Europaudvalget 2023-24
KOM (2024) 0316 Bilag 1
Offentligt
2908197_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
om forslag til Rådets forordning om styrkelse af sikkerheden af unionsborgeres
identitetskort og af opholdsdokumenter, der udstedes til unionsborgere og de-
res familiemedlemmer, som udøver deres ret til fri bevægelighed
KOM (2024) 316
19. september 2024
Nyt notat
Dette grund- og nærhedsnotat sendes tillige til Udvalget for Udlændinge- og Inte-
grationspolitik.
Sagen er omfattet af retsforbeholdet.
1.
Resumé
EU-Domstolen har ved dom af 21. marts 2024 under henvisning til ukorrekt hjem-
melsgrundlag erklæret en forordning om styrkelse af sikkerheden af unionsborgeres
identitetskort og af opholdsdokumenter, der udstedes til unionsborgere og deres
familiemedlemmer, for ugyldig. Kommissionen har på den baggrund fremlagt et nyt
forslag med korrekt hjemmelsgrundlag og enkelte mindre justeringer. Ændringen af
hjemmel betyder, at den nye forordning modsat den forordning, som er erklæret for
ugyldig, vil være omfattet af det danske retsforbehold. Forslaget vedtages efter en
særlig lovgivningsprocedure, hvor Rådet træffer afgørelse med enstemmighed efter
høring af Europa-Parlamentet. Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Europa-
Parlamentet. Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincip-
pet. Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige eller økonomiske konse-
kvenser. Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget. Regeringen
ser positivt på vedtagelse af forslaget.
2. Baggrund
Europa-Parlamentet og Rådet vedtog den 20. juni 2019 forordning (EU) 2019/1157
om styrkelse af sikkerheden af unionsborgeres identitetskort og af opholdsdoku-
menter, der udstedes til unionsborgere og deres familiemedlemmer, som udøver
deres ret til fri bevægelighed.
Forordningen skal øge sikkerheden for de identitetskort og opholdsdokumenter,
der udstedes til henholdsvis 1) egne statsborgere og 2) unionsborgere samt 3) fa-
miliemedlemmer til unionsborgere, der er tredjelandsstatsborgere. Bl.a. fastlægger
forordningen, at identitets- og opholdskort skal indeholde et ansigtsbillede og to
fingeraftryk (biometriske oplysninger), således som det allerede er tilfældet med
biometriske pas og opholdstilladelser til tredjelandsstatsborgere.
Side
1/4
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Internationalt udlændingesamarbejde
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
Sagsbehandler
Morten Larsen Nonboe
Tel.
Mail
Sags nr.
Akt-id
61 98 33 23
[email protected]
2024 - 12510
2786372
kom (2024) 0316 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. styrkelse af sikkerheden af unionsborgeres identitetskort
2908197_0002.png
Hjemmelsgrundlaget
EU-Domstolen har ved dom af 21. marts 2024 i sag C-61/22, Landeshauptstadt
Wiesbaden, fastslået, at forordning (EU) 2019/1157 er ugyldig, idet den fejlagtigt
er blevet vedtaget på grundlag af artikel 21, stk. 2, i Traktaten om den Europæiske
Unions Funktionsmåde (TEUF) og efter den almindelige lovgivningsprocedure.
Ifølge Domstolen er forordning (EU) 2019/1157 en af de foranstaltninger, der falder
ind under det specifikke anvendelsesområde for artikel 77, stk. 3, i TEUF, og som
foreskriver en særlig lovgivningsprocedure, der stiller krav om enstemmighed i Rå-
det. Domstolen erklærede derfor forordning (EU) 2019/1157 ugyldig, idet det af
dommen dog fremgår, at "virkningerne af forordning 2019/1157 skal opretholdes
indtil ikrafttrædelsen inden for en rimelig frist, der ikke kan overstige to år regnet
fra den 1. januar i det år, der følger efter datoen for afsigelsen af nærværende dom,
af en ny forordning
baseret på TEUF’s artikel 77, stk. 3,
som skal erstatte den om-
handlede forordning".
Kommissionens forslag skal sikre, at en ny forordning vedtages på det korrekte rets-
grundlag, nemlig artikel 77, stk. 3, i TEUF. Forslaget vedtages i henhold til artikel 77,
stk. 3, efter en særlig lovgivningsprocedure, hvor Rådet træffer afgørelse med en-
stemmighed efter høring af Europa-Parlamentet.
Som forslaget er fremlagt, udgør forordningen ikke en udbygning af Schengenreg-
lerne.
3. Formål og indhold
Ændringen af hjemmel betyder, at forordningen er omfattet af Danmarks retsfor-
behold og derfor modsat forordning (EU) 2019/1157 ikke vil finde anvendelse i Dan-
mark. Danmark udsteder ikke identitetskort til egne statsborgere, som ville være
omfattet af forordningens bestemmelser om nationale identitetskort. Ændringen
af hjemmel betyder, at Danmark fremover ikke vil være bundet af forordningens
bestemmelser om opholdsdokumenter, der udstedes til unionsborgere (registre-
ringsbeviser) eller til unionsborgeres familiemedlemmer (opholdskort).
Forslaget gengiver i øvrigt i det væsentlige teksten i forordning (EU) 2019/1157.
Kommissionen har dog samtidig fundet anledning til at tilpasse ordlyden på visse
afgrænsede områder. I betragtningerne til forordningen er det bl.a. tilføjet, at EU-
Domstolen i dommen af 21. marts 2024 i sag C-61/22, Landeshauptstadt
Wiesbaden, samtidig med ugyldighedserklæringen af forordning (EU) 2019/1157
har fastslået, at obligatorisk optagelse af fingeraftryk er forenelig med grundlæg-
gende rettigheder til respekt for privatlivet og til beskyttelse af personoplysninger,
som er sikret i artikel 7 og 8 i EU’s Charter om grundlæggende rettigheder.
Endvidere tilpasses forordningens bestemmelser bl.a. derved, at unionsborgere får
mulighed for at anvende oplysningerne i identitetskort og opholdskort, herunder
ansigtsbilledet, til at identificere sig over for private enheder såsom banker eller
Side
2/4
kom (2024) 0316 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. styrkelse af sikkerheden af unionsborgeres identitetskort
2908197_0003.png
luftfartsselskaber. Fingeraftryk kan dog fortsat udelukkende tilgås af behørigt be-
myndigede medarbejdere hos kompetente nationale myndigheder og EU-agentu-
rer.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal i henhold til TEUF art. 77, stk. 3, høres. Der foreligger
endnu ikke en udtalelse.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at det uden en fælles standard på EU-plan er sandsynligt,
at hindringerne for den frie bevægelighed som følge af problemerne med at accep-
tere visse typer identitetskort og opholdsdokumenter, der blev konstateret forud
for vedtagelsen af forordning (EU) 2019/1157, dukker op igen. Det samme gælder
for de tidligere oplevede sikkerhedshuller, som følger af utilstrækkeligt sikre doku-
menter. Manglende handling på EU-plan vil ifølge Kommissionen også medføre
flere praktiske problemer for unionsborgere, nationale myndigheder og virksomhe-
der i en kontekst, hvor borgerne bor og rejser inden for Unionen. Håndtering af
sådanne systemiske problemer ved at opretholde et højt sikkerhedsniveau for na-
tionale identitetskort og opholdsdokumenter kræver ifølge Kommissionen klart, at
der fortsat gøres en indsats på EU-plan.
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering og vurderer derfor, at nærhedsprin-
cippet er overholdt.
6. Gældende dansk ret
Opholdsdokumenter, der udstedes til unionsborgere (registreringsbeviser) eller til
unionsborgeres familiemedlemmer (opholdskort) i Danmark, udstedes i henhold til
EU-opholdsbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 1457 af 10. juni 2020). Registre-
ringsbeviser og opholdskort, der udstedes i medfør af EU-opholdsbekendtgørelsen,
udstedes i overensstemmelse med de standarder, der er fastsat i forordning
2019/1157, idet forordningen har fundet anvendelse siden 2. august 2021.
Da standarderne ikke ændres i Kommissionens forslag, er det vurderingen, at regi-
streringsbeviserne og opholdskortene vil leve op til de standarder, der vil fremgå af
den nye forordning. Danmark vil dog på grund af retsforbeholdet ikke længere være
forpligtet af forordningen.
Det er vurderingen, at der ikke vil være behov for at foretage ændringer af EU-op-
holdsbekendtgørelsen som følge af vedtagelsen af den nye forordning. Der vil skulle
tages stilling til, om ophævelsen af forordning 2019/1157 giver anledning til at fast-
sætte bestemmelse om optagelse af biometri i forbindelse med udstedelse af op-
holdskort til unionsborgeres familiemedlemmer.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Side
3/4
kom (2024) 0316 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. styrkelse af sikkerheden af unionsborgeres identitetskort
2908197_0004.png
Økonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske konsekvenser, idet forsla-
get er omfattet af retsforbeholdet.
8. Høring
Sagen har været forelagt Specialudvalget for Asyl- og Indvandringssamarbejde den
29. august 2024.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen ser positivt på forslaget om at vedtage forslaget.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side
4/4