Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
KOM (2023) 0082
Offentligt
2721557_0001.png
Orientering om bæredygtighed i EU-New Zealand-handelsaftalen
EU og New Zealand afsluttede forhandlingerne om en bilateral handelsaftale
den 30. juni 2022. Teksten har siden gennemgået juridisk-teknisk gennemgang
og oversættelse til EU’s officielle sprog.
Aftalen ventes at træde i kraft i 2024
efter ratifikation i hhv. EU og New Zealand. Den endelige aftaletekst kan tilgås
på Kommissionens hjemmeside (link:
EU-New Zealand: Text of the agreement
(europa.eu)).
Aftalen med New Zealand åbner nye økonomiske muligheder, bidrager til øget
modstandsdygtighed og diversificering samt styrker samarbejdet med en vigtig
partner i Indo-Stillehavs-regionen. Hertil sætter aftalen den hidtil mest ambiti-
øse standard for bæredygtig udvikling (”trade
and sustainable development”,
TSD) i
EU’s handelsaftaler,
hvilket har været en dansk prioritet i forhandlingerne.
Aftalen er den første EU-handelsaftale, der afspejler Kommissionens nylige
meddelelse om TSD
(”Handelspartnerskabernes styrke:
Sammen om grøn og
retfærdig vækst” af 22. juni 2022). Herved bygges videre på indholdet i EU’s
partnerskabs- og samarbejdsaftale med New Zealand fra 2016 (link:
GEN (eu-
ropa.eu)
), som indeholder et kort afsnit vedr. samarbejde om handel og bære-
dygtig udvikling.
Aftalens væsentligste resultater inden for bæredygtighed er:
Overholdelse af Parisaftalen udgør en essentiel aftaleklausul på lige fod
med respekt for menneskerettigheder og ikke-spredning af masseøde-
læggelsesvåben. Ved alvorlige overtrædelser af et af disse elementer kan
hele eller dele af aftalens bestemmelser i yderste instans suspenderes.
TSD-kapitlet omfattes af aftalens generelle tvistbilæggelsesmekanisme,
hvilket muliggør strengere respons ved overtrædelse. Der kan indføres
handelssanktioner ved alvorlige brud på Parisaftalen
og ILO’s
grundlæg-
gende principper. Sanktionerne skal ses som en sidste udvej, hvis uover-
ensstemmelser ikke kan løses gennem dialog.
Aftalen vil lette handel og investering i miljøvenlige varer, tjenesteydelser
og teknologier, herunder vil tolden på en række grønne varer og tjene-
steydelser bortfalde ved aftalens ikrafttrædelse.
TSD-kapitlet inkluderer for første gang i en EU-handelsaftale bestem-
melser om samarbejde i bilaterale og internationale fora fx WTO om re-
form af subsidier til fossile brændsler samt samarbejde om cirkulær øko-
nomi, CO2-prissætning, skovrydning og beskyttelse af havmiljøet mv.
Aftalen har et særskilt underkapitel om handel og ligestilling mellem køn-
nene, herunder styrkelse af kvinders økonomiske indflydelse.
1
Dato:
08-06-2023
Sagsnummer:
2015
37832
kom (2023) 0082 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om klimabestemmelserne i frihandelsaftalen med New Zealand, til udenrigsministeren
Aftalen styrker inddragelse af civilsamfundet.
Resultatet flugter med et fælles skriftligt indspil fra Danmark og andre medlems-
lande af 7. juli 2021 om prioriteter for forhandlingerne med New Zealand, der
opfordrede Kommissionen til at efterstræbe et højt ambitionsniveau for bære-
dygtighed
(en ”guldstandard”).
At TSD-forpligtelserne er så markante i aftalen, hænger sammen med, at der
også fra New Zealands side var ønske om at anlægge et højt ambitionsniveau.
Med andre handelspartnere kan
og forventeligt vil
forhandlingsresultaterne,
herunder eksempelvis hvorvidt Parisaftalen udgør en essentiel klausul, være an-
derledes. Regeringens tilgang til bæredygtighed i handelsaftaler er, at ambitions-
niveauet som udgangspunkt skal være højt, men også tilpasses til de enkelte for-
handlingspartnere, så der findes en rimelig og realistisk landespecifik balance
mht. at fremme bæredygtighed gennem handelspolitikken uden at overlæsse i
en grad, der risikerer at underminere muligheden for overhovedet at indgå han-
delsaftaler med en række lande.
2