Europaudvalget 2023-24
SEK (2024) 0250 Bilag 5
Offentligt
2894926_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
9. august 2024
Orientering om
rådsposition til EU’s 2025-budget
Der blev d. 17. juli 2024 opnået opbakning blandt EU-landene til
en rådsposition vedr. EU’s
2024-budget. I Rådets position lægges op til at reducere udgiftsniveauet med 1,5 mia. euro i forplig-
telser og 0,9 mia. euro i betalinger. Forhandlingerne med Europa-Parlamentet
om EU’s 2025-bud-
get forventes igangsat til oktober mhp. på indgåelse af en endelig budgetaftale ultimo 2024.
Rådsposition
Rådspositionen tager udgangspunkt i Kommissionens forslag, hvortil der henvises
til samlenotat af 21. juni 2024 som oversendt til Europaudvalget.
Rådspositionen indebærer et samlet forpligtelsesniveau på 198,2 mia. euro og et
betalingsniveau på 151,8 mia. euro. Sammenlignet med Kommissionens forslag er
der tale om en reduktion af udgiftsniveauet på ca. 1,5 mia. euro i forpligtelser og
0,9 mia. euro i betalinger.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
sek (2024) 0250 - Bilag 5: Orientering om rådsposition til EU’s 2025-budget
2894926_0002.png
Side 2 af 3
Tabel 1
Kommissionens forslag til
EU’s budget for 2025
Mia. euro, løbende priser
Kommissionens
budgetforslag
Forpligtelser
1. Det indre marked, innova-
tion og det digitale område
2. Samhørighed, resiliens og
værdier
3. Naturressourcer og miljø
4. Migration og grænsefor-
valtning
5. Sikkerhed og forsvar
6. Naboområder og verden
7. Europæisk offentlig forvalt-
ning
I alt budgetkategori 1-7
Heraf fleksibilitetsinstrumen-
tet
Heraf fælles margen-instru-
ment
Heraf EURI-instrument
Andre særlige instrumenter
I alt
Margen
21,4
78,1
57,3
4,8
2,6
16,3
12,6
193,0
1,2
0,5
1,2
6,7
199,7
0,4
5,6
152,7
29,7
Betalinger
20,4
41,6
52,7
3,2
2,1
14,4
12,6
147,1
1,5
Rådsposition
Forpligtelser
20,7
77,3
57,3
4,7
2,6
16,3
12,6
191,3
0,9
0,5
0,7
6,7
198,2
1,1
5,6
151,8
30,6
Betalinger
20,2
41,0
52,7
3,1
2,1
14,4
12,6
146,4
1,5
Forskel
Forpligtelser
-0,6
-0,8
-0,0
-0,1
-0,0
0,0
-0,0
-1,7
-0,3
-0,0
-0,5
-
-1,5
0,7
Betalinger
-0,2
-0,6
-0,0
-0,1
-0,0
0,0
-0,0
-0,7
0
-
0
-
-0,9
0,9
Anm.: Afvigelse i summer skyldes afrunding.
Kilde:
Kommissionens forslag til EU’s budget for 2025; Foreslået rådsposition
Nedenfor angives centrale ændringer, som rådspositionen indebærer ift. Kommis-
sionens forslag til EU’s 2025-budget:
Renteomkostningerne til NextGenerationEU
er nedjusteret med 456 mio. euro
mhp. en mere retvisende budgettering af udgifterne.
Som følge af nedjustering af renteudgifter og en række omprioriteringer er
andelen af merudgifter til renter, der finansieres ved omprioritering eller eksi-
sterende reserver øget fra 50 pct. til 65 pct. Ligeledes er den tilgængelige mar-
gen for forpligtelser øget fra 0,4 mia. euro til 1,1 mia. euro.
Horizon Europe
reduceres med knap 450 mio. euro i forpligtelser. Reduktionen
er bl.a. begrundet i reglerne om ekstratildeling af midler med ophæng i EU’s
bødeindtægter. Disse medfører, at der tildeles midler til en række EU-pro-
grammer svarende til de faktiske bødeindtægter fra det foregående år, dog
min. 1,5 mia. euro (2018-priser). De faktiske indtægter i 2024 ligger markant
under minimumsniveauet. Rådspositionen tager delvist højde for dette.
Connecting Europe-Faciliteten
er reduceret med ca. 110 mio. euro i forpligtelser
mhp. at moderere den foreslåede stigning på 140 mio. euro ift. 2024-budget-
tet, som Kommissionen havde foreslået
Erasmus+
reduceres med 295 mio. euro, idet der tilføres et beløb i samme
størrelsesorden uden bevillingsvirkning i det generelle EU-budget sfa. tilbage-
betaling af tilskud fra tidligere år.
sek (2024) 0250 - Bilag 5: Orientering om rådsposition til EU’s 2025-budget
Side 3 af 3
Administrationsomkostninger
er reduceret med i alt 15 mio. euro. Rådet har ved-
lagt en erklæring til positionen, hvori man udtrykker skuffelse over, at Kom-
missionen ikke har overholdt princippet om at fastholde antallet af ansatte på
2020-niveau. Rådet opfordrer institutionerne til at styrke økonomistyringen
på administrationsområdet og finde effektiviseringer.
Regeringens holdning
Der henvises til forelæggelsen af forhandlingsoplæg for Europaudvalget den 28.
juni. Regeringen finder samlet set, at
rådspositionen til EU’s 2024-budget
udgør et
balanceret kompromis. Dette skal bl.a. ses i lyset af, at andelen af merudgifter til
renter på EU’s genopretningslån i højere grad finansieres ved omprioriteringer og
eksisterende reserver. Ligeledes foretages der i Rådets position udgiftspolitiske
prioriteringer således at niveauet for margen øges i både forpligtelser og betalin-
ger, hvilket bl.a. giver bedre muligheder for at kunne handle hurtigt i tilfælde af
uforudsete udgifter i 2025, herunder ifm. kriser både i og uden for EU.
Samtidig indebærer rådspositionen, at der fortsat prioriteres betydelige midler til
danske kerneprioriteter som fx klima, forskning, migration, digitalisering og Af-
rika.
Regeringen finder det skuffende, at der ikke kunne opnås enighed om en yderli-
gere
reduktion af administrationsomkostningerne i EU’s budget, men finder
det
positivt, at Rådets position indeholder en erklæring, der opfordrer alle institutio-
ner til at bidrage en bedre styring af administrationsomkostningerne.
Regeringen har bl.a. med afsæt i ovenstående støttet det formandskabets kompro-
misforslag til en fælles rådsposition.