Notat
29. august 2024
J.nr. 2024 - 5341
Kontor: IKO/MAT
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv 2006/112/EF for så vidt angår den elek-
troniske momsfritagelsesattest, jf. KOM (2024) 278 og forslag til ændring af gennemførel-
sesforordningen (Rådets gennemførelsesforordning (EU) nr. 282/2011, jf. KOM (2024)
279 samt et bilag til forordningen.
Der er tale om et nyt notat. Notatet oversendes også til Folketingets Skatteudvalg.
1. Resumé
EU-Kommissionen har den 8. juli 2024 fremsat forslag om ændring af momsreglerne. Der er tale om en
teknisk forslagspakke, der samlet set har til formål at indføre elektroniske momsfritagelsesattester som
erstatning for de nuværende papirbaserede attester, som anvendes af diplomater, NATO-udsendte m.fl. i
forbindelse med momsfritagelse. Forslaget indebærer, at Kommissionen skal vedtage gennemførelsesforan-
staltninger, der fastsætter de nærmere tekniske specifikationer vedrørende attesterne og systemet, der skal
behandle attesterne. Derudover tilføjes med forslaget en ny bestemmelse, der præciserer, at i tilfælde, hvor det
efter et momsfrit salg viser sig, at betingelserne for fritagelsen ikke er opfyldt eller ophører med at finde
anvendelse, har det berettigede organ/den berettigede person, der har udstedt attesten, pligt til at betale den
skyldige moms.
I Danmark administreres momsfritagelse primært ved godtgørelse af den berettigedes betalte moms. Godt-
gørelsesordningen administreres af hhv. Udenrigsministeriet, Forsvarsministeriet og Skatteforvaltningen alt
efter om der er tale om diplomater, NATO-udsendte, honorære konsuler m.v.
Systemet påtænkes indrettet til at behandle fritagelsesattester, men kan ifølge forslaget ligeledes anvendes,
hvis der i stedet for momsfritagelse ved købet sker godtgørelse for momsen. Det er uklart, hvordan sidst-
nævnte skal behandles i systemet. Under forudsætning af, at systemet kun skal bruges til fritagelse
–
og
således ikke godtgørelse - har Udviklings- og Forenklingsstyrelsen vurderet med stor usikkerhed, at forslaget
medfører omkostninger til systemudvikling for ca. 15-35 mio. kr. inklusiv usikkerhedstillæg på 100 pro-
cent, renter og driftsudgifter. Skattestyrelsen vurderer, at forslaget medfører administrative konsekvenser
svarende til 0,5 årsværk (0,4 mio. kr.) til procesejeropgaver i år 2025.
Forslaget lægger op til, at de nye regler finder anvendelse fra den 1. juli 2026. Den hidtil anvendte papir-
udgave af fritagelsesattesten vil kunne anvendes i en overgangsperiode indtil den 30. juni 2030.
De foreslåede direktivændringer vil kræve dansk implementering, herunder ændringer i momsloven.
Initialer: AOv/SPL