Europaudvalget 2023-24
KOM (2023) 0127
Offentligt
2785671_0001.png
Transportministeren
Europaudvalget
Folketinget
22. november 2023
2023-5026
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Europaudvalget har i brev af 7. november 2023 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende KOM (2023) 0127 – Europa-Kommissio-
nens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om køre-
kort, om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU)
2022/2561 og Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2018/1724 og om ophævelse af Europa-Parlamentets og Rådets di-
rektiv 2006/126/EF og Kommissionens forordning (EU) nr.
383/2012, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 4:
Ministeren bedes oversende data om diabetikere udgør en større
fare i trafikken end andre grupper af trafikanter og forholde sig til,
om den foreliggende data kan retfærdiggøre de varighedsbegræns-
ninger, som fremgår af direktivforslaget.
Svar:
Jeg er ikke bekendt med, at der foreligger undersøgelser eller data,
der specifikt omhandler trafikulykker for mennesker med diabetes,
og som giver svar på, om disse udgør en større fare i trafikken end
andre grupper af trafikanter.
Havarikommissionen har derimod lavet en mere overordnet un-
dersøgelse, der har til formål at belyse de hyppigste årsager til tra-
fikulykker:
https://www.hvu.dk/sites/default/files/2022-
03/HvorforSkerUlykkerne2020_1.pdf.
I rapporten fremgår det, at de mest udbredte ulykkesfaktorer er
hastighed, utilstrækkelig orientering og uopmærksomhed, risikob-
lindhed og forkerte reaktioner samt påvirkning af alkohol eller
stoffer eller medicin.
I under 10 pct. af ulykkerne har der været mentalt fravær grundet
ildebefindende eller søvn eller lignende. Heraf vil en andel kunne
føres tilbage til bagvedliggende helbredsårsager.
kom (2023) 0127 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om data om diabetikere udgør en større fare i trafikken end andre grupper af trafikanter, til transportministeren, kopi til udenrigsministeren
2785671_0002.png
Side 2/2
Helbredstilstande generelt udgør derfor en relativt lille andel af år-
sagerne til ulykker og kan derfor ikke anses som en væsentlig ulyk-
kesfaktor i trafikken.
Samtidig er der dog udbredt enighed om, at der skal være en række
minimumskrav til helbred for at kunne få udstedt et kørekort.
Disse er beskrevet i kørekortdirektivets bilag III. Nogle af disse
krav er ikke fulgt med udviklingen i behandlingsformer og trænger
til en justering.
Regeringen har derfor i forbindelse med forhandlingerne om revi-
sionen af kørekortdirektivet i landtransportarbejdsgruppen arbej-
det for en lempelse af de kørekortmæssige begrænsninger for men-
nesker med diabetes, herunder at varighedsbegrænsningen på
gruppe 1-kørekort for personer med velbehandlet diabetes fjernes,
og at gyldighedstiden i stedet følger den almene administrative gyl-
dighedstid for gruppe 1-kørekort på 15 år mellem hvert helbreds-
tjek. Regeringen vil i de fremadrettede forhandlinger fortsat ar-
bejde for dette.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen