Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
KOM (2023) 0148
Offentligt
2732892_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
26. juni 2023
J nr.
2023-3511
Folketingets Europaudvalg har i brev af 20. juni 2023 stillet mig følgende spørgsmål
1 ad KOM(2023) 0148, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Theresa Scavenius (ALT).
Spørgsmål 1
I forlængelse af drøftelserne på mødet i Europaudvalget den 14. juni 2023 bedes mini-
steren sende et notat med overblik over forskellige muligheder for forretnings- og ind-
tjeningsmodeller i forbindelse med udbygning af vedvarende energi.
Svar
Der kan anvendes forskellige modeller for forretnings- og indtjeningsmodeller i for-
bindelse med udbygning af vedvarende energi. Nedenfor beskrives en række mo-
deller, der bl.a. har været undersøgt i forbindelse med havvindsaftalen. Listen kan
dog ikke anses for udtømmende.
Koncessionsbetaling,
som indebærer en fast periodisk betaling for retten til at
anvende havarealet.
Statsligt medejerskab,
der sikrer, at staten
ud over den eksisterende beskat-
ning
kan få del i de faktiske realiserede gevinster fra de danske havarealer.
Fast betaling pr kWh,
hvor en fast betaling kobles op på produktionen.
Omvendt 1-sidet CfD,
hvor der bydes en afregningspris, hvormed staten modta-
ger betaling, når elprisen overstiger den budte afregningspris, men ikke modta-
ger betaling, når prisen er under afregningsprisen (afregnes ift. målt produktion
og observeret elspotpris i markedet).
Indtægtsdeling,
hvor staten får del i salget via en andel af indtægten (afregnes
ift. målt produktion og observeret elspotpris i markedet).
2-sidet CfD,
hvor der bydes en afregningspris, hvormed staten modtager beta-
ling, når elprisen overstiger den budte afregningspris og skal betale byder, når
prisen er under afregningsprisen (afregnes ift. målt produktion og observeret
elspotpris i markedet). En 2-sidet CfD kan både resultere i netto-støtte eller netto-
indtægt til staten.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/4
Koncessionsbetaling
En model med koncessionsbetaling indebærer, at deltagerne i udbuddene konkurre-
rer om at tilbyde den højeste faste, årlige betaling over f.eks. en havvindparks levetid.
Betalingen er uafhængig af elproduktionen og elprisen. Vinderen med det højeste
kom (2023) 0148 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om forretnings- og indtjeningsmodeller i forbindelse med udbygning af vedvarende energi, til klima-, energi- og forsyningsministeren, kopi til udenrigsministeren
2732892_0002.png
bud tildeles koncession for det givne areal, som udbydes, dvs. vinderen opnår brugs-
ret til arealet. Modellen er forholdsvis simpel og er også anvendt i andre lande og
brancher.
En fast koncessionsbetaling er ikke koblet til elspotprisen eller produktion og bør
derfor ikke påvirke producentens incitamenter ift., hvordan parken udformes. Model-
len vil spille godt sammen med nye mulige forretningsmodeller i fremtiden, f.eks. PtX-
produktion eller produktion, der i høj grad er dækket med PPA’er (power purchase
agreements), herunder fastprisaftaler. Modellen indebærer ikke risikoafdækning,
hvorfor producenten bærer den samlede risiko ved investeringen.
Statsligt medejerskab
En model, der involverer statsligt medejerskab, kan sikre, at samfundet ud over den
eksisterende beskatning kan få del i de faktiske realiserede gevinster fra f.eks. de
danske havarealer i det tilfælde, at projekterne bliver mere rentable end forventet, og
dermed at opstillerne senere realiserer en højere gevinst, end hvad de lagde til grund
med i deres bud. Et medejerskab kan også sikre staten mere indsigt i f.eks. havvinds-
aktiviteter.
Et statsligt medejerskab kan designes på flere måder. I havvindsaftalen er det valgt,
at staten indtræder via et statsligt holdingselskab (A/S) som medejer af VE-projek-
terne ved at indskyde egenkapital, der sikrer staten en given ejerandel. Holdingsel-
skabet skal i dette tilfælde agere ud fra kommercielle interesser mhp. at sikre, at
staten deltager på markedsmæssige vilkår. Den valgte model sikrer den økonomiske
værdi af statens investering gennem rettigheder, som følger af bl.a. selskabsloven.
Fast betaling pr. kWh
Ved en betaling pr. mængde strøm produceret (kWh) byder budgiverne på en
øre/kWh-betaling, hvor højeste betaling pr. enhed produceret vinder udbuddet. Da
produktionen kan være forskellig mellem budgivere er det ikke sikkert, at den største
betaling pr. enhed produktion også medfører den største totale betaling til staten.
Modellen medfører ligesom koncessionsbetaling en vis budgetsikkerhed, da betalin-
gerne svinger med produktionen, mens der modsat fås lidt større risikoafdækning.
Indtægtsdeling
Ved en indtægtsdelingsmodel konkurreres på en fast andel af indtægten fra el-sal-
get. Betalingen til staten i denne model skal for at overholde udbudsretten afgøres
ved mængde af produceret el, ganget med gældende elspotpris, ganget med den
valgte andel til staten over den fastsatte kapacitet. Modellen kan give mindre bud-
getsikkerhed for staten pga. udsving i elprisen. Omvendt kan modellen give staten
mulighed for at få en højere indtægt, når elprisen er høj og tilbyder en risikoafdæk-
ning til opstiller.
Omvendt 1-sidet CfD (indtægtsloft)
Side
2/4
kom (2023) 0148 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om forretnings- og indtjeningsmodeller i forbindelse med udbygning af vedvarende energi, til klima-, energi- og forsyningsministeren, kopi til udenrigsministeren
2732892_0003.png
I en omvendt 1-sidet CfD (contract for difference) bydes på en maksimal afregnings-
pris. Er elprisen over denne budpris betales differencen til staten, og omvendt behol-
der opstiller hele indtægten, når elprisen er under budprisen. Modellen kan derfor
betragtes som en form for et indtægtsloft, hvor producenten betaler til staten, når
indtægten er over loftet. Modellen ligner skatten på overnormal profit i energisekto-
ren. Elprisrisikoen deles til en vis grad mellem producenten og staten.
Ved modellen modtager producenten al indtægt, så længe elprisen er under budpri-
sen, mens staten kun modtager indtægt, når der er en høj indtægt for producenten.
Det kan betyde svingende indtægter for staten, som kan være svært at budgettere
med. Til gengæld betyder modellen, at staten får del i evt. uforudsete indtægter som
følge af højere elpriser.
2-sidet CfD
En 2-sidet CfD kan både resultere i netto-støtte eller netto-indtægt til staten, og kan
således fungere som både støtte- og indbetalingsmodel. En sådan model vil, i tråd
med 1-sidet CfD indebære, at staten vil opnå del i alle indtægter over en fast afreg-
ningspris. Dog vil staten også skulle yde støtte, når elprisen ligger under afregnings-
prisen. Med 2-sidet CfD tilbyder staten risikoafdækning i højere grad end ved de
øvrige modeller og vil derfor til en vis grad kunne erstatte andre instrumenter på
markedet for risikoafdækning via eksempelvis fastprisaftaler. Samtidig betyder mo-
dellen, at staten vil få hele overskuddet, hvis elprisen udvikler sig mere gunstigt end
forventet, og modsat vil betale opstiller, hvis elprisen udvikler sig mindre gunstigt end
forventet. Modellen vurderes i udgangspunktet at reducere både behovet og mulig-
heden
for at indgå PPA’er, da afregningen til staten er koblet til spotprisen.
Modellerne er illustreret i figur 1
Figur 1
Illustration af modellerne (ikke baseret på faktiske data)
Kilde: Energistyrelsen
Side
3/4
kom (2023) 0148 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om forretnings- og indtjeningsmodeller i forbindelse med udbygning af vedvarende energi, til klima-, energi- og forsyningsministeren, kopi til udenrigsministeren
2732892_0004.png
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side
4/4