Europaudvalget 2023-24
KOM (2024) 0147 Bilag 1
Offentligt
2862683_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUD-
VALG
Kommissionens meddelelse om en plan for en europæisk grad og
forslag til rådshenstillinger om henholdsvis attraktive karrierer i vide-
regående uddannelse og et europæisk kvalitetssikrings- og anerken-
delsessystem for videregående uddannelse
KOM(2024) 144, KOM(2024) 145, KOM(2024) 147
1.
Resumé
Kommissionen offentliggjorde den 27. marts 2024 en videregående uddannelses-
pakke bestående af meddelelsen om en plan for en europæisk grad med tilhøren-
de rådshenstillinger om henholdsvis attraktive karrierer inden for videregående
uddannelser og et europæisk kvalitetssikrings- og anerkendelsessystem. Formålet
hermed er at styrke Europas konkurrenceevne gennem tværnationale uddannel-
ser, der bidrager til at samle ekspertise og kombinerer komplementære styrker på
tværs af institutioner. Dette skal ske gennem følgende initiativer, der skal skabe en
vej frem mod en mulig europæisk grad:
-
-
Forslag til fælles europæiske kriterier for en europæisk grad.
Etableringen af et dialogforum med medlemsstater, de videregående ud-
dannelsesinstitutioner og interessenter for at vejen frem mod en europæ-
isk grad.
Forslag til rådshenstilling om etablering af en ny europæisk ramme for
kvalitetssikringssystemer.
Forslag til rådshenstilling om mere attraktive akademiske karrierer inden
for videregående uddannelser.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
477949
-
-
Regeringen støtter overordnet op om ambitionen om at styrke de videregående
uddannelsesinstitutioner gennem tættere samarbejde. Regeringen mener samti-
dig, at samarbejdet om videregående uddannelser i Europa fortsat bør have sit
udgangspunkt i, at der ligger en styrke i diversitet i uddannelsessystemerne lan-
dene i mellem, og at samarbejdet ikke skal fokusere på ensretning af de nationale
uddannelsessystemer. Der må ikke blive rykket ved institutionernes autonomi eller
den nationale kompetence.
Regeringen finder det centralt, at Kommissionens meddelelse betoner, at delta-
gelse i en mulig europæisk grad vil være op til de enkelte medlemsstater selv at
træffe beslutning om i forhold til graden af involvering og i hvilket tempo. Regerin-
gen finder, at der i Kommissionens meddelelse om en plan for en europæisk grad
fortsat er en række forhold og begreber, der er uafklarede, og som der vil være
behov for, at Kommissionen i samarbejde med medlemsstaterne udfolder nærme-
re.
2. Baggrund
Kommissionen offentliggjorde den 27. marts 2024 en videregående uddannelses-
pakke bestående af meddelelsen om en plan for en europæiske grad med tilhø-
Side 1/12
kom (2024) 0147 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om attraktive karrierer i videregående uddannelse og et europæisk kvalitetssikrings- og anerkendelsessystem for videregående uddannelse
2862683_0002.png
rende rådshenstillinger om henholdsvis attraktive karrierer i videregående uddan-
nelser og et europæisk kvalitetssikrings- og anerkendelsessystem. Meddelelse om
en plan for en europæisk grad er oversendt til Rådet i dansk sprogversion den 11.
april 2024.
Meddelelsen bygger videre på Kommissionens meddelelse om en europæisk stra-
tegi for universiteter (COM (2022) 16) og forslag til rådshenstilling om brobygning
med henblik på et effektivt europæisk samarbejde om videregående uddannelse
(COM (2022) 17).
Endvidere bygger meddelelsen videre på den udvikling, der blev sat i gang med
lanceringen af Europæiske Universiteter-initiativet med første ansøgningsrunde i
2019 i regi af Erasmus+. Formålet med Europæiske Universiteter er at udvikle
tættere og mere strategiske samarbejder mellem udvalgte europæiske vidensinsti-
tutioner, herunder oprettelse af fælles uddannelser og øget udveksling af stude-
rende og ansatte.
Samlet set skal den videregående uddannelsespakken bidrage strategisk til gen-
nemførelsen af det europæiske uddannelsesområde (EEA) og styrkelsen af Euro-
pas konkurrenceevne og tiltrækningskraft.
3. Formål og indhold
Kommissionens formål med meddelelsen om en plan for en europæisk grad, og
de tilhørende rådshenstillinger, er at forbedre vilkårene for samarbejde mellem
videregående uddannelsesinstitutioner og bygge videre på den igangværende
proces med Europæiske Universiteter. Planen skitserer en vej frem mod en mulig
europæisk grad, der vil skulle medvirke til at understøtte samarbejde på tværs af
universiteter, bekæmpe bureaukrati og gøre de videregående uddannelsessyste-
mer mere gennemsigtige og synlige mhp. at styrke Europas konkurrenceevne.
Meddelelse om en plan for en europæisk grad KOM (2024) 144
Kommissionen fremlægger i meddelelsen følgende initiativer, der skal skabe en
vej frem mod en mulig europæisk grad:
-
-
Forslag til fælles europæiske kriterier for en europæisk grad.
Etableringen af et dialogforum med medlemsstater, de videregående ud-
dannelsesinstitutioner og interessenter for i fællesskab at udvikle vejen
frem mod en europæisk grad
Forslag til rådshenstilling om etablering af en ny europæisk ramme for
kvalitetssikringssystemer.
Forslag til rådshenstilling om mere attraktive akademiske karrierer inden
for videregående uddannelse.
-
-
Det understreges i meddelelsen, at der vil være tale om en proces baseret på
frivillighed ift. deltagelse for både medlemsstater og institutioner. Medlemsstaterne
skal selv kunne vælge deres indtrædelsesniveau og grad af deltagelse i en mulig
europæisk grad. I den forbindelse foreslås etableringen af både muligheden for et
forberedende europæisk mærke og en europæisk grad.
Side 2/12
kom (2024) 0147 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om attraktive karrierer i videregående uddannelse og et europæisk kvalitetssikrings- og anerkendelsessystem for videregående uddannelse
2862683_0003.png
Et
forberedende europæisk mærke
vil kunne tildeles fælles studieprogrammer, der
opfylder de europæiske kriterier fra de relevante eksisterende myndigheder med
ansvar for akkreditering og/ eller kvalitetssikring af videregående uddannelsespro-
grammer. Mærket skal ses som en branding-mulighed for universiteterne, der har
vedtaget de foreslåede europæiske kriterier og udarbejdet retningslinjer for gen-
nemførelsen heraf.
En
europæisk grad forslås
tildelt i fællesskab af flere universiteter fra forskellige
lande (f.eks. en europæisk universitetsalliance). En eventuelt europæisk grad
foreslås integreret i den nationale lovgivning med henblik på forenkling og for at
give videregående uddannelsesinstitutioner i EU en fælles og klar ramme for op-
rettelse af fælles studieprogrammer. Det understreges, at en europæisk grad lige-
som alle andre grader vil skulle akkrediteres i overensstemmelse med national
lovgivning og nationale kvalifikationsrammer af de kompetente myndigheder på
institutionelt, regionalt eller nationalt plan.
De foreslåede kriterier for en europæisk grad omhandler topkvalitet i den tværna-
tionale programorganisation og -ledelse, læringsindholdets relevans samt tilslut-
ning til europæiske værdier.
For at fremme dialogen om en europæisk grad og de mulige kriterier samt en
eventuel retlig status for alliancer af videregående uddannelsesinstitutioner, vil
Kommissionen bl.a. etablere et såkaldt politiklaboratorium for den europæiske
grad i 2025 med deltagelse af medlemsstater, uddannelsesinstitutioner og interes-
senter samt stille europæiske finansieringsincitamenter til rådighed f.eks. gennem
Erasmus+ og iværksætte projekter rettet mod at afprøve kriterierne for en mulig
europæisk grad.
Kommissionens forslag til en plan for en europæisk grad skal desuden understøt-
tes af rådshenstillingerne om et europæisk kvalitetssikrings- og anerkendelsessy-
stem inden for videregående uddannelse og om attraktive og bæredygtige karrie-
rer inden for videregående uddannelser.
Rådshenstilling om et europæisk kvalitetssikrings- og anerkendelsessystem for
videregående uddannelse KOM (2024) 145
Formålet med rådshenstillingen er at sikre opbygning af effektive og enkle kvali-
tetssikringssystemer mhp. at understøtte etableringen af en europæisk grad.
Medlemsstaterne anbefales at udvikle effektive og enkle kvalitetssikringssystemer,
som bl.a. er tilpasningsdygtige ift. den samfundsøkonomiske udvikling. Dette sig-
ter på at styrke den gensidige tillid og fremme grundlæggende akademiske værdi-
er, øge beskæftigelsesegnethed gennem relevant læringsudbytte, bl.a. for at un-
derstøtte den grønne og den digitale omstilling og brugen af
micro credentials
i
livslang læring.
Kommissionen foreslår udvikling af en tværgående kvalitetssikringstilgang for alli-
ancer af videregående uddannelsesinstitutioner. Herunder opfordres medlemssta-
terne
i samarbejde med interessenter og Kommissionen
til at udvikle og afprø-
ve mulige kvalitetssikringsprocesser, bl.a. med afsæt i øget brug af eksterne eva-
lueringer og institutionsakkreditering.
Side 3/12
kom (2024) 0147 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om attraktive karrierer i videregående uddannelse og et europæisk kvalitetssikrings- og anerkendelsessystem for videregående uddannelse
2862683_0004.png
Med henblik på at understøtte etableringen af en europæisk grad, anbefales med-
lemsstaterne at give EQAR-godkendte akkrediteringsinstitutioner mulighed for selv
at tildele et europæisk mærke for fælles uddannelsesprogrammer eller give vide-
regående uddannelsesinstitutioner eller institutionsalliancer adgang til at tildele et
europæisk mærke.
Endelig understreger rådshenstillingen behovet for et fortsat fokus på at etablere
processer for automatisk gensidig anerkendelse af kvalifikationer og understøtte
medlemsstaterne heri.
Rådshenstilling om attraktive karrierer i videregående uddannelse KOM (2024)
147
Formålet med rådshenstillingen er at fremme og anerkende tværnationalt akade-
misk samarbejde, f.eks. udvikling af fælles studieprogrammer, større anerkendel-
se af forskellige akademiske roller, såsom innovativ og effektiv undervisning, og
fremme ikkediskriminerende arbejdsvilkår. Disse tiltag skal gøre akademiske kar-
rierer på videreånde uddannelsesinstitutioner mere attraktive og bidrage til at un-
derstøtte etableringen af en europæisk grad.
Medlemsstaterne opfordres til at anerkende værdien af transnationalt samarbejde
f.eks. i relation til karriereveje, opgørelse af arbejdstid, løbende kompetenceudvik-
ling og langsigtede karriereperspektiver for akademisk og teknisk-administrativt
personale.
Medlemsstaterne anbefales at fremme forskellige akademiske roller på de videre-
gående institutioner bl.a. ved at anerkende og værdsætte undervisning på lige fod
med forskning og fremme initiativer, der understøtter mere forskelligartede karrie-
reveje på tværs af den offentlige og private sektor og på tværs af landegrænser.
Medlemsstaterne opfordres desuden til at investere i løbende kompetenceudvik-
ling af akademisk personale, der kan understøtte udvikling af nye pædagogiske
metoder og innovative tilgange til undervisning og læring, bl.a. for at favne diversi-
tet blandt de studerende.
Herudover opfordres medlemsstaterne til at anspore de videregående uddannel-
sesinstitutioner til transparente rekrutteringsprocesser, tiltag der understøtter lige-
behandling og fleksible arbejdsvilkår med fokus på at opnå en bedre balance mel-
lem arbejde og fritid og social sikring samt tilgængelig information om rettigheder
til social sikring. Endelig opfordres medlemsstaterne til at definere rammer, som-
beskytter akademisk frihed og bidrager til gennemsigtighed om finansiering.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at forslag til rådshenstillinger er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet, idet forslaget har til formål at støtte og styrke det tværnationa-
le samarbejde inden for de videregående uddannelser, og tværnationale samar-
bejdsspørgsmål i sagens natur behandles bedst på EU-plan. Samtidig henvises til,
at medlemsstaterne kan træffe uafhængige lovgivningsmæssige beslutninger og
Side 4/12
kom (2024) 0147 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om attraktive karrierer i videregående uddannelse og et europæisk kvalitetssikrings- og anerkendelsessystem for videregående uddannelse
2862683_0005.png
gennemføre foranstaltninger, der tager sigte på at fremme et tættere samarbejde
mellem videregående uddannelsesinstitutioner.
Kommissionen baserer forslaget til rådshenstillinger på artikel 165(4) og art.
166(4) TEUF om bl.a. udvikling af et højt uddannelsesniveau gennem samarbejde
mellem medlemsstater. Kommissionen understreger, at evt. forpligtelser er base-
ret på frivillighed for medlemsstaterne og med fuld respekt for national kompeten-
ce.
Regeringen er enig i vurderingen af, at nærhedsprincippet er overholdt.
6. Gældende dansk ret
Meddelelsen og rådshenstillingerne i sig selv medfører ingen konsekvenser for
dansk ret.
7. Konsekvenser
Meddelelsen og rådshenstillingerne i sig selv vurderes ikke at få konsekvenser for
lovgivningen, statsfinanserne, samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
En eventuel opfølgning herpå gennem implementering af visse af forslagene rela-
teret til henholdsvis en mulig europæisk grad og akkreditering og anerkendelse vil
afhængigt af nationale beslutninger kunne medføre lovgivningsmæssige konse-
kvenser på det videregående uddannelsesområde.
Det bemærkes, at afledte nationale udgifter som følge af EU-retsakter afholdes
inden for de berørte myndigheders eksisterende bevillingsramme,
jf. budgetvej-
ledningens bestemmelser herom.
Regeringen finder, at der på nuværende tidspunkt er uafklarede forhold omkring
afledte konsekvenser af en mulig europæisk grad, som omtalt i forslaget til råds-
henstillingerne, der kræver yderligere afklaring.
8. Høring
Meddelelsen om rådhenstillingerne blev sendt i skriftlig høring i EU-
specialudvalget vedr. uddannelse og ungdom den 3. april 2024. Der indkom føl-
gende høringssvar, som nedenfor gengives i deres fulde længde.
BUPL
”BUPL
finder det afgørende at der ikke lempes på de formelle krav når det angår
anerkendelse af uddannelser i Danmark og i EU. Det er centralt, at anerkendelse
hviler på genkendelighed i form af ECTS-point og uddannelsernes kvalitet, såle-
des at vi kan sikre et højt fagligt niveau på pædagoguddannelsen samt i dagtilbud
og skole.
På side tre angiver Kommissionen, at det er problematisk, at der lægges for stor
vægt på formelle krav. BUPL finder det væsentligt, at en fælles kvalitetsramme i
EU sikrer faglig autonomi og høj kvalitet og er ikke enig i Kommissionens påstand.
Side 5/12
kom (2024) 0147 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om attraktive karrierer i videregående uddannelse og et europæisk kvalitetssikrings- og anerkendelsessystem for videregående uddannelse
2862683_0006.png
Det er endvidere centralt, at meritforløb udbredes og styrkes i form af gode vilkår,
og at ansøgere/studerende let kan få vejledning og sikre en god overgang fra stu-
die til arbejdsmarked. Her er det vigtigt, at en kvalitetsramme understøtter en høj
faglig på uddannelserne og sikre ensartethed og konformitet i det der gives merit
for.
Vi opfordrer til, at Danmark i den forbindelse gør mere aktivt brug af realkompe-
tencevurderingsmuligheden (RKV) når der fx gives merit for uddannelse og erfa-
ring erhvervet andet steds samt når det angår standardmerit.
BUPL finder det bekymrende at Kommissionen flere steder ligestiller micro-
credentials med formelle uddannelsesforløb. Det er vigtigt at skille tingene ad.
Mikroeksamensbeviser bør kun anvendes ift. konkrete jobfunktioner, men ikke
erstatte grunduddannelse
det bør tydeliggøres i rådshenstillingen. Her vil BUPL
henviser til tidligere høringssvar fra DLI, som understreger denne holdning blandt
danske underviserforbund.
Ideen om automatisk anerkendelse er prisværdig, dog er vi fortsat et stykke fra at
opfylde alle målene i EEA. Der er imidlertid store forskelle på uddannelsestraditio-
ner, og en automatisk anerkendelse kan skabe store udfordringer ift. at sikre høj
kvalitet og standardmerit.
BUPL bakker op om en EU-grad, som en vej til at sikre gennemsigtighed på tværs
af landenes uddannelsessystemer. BUPL finder det fornuftigt at ordningen er frivil-
lig. BUPL ser frem til at blive inddraget i nyt policy lab og forum vedrørende EU-
degree.
På det pædagogiske område, er det centralt at inddrage de respektive faggrup-
pers bestyrelsesrepræsentanter på professionsbacheloruddannelserne samt Rå-
det for Erhvervsakademi- og professionshøjskolerne (REP-Rådet).
I den forbindelse vil BUPL påpege at det er afgørende at arbejdsmarkedets parter
inddrages i arbejdet med styrkelse og udbredelse af merit samt i arbejdet med et
fælles anerkendelsessystem.”
Danske Studerendes Fællesråd
”Danske Studerendes Fællesråd har med interesse læst ”A blueprint
for a Euro-
pean degree” samt rådshenstillingen om et europæiske kvalitetssikrings-
og aner-
kendelsessystem inden for videregående uddannelse.
Vi finder mange af elementerne spændende, og ser overordnet set positivt på
arbejdet for at lave gode, internationale uddannelser som European degrees. Vi
har hertil nogle områder vi særlig gerne vil gøre opmærksom på:
Vi finder det vigtig at have nogle solide og gennemtænkte kriterier for en European
degree, og synes særligt kriteriet omkring ”Flexible and embedded
student mobili-
ty” er med til at give relevans for sådan en degree. Vi ser positivt på at man væl-
ger at prioritere interkulturelle oplevelser og fysisk mobilitet for de studerende som
vælger at sådan en form for uddannelse, da den studerende vil udvikle særlige
Side 6/12
kom (2024) 0147 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om attraktive karrierer i videregående uddannelse og et europæisk kvalitetssikrings- og anerkendelsessystem for videregående uddannelse
2862683_0007.png
kulturelle kompetencer ved at opleve nye former for læring ved uddannelse i for-
skellige lande.
Derudover oplever vi, at Standards and Guidelines for Quality Assurance in the
European Higher Education Area (ESG) skaber et godt fundament for at gennem-
føre meningsfuld kvalitetssikring, og at disse fordrer høj kvalitet på uddannelserne
og vigtig medbestemmelse for studerende. Derfor ser vi positivt på, at ESG-
kriterierne skal bruges som en hjørnesten når der skal udvikles og kvalitetssikres
på European degree-uddannelserne. Inddragelse af studenterrepræsentanter er
vigtig for at skabe uddannelser af høj kvalitet og gode studiemiljøer, og derfor
mener vi også det er positivt, at netop studenterrepræsentanter indgår som en del
af kriterierne. Ligeledes ser vi positivt på, at studerende anses som en aktiv part i
læringsprocessen.
På baggrund af ovenstående mener vi, at der er grobund for gode uddannelses-
muligheder gennem European degrees. Vi har imidlertid identificeret nogle punk-
ter, som vi mener man bør være særligt opmærksom på i det videre arbejde:
1)
Arbejdsmarkedsrelevans indgår som et kriterie for European degrees.
Vores uddannelser skal selvfølgelig have relevans i samfundet, men vi
bliver bekymrede når vi kan læse, at der åbnes op for at give økonomiske
og sociale sektorer indflydelse på pensumdesign. Uddannelsernes ind-
hold, og dermed pensum, bør ikke være til salg, men skal derimod fast-
sættes af studerende og forskere i det relevante fagmiljø.
Et skift hen imod, at man kigger på kvalitetssikring af universitetsalliancer
kan fjerne bureaukratiske barrierer, så der bliver udbudt flere European
degrees. Dette anser vi som positivt. Dog bør dette ikke ske på bekost-
ning af sikring af, om uddannelsesinstitutionerne individuelt lever op til
kvalitetskravene. Der skal findes en god balance, mellem sikring af ud-
dannelsernes høje kvalitet og at det praktisk er muligt at oprette og udvik-
le transnationale uddannelser
f.eks. bør man undgå ressourcetunge
dobbeltakkrediteringer af enkelte uddannelser i forskellige lande.”
2)
Danske Universiteter
”Danske
Universiteter takker for mulighed for at kunne bidrage til høringen vedr.
Kommissionens meddelelse om "A blueprint for a European degree" og forslag til
rådshenstillinger om et europæisk kvalitetssikrings- og anerkendelsessystem og
om attraktive og bæredygtige karrierer inden for videregående uddannelse.
Danske Universiteter bakker op om forslaget om at simplificere procedurerne om-
kring etablering af joint programmer og joint degrees i regi af European Universi-
ties alliances, Erasmus Mundus og andre relevante EU-programmer.
Det er positivt, at der arbejdes for mere fleksibilitet ift. til europæiske samarbejder,
herunder i forhold til det fortsatte arbejde med at implementere Bologna proces-
sen. Det er endvidere positivt, at der lægges op til en institutionsbaseret tilgang til
ekstern kvalitetssikring fremfor programbaseret.
Vedhæftet er individuelle høringssvar fra Københavns Universitet og Aalborg Uni-
versitet. Disse indeholder uddybende bemærkninger samt påpeger en række op-
Side 7/12
kom (2024) 0147 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om attraktive karrierer i videregående uddannelse og et europæisk kvalitetssikrings- og anerkendelsessystem for videregående uddannelse
2862683_0008.png
mærksomhedspunkter, herunder vedr. kompleksiteten i kvalitetssikringsprocesser,
danske krav til prækvalifikation samt at undgå udvikling af parallelle kriteriesæt for
european degree label.”
Danmarks Tekniske Universitet
”European
Degree
DTU vurderer, at internationale fællesuddannelser fortsat er relevante som en del
af universiteters uddannelsesudbud og som en del af universiteternes internatio-
nale uddannelsessamarbejde.
Med det afsæt er DTU positiv over for forslaget om udvikling af en European De-
gree. DTU vurderer, at det grundlæggende er en fordel, hvis universiteter skal
tilbyde internationale fællesuddannelser, at de så tilbydes i et format og inden for
nogle rammer, herunder rammer for kvalitetssikring, som er kendt og anerkendt
meget bredt. Som tilfældet vil være for en European Degree. DTU forventer såle-
des at ville udnytte muligheden for at udbyde European Degrees, når den mulig-
hed foreligger.
Internationale fællesuddannelser er en relativ avanceret, kompleks og krævende
form for internationalisering af uddannelse. Hvis en European Degree skal blive en
succes for danske universiteter, kræver det bl.a., at den danske stat bakker op om
initiativet, herunder lovgivningsmæssigt og i rammevilkår. Tilsvarende er det afgø-
rende, at aftagere
både i Danmark og i udlandet fuldt og reelt i praksis bakker op
om sådanne fællesuddannelser
både i den fase, hvor de udvikles, og hvor ud-
dannelsernes relevans skal dokumenteres, og også og ikke mindst ved at ansætte
og fuldt ud anerkende dimittender med en European degree, når disse kommer ud
på arbejdsmarkedet. Det er således afgørende, at dimittender meget tydeligt
mærker, at aftagere værdsætter det særlige forløb, som ligger til grund for en Eu-
ropean degree. Ellers vil European degrees hurtigt ikke blive efterspurgt af stude-
rende.
European Quality Assurance and Recognition System in Higher Education
Efter DTU´s forståelse handler forslaget både om at sikre, at national kvalitetssik-
ring fortsat understøtter EU’s fælles ramme for
kvalitetssikring og om at etablere
”a cross Institutional Quality Assurance Framework for alliances of Higher Educa-
tion Institutions” (annex I). DTU ser gode takter i forslaget ”On a European Quality
Assurance and Recognition System in Higher Education”, herunder
at der lægges
vægt på institutionsakkreditering fremfor uddannelsesakkreditering (”an institutio-
nal approach to external quality assurance”). DTU finder det positivt, at forslaget
fortsat lægger op til, at medlemsstaterne understøtter national implementering af
EU’s tilgang til kvalitetssikring, herunder ESG’erne (European Standards and
Guidelines), Bologna og den europæiske kvalifikationsramme. Det er dog ikke
DTU´s forståelse, at det på nuværende tidspunkt primært er forskellige nationale
kvalitetssikringssystemer og -principper, der gør arbejdet med fælles uddannelser
svært. Det er snarere den nationale uddannelseslovgivning (struktur, regler etc.)
samt praksis (fx semesterstruktur), der vanskeliggør arbejdet. At adressere dette
ligger naturligvis uden for forslaget her.
Side 8/12
kom (2024) 0147 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om attraktive karrierer i videregående uddannelse og et europæisk kvalitetssikrings- og anerkendelsessystem for videregående uddannelse
2862683_0009.png
Positivt er det også, at Kommissionen lægger vægt på relevans af uddannelser i
form af samfundsperspektivet, hvor digitalisering og bæredygtighed fremhæves
som vigtige kompetencer.
Set fra et kvalitetssikringsperspektiv er DTU ikke overbevist om, at forslaget om at
etablere ”a cross Institutional Quality Assurance Framework for alliances of Higher
Education Institutions” vil gøre universiteternes liv enklere. Hvis man ønsker at
etablere en særskilt kvalitetssikringsramme for uddannelser inden for en alliance
(fx EUI), så bør den efter DTU´s opfattelse ”stå ovenpå” institutionernes veletable-
rede kvalitetssikringssystemer og regulere de kvalitetssikringsaspekter, som ved-
rører samarbejdet fremfor at stille krav om et særskilt kvalitetssikringssystem rettet
mod uddannelser inden for europæiske alliancer.
DTU noterer positivt, at
- et system skal tage hensyn til de enkelte institutioners egne processer,
- der vil blive lagt vægt på relevansskriteriet, som danske universiteter jo al-
lerede arbejder med,
Endelig er der for DTU ingen tvivl om, at en ”joint-accreditation” for en universi-
tetsalliance vil være en endog meget stor, kompleks og ressourcekrævende øvel-
se. Det vil være vanskeligt at overkomme så længe universiteterne fortsat er un-
derlagt nationale kvalitetssikringssystemer.”
Københavns Universitet
”Københavns
Universitet takker for muligheden for at kunne bidrage til høringen
vedrørende EU Kommissionens meddelelse om "A blueprint for a European de-
gree" og forslag til rådshenstillinger om et europæisk kvalitetssikrings- og aner-
kendelsessystem og om attraktive og bæredygtige karrierer inden for videregåen-
de uddannelse.
KU ser overordnet positivt på initiativet og har på nuværende tidspunkt i proces-
sen følgende bemærkninger. Bemærkningerne
relaterer sig også til KU’s enga-
gement i den europæiske universitetsalliance 4EU+:
Blueprint for a European Degree
Det er et interessant forslag, og vi ser det som positivt, at der arbejdes for mere
fleksibilitet ift. til europæiske samarbejder, især i forhold til det fortsatte arbejde
med at implementere Bologna processen.
Det er positivt, at det anerkendes, at ’not one size fits all’, og at man derfor
nationalt niveau kan involvere sig i eget tempo.
Det er værd at bemærke, at det ikke er helt klart, hvor en fremtidig European De-
gree vil placere sig i forhold til kvalifikationsrammen af eksisterende natio-
nal/europæiske grader. Det vil derudover være uheldigt, hvis en European Degree
underminerer anerkendelsen af de eksisterende uddannelsestyper; der tales om
automatic recognition, men målsætningen med Bologna er jo netop ensartet ud-
dannelsesstruktur og dermed anerkendelse inden for EHEA.
Side 9/12
kom (2024) 0147 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om attraktive karrierer i videregående uddannelse og et europæisk kvalitetssikrings- og anerkendelsessystem for videregående uddannelse
2862683_0010.png
Det er uklart, hvad der egentlig menes med det regionale niveau ift gradsudste-
delse, og hvordan man tænker en joint degree udstedt på institutionsniveau (3.1)
Det er oplagt at bruge samarbejdet i European Alliance-netværkerne til udforsk-
ning og implementering af European Degree/European label, men der kan være
en bekymring om ressourceforbruget i forhold til at etablere alliancebaserede kva-
litetssikringssystemer, som kommer oveni de nationale systemer (KU er allerede
meget opmærksom på dette i forhold til 4EU+ så en generel betragtning), samt at
det på sigt skaber blokke af alliancer, som kan være svære at komme ud af og
arbejde på tværs af pga. etablerede kvalitetssikringssystemer, som potentielt kan
være forskellige.
Kvalitetssikrings- akkreditering og anerkendelsessystem
Det er positivt, at EU lægger op til en institutionsbaseret tilgang til ekstern kvali-
tetssikring fremfor programbaseret. Da det allerede er den nationale ramme med
intuitionsakkreditering i Danmark, vil det ikke kræve en større omlægning, og der
er således ikke noget i forslaget, som kolliderer meget med KU’s og 4EU+’s kvali-
tetssikringsarbejde,
ej heller ikke med KU’s eget kvalitetssikringssystem. Set i
forhold til 4EU+ er det forslåede i fin overensstemmelse med alliancens retning på
området, og der er her planlagt efter, at det nok var the European Approach, der
ville blive den dominerende standardramme for kvalitetssikring af samarbejdsud-
dannelser.
De byggeklodser, som anbefales til etablering af kvalitetssikringssystemer på alli-
anceniveau ser KU som ganske fornuftige (annex I) og grundlæggende i overens-
stemmelse med de principper, som vi på KU har haft som mærkesag i udviklingen
af 4EU+ kvalitetssikringssystemet.
Særligt relevant at bemærke er, at systemerne på allianceniveau kun forholder sig
til samarbejdsuddannelser
de har altså ikke indflydelse på resten af institutio-
nernes kvalitetssikringssystemer. Desuden er der stort fokus på effektivitet, klare
formål med processerne og refleksion over omfanget af processerne.
Man bør dog til stadighed holde sig for øje, som også nævnt herover, at det kan
det blive ressourcetungt og komplekst, hvis en institution skal operere i flere inter-
nationale alliancebaserede kvalitetssikringssystemer.
Der lægges op til, at medlemsstater skal muliggøre, at universiteter kan få ”akkre-
diteret” deres samarbejdende uddannelsesaktiviteter i regi af universitetsalliancer:
Enten hele samarbejdsuddannelsen på tværs af institutioner, eller bare den del af
uddannelsen, som den enkelte institution bidrager med. Det er en fornuftig ambiti-
on, at institutioner i fremtiden skal undgå at skulle have akkrediteret uddannelses-
aktiviteter på en samarbejdsuddannelse både af et nationalt akkrediteringsbureau
og af et bureau på EU-niveau.
Angående kriterier for European degree (label) Annex II
Man bør undgå udvikling af parallelle kriteriesæt. Fx nævnes ”student-centered
learning” som et selvstændigt kriterie under learning experience, mens efterlevel-
se af European Standards and Guidelines (ESG) i kvalitetssikring nævnes under
Transnational programme organisation. Sikring af student-centered learning er
Side 10/12
kom (2024) 0147 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om attraktive karrierer i videregående uddannelse og et europæisk kvalitetssikrings- og anerkendelsessystem for videregående uddannelse
2862683_0011.png
dog allerede en del af de eksisterende ESG (ESG 1.3). De nuværende ESG er
under revision og en udvidelse af kriterierne i forbindelse med lancering af et Eu-
ropean Degree label bør tænkes ind i den sammenhæng.
KU bemærker derudover, at nogle af kriterierne kan virke arbitrære fra et dansk
perspektiv. Hvorfor vægtes fx interdisciplinarity, mens research-based ikke næv-
nes som et kriterium?
Slutteligt vil KU bemærke, at kravene til graduate tracking ikke bør være mere
omfangsrige eller indsnævrende end de nuværende standarder om
”Information
management” og ”Public Information” i ”The Standards and guidelines for quality
assurance in the European Higher Education Area (ESG)”.”
Aalborg Universitet
”Vedr.
en europæisk degree og et europæisk kvalitetssikrings- og anerkendelses-
system
i)
AAU bakker op om forslaget om at simplificere procedurerne omkring etable-
ring af joint programmes og joint degrees i regi af European Universities alli-
ances, Erasmus Mundus og andre relevante EU programmer.
Håndteringen af joint degrees er ressourcekrævende og håndholdt, hvorfor et
system, der automatiserer en gensidig anerkendelse af uddannelser og ud-
dannelsesdele på tværs af EU, vil være velkomment.
ii)
AAU bakker op om anbefalingerne omkring kvalitetssikringens udvikling hen
imod en institutionel og ekstern tilgang, bl.a. for at lette samarbejde om inter-
nationale uddannelser og til støtte for lande, der ikke har en lovgivning om in-
stitutionsakkreditering. En sådan udvikling vil kunne lette disse samarbejder
med universiteter i andre EU-lande.
AAU oplever, at de danske, strenge krav ifm. prækvalifikation har været en
hæmsko for AAU i samarbejdet med andre europæiske universiteter, der la-
der til at have løsere godkendelsesprocesser/krav og derfor kan bevæge sig
hurtigere fra identifikation af behov til udbud af en ny uddannelse.”
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Meddelelsen og rådshenstillingerne er overordnet blevet hilst velkommen blandt
medlemstaterne. En række andre lande har dog udtrykt bekymring over for ha-
stigheden, hvormed Kommissionen går frem med forslag til en mulig europæisk
grad, som fortsat indeholder en del uklarheder, herunder forholdet til den nationale
kompetence og behovet for nye instrumenter.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter overordnet op om ambitionen om at styrke de videregående
uddannelsesinstitutioner gennem tættere samarbejde. Regeringen finder det posi-
tivt, at der arbejdes for at skabe bedre vilkår for de videregående uddannelsesin-
stitutioners samarbejde gennem øget fleksibilitet, herunder i forhold til muligheder
for fælles uddannelser.
Side 11/12
kom (2024) 0147 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om attraktive karrierer i videregående uddannelse og et europæisk kvalitetssikrings- og anerkendelsessystem for videregående uddannelse
2862683_0012.png
Regeringen mener samtidig, at samarbejdet om videregående uddannelser i Eu-
ropa fortsat bør have sit udgangspunkt i, at der ligger en styrke i diversitet i ud-
dannelsessystemerne landene i mellem, og at samarbejdet ikke skal fokusere på
ensretning af de nationale uddannelsessystemer. Der må ikke blive rykket ved
institutionernes autonomi eller den nationale kompetence.
Regeringen finder det centralt, at Kommissionens meddelelse betoner, at delta-
gelse i en mulig europæisk grad vil være op til de enkelte medlemsstater selv at
træffe beslutning om i forhold til graden af involvering og i hvilket tempo.
Regeringen ser dog også en risiko for, at Kommissionens forslag potentielt inde-
bærer etableringen af et forberedende europæisk mærke og en europæisk grad
samtidigt, hvilket kan skabe forvirring omkring adskillelsen af de to ordninger.
Regeringen finder, at der i Kommissionens meddelelse om en plan for en europæ-
isk grad fortsat er en række forhold og begreber, der er uafklarede, og som der vil
være behov for, at Kommissionen udfolder nærmere i samarbejde med medlems-
staterne. I det perspektiv er det positivt, at Kommissionen skitserer en proces for
inddragelse af medlemsstater i den videre udvikling af en mulig europæisk grad.
Regeringen vil dog betone, at det videre arbejde også skal ske med en opmærk-
somhed i forhold til det ressourcetræk, som denne proces vil kræve i medlemssta-
terne.
For så vidt angår rådshenstillingen om et europæisk kvalitetssikrings- og anerken-
delsessystem for videregående uddannelse mener regeringen, at er vigtigt med en
proces baseret på frivillighed, som det hidtil har været tilfældet i Bologna-
processen. Størstedelen af de foreslåede tiltag eksisterer allerede i dag i Bologna-
processen og Lissabon-konventionen for gensidig anerkendelse. Kommissionen
bør derfor være varsom med ikke at duplikere eksisterende værktøjer. Udviklingen
af en ny ramme for tværinstitutionel akkreditering af uddannelsesalliancer bør ikke
afstedkomme et system med dobbelt akkreditering, som vil føre til nye administra-
tive byrder for institutionerne.
I forhold til rådshenstilling om attraktive karrierer i videregående uddannelse støt-
ter regeringen ambitionen om at skabe bedre forhold for undervisere og forskere
på de videregående uddannelsesinstitutioner, men betoner, at det skal ske med
respekt for den nationale kompetence og den institutionelle autonomi.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 12/12