Europaudvalget 2023-24
SEK (2024) 0250 Bilag 1
Offentligt
2885431_0001.png
Samlenotat
Kommissionens forslag til EU's 2025-budget
SEC(2024) 250
1. Resume
21. juni 2024
Kommissionen har d. 19. juni 2024 fremlagt forslag til EU's budget for 2025. Kommissionens
forslag indebærer et niveau for forpligtigelsesbevillinger på 199,7 mia. euro. Det foreslåede forplig-
telsesniveau svarer ifølge Kommissionen til 1,08 pct. af
EU’s
BNI. I forhold til 2024-budgettet
(inkl. ændringsbudget 1 og 2) er der tale om en stigning i forpligtelsesbevillingerne på 2,3 pct.
svarende til 4,5 mia. euro.
Betalingsbevillingerne er i Kommissionens forslag fastsat til 152,7 mia. euro. Det foreslåede beta-
lingsniveau svarer ifølge Kommissionen til 0,83 pct. af
EU’s
BNI. I forhold til 2024-budgettet
(inkl. ændringsbudget 1 og 2) er der tale om en stigning i betalingsbevillingerne på 4,0 pct., sva-
rende til 5,9 mia. euro. Niveauet for betalingsbevillinger er væsentligt lavere end forudsat i
EU’s
flerårige finansielle ramme (MFF). Alt andet lige forventes dette at føre til et højere niveau af
betalingsbevillinger i de kommende år. Såfremt Kommissionens forslag vedtages i sin nuværende
form, skønnes det danske EU-bidrag i 2025 at udgøre 22,2 mia. kr. (2025-priser).
Kommissionens
forslag til EU’s 2025-budget
skal ses i lyset af den
nylige revision af EU’s fler-
årige finansielle ramme (MFF), hvori der bl.a. blev afsat midler til finansiel støtte til Ukraine
samt en forhøjelse af bevillingerne til EU’s eksterne politikker
og migrationsområdet. Der blev
ligeledes aftalt en trinvis tilgang til finansiering af renteudgifter, hvorefter merudgifterne skal finan-
sieres først ved omprioritering og anvendelse af reserver og dernæst ved et nyetableret instrument,
som øger det samlede udgiftsniveau over det fastsatte lofter.
Regeringen finder det væsentligt, at aftalen om revision af MFF’en implementeres loyalt, herunder
at renteudgifter i videst muligt omfang finansieres ved omprioriteringer. Regeringen finder det lige-
ledes væsentligt, at der foretages udgiftspolitiske prioriteringer mhp. at sikre modernisering af bud-
gettet, støtte til Ukraine og et samlet set lavere udgiftsniveau. Endelig finder regeringen det væsent-
ligt, at EU-budgettet bidrager effektivt til klimaindsatsen.
2. Baggrund
Kommissionen fremlagde d. 19. juni 2024 forslag til EU's budget for 2025, der skal
behandles i henhold til budgetproceduren vedtaget med Lissabon-traktaten. Hjem-
melsgrundlaget er traktatens artikel 314 (beslutningsprocedure for budgettet).
Kommissionens
forslag til EU’s budget for 2025
er fremlagt med udgangspunkt i
rammerne for
EU’s
flerårige finansielle ramme for 2021-2027 (MFF). Kommissio-
nen forventes efter fast praksis i efteråret 2025 at præsentere et ændringsbrev til
forslag til 2025-budgettet. Kommissionen bemærker i denne sammenhæng, at man
i ændringsbrevet bl.a. forventer at justere administrationsområdet sfa. nye frem-
skrivninger af automatiske lønjusteringer og opdaterede skøn for renteudgifter.
sek (2024) 0250 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til EU’s 2025-budget
2885431_0002.png
Side 2 af 15
Rådet forventes at vedtage sin position i juli 2024. Europa-Parlamentet forventes at
behandle forslaget i efteråret 2024. Hvis der er uenighed mellem Rådet og Europa-
Parlamentet indledes en 21 dage lang forligsprocedure.
3. Formål og indhold
Kommissionens forslag til EU's 2025-budget er opsummeret i tabel 1.
Tabel 1
Kommissionens forslag til
EU’s budget for 2025
Mia. euro, løbende priser
2025-budgetforslag
Forplig-
telser
1. Det indre marked, in-
novation og det digitale
område
2. Samhørighed, resili-
ens og værdier
3. Naturressourcer og
miljø
4. Migration og grænse-
forvaltning
5. Sikkerhed og forsvar
6. Naboområder og ver-
den
7. Europæisk offentlig
forvaltning
I alt budgetkategori 1-7
Heraf fleksibilitetsinstru-
mentet
Heraf fælles margen-in-
strument
Heraf EURI-instrument
Andre særlige instrumen-
ter
I alt
Margen
21,4
78,1
57,3
4,8
2,6
16,3
12,6
193,0
1,2
0,5
1,2
6,7
199,7
0,4
5,6
152,7
29,7
6,5
195,2
0,4
5,5
146,8
31,0
0,2
4,5
0,1
5,9
2,3%
2,3%
1,9%
4,0%
Betalin-
ger
20,4
41,6
52,7
3,2
2,1
14,4
12,6
147,1
1,5
2024-budget
1)
Forplig-
telser
21,5
74,6
57,3
3,9
2,7
16,7
12,0
188,7
1,6
0,6
Betalin-
ger
20,8
33,7
54,2
3,2
2,0
15,3
12,0
141,3
1,7
Forskel
Forplig-
telser
-0,1
3,6
-0,1
0,9
-0,1
-0,5
0,6
4,3
-0,4
-0,1
Betalin-
ger
-0,4
7,9
-1,5
-0,0
0,1
-0,9
0,6
5,8
-0,3
Forskel i pct.
Forplig-
telser
-0,5%
4,8%
-0,1%
22,7%
-3,0%
-2,8%
5,2%
2,3%
-27,2%
-16,3%
Betalin-
ger
-1,9%
23,4%
-2,7%
-1,5%
4,6%
-5,9%
5,2%
4,1%
-16,1%
Anm.: Afvigelse i summer skyldes afrunding. 1) Vedtaget budget for 2024 inkl. ændringsbudget 1og 2.
Kilde:
Kommissionens forslag til EU’s budget for 2025
Den samlede stigning i betalingsbevillinger fra 2024 til 2025 kan bl.a. henføres til
den revision af
EU’s
flerårige finansielle ramme (MFF), som Det Europæiske Råd
aftalte d. 1. februar 2024. Som led heri er der afsat yderligere midler til finansiel
støtte til Ukraine, en stigning i bevillinger til eksterne politikker og migration samt
etableret et nyt instrument
til betaling af renteudgifter sfa. EU’s
fælles genopret-
ningslån (NextGenerationEU, NGEU). Derudover kan stigningen ifølge Kommissi-
onen særligt henføres til betalingsniveauet for strukturfondene, hvor betalingsni-
veauet i 2024 var ekstraordinært lavt.
Det samlede betalingsniveau er ca. 29,7 mia. euro lavere end det aftalte loft for
betalingsbevillinger i MFF’en. Ifølge Kommissionen følger dette af den langsigtede
cyklus for implementering af særligt strukturfondsprojekter. Alt andet lige må det
relativt lave betalingsniveau i 2025 forventes at lede til et øget betalingsniveau de
efterfølgende år.
sek (2024) 0250 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til EU’s 2025-budget
2885431_0003.png
Side 3 af 15
Den samlede stigning i forpligtelser fra 2024 til 2025 kan i særdeleshed henføres til
betalingen af renteudgifter for EU's fælles genopretningslån (NGEU), øgede bevil-
linger til migrations- og grænseforvaltningsområdet sfa. MFF-revisionen samt stig-
ningerne på administrationsområdet på 0,6 mia. euro, som bl.a. skyldes mekaniske
lønstigninger i takt med inflationen.
Låneprovenuet fra genopretningsinstrumentet (NGEU) er opført på budgettet som
formålsbestemte indtægter, hvorfor udgifterne ikke medregnes under EU-budget-
tets udgiftslofter og ikke er genstand for forhandling i forbindelse med vedtagelsen
af EU’s budget for 2025.
3.1 Uddybning af de enkelte budgetkategorier
3.1.1 Budgetkategori 1
Det indre marked, innovation og det digitale område
Budgetkategori 1 er de såkaldt vækstskabende initiativer, herunder bl.a. forskning,
infrastrukturinvesteringer og digitalisering. Over halvdelen af udgifterne under ka-
tegori 1 går til forskningsprogrammet Horisont Europa.
Kommissionens budgetforslag for kategori 1 indebærer samlede forpligtelser for
21.337,7 mio. euro svarende til et fald på ca. 115,7 mio. euro (0,5 pct.) ift. 2024-
budgettet. Det efterlader en margen op til forpligtigelsesloftet for kategori 1 på
218,3 mio. euro.
Forslaget indeholder betalinger for 20.438,9 mio. euro svarende til et fald på 389,1
mio. euro (1,9 pct.) ift. 2024,
jf. tabel 2.
Tabel 2
Budgetkategori 1
Det indre marked, innovation og det digitale område
Mio. euro, løbende priser
2025-budgetforslag
Forplig-
telser
Horisont Europa
Det Europæiske Atom-
energifællesskab Euratom
International termonuklear
forsøgsreaktor ITER
InvestEU
Store infrastruktur projek-
ter CEF
Digitalt Europa
Indre marked program
Bekæmpelse af svig
Samarbejde på beskat-
ningsområdet (FISCALIS)
Toldprogram (CUSTOMS)
Det Europæiske Rumpro-
gram
EU-programmet for sikker
konnektivitet
12.737,3
287,8
486,5
378,2
2.827,3
1.102,3
613,3
27,4
39,2
138,4
2.050,7
196,4
Betalin-
ger
11.119,2
263,8
642,1
529,8
3.288,6
1.138,5
615,2
30,6
30,8
112,7
1.982,6
150,2
2024-budget
1)
Forplig-
telser
12.897,1
281,2
436,3
347,5
2.729,8
1.265,9
602,3
25,5
38,4
135,7
2.088,3
117,4
Betalin-
ger
11.832,8
332,6
509,2
346,7
3.011,4
1.149,7
601,2
23,2
30,4
104,8
2.182,6
190,2
Forskel
Forplig-
telser
-159,8
6,6
50,2
30,7
97,5
-163,6
11,0
1,8
0,8
2,7
-37,6
79,0
Betalin-
ger
-713,5
-68,7
132,9
183,1
277,2
-11,1
13,9
7,4
0,4
7,8
-200,1
-40,0
Forskel i pct.
Forplig-
telser
-1,2%
2,3%
11,5%
8,8%
3,6%
-12,9%
1,8%
7,2%
2,0%
2,0%
-1,8%
67,3%
Betalin-
ger
-6,0%
-20,7%
26,10%
52,8%
9,2%
-1,0%
2,3%
32,0%
1,3%
7,5%
-9,2%
-21,0%
sek (2024) 0250 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til EU’s 2025-budget
2885431_0004.png
Side 4 af 15
Decentrale agenturer
Pilotprojekter mv.
I alt
Margen
460,9
32,0
21.377,7
218,3
460,9
74,0
20.438,9
427,5
100,5
21.493,4
104,6
427,5
85,7
20.828,0
33,4
-68,5
-115,7
33,4
-11,7
-389,1
7,8%
-68,2%
-0,5%
7,8%
-13,7%
-1,9%
Anm.: Afvigelse i summer skyldes afrunding. 1) Vedtaget budget for 2024 inkl. ændringsbudget 1 og 2.
Kilde:
Kommissionens forslag til EU’s budget for 2025
For forskningsprogrammet Horisont Europa foreslår Kommissionen, at der afsæt-
tes 95,9 mio. euro i forpligtelsesbevillinger ud over det afsatte i budgetforslaget.
Midlerne svarer til tidligere indgåede forpligtelser, der som følge af manglende im-
plementering under Horisont Europa i tidligere år, er annulleret. En sådan såkaldt
genanvendelse af annullerede forpligtelser under Horisont Europa følger af MFF-
aftalen for 2021-2027, hvor der var enighed om at kunne genanvende forpligtelser
for i alt op til 0,5 mia. euro (2018-priser) over hele MFF-perioden.
3.1.2 Budgetkategori 2
Samhørighed, resiliens og værdier
Kategori 2 indeholder særligt udgifter til Den Europæiske Regionale Udviklings-
fond, Samhørighedsfonden samt Den Europæiske Socialfond Plus
også kaldet
EU's samhørighedspolitik. Formålet med EU's samhørighedspolitik er at styrke
økonomisk, social og territorial samhørighed mellem regioner og medlemsstater i
EU. I flere mindre velstående medlemsstater udgør EU's strukturfonde en betydelig
del af de offentlige investeringer.
Under budgetkategorien ligger også en række programmer relateret til genopretnin-
gen efter COVID-19: Genopretningsfaciliteten (RRF), der udmønter låneprovenu
fra EU’s genopretningsinstrument
som formålsbestemte indtægter, hvorfor udgif-
terne ikke medregnes under EU-budgettets udgiftslofter og ikke er genstand for
forhandling i forbindelse med
EU’s budget for 2025.
Samtidig indgår også instru-
ment for teknisk støtte (TSI), der gør det muligt for Kommissionen at støtte med-
lemslandenes myndigheder i deres bestræbelser på at udforme reformer. Dertil
kommer finansieringsomkostningerne ifm. genopretningsinstrumentet (NGEU)
Budgetkategorien indeholder også EU’s program for uddannelse, ungdom og idræt
Erasmus+, sundhedsprogrammet EU4Health samt EU’s civilbeskyttelsesmeka-
nisme RescEU.
Forslaget indeholder 78.128,2 mio. euro i forpligtelser og 41.618,7 mio. euro i be-
talinger. Det svarer til en stigning i forpligtelser på 3,6 mia. euro (4,8 pct.) og i be-
talinger på 7,9 mia. euro (23,4 pct.) ift. 2024,
jf. tabel 3.
Budgetforslaget overskrider
forpligtelsesloftet for budgetkategori 2. Derfor foreslås anvendelse af fleksibilitets-
instrumentet for 1.192,8 mio. euro og EURI-instrument for 1.239,1 mio. euro.
sek (2024) 0250 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til EU’s 2025-budget
2885431_0005.png
Side 5 af 15
Tabel 3
Budgetkategori 2 - Samhørighed, resiliens og værdier
Mio. euro, løbende priser
2025-budgetforslag
Forplig-
telser
Den Europæiske Fond for
Regionaludvikling (ERDF)
Samhørighedsfonden
Den Europæiske Social-
fond Plus (ESF+)
Støtte til det tyrkisk-cyprio-
tiske fællesskab
Genopretningsfaciliteten
(RRF) og Instrument for
teknisk støtte (TSI)
Programmet mod forfalsk-
ning af euroen (Pericles IV)
Finansieringsomkostninger
til EU’s genopretningsin-
strument (EURI)
EU’s civilbeskyttelsesme-
kanisme (RescEU)
EU4Health
Nødhjælpsinstrument
(ESI)
Beskæftigelse og social in-
novation
Erasmus+
Solidaritetskorps
Kreativt Europa
Retfærdighedsprogrammet
Borgere, lighed, rettighe-
der og værdier
Decentrale agenturer
Pilotprojekter mv.
I alt
heraf
ment
fleksibilitetsinstru-
40.455,0
8.721,4
17.183,9
35,0
126,0
0,9
5.162,0
203,3
582,6
0,0
109,1
3.969,2
146,9
352,2
41,8
235,3
597,3
206,3
78.128,2
1.192,8
1.239,1
-
Betalin-
ger
18.326,7
4.381,1
7.549,9
34,1
124,9
0,9
5.162,0
105,0
584,7
1,0
75,8
3.766,0
133,2
347,1
37,5
188,2
582,9
218,0
41.618,7
2024-budget
1)
Forplig-
telser
39.434,5
8.448,0
16.782,8
34,3
123,5
0,9
3.340,0
240,3
753,8
0,0
93,5
3.796,1
144,0
334,8
41,8
219,5
547,7
228,9
74.564,3
1.293,1
372,8
17,8
Betalin-
ger
13.079,4
4.216,0
6.855,6
32,0
104,7
1,0
3.340,0
259,9
689,1
2,0
85,0
3.522,1
138,7
365,8
38,5
225,6
535,2
229,1
33.719,6
Forskel
Forplig-
telser
1.020,5
273,4
401,1
0,7
2,5
0,0
1.822,0
-37,0
-171,2
0,0
15,6
173,0
2,9
17,4
0,0
15,9
49,6
-22,6
3.563,9
Betalin-
ger
5.247,3
165,2
694,2
2,1
20,1
-0,1
1.822,0
-154,9
-104,4
-1,0
-9,2
243,8
-5,5
-18,7
-1,0
-37,4
47,7
-11,2
7.899,1
Forskel i pct.
Forplig-
telser
2,6%
3,2%
2,4%
2,0%
2,0%
2,0%
54,6%
-15,4%
-22,7%
0,0%
16,7%
4,6%
2,0%
5,2%
-0,1%
7,2%
9,1%
-9,9%
4,8%
Betalin-
ger
40,1%
3,9%
10,1%
6,5%
19,2%
-11,5%
54,6%
-59,6%
-15,2%
-50,0%
-10,9%
6,9%
-4,0%
-5,1%
-2,6%
-16,6%
8,9%
-4,9%
23,4%
heraf EURI-instrument
Margen
Anm.: Afvigelse i summer skyldes afrunding. 1) Vedtaget budget for 2024 inkl. ændringsbudget 1 og 2.
Kilde:
Kommissionens forslag til EU’s budget for 2025
Den samlede stigning i forpligtelser skyldes primært stigende renteomkostninger til
EU’s genopretningsinstrument og øgede bevillinger til strukturfondene ift. 2024.
Det stigende niveau for betaling kan henføres til en højere implementering af struk-
turfondene i 2025 end i 2024 samt til renteomkostninger.
Kommissionen foreslår i 2025 at mobilisere EURI-instrumentet med et beløb på
1.239,1 mio. euro i forpligtelser til at finansiere renteudgifter, jf. særskilt afsnit.
sek (2024) 0250 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til EU’s 2025-budget
2885431_0006.png
Side 6 af 15
3.1.3 Budgetkategori 3
Naturressourcer og miljø
Budgetkategori 3 vedrører den fælles landbrugspolitik, fiskerifonden, miljøpro-
grammet LIFE og mekanismen for en retfærdig omstilling (JTM). JTM har til hen-
sigt at yde støtte til regioner mest påvirket af den grønne omstilling. Landbrugspo-
litikken understøttes af de to søjler i landbrugsbudgettet; søjle 1, der indeholder den
direkte landbrugsstøtte og markedsordningerne samt søjle 2, der indeholder udgif-
ter til EU’s landdistriktspolitik.
Forslaget indeholder 57.275,0 mio. euro i forpligtelser, svarende til et fald på 63,7
mio. euro (0,1 pct.) og 52.682,4 mio. euro i betalinger, svarende til et fald på 1.469,0
mio. euro (2,7 pct.) ift. 2024-budgettet,
jf. tabel 4.
Der efterlades en margen på 61,0
mio. euro til forpligtelsesloftet.
Tabel 4
Budgetkategori 3
Naturresourcer og miljø
Mio. euro, løbende priser
2025-budgetforslag
Forplig-
telser
Direkte landbrugsstøtte
Landdistriktsstøtte
Hav- og fiskerifonden
Partnerskabsaftale om fi-
skeri og regional fiskerior-
ganisation
EU’s støtteprogram til
miljø- og klimaprojekter
LIFE
Fonden for Retfærdig Om-
stilling (JTF)
Offentlig lånefacilitet under
JTF
Decentrale agenturer
Pilotprojekter mv.
I alt
Margen
40.528,9
13.226,0
945,9
156,7
Betalin-
ger
40.623,8
10.497,0
660,7
141,4
2024-budget
1)
Forplig-
telser
40.517,3
13.155,8
1.069,7
162,8
Betalin-
ger
40.505,5
11.991,9
780,6
142,6
Forskel
Forplig-
telser
11,7
70,1
-123,9
-6,1
Betalin-
ger
118,3
-1.494,9
-120,0
-1,2
Forskel i pct.
Forplig-
telser
0,0%
0,5%
-11,6%
-3,7%
Betalin-
ger
0,3%
-12,5%
-15,4%
-0,8%
771,0
1.514,0
596,5
6,5
25,0
764,9
1.489,9
50,0
97,5
30,8
57.338,6
110,4
571,4
3,3
35,0
97,5
23,7
54.151,4
6,1
24,1
-50,0
8,6
-4,4
-63,7
25,1
3,2
-10,0
8,6
1,9
-1.469,0
0,8%
1,6%
-100,0%
8,8%
-14,2%
-0,1%
4,4%
98,3%
-28,6%
8,8%
7,9%
-2,7%
106,1
26,4
57.275,0
61,0
106,1
25,5
52.682,4
Anm.: Afvigelse i summer skyldes afrunding. 1) Vedtaget budget for 2024 inkl. ændringsbudget 1 og 2.
Kilde:
Kommissionens forslag til EU’s budget for 2025
Ca. 77 pct. af betalingerne (40,6 mia. euro) vedrører landbrugsstøtten i søjle 1 (mar-
kedsudgifterne og direkte støtte), mens landdistriktsstøtte (søjle 2) med ca. 20 pct.
af de samlede betalinger udgør den næststørste udgiftspost. Lavere betalinger til
landdistriktsstøtten er den primære årsag til det samlet set lavere betalingsniveau
under budgetkategori 3.
Landbrugsstøttens søjle 1 består primært af direkte betalinger og markedsstøtte. For
så vidt angår
markedsstøtte
i landbrugssektoren foreslår Kommissionen at afsætte
2.766,2 mio. euro, hvilket er en nedjustering på 9,6 mio. euro ift. 2024-budgettet.
For så vidt angår
de direkte betalinger
stiger disse med 424,7 mio. euro (ca. 1,2 pct.)
sek (2024) 0250 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til EU’s 2025-budget
2885431_0007.png
Side 7 af 15
ift. 2024. Der er derudover afsat 450 mio. euro til den midlertidige reserve under
landbrugsstøtten til eventuelle kriser i sektoren.
3.1.4 Budgetkategori 4
Migration og grænseforvaltning
Budgetkategori 4 indeholder udgifter vedrørende grænsekontrol, migration og asyl-
politik,
herunder kontrollen med EU’s ydre grænser.
Forslaget indebærer samlede forpligtelser for 4.776,5 mio. euro svarende til en stig-
ning på 883,8 mio. euro (22,7 pct.) ift. 2024-budgettet samt samlede betalinger for
3.201,3 mio. euro, svarende til et fald på 47,6 mio. euro (1,5 pct.) ift. 2024,
jf. tabel
5.
Der efterlades en margen på 94,5 mio. euro til forpligtelsesloftet.
Tabel 3
Budgetkategori 4
Migration og grænseforvaltning
Mio. euro, løbende priser
2025-budgetforslag
Forplig-
telser
Betalin-
ger
1.165,3
461,5
55,9
1.518,6
3.201,3
2024-budget
1)
Forplig-
telser
1.508,2
1.023,1
143,8
1.217,6
3.892,7
127,3
Betalin-
ger
1.359,1
523,6
156,7
1.209,6
3.249,0
Forskel
Forplig-
telser
358,5
201,6
2,9
320,9
883,8
Betalin-
ger
-193,8
-62,1
-100,9
309,1
-47,6
Forskel i pct.
Forplig-
telser
23,8%
19,7%
2,0%
26,4%
22,7%
Betalin-
ger
-14,3%
-11,9%
-64,3%
25,6%
-1,5%
Asyl- og Migrationsfond
Instrumentet for grænse-
forvaltning og visa (BMVI)
Instrument for finansiel
støtte til toldkontroludstyr
Decentrale agenturer
I alt
Margen
1.866,7
1.224,7
146,6
1.538,5
4.776,5
94,5
Anm.: Afvigelse i summer skyldes afrunding. 1) Vedtaget budget for 2024 inkl. ændringsbudget 1-2.
Kilde:
Kommissionens forslag til EU’s budget for 2025
Den samlede stigning i forpligtelser kan særligt henføres til stigninger til Asyl- og
Migrationsfonden, Instrument for grænseforvaltning og visa samt EU’s grænsekon-
trolsagentur Frontex. Disse stigninger følger af aftalen om MFF-revision fra februar
2024. Faldet i betalinger kan særlig henføres til Asyl- og Migrationsfonden og In-
strument for finansiel støtte til toldkontroludstyr med en modvejende stigning for
decentrale agenturer.
3.1.5 Budgetkategori 5
Sikkerhed og forsvar
Budgetkategori 5 indeholder udgifter vedrørende sikkerhed og forsvar. Udgifterne
dækker særligt over Fonden for Intern Sikkerhed, Den Europæiske Forsvarsfond
og Militær Mobilitet. Under budgetkategorien ligger også de to midlertidige instru-
menter; Kortfristet instrument til fælles indkøb på forsvarsområdet (EDIRPA) og
Instrument til styrkelse af forsvarsindustrien (ASAP). Derudover indeholder bud-
getkategorien et nyt Program for Europæisk Forsvarsindustri (EDIP). For sidst-
nævnte har Kommissionen alene afsat midler til støttefunktioner, idet programmet
endnu ikke er vedtaget.
Forslaget indebærer samlede forpligtelser for 2.617,0 mio. euro, svarende til et fald
på 80,2 mio. euro (3,0 pct.) ift. 2024-budgettet og samlede betalinger for 2.128,6
sek (2024) 0250 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til EU’s 2025-budget
2885431_0008.png
Side 8 af 15
mio. euro, svarende til en stigning på 93,2 mio. euro (4,6 pct.),
jf. tabel 6.
Der efter-
lades derved ingen margen under forpligtelsesloftet for budgetkategori 5.
Tabel 4
Budgetkategori 5
Sikkerhed og forsvar
Mio. euro, løbende priser
2025-budgetforslag
Forplig-
telser
Fonden for Intern Sikker-
hed
Nuklear sikkerhed (Li-
tauen)
Nuklear sikkerhed (Bulga-
rien og Slovakiet)
Den Europæiske Forsvars-
fond (forskning)
Den Europæiske Forsvars-
fond (ikke-forskning)
Militær mobilitet
Kortfristet instrument til
fælles indkøb på forsvars-
området (EDIRPA)
Instrument til styrkelse af
forsvarsindustrien
EU-programmet for sikker
konnektivitet
Program for Europæisk
Forsvarsindustri (EDIP)
Decentrale agenturer
Pilotprojekter mv.
I alt
heraf
ment
Margen
fleksibilitetsinstru-
336,6
74,7
70,5
404,1
1.029,9
246,3
40,0
0,0
111,0
1,9
278,7
23,3
2.617,0
-
0,0
Betalin-
ger
227,3
90,2
90,6
313,6
702,3
131,8
100,0
120,0
50,0
1,9
278,7
22,2
2.128,6
2024-budget
1)
Forplig-
telser
321,9
74,6
62,3
343,5
670,5
251,4
260,0
343,0
96,0
0,0
251,1
22,9
2.697,2
317,2
0,0
Betalin-
ger
237,6
151,9
71,8
210,8
539,5
261,7
100,0
78,5
110,0
0,0
251,1
22,4
2.035,4
Forskel
Forplig-
telser
14,7
0,1
8,1
60,5
359,4
-5,1
-219,9
-343,0
15,0
1,9
27,5
0,5
-80,2
Betalin-
ger
-10,3
-61,8
18,8
102,7
162,8
-130,0
0,0
41,5
-60,0
1,9
27,5
-0,2
93,2
Forskel i pct.
Forplig-
telser
4,6%
0,1%
13,0%
17,6%
53,6%
-2,0%
-84,6%
-100,0%
15,6%
0,0%
11,0%
2,0%
-3,0%
Betalin-
ger
-4,3%
-40,7%
26,2%
48,7%
30,2%
-49,7%
0,0%
52,9%
-54,5%
0,0%
11,0%
-1,0%
4,6%
Anm.: Afvigelse i summer skyldes afrunding. 1) Vedtaget budget for 2024 inkl. ændringsbudget 1 og 2.
Kilde:
Kommissionens forslag til EU’s budget for 2025
3.1.6 Budgetkategori 6
Naboområder og verden
Budgetkategori 6 dækker tiltag, som iværksættes uden for EU, herunder udviklings-
hjælp og humanitær nødhjælp.
Forslaget indebærer samlede forpligtelser for 16.258,2 mio. euro, svarende til et fald
på 472,8 mio. euro (2,8 pct.), og samlede betalinger for 14.406,3 mio. euro, svarende
til et fald på 908,8 mio. euro (5,9 pct.) ift. 2024,
jf. tabel 7.
Der efterlades en margen
på 44,8 mio. euro under forpligtelsesloftet for budgetkategori 6.
sek (2024) 0250 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til EU’s 2025-budget
2885431_0009.png
Side 9 af 15
Tabel 7
Budgetkategori 6
Naboområder og verden
Mio. euro, løbende priser
2025-budgetforslag
Forpligti-
gelser
Instrument for naboskab,
udviklingssamarbejde og
internationalt samarbejde
(NDICI)
Europæisk instrument for
nuklear sikkerhed
Oversøiske lande og terri-
torier (herunder Grønland)
Humanitær bistand
Fælles udenrigs- og sikker-
hedspolitik
Instrument for før-tiltrædel-
sesbistand
Makrofinansiel bistand til
Ukraine +
Reform- og Vækstfacilite-
ten for Vestbalkan
EU-programmet for sikker
konnektivitet
Pilotprojekter mv.
I alt
heraf
fleksibilitetsinstru-
ment
heraf fællesmargeninstru-
ment
Margen
10.890,9
Betalin-
ger
9.672,5
2024-budget
1)
Forpligti-
gelser
11.523,9
Betalin-
ger
10.763,8
Forskel
Forpligti-
gelser
-633,0
Betalin-
ger
-1.091,3
Forskel i pct.
Forpligti-
gelser
-5,5%
Betalin-
ger
-10,1%
44,1
72,9
1.893,6
393,7
2.169,7
0,3
499,0
50,0
244,1
16.258,2
-
-
44,8
37,5
75,7
1.840,1
393,7
2.085,5
0,3
101,1
-
199,8
14.406,3
41,8
71,4
1.910,7
384,7
2.116,5
5,0
501,0
-
176,1
16.731,0
28,8
371,2
0,0
27,1
71,6
1.897,4
384,7
1.974,6
5,0
23,9
-
167,0
15.315,1
2,3
1,4
-17,1
9,1
53,2
-4,7
-2,0
50,0
68,0
-472,8
10,5
1,4
-57,2
9,1
110,9
-4,7
77,2
-
32,9
-908,8
5,6%
2,0%
-0,9%
2,4%
2,5%
-94,0%
-0,4%
-
38,6%
-2,8%
38,7%
2,0%
-3,0%
2,4%
5,6%
-94,0%
323,0%
-
19,7%
-5,9%
Anm.: Afvigelse i summer skyldes afrunding. 1) Vedtaget budget for 2024 inkl. ændringsbudget 1 og 2.
Kilde:
Kommissionens forslag til EU’s budget for 2025
De største poster i budgetkategori 6 udgøres af instrument for naboskab, udvik-
lingssamarbejde og internationalt samarbejde (NDICI), humanitær bistand og før-
tiltrædelsesstøtte. Midlerne til disse tre programmer udgør tilsammen ca. 92 pct. af
forpligtelserne og ca. 94 pct. af betalingerne. NDICI tegner sig for størstedelen af
faldet både i forpligtigelsesbevillinger og i betalingsbevillinger.
Budgetkategorien indbefatter fra 2025 Reform- og Vækstfaciliteten for Vestbalkan.
Faciliteten skal dække udgifter til at accelerere Vestbalkans konvergens med EU og
støtte deres forberedelser rettet mod EU-tiltrædelse.
3.1.7 Budgetkategori 7
Administration
Budgetkategori 7 dækker over de administrative udgifter til EU-institutionerne,
pensioner og Europaskolerne.
Forslaget indebærer et niveau for forpligtigelser på 12.614,4 mio. euro til admini-
strative udgifter, hvilket er en stigning på 626,4 mio. euro (5,2 pct.) ift. 2024. Det
bemærkes, at budgetkategori 7 er karakteriseret ved, at forpligtelserne i høj grad
svarer til betalingerne. Konsekvenserne for betalingsbevillingerne er derfor ensly-
dende.
sek (2024) 0250 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til EU’s 2025-budget
2885431_0010.png
Side 10 af 15
Kommissionen lægger op til at anvende fælles margeninstrument, baseret på ufor-
brugt margen fra tidligere budgetår, for i alt 490,4 mio. euro. Således er der ingen
margen for budgetkategori 7 i 2025,
jf. tabel 8.
Tabel 8
Budgetkategori 7
Europæisk offentlig forvaltning
Mio. euro, løbende priser
2025-budgetforslag
Forpligti-
gelser
Pensioner og europæiske
skoler
Heraf pensioner
Heraf europæiske skoler
EU-institutionernes admini-
strative udgifter
Heraf Kommissionen
Heraf Europa-Parlamentet
Heraf Rådet
Heraf EU-Domstolen
Heraf Revisionsretten
Heraf Det Økonomiske og
Sociale Udvalg
Heraf Regionsudvalget
Heraf Ombudsmanden
Heraf Tilsynsførende for
Databeskyttelse
Heraf Udenrigstjenesten
I alt
heraf fælles margeninstru-
ment
Total margen
3.052,4
2.789,4
263,0
9.562,0
4.378,7
2.498,1
705,8
532,7
190,9
171,7
128,6
15,2
26,5
913,8
12.614,4
490,4
0,0
Betalin-
ger
3.052,4
2.789,4
263,0
9.562,0
4.378,7
2.498,1
705,8
532,7
190,9
171,7
128,6
15,2
26,5
913,8
12.614,4
2024-budget
1)
Forpligti-
gelser
2.812,6
2.565,5
247,2
9.175,4
4.221,8
2.382,3
676,9
503,8
185,7
164,9
121,9
13,7
24,3
880,1
11.988,0
215,0
0,0
Betalin-
ger
2.812,6
2.565,5
247,2
9.175,4
4.221,8
2.382,3
676,9
503,8
185,7
164,9
121,9
13,7
24,3
880,1
11.988,0
Forskel
Forpligti-
gelser
239,8
223,9
15,8
386,6
156,9
115,8
28,9
28,9
5,3
6,8
6,7
1,5
2,1
33,6
626,4
Betalin-
ger
239,8
223,9
15,8
386,6
156,9
115,8
28,9
28,9
5,3
6,8
6,7
1,5
2,1
33,6
626,4
Forskel i pct.
Forpligti-
gelser
8,5%
8,7%
6,4%
4,2%
3,7%
4,9%
4,3%
5,7%
2,8%
4,1%
5,5%
11,1%
8,8%
3,8%
5,2%
Betalin-
ger
8,5%
8,7%
6,4%
4,2%
3,7%
4,9%
4,3%
5,7%
2,8%
4,1%
5,5%
11,1%
8,8%
3,8%
5,2%
Anm.: Afvigelse i summer skyldes afrunding. 1) Vedtaget budget for 2024 inkl. ændringsbudget 1 og 2.
Kilde:
Kommissionens forslag til EU’s budget for 2025
Stigningen i udgifter til budgetkategorien kan henføres til såvel stigninger til pensi-
oner og Europaskoler som EU-institutionernes administrative udgifter.
De øgede udgifter til pensioner kan ifølge Kommissionen tilskrives et øget antal
pensionerede på forventeligt 3,3 pct. i tillæg til den årlige justering af pensionssat-
serne. Stigningerne til Europaskoler skyldes ifølge Kommissionen, udover justerin-
gen for lønsatser, et øget antal elever.
De øgede udgifter til EU-institutionernes administration angives af Kommissionen
særligt at kunne henføres til, at lønudgifterne stiger som følge af mekaniske tilpas-
ninger som fastsat i personalevedtægtsforordningen. Aht. at mindske udgiftsstig-
ningerne har Kommissionen, på linje med Rådets budgetretningslinjer for 2025,
anlagt en maksimal stigning på ikke-lønrelaterede udgifter på 2 pct. Det bemærkes,
sek (2024) 0250 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til EU’s 2025-budget
2885431_0011.png
Side 11 af 15
at institutionerne overordnet samlet set har foreslået en stigning i antal ansatte på
396 ift. 2024, herunder en nettostigning for Europa-Parlamentet på 296 ansatte.
3.1.8 Særlige instrumenter
En række særlige instrumenter er placeret uden for loftet i den flerårige finansielle
ramme. De særlige instrumenter kan aktiveres, hvis der er et særligt behov.
Kommissionens budgetforslag for særlige instrumenter indebærer samlede forplig-
telser for 6.669,9 mio. euro, svarende til en stigning på 152,3 mio. euro (2,3 pct.) ift.
2024. Forslaget indeholder betalinger for 5.593,6 mio. euro, svarende til en stigning
på 102,5 mio. euro (1,9 pct.) ift. 2024,
jf. tabel 9.
Stigningen kan især henføres til
periodiseringen af Brexit-reserven.
Tabel 9
Særlige instrumenter
Mio. euro, løbende priser
2025-budgetforslag
Forplig-
telser
Ukrainefaciliteten
Solidaritetsreserven
Nødhjælpsreserven
Globaliseringsfonden
Brexit-reserven
I alt
4.320,4
1.167,1
583,5
34,5
564,4
6.669,9
Betalin-
ger
3.273,6
1.167,1
583,5
5,0
564,4
5.593,6
2024-budget
1)
Forplig-
telser
4.767,5
1.144,2
572,1
33,8
-
6.517,6
Betalin-
ger
3.754,8
1.144,2
572,1
20,0
-
5.491,1
Forskel
Forpligti-
gelser
-447,2
22,9
11,4
0,7
564,4
152,3
Betalin-
ger
-481,2
22,9
11,4
-15,0
564,4
102,5
Forskel i pct.
Forpligti-
gelser
-9,4%
2,0%
2,0%
2,0%
-
2,3%
Betalin-
ger
-12,8%
2,0%
2,0%
-75,0%
-
1,9%
Anm.: Afvigelse i summer skyldes afrunding. 1) Vedtaget budget for 2024 inkl. ændringsbudget 1 og 2.
Kilde:
Kommissionens forslag til EU’s budget for 2025
Den Europæiske Solidaritetsreserve har til formål at yde støtte til EU-lande i tilfælde
af naturkatastrofer og alvorlige sundhedskriser. Reserven blev ifm. MFF-revisionen
i 2024 forhøjet til årligt 1.167,1 mio. euro (2025-priser). Kommissionen foreslår, at
udnytte den fulde ramme i både forpligtelser og betalinger i 2025.
Nødhjælpsreserven har til formål at yde nødhjælp til tredjelande som følge af begi-
venheder, herunder naturkatastrofer, sundhedskriser og migrationsstrømme, der
ikke kan forudses ved budgettets fastlæggelse. Reserven blev ifm. MFF-revisionen
i 2024 forhøjet til årligt 583,5 mio. euro (2025-priser). Kommissionen foreslår, at
udnytte den fulde ramme i både forpligtelser og betalinger i 2025.
Globaliseringsfonden har til formål at hjælpe arbejdstagere med at finde nyt arbejde
og udvikle nye kompetencer, når de har mistet jobbet i tilfælde af større omstruk-
tureringer, herunder sfa. ændrede handelsmønstre, overgangen til en lav-emissions-
økonomi eller som følge af digitalisering og automatisering. Ifm. MFF-revisionen i
2024 blev det besluttet at reducere reserven til 34,5 mio. euro. Kommissionen fo-
reslår at udnytte den fulde ramme i forpligtelsesbevillinger og foreslår at afsætte 5
mio. euro i betalingsbevillinger.
sek (2024) 0250 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til EU’s 2025-budget
Side 12 af 15
Brexit-reserven havde til formål at imødegå de negative sociale og økonomiske kon-
sekvenser af Brexit i medlemslandene. Implementeringen af midlerne er sket via tre
forudbetalinger i 2021-2023. Som følge af vedtagelsen af REPowerEU fik med-
lemsstaterne mulighed for at omprioriteres midlerne fra Brexit-reserven til deres
genopretningsplaner. Der er i alt omprioriteret midler for 2,1 mia. euro. Ifm. MFF-
revisionen blev det vedtaget at omprioritere den del af midlerne fra reserven, som
ikke er overført til REPowerEU. Dermed resterer 564,4 mio. euro i reserven i 2025,
som implementeres gennem REPowerEU.
Ukraine-faciliteten
I forbindelse med MFF-revisionen i 2024 blev det vedtaget at etablere Ukraine-
Faciliteten, som har til formål at yde finansiel støtte til Ukraine på i alt 50 mia. euro
i 2024-2027 (løbende priser). Heraf ydes 17 mia. euro som ikke-tilbagebetalingsplig-
tig støtte gennem Ukraine-reserven. Kommissionen foreslår i 2025 at mobilisere
4.320,4 mio. euro i forpligtelser og 3.273,6 mio. euro i betalinger.
EURI-instrumentet
I forbindelse med MFF-revisionen i 2024 blev det vedtaget at etablere et nyt instru-
ment til finansiering af
renteudgifter til EU’s genopretningsinstrument (NextGene-
rationEU, NGEU), såfremt øvrige finansieringskilder i en trinvis tilgang ikke var
tilstrækkelige til at finansiere renteudgifterne.
Det fremgår af konklusionerne fra Det Europæiske Råds møde i februar 2024, at
renteudgifterne skal finansieres i tre trin. Trin 1 indebærer anvendelse af den eksi-
sterende budgetlinje til renteudgifter. Trin 2 indebærer finansiering gennem margen
opnået gennem implementering af øvrige programmer, omprioriteringer samt an-
vendelse af fleksibilitetsinstrumentet og det fælles margeninstrument. Trin 3 inde-
bærer mobilisering af det nyetablerede instrument. Af konklusionerne fremgår det,
at 50 pct. af merudgifterne efter trin 1 som udgangspunkt skal finansieres gennem
trin 2.
Kommissionen skønner, at de samlede renteudgifter i 2025 udgør 5,16 mia. euro
som foreslås finansieret i nedenstående trin:
-
-
-
Trin 1 (eksisterende budgetlinjer): Den eksisterende budgetlinje til renteud-
gifter, som er placeret inden for EU-budgettets udgiftsloft, finansierer
2.677,8 mio. euro.
Trin 2 (omprioriteringer og reserver): Den uallokerede margen under ud-
giftsområde 2b (resiliens og værdier) finansierer 46,2 mio. euro, mens flek-
sibilitetsinstrumentet, som anvendes ud over EU-budgettets udgiftsloft, fi-
nansierer 1.192,8 mio. euro.
Trin 3 (EURI-instrumentet): Den resterende udgift, som udgør 50 pct. af
merudgifterne efter trin 1, foreslås finansieret ved mobilisering af EURI-
instrumentet. Dette svarer til 1.239,1 mio. euro i 2025.
sek (2024) 0250 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til EU’s 2025-budget
Side 13 af 15
Fleksibilitetsinstrumentet
Fleksibilitetsinstrumentet kan anvendes til at finansiere uforudsete udgifter op til i
alt 1.546,1 mio. euro i 2025, der ikke kan finansernes inden for ét eller flere lofter
for udgiftsområder. Instrumentet kan således bruges til at finansiere udgifter inden
for specifikke programmer ud over disse lofter. Hertil kommer, at ubrugte midler
under fleksibilitetsinstrumentet fra de to forudgående budgetår kan videreføres.
Kommissionen foreslår at anvende 1.192,8 mio. euro i forpligtelser og 1.457,8 mio.
euro i betalinger i 2025. Midlerne foreslås anvendt til at finansiere renteudgifter til
NGEU, jf. ovenstående afsnit.
Fælles margeninstrument
Det fælles margeninstrument er et instrument, der som sidste udvej kan anvendes
til at håndtere uforudsete situationer. Instrumentet kan anvendes til at mobilisere
forpligtelser og betalinger ud over lofterne i de specifikke budgetkategorier i et givet
år ved at anvende ubrugt margen fra det foregående år. Det er ligeledes muligt at
benytte ubrugt margen fra samme eller senere finansår.
I alt ventes det ifølge Kommissionen, at forpligtelser for 1.124,2 mio. euro er til
gængelige i 2025 under instrumentet for forpligtigelser fra foregående finansår.
Kommissionen lægger op til at anvende 490,4 mio. euro i forpligtelser under instru-
mentet til at finansiere administrative udgifter under udgiftsområde 7.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet
ventes at fastlægge sin holdning til EU’s
budget for 2025 i ef-
teråret.
5. Nærhedsprincippet
Eftersom der er tale om et forslag i relation til EU’s budget, kan det kun behandles
på EU-niveau. Forslaget vurderes derfor at være i overensstemmelse med nærheds-
princippet.
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Når der er opnået enighed om EU's budget for 2025, vil det få betydning for ni-
veauet for det danske EU-bidrag i 2025, der vil blive opført på finansloven for 2025.
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Såfremt Kommissionens forslag vedtages i sin nuværende form, skønnes det danske
EU-bidrag i 2025 at udgøre ca. 22,2 mia. kr. (2025-priser). Der kan komme
ændringer til skønnet, herunder som følge af budgetforhandlingerne med Europa-
Parlamentet og Kommissionen, evt. ændringsbudgetter, ændrede skøn for
toldindtægter, BNI, momsberegningsgrundlag, niveau for genanvendt
plastemballage, bødeindtægter mv.
sek (2024) 0250 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til EU’s 2025-budget
Side 14 af 15
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Afhængig af det samlede udgiftsniveau på EU-budgettet og fordelingen af udgif-
terne på de forskellige udgiftsområder, vurderes
forslaget til EU’s
2025-budget at
have afledte konsekvenser for dansk erhvervsliv i form af fx støtte til danske land-
mænd, forskningsmidler til danske forskningsinstitutioner, strukturfondsmidler til
vækstfora, støtte til små og mellemstore danske virksomheder mv. De samlede er-
hvervsøkonomiske konsekvenser kan dog ikke kvantificeres, men afhænger især af
hvor stor en andel af budgettet, der tildeles vækstpolitikker.
8. Høringer
Ikke relevant.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
En
række lande ventes at argumentere for, at EU’s budget skal være retvisende og
afspejle det udgiftsbehov, der reelt ventes udmøntet. Endvidere ventes samme
gruppe af lande at argumentere for at sikre tilstrækkelig manøvrerum til uforudsete
begivenheder såvel som håndtering af evt. konsekvenser af krigen i Ukraine. Grup-
pen ser derfor
behov for en skarp prioritering af EU’s udgifter på lige
vis med den
prioritering medlemslandene foretager i deres nationale budgetter. Denne gruppe
forventes i forlængelse heraf at finde det centralt, at merudgifter til renteudgifter til
EU’s genopretningslån finansieres ved omprioriteringer frem for ved mobilisering
af særligt instrumenter, som øger medlemslandenes EU-bidrag.
En anden gruppe af lande forventes at lægge vægt på at sikre tilstrækkelige beta-
lingsbevillinger, herunder særligt til fuld udmøntning af samhørighedspolitikken.
Tilsvarende argumenteres for at undgå større reduktioner i budgettet, der ses at
være nødvendige for at understøtte de politiske prioriteter på EU-niveau.
10. Regeringens generelle holdning
EU’s budget for 2025 skal ses i lyset af den nylige revision af EU’s flerårige finan-
sielle ramme (MFF). Regeringen finder det væsentligt, at
aftalen om revision af EU’s
flerårige finansielle ramme (MFF) implementeres loyalt, herunder at renteudgifter i
videst muligt omfang finansieres ved omprioriteringer inden for udgiftslofterne og
anvendelse af eksisterende reserver. Regeringen finder i den forbindelse, at en større
del af renteudgifterne bør finansieres ved omprioriteringer inden for udgiftslofterne
frem for gennem instrumenter uden for udgiftslofterne, som øger medlemslande-
nes EU-bidrag.
Ruslands invasion af Ukraine, internationale konflikter og ændringer i de globale
handelsmønstre udgør fortsat en usikkerhed for den europæiske økonomi. Det un-
derstreger samtidig nødvendigheden af at sikre tilstrækkelige margener til, at der kan
tages højde for uforudsete udgifter, som måtte opstå i løbet af året. Regeringen
finder derfor, at der er behov for en større margen i 2025-budgettet, så EU hurtigt
kan reagere, hvis der opstår uforudsete behov.
sek (2024) 0250 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til EU’s 2025-budget
Side 15 af 15
Det relativt lave betalingsniveau i 2025 ift. det forudsatte i den flerårige finansielle
ramme ventes alt andet lige at lede til et øget dansk EU-bidrag i de kommende år. I
lyset af pres på nationale budgetter, finder regeringen det i den sammenhæng væ-
sentligt, at Kommissionen sikrer større grad af forudsigelighed i implementeringen
af EU’s budget.
EU’s budget for 2025 skal bringes i spil til at understøtte den fortsatte udvikling af
de europæiske økonomier. Samtidig skal budgettet adressere de største grænseover-
skridende udfordringer, som EU står overfor. Her er det særligt vigtigt, at under-
støttelse af den grønne omstilling prioriteres højt, samt at der fokuseres på politik-
ker, der har størst dokumenteret effekt ift. den grønne omstilling. Det kræver bl.a.,
at udgifterne fokuseres på de områder, hvor en fælleseuropæisk indsats har størst
merværdi, mens andre udgiftsområder bør reduceres
også for at begrænse belast-
ningen af medlemslandenes offentlige finanser, som er under pres i lyset af stigende
inflation og konsekvenserne af krigen i Ukraine. Det indebærer bl.a., at de fortsatte
stigninger til administrationsområdet adresseres.
Fra regeringens side finder man det centralt, at der i budgetforhandlingerne foreta-
ges samme konsolideringsbestræbelser og vanskelige prioriteringer, som udgør ram-
merne for den nationale budgetlægning i medlemslandene. Der skal dermed foreta-
ges reelle udgiftspolitiske prioriteringer og realistisk budgettering frem for tilførsel
af nye udgifter.
Det vil være centralt for Danmark, at danske hovedprioriteter imødekommes i et
endeligt kompromis. Dvs., at en endelig budgetaftale, i videst muligt omfang bør
imødekomme Danmark
og andre budgetansvarlige lande
på de væsentligste
spørgsmål om udgiftsniveau og udgiftspolitisk prioritering.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.