indeholder ligeledes regulatoriske rammer for udbredelse af CCS-pro-
jekter, herunder tilskyndelse til hurtigere godkendelsesprocedurer og regler for lag-
ringsfaciliteter. Dertil fastsætter NZIA et mål om en injektionskapacitet på 50 millioner
tons CO
2
årligt i 2030.
Side 2/10
kom (2024) 0062 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om vejen til ambitiøs industriel kulstofhåndtering i EU
2833693_0003.png
Transport
Kommissionen vurderer, at der er et stort behov for at udvikle en effektiv og integreret
transportinfrastruktur, der muliggør transport af CO
2
på tværs af grænser. Der eksi-
sterer ikke for nuværende en EU-reguleret grænseoverskridende CO
2
-transportinfra-
struktur, og der er behov for massive investeringer for at udbygge en transportinfra-
struktur, der kan understøtte den nødvendige CO
2
-fangst og lagring.
Kommissionen vil i 2024 initiere en analyse af et muligt reguleringsrammeværk for
transport af CO
2
i samarbejde med medlemsstaterne og CCUS-forummet for inte-
ressenter. Kommissionen vil i den forbindelse undersøge mulighederne for at an-
vende eksisterende infrastruktur fra el- og gassektoren, og hvordan transportnettet
bedst kan tage højde for de forskellige punktkilder, hvorfra kulstoffet fanges. Særligt
før 2030, vurderer Kommissionen, at der også er behov for at sikre tilgængeligheden
af specialiserede skibe til CO
2
-transport, herunder gennem samarbejde med Den
Internationale Maritime Organisation (IMO).
Fangst og lagring af CO
2
Kommissionen lægger vægt på, at der kan sikres en permanent, geologisk lagring af
CO
2
. Derfor sætter Kommissionen fokus på at udpege og udvikle lagringsfaciliteter
og strømline godkendelsesprocesser så hurtigt som muligt for at kunne understøtte
ovenstående mål om en injektionskapacitet på 50 millioner tons CO
2
i 2030. Det på-
peges, at otte lande, herunder Danmark og Nederlandene, forventer at fange 15,2
millioner tons CO
2
årligt fra 2030, og at landene forventer fangst fra 2025. Kommis-
sionen vil kickstarte et EU investeringsatlas over mulige CO
2
lagringssteder i samar-
bejde med Det Europæiske Miljøagentur (EEA). Dertil vil Kommissionen oprette en
CCUS-platform i starten af 2026, som skal synliggøre det efterspurgte behov for CO
2
-
fangst og medlemsstaternes tilgængelige lagringskapacitet. Alle medlemsstater op-
fordres i den forbindelse til at inkludere deres behov for fangst samt identificere for-
ventede lagringskapaciteter og potentielle lagringsmuligheder i de nationale energi-
og klimaplaner.
Kulstoffjernelsesteknologier
Det fremgår af meddelelsen, at teknologier, der kan fjerne kulstof permanent fra at-
mosfæren (herunder BECCS og DACCS) vil spille en afgørende rolle ift. at nå
EU’s
klimaneutralitetsmål, samt at biogent og atmosfærisk kulstof skal være den primære
kilde til brug for brændstoffer og kulstofbaserede, industrielle processer fra 2040.
Teknologierne indgår ikke i EU’s 2030-arkitektur,
hvilket begrænser incitamentet til
udbredelsen af teknologierne på europæisk plan. Det understreges, at modsat CO
2
-
fangst og lagring af fossile punktkilder, er BECCS og DACCS ikke
omfattet af EU’s
kvotehandelsdirektiv og kan således ikke modtage indtægter gennem salg af ETS-
kvoter. Investeringer er derfor afhængig af statssubsidier eller frivillige kulstofmarke-
der, hvilket blandt andet understøttes af
EU’s kommende certificeringsramme for kul-
stoffjernelse.
Side 3/10
kom (2024) 0062 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om vejen til ambitiøs industriel kulstofhåndtering i EU
2833693_0004.png
Kommissionen vurderer på den baggrund et behov for at analysere, hvordan incita-
mentsstrukturen for permanente, negative emissioner kan forbedres, herunder mu-
ligheden for at integrere teknologierne i EU’s kvotehandelssystem.
Hertil fremhæves,
at Kommissionen i henhold til kvotehandelsdirektivet er forpligtet til at udgive en rap-
port og potentielt fremsætte et lovforslag i 2026 om mulighederne for at integrere
permanente, negative emissioner i EU ETS.
Anvendelse af fanget
CO
2
(CCU)
I meddelelsen fremhæves, at genanvendelse af CO
2
til fremstilling af blandt andet
avancerede syntetiske brændstoffer, kemikalier, polymerer og mineraler er endnu et
vigtigt aspekt af CO
2
-forsyningsværdikæden. Kommissionen estimerer, at op mod en
tredjedel af alt fanget CO
2
kan anvendes til at substituere fossile råstoffer.
Kommissionen vurderer et behov for at udpege eksisterende strukturelle og regula-
toriske udfordringer samt danne et rammeværk for udbredelse af CCU-teknologier. I
forbindelse med revisionen af kvotehandelsdirektivet i 2026, skal Kommissionen
tage højde for, hvordan kvotehandelssystemet kan sikre, at den opsamlede CO
2
ikke
dobbelttælles, samt at anvendt CO
2
ikke regnes som permanent lagring af CO
2
.
Muliggørelse af en attraktiv og rentabel CCUS-forsyningskæde
Kommissionen anerkender, at en effektiv CO
2
-værdiforsyningskæde kræver betyde-
lige investeringer og finansielle incitamenter, som på nuværende tidspunkt ikke er
tilstrækkelige. Derfor er det centralt at mobilisere investeringer fra både offentlige og
private kilder for at støtte innovation og implementering af CCUS-teknologier. Indu-
strien forventer, at det kommercielle marked vil begynde at tage form efter 2030, ikke
mindst fordi prissignalet fra kvotehandelssystemet kan sidestille prisen for lagring af
CO
2
med prisen for en tilsvarende udledning. Kommissionen anerkender dog, at der
særligt i perioden frem mod 2030
er behov for yderligere finansiering på både
medlemsstatsniveau og ved at styrke brugen af europæiske finansieringskilder så-
som Innovationsfonden, Connecting Europe Facility (CEF) og Den Europæiske In-
vesteringsbank. Tilstrækkelig investering er nødvendig for at skabe en dynamisk og
konkurrencepræget forsknings- og innovationssektor, der kan levere de nødvendige
værktøjer og løsninger til en vellykket udbredelse af industrielle kulstofteknologier.
Kommissionen vil, i samarbejde med medlemsstaterne, arbejde for at inddrage civil-
samfundet og belønne lokalsamfund, der berøres af forskellige led i CO
2
-værdikæ-
den.
Kommissionen understreger ligeledes et behov for samarbejde på tværs af in-
dustrien, energisektoren og andre relevante sektorer for at sikre den nødvendige vi-
dens- og ressourcedeling. Dertil vurderes det vigtigt at samarbejde med tredjelande
for at mobilisere ressourcer på tværs af grænser, reducere udgifter til etablering af
værdikæder og fremme en harmoniseret opgørelse og rapportering af CCUS-aktivi-
teter under UNFCCC.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
Side 4/10
kom (2024) 0062 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om vejen til ambitiøs industriel kulstofhåndtering i EU
2833693_0005.png
5. Nærhedsprincippet
Der redegøres ikke for nærhedsprincippet, idet der alene er tale om en meddelelse
fra Kommissionen.
6. Gældende dansk ret
Der redegøres ikke for gældende dansk ret, idet der alene er tale om en meddelelse
fra Kommissionen.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Der redegøres ikke for de lovgivningsmæssige konsekvenser, idet der alene er tale
om en meddelelse fra Kommissionen, der ikke i sig selv medfører lovgivningsmæs-
sige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Meddelelsen medfører ikke i sig selv statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller er-
hvervsøkonomiske konsekvenser. Det forventes, at meddelelsen på sigt udmøntes i
konkret lovgivning på CCUS-området, som ventes at indebære statsfinansielle, sam-
fundsøkonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser, men som ikke kan estimeres
på det foreliggende grundlag. Det vil blive vurderet nærmere, når konkrete lovforslag
til udmøntning foreligger.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Meddelelsen vurderes ikke i sig selv at få andre konsekvenser eller berøre beskyt-
telsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Kommissionens meddelelse er den 6. februar 2024 sendt i høring i specialudvalget
for Klima-, Energi- og Forsyningspolitik med høringsfrist den 19. februar 2024.
Der er afgivet i alt 11 høringssvar.
Dansk Metal
er positiv over for Kommissionens CCS-Strategi. CO
2
fangst og lag-
ring kommer til at spille en afgørende rolle for at vi kan nå Europas mål om reduk-
tion af CO2-udledningerne fra blandet andet virksomhederne.
Europa og specielt Danmark har potentiale for i de kommende år at blive førende
inden for CO
2
fangst og lagring, da vi har de optimale lagringsområder og medar-
bejdere med de rette kompetencer.
Dansk Metal
mener, at det er vigtigt, at vi ska-
ber de rigtige rammebetingelser for en CO
2
-værdikæde i EU. Det vil sikre både
gode arbejdspladser i Europa, men også være et afgørende og nødvendigt skridt i
den grønne omstilling.
Dansk Metal
støtter Kommissionens intention om en fremtidig lovpakke om trans-
port og lagring af CO
2
. CCUS er et helt centralt virkemiddel i industrien i kampen for
Side 5/10
kom (2024) 0062 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om vejen til ambitiøs industriel kulstofhåndtering i EU
2833693_0006.png
klimaneutralitet. Rammevilkårene for etablering af rørinfrastrukturen for CO
2
er der-
for afgørende for, at vi overhovedet kan få igangsat et marked for CO
2
-fangst, an-
vendelse og lagring.
Dansk Metal
mener, at det er vigtigt, at man sikrer de rette
markedsvilkår for aktørerne, som ønsker adgang til rørnettet, herunder at der også
bliver mulighed for tredjepartsadgang. Rørinfrastruktur er et offentligt anliggende og
derfor bør medlemslandene og EU også engagere sig i etableringen og koordine-
ring af særligt CO
2
-rørinfrastruktur, men også i at sikre den øvrige transport af CO
2
.
Dansk Metal
støtter Europa-Kommissionens ønske om at øge midlerne til forsk-
ning og innovation med henblik på projekter inden for industriel CO
2
- forvaltning.
Der er behov for flere investeringer i teknologi og mere forskning for at EU kan blive
førende inden CO2-forvaltning.
Dansk Standard
byder strategien velkommen og ser positivt på de standardise-
ringsområder og
–behov,
som fremdrages.
Dansk Standard
ønsker at fremhæve
det igangværende standardiseringsarbejde på europæisk og globalt niveau. Samti-
dig understreger
Dansk Standard
vigtigheden af, at eventuel kommende EU- lov-
givning på området følger den nye lovgivningsmæssige ramme for produktregler
(NLF), som beskriver hvordan lovgivning sætter de overordnede krav og rammer,
imens standarder beskriver de tekniske specifikationer, der understøtter de forskel-
lige CC(U)S teknologier. Endelig fremhæver
Dansk Standard,
at standarder kan
være et værktøj i udbud og auktioner, der kan skabe lige konkurrencevilkår og
være en nyttig metode til at stille krav til projektudviklere.
Landbrug & Fødevarer
finder det positivt, at Kommissionen vil udarbejde og drive
en samlet strategi for CCS. Man mener dog, at det bør fremgå af strategien, at den
eksisterende tilgang skal udvides til at indtænke øvrige muligheder for at fange og
anvende kulstof. Der bør sikres øget fokus på hurtig implementering, herunder et
smidigt myndighedssystem og de rette incitamenter.
Forbrugerrådet Tænk
finder, at det er fornuftigt at forske i og få erfaringer med
CCS, men advarer imod at satse så stærkt på CO
2
-lagring som virkemiddel, sna-
rere end målrettede investeringer i energieffektiviseringer, vedvarende energi og
udvikling af mere cirkulær økonomi.
Dansk Fjernvarme
støtter op om den samlede udvikling inden for CCUS og nega-
tive emissioner, herunder EU Kommissionens CCS-strategi.
Dansk Fjernvarme
ser et tydeligt behov for en fælles EU-indsats for at sikre en ac-
celereret og ambitiøs udvikling af CCUS og negative emissioner i Europa.
Dansk
Fjernvarme
støtter Kommissionens CCS-strategi og opfordrer til, at meddelelsen
hurtigst muligt følges op af konkrete lovforslag og initiativer.
Side 6/10
kom (2024) 0062 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om vejen til ambitiøs industriel kulstofhåndtering i EU
2833693_0007.png
Danske Fjernvarme
finder, at udviklingen af CCUS og negative emissioner er es-
sentielt, hvis EU skal nå sine klimamål og bidrage til, at de globale temperaturstig-
ninger holdes inden for Parisaftalens mål. Særligt mangler der rammevilkår og inci-
tamenter, der accelererer udviklingen af teknologier til negative emissioner.
Dansk
Fjernvarme
mener, at EU bør sætte specifikke og bindende mål for negative emis-
sioner for at understøtte udviklingen, og at permanente negative emissioner skal in-
kluderes i det europæiske kvotesystem. Det er i den forbindelse væsentligt, at der
generelt i EU-lovgivningen sondres mellem forskellige typer af negative emissioner,
da ikke alle teknologier sikrer permanent fjernelse af CO
2
fra atmosfæren. Der bør
derfor gives prioritet til opskalering af teknologier, der sikrer permanent fjernelse af
CO
2
fra atmosfæren.
For at sikre en effektiv udvikling af CCUS i Europa bør der skabes fælles EU-ram-
mer for transport og lagring af CO
2
.
Dansk Fjernvarme
støtter derfor op om Kom-
missionens foreslåede initiativer på dette område og ønsker en hurtig implemente-
ring.
Green Power Denmark
ser flere positive elementer i Kommissionens meddelelse,
som adresserer flere af både de økonomiske og klimamæssige udfordringer, der pt
er for CO
2
-fangst til både lagring og anvendelse, herunder prisen på CO
2
-fangst,
forskelle på typen af CO
2
samt handel med CO
2
og carbon kreditter, og hvorledes
disse udfordringer konkret kan imødekommes og mitigeres. Der er dog ligeledes
flere elementer, som er uhensigtsmæssige og bør indarbejdes i det fremtidige ar-
bejde med strategien for at nå de meget ambitiøse målsætninger, der er for CO
2
-
fangst på tværs af unionen.
Green Power Denmark
mener derfor, der bør fokuseres på en række områder, for
at fremme CO
2
-fangst i europæisk regi. Forholdene er overordnet: Behov for en
fælles koordineret europæisk indsats vedr. handel med CO
2
til lagring og anven-
delse, herunder negative emissioner. Behov for fælles europæiske standarder for
kvaliteten og typen af CO
2
. I strategien fremgår, at DAC forventes at bidrage med
store mængder CO
2
. Grundet teknologiens nuværende udviklingsstadie, vil Green
Power Denmark påpege, at der må forventes en risiko herved. Det er vigtigt at se
på udbygning af CO
2
-fangst og anvendelsen af CO
2
til grønne brændsler i sam-
menhæng med udbygningen af VE, da forudsætningen for anvendelsen af CO
2
til
PtX produktion er store mængder tilgængeligt VE. På samme vis bør udviklingen af
tværeuropæisk CO
2
-fangst og transport sammentænkes med brintinfrastrukturen
for at sikre synergier herimellem.
Drivkraft Danmark
støtter op om en samlet strategi for kulstofopsamling og anven-
delse på EU-plan. CCS er en vigtig del af omstillingen, men bør ikke begrænse
muligheden for CCU. Strategien bør prioritere biogent kulstof og DAC til PtX-pro-
duktion. Der er risiko for utilsigtede konsekvenser af en stærk incitamentsstruktur
for negative emissioner, da det kan begrænse adgangen til kulstof til PtX-produk-
tion. Det er nødvendigt med adgang til kulstof og VE-brint for PtX-produktion.
Side 7/10
kom (2024) 0062 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om vejen til ambitiøs industriel kulstofhåndtering i EU
2833693_0008.png
Drivkraft Danmark
bakker op om en fælleseuropæisk standard for kulstoffets ren-
hed for at undgå fragmentering af kulstofmarkedet og foreslår "kulstof-swapping"
som en løsning indtil en egentlig rørført kulstofinfrastruktur er på plads, for at frem-
skynde PtX-produktion og anvendelse af kulstofindsamlings-teknologier.
Rådet for Grøn Omstilling
finder generelt, at yderligere begrænsning af restudled-
ninger i industrien, landbruget og transportsektoren vil være billigere og mere ro-
bust klima- og miljømæssigt end rensningsløsninger som CCUS. Kommissionens
udspil er for pessimistisk om potentialet for drivhusgasreduktioner i vigtige sektorer.
Det fører til betydelig overestimering af CCUS-behov og tilhørende infrastruktur og
dermed risiko for betydelige fejlinvesteringer i dyr og teknologisk usikker CO
2
-
fangst og lagring.
Ørsted
hilser det velkommen, at Kommissionen vil se på økonomiske incitamenter
for at fange biogen CO
2
- både via EU's kvotesystem (ETS) samt andre finansie-
ringskilder. Det er vigtigt at se på en pallette af finansieringskilder og sikre deres
samspil og sameksistens, da en enkelt finansieringskilde næppe er tilstrækkelig til
at drive industrien fremad.
Derudover ser
Ørsted
positivt på prioritering af CO
2
-fangst og -lagring i
Kommissionens klimafremskrivninger frem mod 2040 og 2050. Hertil bør der
fastsættes eksplicitte mål for både CO
2
-fangst og lagerkapacitet, samt et
konkret mål for negative emissioner genereret fra teknologiskfangst.
Endvidere er det væsentligt at fremme CCU og brugen af bæredygtigt kulstof i
såvel industrielle sektorer som i mere forarbejdede PtX produkter.
Ørsted
anser yderligere, at det er afgørende, at regeringen arbejder for, at der
kommer garantier vedrørende CO
2
'ens oprindelse på EU-niveau. Særligt for biogen
CO
2
, så det kan skelnes fra fossil CO
2
.
Endelig opfordrer
Ørsted
regeringen til at arbejde for en fortsat reduktion af den
fossile CO
2
-udledning fra sektorer, hvor alternativer til fossil produktion er tilgænge-
lig og konkurrencedygtige. Det er kritisabelt, at CO
2
-fangst fra fossil elproduktion
kommer til at spille en rolle i Kommissionens projektioner for at nå den fremsatte
målsætning på 90 pct. CO
2
reduktion i EU i 2040.
Dansk Industri
finder det godt, at Kommissionen allerede nu peger på nødvendig-
heden af CO
2
-fangst, anvendelse, og lagring.
Dansk Industri
mener, at Danmark
kan og skal derfor spille en afgørende rolle i, at det samlede EU når sine klimamål
med lagring af CO
2
.
Dansk Industri
finder det afgørende, at regeringen arbejder
for at sikre et effektivt CCUS-marked i EU, hvor der samarbejdes på tværs af lan-
degrænser, bl.a. med henblik på import af CO
2
til Danmark fra andre europæiske
Side 8/10
kom (2024) 0062 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om vejen til ambitiøs industriel kulstofhåndtering i EU
2833693_0009.png
lande med store punktkilder. Det kan hjælpe med at sikre etableringen af en kon-
kurrencedygtig og rentabel CCUS-branche i Danmark og Danmarks position som
europæisk CO
2
-hub.
Dansk Industri
ønsker, at regeringen arbejder målrettet for en EU-indsats, der
fremmer CO
2
-fangst, anvendelse, transport og lagring med henblik på at sikre et ef-
fektivt CCUS-marked i EU. I den forbindelse peger man på behovet for et konkur-
rencedygtigt CCUS-marked, en åben og transparent infrastruktur til transport og
lagring, fastsættelse af en målsætning for CO
2
-fangst og lagerkapacitet og et certifi-
ceringssystem til negative emissioner i EU. Endvidere ser man gerne, at negative
emissioner inkluderes i ETS, at der sikres de nødvendige investeringsbetingelser,
at CCU fremmes, samt at der sker en harmonisering af regler, tilladelser, kulstof-
regnskab og rapporteringsstandarder.
Dansk Offshore
opfordrer til, at der sikres et stabilt investeringsklima for aktørerne
med forudsigelighed og gennemsigtighed, der kan understøtte skala, adgang og an-
svar på tværs af værdikæden hurtigst muligt.
Dansk Offshore
støtter Kommissionens idé om at indgå i dialog med offshore-bran-
chen og bruge dens knowhow til at forberede et forslag til en CO
2
-transport-pakke.
Man hilser det velkomment, at Kommissionen vil udpege en koordinator til at forestå
grænseoverskridende udvikling af CO
2
-infrastruktur, og foreslår, at denne koordina-
tor får en opgaveportefølje, der ligner de tilsvarende koordinatorer på el- og gasom-
rådet, ENTSO-E og ENTSO-G.
Dansk Offshore
lægger stor vægt på, at regulerin-
gen af rørført CO2 i EU lægger op til et
reguleret
marked for transport af CO
2
fra
starten for så vidt angår backbone/regionale net og transnationale forbindelser.
Dansk Offshore
lægger stor vægt på, at CCS på biogen CO
2
får økonomisk værdi,
så negative emissioner inkorporeres i EU ETS.
Dansk Offshore
er enig med EU-
kommissionen i, at investeringsbehovet for at få en samlet CO
2
-værdikæde er meget
store. Især i udviklings- og opskaleringsfasen. Man er også enig med EU-kommissi-
onen i, at prisen på CO
2
via ETS er afgørende for at sikre, at CCS-værdikæder bliver
rentable, skaber jobs og skaber samfundsmæssig værdi.
Dansk Offshore
er dog ikke sikre på, at de angivne nye initiativer er stærke nok til
at sikre, at en samlet EU-værdikæde kommer hurtigt nok op at stå. Man opfordrer
derfor til, at Kommissionen laver en gennemgribende analyse af, om de økonomiske
støtteinitiativer til at kickstarte en samlet værdikæde er på plads.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke på nuværende tidspunkt kendskab til andre landes holdninger til medde-
lelsen.
Side 9/10
kom (2024) 0062 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om vejen til ambitiøs industriel kulstofhåndtering i EU
2833693_0010.png
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens meddelelse om en ambitiøs, europæisk strategi
for CO
2-
fangst, anvendelse og lagring velkommen. Regeringen er enig i, at CCUS
er en essentiel del af den grønne omstilling og nødvendig for, at vi når vores natio-
nale og europæiske klimamål. Fangst, anvendelse og lagring af CO
2
er derfor et
vigtigt supplement til reduktion af drivhusgasudledninger, særligt i de sektorer, hvor
udledninger ikke helt kan undgås.
Regeringen er enig i, at det er vigtigt, at hele CO
2
-værdikæden sammentænkes på
tværs af fangst, transport, anvendelse og lagring. Regeringen vil arbejde for at
skabe et sammenhængende, europæisk CCUS-marked, der fremmer innovation og
en konkurrencedygtig industri, som kan øge investeringssikkerheden i hele værdi-
kæden. Det er vigtigt, at der hurtigst muligt etableres en infrastruktur for CCUS,
som tilgodeser tidlige indsatser og first-movers.
Danmark har en stor, geologisk lagringskapacitet, og regeringen har som målsæt-
ning, at Danmark skal være en europæisk hub for lagring af CO
2.
Grænseoverskri-
dende infrastruktur, fx fra Tyskland til Danmark, er et helt centralt element i realise-
ringen af den ambition. Derfor finder regeringen det vigtigt, at Kommissionen hurtigt
fremsætter et forslag om en grænseoverskridende transportinfrastruktur.
Foruden permanent lagring af CO
2
finder regeringen det vigtigt, at kommende euro-
pæisk regulering fremmer produktionen af grønne, syntetiske brændstoffer og ke-
mikalier. Det er regeringens ambition, at udbygningen med Power-to-X så vidt mu-
ligt skal ske på markedsvilkår.
Regeringen arbejder for, at fangst af biogent CO
2
(BECCS) og direkte fangst af
CO
2
fra atmosfæren (DACCS) integreres i EU’s kvotehandelssystem.
Permanente,
negative emissioner vil spille en vigtig rolle i indfrielsen af Kommissionens forslag
om et mål på 90 pct. reduktion i 2040, og regeringen finder det derfor vigtigt, at
Kommissionen hurtigst muligt fremsætter et forslag
om integration heraf i EU’s kvo-
tehandelssystem. Det vil sikre en høj klimamæssig integritet, korrekt prissætning,
større investeringssikkerhed og muliggøre en ensretning af incitamentsstrukturerne
for drivhusgasreduktioner og permanente, negative emissioner, som på lang sigt
reducerer behovet for statsstøtte. Regeringen bemærker, at Kommissionens vurde-
ring af potentialet for DACCS er ambitiøs, herunder grundet de store omkostninger
forbundet med etablering af DACCS-anlæg, som er betydeligt højere end for andre
fangstteknologier.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Meddelelsen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 10/10