Europaudvalget 2023-24
KOM (2024) 0173 Bilag 1
Offentligt
2887910_0001.png
Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 1038
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
26. juni 2024
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Sebastian Stentoft
2024-07392
3323390
Besvarelse af spørgsmål nr. 1038 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1038 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 30. maj 2024.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Betina Kastbjerg (DD) og Peter
Skaarup (DD).
Peter Hummelgaard
/
Niklas V. Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
kom (2024) 0173 - Bilag 1: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 1038 om Danmark i forbindelse med Schengen-samarbejdet har fået kritik for den danske ind- og udrejsekontrol i Københavns Lufthavn eller andre lufthavne i Danmark
Spørgsmål nr. 1038 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, om Danmark i forbindelse med
Schengen-samarbejdet har fået kritik for den danske ind- og
udrejsekontrol i Københavns Lufthavn eller andre lufthavne i
Danmark, vil ministeren herunder redegøre for, hvilke
kritikpunkter Danmark har fået ifm. disse kontroller af ind- og
udrejsekontrollen, og hvis ikke Danmark har fået kritik vil
ministeren i så fald redegøre for de sidste 3
inspektionskontroller ifm. Schengen-kontrollen i danske
lufthavne?”
Svar:
Det følger af Rådets forordning (EU) 2022/922 af 9. juni 2022 om indførelse
og anvendelse af en evaluerings- og overvågningsmekanisme til kontrol af
anvendelsen af Schengenreglerne, og før da af forordning (EU) nr.
1053/2013, at alle medlemsstater i løbet af en flerårig evalueringscyklus
underkastes en periodisk evaluering af deres anvendelse af
Schengenreglerne.
Som led heri blev der i 2022 foretaget en Schengenevaluering af Danmark
på en række områder, herunder forvaltning af de ydre grænser og
Schengeninformationssystemet (SIS), der bl.a. omhandler forhold
vedrørende ind- og udrejsekontrollen i danske lufthavne. I forbindelse med
Schengenevalueringen modtog Danmark på en række punkter kritik af
forvaltningen af grænsekontrollen på de ydre grænser. På baggrund heraf
har Rådet i september 2023 vedtaget henstillinger vedrørende de
kritikpunkter, der blev konstateret under evalueringen. Henstillingerne er
vedlagt som bilag til besvarelsen.
Heraf fremgår det om de danske lufthavne, at Danmark henstilles til:
at tilpasse risikoanalyserne på lokalt plan til den fælles integrerede
model for risikoanalyse, idet der skal tages hensyn til sårbarheder og
virkninger, at øge antallet af uddannede analytikere i Københavns
Lufthavn og Billund Lufthavn og at tilbyde specialuddannelse til det
personale, der er ansvarligt for risikoanalyse, og sikre en klar
metodologi til støtte for deres arbejde,
at bringe procedurerne for ind- og udrejsekontrol af mindreårige i
Aarhus
Lufthavn
i
overensstemmelse
med
Schengengrænsekodeksens artikel 20, sammenholdt med bilag VII,
Side 2/3
kom (2024) 0173 - Bilag 1: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 1038 om Danmark i forbindelse med Schengen-samarbejdet har fået kritik for den danske ind- og udrejsekontrol i Københavns Lufthavn eller andre lufthavne i Danmark
punkt 6.1, 6.2 og 6.3, og forbedre den specifikke uddannelse af
grænsevagter på dette område,
at sikre korrekt planlægning og anvendelse af de betjente, der
foretager indledende kontrol i Københavns Lufthavn, for at lette
passagerstrømmen og give tilstrækkelig tid til at foretage effektiv
ind- og udrejsekontrol,
at sikre et tilstrækkeligt antal erfarne politibetjente, der har den
nødvendige faglige ekspertise til at håndtere de mange forskellige
grænsebevogtningsopgaver i Københavns Lufthavn, og
at sørge for, at slutbrugerne i de operationelle centre og ved den
efterfølgende kontrol i Københavns Lufthavn får mere uddannelse i
SIS-proceduren.
Danmark har i henhold til artikel 21, stk. 1, i Rådets forordning (EU)
2022/922 udarbejdet handlingsplaner til imødegåelse heraf. Det følger af
handlingsplanerne, at der for så vidt angår samtlige ovenforstående punkter
er iværksat relevante tiltag.
Fire ud af fem anførte punkter vurderes på den baggrund at være
imødekommet. Det resterende punkt, der vedrører ind- og udrejsekontrol af
mindreårige i Aarhus Lufthavn, forventes endeligt imødekommet i løbet af
indeværende år, idet det forudsætter løbende gennemførelse af yderligere
uddannelse.
Side 3/3
kom (2024) 0173 - Bilag 1: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 1038 om Danmark i forbindelse med Schengen-samarbejdet har fået kritik for den danske ind- og udrejsekontrol i Københavns Lufthavn eller andre lufthavne i Danmark
2887910_0004.png
Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 1038
Offentligt
Rådet for
Den Europæiske Union
Bruxelles, den 26. september 2023
(OR. en)
13336/23
Interinstitutionel sag:
2023/0261(NLE)
SCH-EVAL 200
FRONT 283
COMIX 412
RESULTAT AF DRØFTELSERNE
fra:
dato:
til:
Tidl. dok. nr.:
Vedr.:
Generalsekretariatet for Rådet
25. september 2023
delegationerne
12681/23
Rådets gennemførelsesafgørelse om fastlæggelse af en henstilling om
afhjælpning af de mangler, der blev konstateret ved evalueringen i 2022 af
Danmarks
anvendelse af Schengenreglerne på området
forvaltning af de
ydre grænser
Vedlagt følger til delegationerne Rådets gennemførelsesafgørelse om fastlæggelse af en henstilling
om afhjælpning af de mangler, der blev konstateret ved evalueringen i 2022 af Danmarks
anvendelse af Schengenreglerne på området forvaltning af de ydre grænser, som Rådet vedtog på
samlingen den 25. september 2023.
I overensstemmelse med artikel 15, stk. 3, i Rådets forordning (EU) nr. 1053/2013 af 7. oktober
2013 fremsendes denne henstilling til Europa-Parlamentet og de nationale parlamenter.
13336/23
JAI.B
jvf/NJ/ao
1
DA
kom (2024) 0173 - Bilag 1: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 1038 om Danmark i forbindelse med Schengen-samarbejdet har fået kritik for den danske ind- og udrejsekontrol i Københavns Lufthavn eller andre lufthavne i Danmark
2887910_0005.png
Rådets gennemførelsesafgørelse om fastlæggelse af en
HENSTILLING
om afhjælpning af de mangler, der blev konstateret ved evalueringen i 2022 af Danmarks
anvendelse af Schengenreglerne på området forvaltning af de ydre grænser
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION,
som henviser til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde,
som henviser til Rådets forordning (EU) nr. 1053/2013 af 7. oktober 2013 om indførelse af en
evaluerings- og overvågningsmekanisme til kontrol af anvendelsen af Schengenreglerne og om
ophævelse af Eksekutivkomitéens afgørelse af 16. september 1998 om nedsættelse af et stående
udvalg for evaluering og anvendelse af Schengenreglerne
1
, særlig artikel 15, stk. 3,
som henviser til forslag fra Europa-Kommissionen, og
som tager følgende i betragtning:
(1)
I september 2022 blev der foretaget en Schengenevaluering af Danmark på området
forvaltning af de ydre grænser. Efter evalueringen vedtog Kommissionen ved
gennemførelsesafgørelse C(2023) 1100 en rapport med resultaterne og vurderingen af dem
samt bedste praksis og mangler konstateret under evalueringen.
1
EUT L 295 af 6.11.2013, s. 27.
jvf/NJ/ao
JAI.B
2
13336/23
DA
kom (2024) 0173 - Bilag 1: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 1038 om Danmark i forbindelse med Schengen-samarbejdet har fået kritik for den danske ind- og udrejsekontrol i Københavns Lufthavn eller andre lufthavne i Danmark
2887910_0006.png
(2)
Der bør fremsættes henstillinger om de foranstaltninger, som Danmark skal træffe for at
afhjælpe de mangler, der blev konstateret som led i evalueringen. I betragtning af hvor
vigtigt det er at overholde Schengenreglerne, navnlig beskyttelsen af de ydre grænser og
gennemførelsen af personkontrol ved indrejse, bør det prioriteres at gennemføre
henstillinger vedrørende styring af den integrerede europæiske grænseforvaltning (1),
indberetning med henblik på sårbarhedsvurdering (4), risikoanalyse (9), nationalt
situationsbillede (14), menneskelige ressourcer (16), uddannelse (20), kvaliteten af ind- og
udrejsekontrol (23) og overvågning af søgrænser (32).
(3)
Denne afgørelse bør fremsendes til Europa-Parlamentet og medlemsstaternes nationale
parlamenter.
(4)
Rådets forordning (EU) 2022/922
1
finder anvendelse fra den 1. oktober 2022. I henhold til
artikel 31, stk. 3, i nævnte forordning skal opfølgnings- og overvågningsaktiviteterne i
forbindelse med sådanne evalueringsrapporter og henstillinger, der begynder med
forelæggelsen af handlingsplanerne, gennemføres i overensstemmelse med forordning (EU)
2022/922.
(5)
Inden for en frist på to måneder efter vedtagelsen af denne afgørelse skal Danmark i henhold
til artikel 21, stk. 1, i Rådets forordning (EU) 2022/922 udarbejde en handlingsplan for at
gennemføre alle henstillinger og afhjælpe de mangler, der blev konstateret i
evalueringsrapporten. Danmark skal forelægge denne handlingsplan for Kommissionen og
Rådet,
HENSTILLER
til Danmark:
1
Rådets forordning (EU) 2022/922 af 9. juni 2022 om indførelse og anvendelse af en
evaluerings- og overvågningsmekanisme til kontrol af anvendelsen af Schengenreglerne og
om ophævelse af forordning (EU) nr. 1053/2013 (EUT L 160 af 15.6.2022, s. 1).
jvf/NJ/ao
JAI.B
3
13336/23
DA
kom (2024) 0173 - Bilag 1: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 1038 om Danmark i forbindelse med Schengen-samarbejdet har fået kritik for den danske ind- og udrejsekontrol i Københavns Lufthavn eller andre lufthavne i Danmark
2887910_0007.png
Styring af den integrerede europæiske grænseforvaltning på nationalt plan
1.
at sikre en effektiv styring af den integrerede europæiske grænseforvaltning og en
sammenhængende national oversigt over og koordinering af grænsekontrollen på nationalt
plan, f.eks. ved at oprette en strategisk koordineringsfunktion for grænsekontrol i
Rigspolitiet at sikre passende menneskelige ressourcer og retlige og proceduremæssige
værktøjer til strategisk koordinering af grænsekontrollen i Rigspolitiet
2.
at sikre en tilstrækkeligt ensartet, koordineret og effektiv gennemførelse af
grænsekontrolfunktioner i Rigspolitiet
Den nationale kvalitetskontrolmekanisme
3.
at oprette en effektiv national kvalitetskontrolmekanisme, der dækker alle dele af den
integrerede europæiske grænseforvaltning, navnlig overvågning af søgrænser og ind- og
udrejsekontrol, at sørge for, at de vigtigste nationale myndigheder, der er involveret i
grænsekontrol, foretager systematiske evalueringer og at sikre, at der effektivt og rettidigt
følges op på disse evalueringer
4.
at indsamle, validere og levere de fornødne oplysninger til Frontex' sårbarhedsvurdering,
herunder oplysninger om uddannelse i Forsvarskommandoen, farvandsovervågning (antal
luft- og søpatruljeringstimer), antal forespørgsler i INTERPOL's database over stjålne og
bortkomne rejsedokumenter, antal søgninger på genstande i Schengeninformationssystemet
og bidrag til den europæiske grænse- og kystvagt (værtskapacitet ved
grænseovergangssteder og grænseafsnit) med henblik på at overholde artikel 11, stk. 1,
artikel 12, stk. 1, og artikel 32, stk. 3, i forordning (EU) 2019/1896 om den europæiske
grænse- og kystvagt
Samarbejde mellem myndigheder
5.
at videreudvikle det formelle samarbejde med toldmyndighederne i forbindelse med
grænsekontrolopgaver og udarbejde samarbejdsplaner med klare aktiviteter, udveksling af
oplysninger og risikoanalyse samt fælles operationer
13336/23
JAI.B
jvf/NJ/ao
4
DA
kom (2024) 0173 - Bilag 1: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 1038 om Danmark i forbindelse med Schengen-samarbejdet har fået kritik for den danske ind- og udrejsekontrol i Københavns Lufthavn eller andre lufthavne i Danmark
2887910_0008.png
Samarbejde med Det Europæiske Agentur for Grænse- og Kystbevogtning
6.
at indføre nationale foranstaltninger til sikring af, at den europæiske grænse- og kystvagts
stående korps kan indsættes på dansk område med udøvende beføjelser, og at de har
adgang til relevante databaser med henblik på udførelse af deres opgaver
7.
at anvende og dele de tjenester, som Frontex stiller til rådighed, med henblik på at udvikle
og lette grænsekontrollen, f.eks. databasen over fartøjer af interesse, fusionstjenesterne
m.fl.
Risikoanalyse
8.
at sikre et tilstrækkeligt antal medarbejdere til at foretage risikoanalyse på nationalt plan i
overensstemmelse med artikel 15 i forordning (EU) 2016/399 (Schengengrænsekodeksen)
9.
regelmæssigt at udarbejde risikoanalyser på strategisk, operationelt og taktisk plan og
formidle sådanne analyser til alle niveauer og til alle nationale myndigheder, der er
involveret i grænsekontrol, samt regelmæssigt at ajourføre risikoprofilerne på nationalt og
lokalt plan og i politikredsene
10.
at tilpasse risikoanalyserne på lokalt plan til den fælles integrerede model for risikoanalyse,
idet der skal tages hensyn til sårbarheder og virkninger, at øge antallet af uddannede
analytikere i Københavns Lufthavn og Billund Lufthavn og at tilbyde specialuddannelse til
det personale, der er ansvarligt for risikoanalyse, og sikre en klar metodologi til støtte for
deres arbejde (f.eks. en håndbog)
11.
at sikre, at grænsevagterne har tilstrækkeligt kendskab til risikoprofiler for fremmedkrigere
Det nationale og europæiske system for situationsbevidsthed og tidlig varsling
Eurosur
12.
at sørge for et tilstrækkeligt antal uddannede medarbejdere til det nationale
koordinationscenter for at sikre, at centret fungerer døgnet rundt, alle ugens dage, og at de
opgaver, der kræves i henhold til artikel 21, stk. 7, og artikel 21, stk. 3, i forordning (EU)
2019/1896 om den europæiske grænse- og kystvagt og Schengengrænsekodeksens
artikel 15 og 16, udføres
13336/23
JAI.B
jvf/NJ/ao
5
DA
kom (2024) 0173 - Bilag 1: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 1038 om Danmark i forbindelse med Schengen-samarbejdet har fået kritik for den danske ind- og udrejsekontrol i Københavns Lufthavn eller andre lufthavne i Danmark
2887910_0009.png
13.
at oprette og anvende indsats- og analyselagene i Eurosur, jf. artikel 24, stk. 1, litra b) og
c), i forordning (EU) 2019/1896
14.
at udarbejde et sammenhængende og fuldstændigt nationalt situationsbillede, jf. artikel 25 i
forordning (EU) 2019/1896, og at etablere et funktionelt samarbejde mellem
myndighederne for at sikre fuldstændig situationsbevidsthed og en passende
reaktionskapacitet
National kapacitet til grænsekontrol
15.
at udarbejde og vedtage en national kapacitetsudviklingsplan baseret på bidraget fra alle de
nationale myndigheder, der er involveret i grænsekontrol, jf. artikel 9, stk. 4, i forordning
(EU) 2019/1896
Menneskelige ressourcer
16.
hurtigst muligt at øge antallet af specialiserede medarbejdere for effektivt at gennemføre
flere funktioner i forbindelse med grænsekontrol på nationalt plan (strategisk koordinering,
styring af den integrerede europæiske grænseforvaltning, risikoanalyse,
situationsbevidsthed, gennemførelse af Eurosur, strategisk tilgang til kontrol og
overvågning af søgrænser, national kvalitetskontrolmekanisme, sammenhængende
indberetning med henblik på sårbarhedsvurderinger m.fl.), jf. Schengengrænsekodeksens
artikel 15
17.
at sikre en sammenhængende strategisk planlægning og tilstrækkelige menneskelige
ressourcer i politikredsene til at udføre grænsekontrolopgaver, jf.
Schengengrænsekodeksens artikel 15
18.
at øge antallet af betjente, der er uddannet til at afsløre dokumentfalsk ved søgrænserne i
alle politikredse, med henblik på at øge ekspertisen i dokumentfalsk
Uddannelse
19.
at forbedre indholdet af det nationale uddannelsesprogram for grænsekontrol i Rigspolitiet
ved at skræddersy indholdet til behovene hos betjente, der foretager indledende kontrol, og
sikre, at grunduddannelsen yderligere tilpasses Frontex' fælles grundlæggende
uddannelsesprogram (Frontex Common Core Curriculum)
13336/23
JAI.B
jvf/NJ/ao
6
DA
kom (2024) 0173 - Bilag 1: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 1038 om Danmark i forbindelse med Schengen-samarbejdet har fået kritik for den danske ind- og udrejsekontrol i Københavns Lufthavn eller andre lufthavne i Danmark
2887910_0010.png
20.
at oprette et sammenhængende og harmoniseret system for løbende specialuddannelse i
grænsekontrol på nationalt, regionalt og lokalt plan, jf. Schengengrænsekodeksens artikel
16, stk. 1, samt at færdiggøre den nationale og lokale årlige planlægning af
videreuddannelse og specialuddannelse i grænsekontrol ved bl.a. at medtage programmer
for indledende og efterfølgende kontrol, lokale kurser om ind- og udrejsekontrol og
dokumentkontrol, brug af udstyr, uddannelse af civile grænsevagter og anden relevant
uddannelse vedrørende grænsekontrol
Beredskabsplanlægning
21.
at supplere beredskabsplanen med følgende elementer: eskaleringstærskler,
kommunikationskanaler og informationsudveksling/-anmodninger med/fra
nabomedlemsstater, EU-institutioner og internationale institutioner og organisationer,
procedurer for anmodning om en hurtig indsats fra Frontex, liste over faciliteter, der kan
fungere som midlertidige indkvarteringscentre, operative standardprocedurer for
registrering, screening, debriefing og hensigtserklæring om ansøgning om asyl ved
grænsen samt finansielle ressourcer
Kvaliteten af og proceduren for ind- og udrejsekontrol
22.
at sikre, at proceduren for kontrol af søfarende og passagerer gennemføres i
overensstemmelse med Schengengrænsekodeksens artikel 11 og 19, sammenholdt med
bilag VI, punkt 3.1.1, ved at foretage ind- og udrejsekontrol af søfarende og passagerer ved
søgrænseovergangssteder på tidspunktet for ombordstigning og landgang
23.
at forbedre kvaliteten af ind- og udrejsekontrollen ved luftgrænserne og bringe den i
overensstemmelse med Schengengrænsekodeksens artikel 8, stk. 2, 3 og 6, sammenholdt
med direktiv 2004/38/EF, ved at øge grænsevagternes viden om Schengengrænsekodeksen,
navnlig indrejsebetingelserne og den korrekte anvendelse af udstyr til ind- og
udrejsekontrol
13336/23
JAI.B
jvf/NJ/ao
7
DA
kom (2024) 0173 - Bilag 1: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 1038 om Danmark i forbindelse med Schengen-samarbejdet har fået kritik for den danske ind- og udrejsekontrol i Københavns Lufthavn eller andre lufthavne i Danmark
2887910_0011.png
24.
at sikre, at proceduren for kontrol af civile søbesætningsmedlemmer, der går ombord på et
skib, der ligger på red eller er under gennemsejling, eller går fra borde, kun finder sted i
havnen eller i et område, der er bestemt til dette formål, og som befinder sig i umiddelbar
nærhed af fartøjet, jf. Schengengrænsekodeksens artikel 5 og 19, sammenholdt med
bilag VI, punkt 3.1.1
25.
at sikre, at der systematisk foretages ind- og udrejsekontrol af alle lystfartøjer ved
Danmarks ydre søgrænser, jf. Schengengrænsekodeksens artikel 8 og 19, sammenholdt
med bilag VI, punkt 3.2.5, og at lystfartøjer, der ankommer fra eller afsejler til et
tredjeland, kun får tilladelse til at lægge til ved grænseovergangsstederne, jf.
Schengengrænsekodeksens artikel 5, stk. 1
26.
at bringe procedurerne for ind- og udrejsekontrol af mindreårige i Aarhus Lufthavn i
overensstemmelse med Schengengrænsekodeksens artikel 20, sammenholdt med bilag VII,
punkt 6.1, 6.2 og 6.3, og forbedre den specifikke uddannelse af grænsevagter på dette
område
27.
at bringe proceduren for nægtelse af indrejse i overensstemmelse med
Schengengrænsekodeksens artikel 14, stk. 4, ved at sikre, at en tredjelandsstatsborger, der
er nægtet indrejse, under ingen omstændigheder rejser ind på dansk område
28.
at bringe standardformularen for nægtelse af indrejse i overensstemmelse med
Schengengrænsekodeksens bilag V, del B, og stille en liste over advokater til rådighed for
de personer, der er nægtet indrejse
29.
at bringe praksis med at pålægge luftfartsselskaber bøder i overensstemmelse med Rådets
direktiv 2001/51/EF og Rådets direktiv 2004/82/EF
30.
at bringe proceduren for udstedelse af visa ved grænsen i overensstemmelse med
visumkodeksens artikel 35, stk. 1, og artikel 36, stk. 1, ved at installere det fornødne udstyr
og sørge for uddannelse af personalet samt at sikre, at standardansøgningsskemaet
anvendes i overensstemmelse med visumkodeksens artikel 11 og bilag I
13336/23
JAI.B
jvf/NJ/ao
8
DA
kom (2024) 0173 - Bilag 1: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 1038 om Danmark i forbindelse med Schengen-samarbejdet har fået kritik for den danske ind- og udrejsekontrol i Københavns Lufthavn eller andre lufthavne i Danmark
2887910_0012.png
31.
at bringe procedurerne for kontrol af private flyvninger i overensstemmelse med
Schengengrænsekodeksens bilag VI, punkt 2.3.1, sammenholdt med artikel 19, ved at
sikre, at de generelle erklæringer, der modtages, er korrekt udfyldt
Overvågning af søgrænser
32.
at sikre, at søgrænserne overvåges i overensstemmelse med Schengengrænsekodeksens
artikel 13, om nødvendigt ved i aftalen mellem Rigspolitiet og Forsvarskommandoen at
medtage et klart anvendelsesområde og strategiske mål, samt at fastlægge
standardprocedurer, retningslinjer, konkrete handlingsplaner eller andre metoder til
overvågning af søgrænser med henblik på forvaltning af de ydre grænser som fastsat i
Schengengrænsekodeksen
33.
at udarbejde en risikoanalyse for overvågning af søgrænser i overensstemmelse med den
fælles integrerede model for risikoanalyse, jf. artikel 29, stk. 1, i forordning (EU)
2019/1896 om den europæiske grænse- og kystvagt
34.
at sikre systematisk og regelmæssig dataudveksling mellem Rigspolitiet og
Forsvarskommandoen med henblik på overvågning af søgrænser, så der udarbejdes et
fuldstændigt og omfattende nationalt situationsbillede til søs, og at dele dette med alle
relevante nationale myndigheder på centralt plan og i politikredsene
35.
at tilbyde Rigspolitiet og Forsvarskommandoen uddannelse i overvågning af søgrænser i
overensstemmelse med deres specifikke rolle i overvågningen af søgrænserne, jf.
Schengengrænsekodeksens artikel 16
Københavns Lufthavn
36.
at sikre korrekt planlægning og anvendelse af de betjente, der foretager indledende kontrol
i Københavns Lufthavn, for at lette passagerstrømmen og give tilstrækkelig tid til at
foretage effektiv ind- og udrejsekontrol
13336/23
JAI.B
jvf/NJ/ao
9
DA
kom (2024) 0173 - Bilag 1: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 1038 om Danmark i forbindelse med Schengen-samarbejdet har fået kritik for den danske ind- og udrejsekontrol i Københavns Lufthavn eller andre lufthavne i Danmark
2887910_0013.png
37.
at sikre et tilstrækkeligt antal erfarne politibetjente, der har den nødvendige faglige
ekspertise til at håndtere de mange forskellige grænsebevogtningsopgaver i Københavns
Lufthavn
Københavns Havn
38.
at sørge for, at kontrollen med søfarende, der går i land, er i overensstemmelse med
Schengengrænsekodeksens artikel 20, sammenholdt med bilag VII, punkt 3, ved at
kontrollere, om de er i besiddelse af en søfartsbog
39.
at ophøre med at træffe afgørelser om nægtelse af indrejse vedrørende uønskede personer,
der ikke forlader krydstogtskibe, og som ikke anmoder om adgang til dansk område, jf.
Schengengrænsekodeksens artikel 19 og bilag VI, punkt 3.2.2 og 3.2.3
Esbjerg Havn
40.
at sikre, at grænsevagterne foretager risikobaseret kontrol af transportmidler og deres indre
dele ved fysisk inspektion og ved hjælp af særligt teknisk udstyr eller hundepatruljer, jf.
Schengengrænsekodeksens artikel 19, sammenholdt med bilag VI, punkt 3.2.9, litra g),
samt at sikre, at grænsevagterne har adgang til risikoprofiler og -indikatorer for på
passende vis at kortlægge risikoen for ulovlig indvandring og grænseoverskridende
kriminalitet i forbindelse med lastbiltransport.
Udfærdiget i Bruxelles, den […].
På Rådets vegne
Formand
13336/23
JAI.B
jvf/NJ/ao
10
DA
kom (2024) 0173 - Bilag 1: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 1038 om Danmark i forbindelse med Schengen-samarbejdet har fået kritik for den danske ind- og udrejsekontrol i Københavns Lufthavn eller andre lufthavne i Danmark
2887910_0014.png
Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 1038
Offentligt
Rådet for
Den Europæiske Union
Bruxelles, den 26. september 2023
(OR. en)
13337/23
Interinstitutionel sag:
2023/0294(NLE)
SCH-EVAL 199
SIRIS 85
COMIX 414
RESULTAT AF DRØFTELSERNE
fra:
dato:
til:
Tidl. dok. nr.:
Vedr.:
Generalsekretariatet for Rådet
25. september 2023
delegationerne
12683/23
Rådets gennemførelsesafgørelse om fastlæggelse af en henstilling om
afhjælpning af de mangler, der blev konstateret ved evalueringen i 2022 af
Danmarks
anvendelse af Schengenreglerne på området
Schengeninformationssystemet
Vedlagt følger til delegationerne Rådets gennemførelsesafgørelse om fastlæggelse af en henstilling
om afhjælpning af de mangler, der blev konstateret ved evalueringen i 2022 af Danmarks
anvendelse af Schengenreglerne på området Schengeninformationssystemet, som Rådet vedtog på
samlingen den 25. september 2023.
I overensstemmelse med artikel 15, stk. 3, i Rådets forordning (EU) nr. 1053/2013 af 7. oktober
2013 fremsendes denne henstilling til Europa-Parlamentet og de nationale parlamenter.
13337/23
JAI.B
jvf/NJ/ao
1
DA
kom (2024) 0173 - Bilag 1: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 1038 om Danmark i forbindelse med Schengen-samarbejdet har fået kritik for den danske ind- og udrejsekontrol i Københavns Lufthavn eller andre lufthavne i Danmark
2887910_0015.png
Rådets gennemførelsesafgørelse om fastlæggelse af en
HENSTILLING
om afhjælpning af de mangler, der blev konstateret ved evalueringen i 2022 af Danmarks
anvendelse af Schengenreglerne på området Schengeninformationssystemet
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION,
som henviser til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde,
som henviser til Rådets forordning (EU) nr. 1053/2013 af 7. oktober 2013 om indførelse af en
evaluerings- og overvågningsmekanisme til kontrol af anvendelsen af Schengenreglerne og om
ophævelse af Eksekutivkomitéens afgørelse af 16. september 1998 om nedsættelse af et stående
udvalg for evaluering og anvendelse af Schengenreglerne
1
, særlig artikel 15, stk. 3,
som henviser til forslag fra Europa-Kommissionen, og
som tager følgende i betragtning:
(1)
I oktober 2022 blev der foretaget en Schengenevaluering af Danmark på området
Schengeninformationssystemet. Efter evalueringen vedtog Kommissionen ved
gennemførelsesafgørelse C(2023) 1750 en rapport med resultaterne og vurderingen af dem
samt bedste praksis og mangler konstateret under evalueringen.
(2)
Holdet med ansvar for besøg på stedet anså automatisering i forbindelse med behandlingen
af indgående SIRENE-formularer for personer og overførsel af indgående formularer for
indberetninger i forbindelse med terrorisme til nationale sikkerhedstjenester for at udgøre
bedste praksis.
1
EUT L 295 af 6.11.2013, s. 27.
jvf/NJ/ao
JAI.B
2
13337/23
DA
kom (2024) 0173 - Bilag 1: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 1038 om Danmark i forbindelse med Schengen-samarbejdet har fået kritik for den danske ind- og udrejsekontrol i Københavns Lufthavn eller andre lufthavne i Danmark
2887910_0016.png
(3)
Der bør fremsættes henstillinger om de foranstaltninger, som Danmark skal træffe for at
afhjælpe de mangler, der blev konstateret som led i evalueringen. For at sikre systematisk
anvendelse og fuld udvikling af Schengeninformationssystemet bør det prioriteres at
gennemføre henstilling 2, 4, 7, 16, 19 og 20.
(4)
Denne afgørelse bør fremsendes til Europa-Parlamentet og medlemsstaternes nationale
parlamenter.
(5)
Rådets forordning (EU) 2022/922
1
finder anvendelse fra den 1. oktober 2022. I henhold til
artikel 31, stk. 3, i nævnte forordning skal opfølgnings- og overvågningsaktiviteterne i
forbindelse med sådanne evalueringsrapporter og henstillinger, der begynder med
forelæggelsen af handlingsplanerne, gennemføres i overensstemmelse med forordning (EU)
2022/922.
(6)
Inden for en frist på to måneder fra vedtagelsen af denne afgørelse skal Danmark i henhold
til artikel 21, stk. 1, i Rådets forordning (EU) 2022/922 udarbejde en handlingsplan for at
gennemføre alle henstillinger og afhjælpe de mangler, der blev konstateret i
evalueringsrapporten. Danmark skal forelægge denne handlingsplan for Kommissionen og
Rådet,
HENSTILLER
til Danmark:
N.SIS-kontoret og N.SIS-datacentret, tilgængelighed
1.
at sikre, at der foretages pålidelig overvågning for at stille statistikker over
tilgængeligheden af SIS-oplysninger for slutbrugere til rådighed
1
Rådets forordning (EU) 2022/922 af 9. juni 2022 om indførelse og anvendelse af en
evaluerings- og overvågningsmekanisme til kontrol af anvendelsen af Schengenreglerne og
om ophævelse af forordning (EU) nr. 1053/2013 (EUT L 160 af 15.6.2022, s. 1).
jvf/NJ/ao
JAI.B
3
13337/23
DA
kom (2024) 0173 - Bilag 1: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 1038 om Danmark i forbindelse med Schengen-samarbejdet har fået kritik for den danske ind- og udrejsekontrol i Københavns Lufthavn eller andre lufthavne i Danmark
2887910_0017.png
SIRENE-procedurer for udveksling af supplerende oplysninger
2.
at øge antallet af medarbejdere i SIRENE-kontoret med henblik på udførelse af alle
kontorets opgaver
3.
at sikre, at det danske SIRENE-kontor ikke systematisk anvender SIRENE-O-formularen
til at indlede konsultationsproceduren, jf. artikel 34 i SIRENE-håndbogen om grænser og
tilbagesendelse
1
og artikel 8, stk. 1, og artikel 27 i forordning (EU) 2018/1861
2
4.
at sikre, at Europol underrettes ved udveksling af supplerende oplysninger om hit på
indberetninger i forbindelse med terrorhandlinger, jf. artikel 35, stk. 8, i forordning (EU)
2018/1861 og artikel 48, stk. 8, i forordning (EU) 2018/1862
3
SIRENE-procedurer inden for datakvalitet
5.
at koordinere kontrollen af datakvaliteten af indberetninger på grundlag af de
datakvalitetsrapporter, der sendes af eu-LISA
Workflowsystem
6.
at sikre automatisering og integration af de forskellige nationale registre, applikationer og
databaser i SIRENE-sagsstyringssystemet
1
2
3
Kommissionens gennemførelsesafgørelse af 18.11.2021 om detaljerede regler for SIRENE-
kontorernes opgaver og for udveksling af supplerende oplysninger om indberetninger i
Schengeninformationssystemet på området ind- og udrejsekontrol og tilbagesendelse
("SIRENE-håndbogen
grænser og tilbagesendelse").
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2018/1861 af 28. november 2018 om
oprettelse, drift og brug af Schengeninformationssystemet (SIS) på området ind- og
udrejsekontrol, om ændring af konventionen om gennemførelse af Schengenaftalen og om
ændring og ophævelse af forordning (EF) nr. 1987/2006 (EUT L 312 af 7.12.2018, s. 14).
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2018/1862 af 28. november 2018 om
oprettelse, drift og brug af Schengeninformationssystemet (SIS) på området
politisamarbejde og strafferetligt samarbejde, om ændring og ophævelse af Rådets afgørelse
2007/533/RIA og om ophævelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 1986/2006 og Kommissionens afgørelse 2010/261/EU (EUT L 312 af 7.12.2018, s. 56).
jvf/NJ/ao
JAI.B
4
13337/23
DA
kom (2024) 0173 - Bilag 1: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 1038 om Danmark i forbindelse med Schengen-samarbejdet har fået kritik for den danske ind- og udrejsekontrol i Københavns Lufthavn eller andre lufthavne i Danmark
2887910_0018.png
SIRENE-kontoret
fysisk og logisk sikkerhed
7.
at foretage fysisk adgangskontrol i SIRENE-backoffice i overensstemmelse med artikel 10,
stk. 1, litra b), i forordning (EU) 2018/1861 og artikel 10, stk. 1, litra b), i forordning (EU)
2018/1862
Oprettelse og sletning af indberetninger
8.
9.
at forbedre automatiseringsniveauet i forbindelse med oprettelsen af SIS-indberetninger
at sørge for, at migrationsmyndighederne har procedurer og værktøjer til rådighed til
fremsendelse af oplysninger om kaldenavne til SIRENE-kontoret, for at sikre, at
oplysninger om kaldenavne altid føjes til SIS-indberetningen, når de foreligger i de
nationale databaser
10.
at sikre, at indberetninger, der er oprettet i SIS efter anmodning fra politikredsene, om
ugyldiggjorte dokumenter, der er eftersøgt med henblik på beslaglæggelse, registreres som
"genstande, der eftersøges med henblik på beslaglæggelse", i stedet for systematisk at blive
registreret som "ugyldiggjort af den udstedende myndighed"
Adgang til SIS via nationale applikationer
11.
at stille en elektronisk translitterationstabel til rådighed for slutbrugere, der anvender
applikationerne til søgning i SIS
Rigspolitiets applikationer
12.
at sikre, at SIS-indberetningen i tilfælde af et hit på dokumentindberetninger i POLKON-
applikationen vises først og lige over INTERPOL-indberetningen
13.
at forbedre visningen i POLKON-applikationen af identitetsmisbrug for at give
slutbrugerne mulighed for klart at skelne mellem offeret og gerningsmanden
14.
at forbinde det nationale system for automatisk nummerpladegenkendelse (ANPR) til SIS
13337/23
JAI.B
jvf/NJ/ao
5
DA
kom (2024) 0173 - Bilag 1: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 1038 om Danmark i forbindelse med Schengen-samarbejdet har fået kritik for den danske ind- og udrejsekontrol i Københavns Lufthavn eller andre lufthavne i Danmark
2887910_0019.png
15.
at sørge for, at der på POL-INTEL Finder's hovedside som standard kan foretages
integreret søgning i både nationale databaser og SIS-databaser i overensstemmelse med
selve formålet med og funktionen af den retlige ramme og med det formål, der er angivet i
artikel 1 i forordning (EU) 2018/1861 og i artikel 1 i forordning (EU) 2018/1862
16.
at sikre, at POL-INTEL Finder-applikationen viser fotografier, identiteter, der indgår i
indberetningerne, og links i overensstemmelse med artikel 9, stk. 1 og 3, sammenholdt
med artikel 3, nr. 1), i forordning (EU) 2018/1861, og artikel 9, stk. 1 og 3, sammenholdt
med artikel 3, nr. 1), i forordning (EU) 2018/1862
17.
at sikre, at misbrugte identiteter og advarselsmarkører fremhæves i POL-INTEL-
applikationen, og at slutbrugerne kan foretage søgninger med fuzzy logik ("fuzzy") og på
alle navne ("any-name")
Mobilapplikationer
18.
at videreudvikle Søge app-mobilapplikationen for at gøre det muligt at søge på køretøjer i
SIS, vise fotografier, type lovovertrædelse, misbrugte identiteter, kaldenavne og links fra
SIS-indberetningerne og vise den alternative handling for påtegnede indberetninger i
henhold til artikel 26 i SIS, jf. artikel 9, stk. 1 og 3, sammenholdt med artikel 3, nr. 1), i
forordning (EU) 2018/1861, og artikel 9, stk. 1 og 3, sammenholdt med artikel 3, nr. 1), i
forordning (EU) 2018/1862
19.
yderligere at forbedre Søge app-mobilapplikationen med hensyn til visningen af
oplysninger og søgefunktionerne
20.
at sikre, at BIFROST-applikationen giver mulighed for integreret søgning i Rigspolitiets
database og SIS i overensstemmelse med selve formålet med og funktionen af den retlige
ramme og med det formål, der er angivet i artikel 1 i forordning (EU) 2018/1861 og i
artikel 1 i forordning (EU) 2018/1862
13337/23
JAI.B
jvf/NJ/ao
6
DA
kom (2024) 0173 - Bilag 1: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 1038 om Danmark i forbindelse med Schengen-samarbejdet har fået kritik for den danske ind- og udrejsekontrol i Københavns Lufthavn eller andre lufthavne i Danmark
2887910_0020.png
Migrationsmyndigheder
21.
at sikre, at den Public360-applikation, som migrationsmyndighederne anvender, viser alle
de oplysninger, der er tilgængelige i indberetningerne, i overensstemmelse med artikel 9,
stk. 1 og 3, sammenholdt med artikel 3, nr. 1), i forordning (EU) 2018/1861, og artikel 9,
stk. 1 og 3, sammenholdt med artikel 3, nr. 1), i forordning (EU) 2018/1862
Toldmyndigheder
22.
at give de danske toldmyndigheder direkte adgang til SIS med henblik på at foretage
kontrol af genstande eller personer i forbindelse med toldkontrol
Uddannelse
23.
at sørge for, at slutbrugerne i de operationelle centre og ved den efterfølgende kontrol i
Københavns Lufthavn får mere uddannelse i SIS-proceduren.
Udfærdiget i Bruxelles, den … .
På Rådets vegne
Formand
13337/23
JAI.B
jvf/NJ/ao
7
DA