Europaudvalget 2023-24
KOM (2024) 0169 Bilag 2
Offentligt
2884216_0001.png
Samlenotat
Samlenotat
om Kommissionens henstilling med henblik på Rådets afgørelse om bemyndigelse
til at indlede forhandlinger om en aftale mellem Den Europæiske Union og Det
Forenede Kongerige Storbritannien og Nordirland om unges mobilitet.
17. juni 2024
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Kontor for Internationalt
Udlændingesamarbejde
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
Sagsbehandler
Magnus Christensen
Tel.
Mail
Sags nr.
Akt-id
+45 61 98 34 71
[email protected]
2024 - 77
2706088
Side
1/6
kom (2024) 0169 - Bilag 2: Samlenotat vedr. aftale mellem EU, UK og Nordirland om unges mobilitet
Kommissionens henstilling med henblik på Rådets afgørelse om bemyn-
digelse til at indlede forhandlinger om en aftale mellem Den Europæiske
Union og Det Forenede Kongerige Storbritannien og Nordirland om un-
ges mobilitet.
KOM (2024) 169
Nyt notat
1. Resumé
Kommissionen har den 18. april 2024 fremsat henstilling med henblik på Rådets
afgørelse om bemyndigelse til Kommissionen om at indlede forhandlinger om en af-
tale mellem Den Europæiske Union og Det Forenede Kongerige om unges mobilitet
med henblik på at lette mobiliteten for yngre statsborgere (defineret ved en nærmere
bestemt aldersgruppe, i forslaget 18-30 årige). Aftalens materielle hjemmelsgrund-
lag og endelige udformning vil først kunne fastlægges på et senere tidspunkt. Det er
dog umiddelbart forventningen, at en sådan aftale vil have materiel hjemmel i trak-
taten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF) tredje del, afsnit V, og som
følge heraf være omfattet af retsforbeholdet. På det foreliggende grundlag ventes
forslaget ikke at have lovgivningsmæssige, statsfinansielle, samfundsøkonomiske el-
ler erhvervsøkonomiske konsekvenser. Det er regeringens vurdering, at nærheds-
princippet er opfyldt.
2. Baggrund
Den 1. februar 2020 udtrådte Det Forenede Kongerige af Den Europæiske Union.
De nærmere bestemmelser for udtrædelsen blev fastlagt i udtrædelsesaftalen, der
bl.a. indeholdt bestemmelser om en overgangsperiode, hvor EU-retten fandt anven-
delse på og i Det Forenede Kongerige. Denne overgangsperiode udløb den 31. de-
cember 2020. Som følge heraf ophørte den fri bevægelighed for personer mellem
EU og Det Forenede Kongerige.
I sine retningslinjer af 23. marts 2018 om de fremtidige forbindelser med Det For-
enede Kongerige erklærede Det Europæiske Råd, at det "fremtidige partnerskab bør
omfatte ambitiøse bestemmelser om fysiske personers bevægelighed baseret på fuld
gensidighed og ikkeforskelsbehandling blandt medlemsstaterne”. På trods af dette,
afviste Det Forenede Kongerige at indtræde i forhandlinger om mobilitet under for-
handlingerne om Handels- og Samarbejdsaftalen i 2020.
Personers mobilitet mellem EU-medlemsstaterne og Det Forenede Kongerige er der-
for nu underlagt de respektive nationale regler i EU og Det Forenede Kongerige. Det
har gjort mobilitet mellem Det Forenede Kongerige og EU mere besværligt, hvilket
fører til mindre mobilitet. Denne situation har især påvirket mulighederne for, at
unge i EU og Det Forenede Kongerige kan drage fordel af udvekslingsforanstaltnin-
ger inden for områderne unge, kultur, uddannelse, forskning og erhvervsuddannelse.
Side
2/6
kom (2024) 0169 - Bilag 2: Samlenotat vedr. aftale mellem EU, UK og Nordirland om unges mobilitet
2884216_0003.png
I løbet af 2023 henvendte Det Forenede Kongerige sig til flere (men ikke alle) med-
lemsstater med det formål at forhandle om bilaterale ordninger for unges mobilitet
baseret på Det Forenede Kongeriges visumordning for unges mobilitet. Det er Kom-
missionens vurdering, at en sådan tilgang kan føre til forskelsbehandling af unions-
borgere. Det er desuden Kommissionens vurdering, at tilgangen ikke vil fjerne de
største hindringer for mobilitet, som unge har oplevet siden overgangsperiodens ud-
løb.
En aftale mellem EU og Det Forenede Kongerige om unges mobilitet vil tage sigte
på at fjerne nogle af de største hindringer for unges mobilitet som følge af de nuvæ-
rende regler i EU og i Det Forenede Kongerige. Aftalen vil have gensidig karakter,
dvs. at alle unionsborgere og alle statsborgere i Det Forenede Kongerige vil kunne
drage fordel af den.
Kommissionen har ved KOM (2024) 169 af 18. april 2024 fremsat forslag til en
henstilling med henblik på Rådets afgørelse om bemyndigelse til at indlede forhand-
linger om en aftale mellem Den Europæiske Union og Det Forenede Kongerige om
unges mobilitet. Forslaget er oversendt til Rådet i dansk sprogversion 22. april 2024.
Hjemmelsgrundlaget og det danske retsforbehold
Henstillingen er fremsat med procedurehjemmel i TEUF artikel 218 stk. 3 og 4, der
giver Rådet beføjelser til at bemyndige Kommissionen til på vegne af EU at for-
handle aftaler med tredjelande. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal, jf.
TEUF artikel 218, stk. 8, 1. led.
Det fremgår af begrundelsen for forslaget, at det materielle retsgrundlag for aftalen
om unges mobilitet først kan fastlægges ved afslutningen af forhandlingerne, og at
aftalens endelige udformning (dvs. en ren EU-aftale eller en blandet aftale) først kan
fastlægges, når forhandlingerne er afsluttet.
Med hensyn til en materiel hjemmel for EU’s indgåelse af aftalen henviser Kommis-
sionen dog i henstillingsforslaget til TEUF artikel 79, stk. 2, litra a og b. Denne be-
stemmelse giver Unionen beføjelse til at vedtage foranstaltninger vedrørende betin-
gelserne for indrejse og ophold for tredjelandsstatsborgere, der søger lovligt ophold
i en medlemsstat (herunder med henblik på familiesammenføring), uden at dette be-
rører medlemsstaternes ret til at fastsætte antallet af tredjelandsstatsborgere, der rej-
ser ind på deres område for at søge arbejde. I forlængelse heraf anfører Kommissio-
nen i fodnote 23 i henstillingsforslaget, at alle henvisninger til unionsborgere i hen-
stillingen skal forstås således, at de ikke omfatter danske statsborgere, og henvisnin-
ger til medlemsstater som bestemmelseslande i henhold til den påtænkte aftale ikke
skal forstås som omfattende Danmark, samt at Danmarks særlige situation kan be-
handles i en særskilt efterfølgende aftale, der gengiver indholdet af aftalen mellem
EU og Det Forenede Kongerige.
I medfør af artikel 1 og 2 i protokol nr. 22 om Danmarks stilling, der er knyttet som
bilag til TEUF, deltager Danmark ikke i vedtagelse af foranstaltninger, der foreslås
Side
3/6
kom (2024) 0169 - Bilag 2: Samlenotat vedr. aftale mellem EU, UK og Nordirland om unges mobilitet
i henhold til tredje del, afsnit V, som ikke er bindende for og ikke finder anvendelse
i Danmark (”retsforbeholdet”).
3. Formål og indhold
Formålet med henstillingen er at give Kommissionen mandat til på vegne af EU at
forhandle en aftale om unges mobilitet med Det Forenede Kongerige.
Den potentielle aftale mellem EU og Det Forenede Kongerige om unges mobilitet
har overordnet til formål at etablere et opholdsgrundlag for unionsborgere og stats-
borgere fra Det Forenede Kongerige i en nærmere bestemt aldersgruppe.
Følgende væsentlige punkter fra Kommissionens henstilling kan fremhæves ift. ind-
holdet i det foreslåede forhandlingsmandat til Kommissionen:
Opholdstilladelsen bør gælde en bestemt aldersgruppe. Kommissionen har
foreslået 18-30-årige.
Opholdstilladelsens tidsramme bør have en rimelig varighed (f.eks. 4 år) og
bør ikke være formålsbestemt eller underlagt en kvote.
Indrejsebetingelserne bør omfatte et gyldigt rejsedokument, en gyldig syge-
forsikring og dokumentation for tilstrækkelige midler til underhold (under
hensyntagen til, om ansøgeren arbejder eller ej).
Personer, der er berettigede som følge af den påtænkte aftale, behandles på
lige fod med landets egne statsborgere, navnlig ift. arbejdsvilkår, herunder
løn og afskedigelse samt sundhed og sikkerhed på arbejdspladsen, for-
eningsfrihed, visse aspekter af uddannelse og erhvervsuddannelse og skatte-
fordele. Ligebehandlingen bør ikke omfatte stipendier og lån til studier og
underhold eller andre tilskud og lån.
Den påtænkte aftale bør indeholde bestemmelser om ligebehandling med
hensyn til studiegebyrer for videregående uddannelse og undervisning. Li-
gebehandling med hensyn til studieafgifter for videregående uddannelse og
uddannelsesafgifter bør gælde uafhængigt af udgifter til erhvervelse af selve
opholdstilladelsen.
Aftalen bør fastlægge betingelser for retten til familiesammenføring.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal i henhold til TEUF artikel 218 stk. 6, litra a, pkt. v, god-
kende indgåelsen af internationale aftaler, som dækker områder, hvor den alminde-
lige lovgivningsprocedure finder anvendelse. Europa-Parlamentet skal i henhold til
TEUF artikel 218, stk. 10, underrettes fuldt ud i alle faser af proceduren.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen har i forhold til opfyldelsen af nærhedsprincippet anført, at:
Side
4/6
kom (2024) 0169 - Bilag 2: Samlenotat vedr. aftale mellem EU, UK og Nordirland om unges mobilitet
2884216_0005.png
”Kun en tilgang på EU-plan
vil sikre, at alle medlemsstater behandles ens med hen-
syn til personers mulighed for mobilitet, hvad angår indrejse i Det Forenede Konge-
rige, hvilket er en af de centrale overvejelser i Det Europæiske Råds retningslinjer
fra 2018 på dette område.
Med en tilgang på EU-plan bliver det også lettere at gennemføre Det Europæiske
Råds ambition og at tilføre merværdi i forhold til de nuværende forhold hvad angår:
fravær af kvoter for berettigede personer, undgåelse af skønsbaserede visumansøg-
ningsprocedurer, længden af perioden, hvor en given person udøver mobilitet inden
for berettigelsesperioden omfanget af opholdets formål, muligheden for, at personer,
der er berettigede, kan ledsages af nære familiemedlemmer, og ligebehandling af
Unionsborgere i forhold til statsborgere i Det Forenede Kongerige i en række til-
fælde.
Medlemsstaternes parallelle forhandlinger garanterer hverken, at Det Forenede Kon-
gerige er interesseret i at nå frem til en aftale med hver enkelt medlemsstat, eller at
medlemsstaterne vil blive behandlet ens af Det Forenede Kongerige.”
Regeringen er enig i, at nærhedsprincippet er opfyldt.
6. Gældende dansk ret
Det vurderes ikke relevant at redegøre for gældende danske ret.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Det er på det foreliggende grundlag forventningen, at EU’s indgåelse af den poten-
tielle aftale vil blive omfattet af retsforbeholdet, hvorfor den potentielle aftale som
udgangspunkt ikke ventes at have lovgivningsmæssige konsekvenser. Det kan dog
ikke udelukkes, at den potentielle aftale kan foranledige lovgivningsmæssige konse-
kvenser, herunder såfremt Danmark på sigt skulle indgå en bilateral aftale.
Økonomiske konsekvenser
På det foreliggende grundlag vurderes forslaget ikke at have statsfinansielle, sam-
fundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Det bemærkes, at evt. afledte nationale udgifter foranlediget af forhandlingerne, her-
under hvis Danmark på sigt skulle indgå en bilateral aftale, afholdes inden for de
berørte ministeriers eksisterende bevillingsrammer, jf. BV 2.4.1.
Andre konsekvenser
Det er på det foreliggende grundlag vurderingen, at danske statsborgere ikke vil
kunne benytte sig af den potentielle aftale.
8. Høring
Side
5/6
kom (2024) 0169 - Bilag 2: Samlenotat vedr. aftale mellem EU, UK og Nordirland om unges mobilitet
Forslaget har været i høring i Specialudvalget for asyl- og indvandringssamarbejde
(SPAIS). Udlændinge- og Integrationsministeriet har ikke modtaget nogen hørings-
svar.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Generelt vurderes et betydeligt antal EU-medlemsstater, herunder flere af de mest
befolkningsrige, at ønske en aftale om ungdomsmobilitet med Det Forenede Konge-
rige.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er generelt positiv overfor, at Kommissionen indleder forhandlinger med
Det Forenede Kongerige om unges mobilitet. Det Forenede Kongerige var i årene
op til dets udtræden fra EU blandt de mest efterspurgte lande blandt elever og stude-
rende på ungdoms-, erhvervs- og videregående uddannelser i Danmark for så vidt
angår mobilitet, praktik, udveksling samt under Erasmus+ programmet.
Fra dansk side prioriteres en solidarisk tilgang mellem EU-landene ift. EU-UK-for-
holdet generelt højt, og det vurderes således i Danmarks interesse at bakke op om en
fælles EU-tilgang ift. unges mobilitet, også selvom
det forventes, at EU’s indgåelse
af den endelige aftale vil være omfattet af det danske retsforbehold.
Regeringen vil søge konsekvenserne heraf afklaret, herunder i lyset af den endelige
aftales udformning og mulighederne for dansk deltagelse samt i forhold til en even-
tuel selvstændig bilateral aftale med UK, der så vidt muligt spejler indholdet af en
EU-aftale, såfremt dette til den tid fortsat vurderes i dansk interesse. Det er Regerin-
gens vurdering, at efterspørgslen blandt elever og studerende på ungdoms-, erhvervs-
og videregående uddannelser ift. praktik og udveksling i Det Forenede Kongerige
vil fortsætte med en potentiel bilateral aftale om unges mobilitet. Den endelige til-
gang til en evt. bilateral aftale vil afhænge af den endelige EU-aftale.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side
6/6