Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
W sum.dk
Folketingets Europaudvalg
Dato: Vælg dato
Enhed: Lægemidler
Sagsbeh: tal
Sagsnr.:2024 - 13336
Dok. nr.: 256892
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål KOM 2023 (0193) nr. 1, som Folketingets
Europaudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 12. november 2024.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Theresa Scavenius (UFG).
Spørgsmål nr. 1:
”I regeringens samlenotat om lægemiddelpakken er der opgjort erhvervsøkonomiske
og samfundsøkonomiske beregninger (jf. KOM (2023) 0193
–
bilag 3). Kan ministeren
redegøre for, hvordan disse beregninger er foretaget, hvad deres forudsætninger er,
hvilke brancher der er taget med/ikke er taget med, som f.eks. økonomien for
offentlige sygehuse og miljøteknologivirksomheder m.v.? Og er beregningerne holdt
op imod scenarier for udviklingen af folkesundheden samt de afledte omkostninger
heraf, f.eks. udviklingen
af AMR (antimikrobiel resistens)?”
Svar:
Vurderingen af de erhvervsøkonomiske og samfundsøkonomiske konsekvenser af
Europa-Kommissionens
forslag til revision af EU’s lægemiddellovgivning er baseret på
bl.a. Europa-Kommissionens konsekvensvurdering af forslaget, en analyse foretaget
af den europæiske brancheorganisation for lægemiddelindustrien (EFPIA) samt dialog
med danske life science-virksomheder og interessenter fra sundhedsvæsenet og
forskningsverden.
Hvad angår de erhvervsøkonomiske konsekvenser vurderes forslaget at medføre
erhvervsøkonomiske konsekvenser for lægemiddelindustrien. Særligt forslaget om at
reducere den regulatoriske databeskyttelsesperiode forventes at få store økonomiske
konsekvenser for industrien, herunder tabt bruttofortjeneste for producenter af
originallægemidler, som udgør den største del af den danske lægemiddelindustri.
Forslaget forventes på EU-niveau samlet at kunne medføre tab af bruttofortjeneste
for producenter af originallægemidler på op i mod ca. 6,4-18,3 mia. kr. og øget
bruttofortjeneste for producenter af generiske og biosimilære lægemidler på op i
mod ca. 0,4-1,3 mia. kr. Heraf forventes forslaget om ændringer af den regulatoriske
databeskyttelsesperiode at kunne medføre tab af bruttofortjeneste for producenter
af originallægemidler på op i mod ca. 5,3-17,2 mia. kr. og øget bruttofortjeneste for
producenter af generiske og biosimilære lægemidler på op i mod ca. 0,4-1,3 mia. kr.
Estimaterne er baseret på Europa-Kommissionens konsekvensanalyse med enkelte
tilpasninger af visse antagelser og udregninger, som vurderes mere retvisende. Det
gælder bl.a. følgende:
•
Europa-Kommissionen antager i konsekvensanalysen, at betingelsen for
forlængelse af databeskyttelsesperioden med to år ved markedsføring i alle
medlemslande inden for to år kan opnås for 66 pct. af nye lægemidler. Både
den danske og europæiske lægemiddelindustri har dog stillet sig kraftigt
tvivlende over for, at det er realistisk. I estimaterne ovenfor er det derfor