Transportministeren
Europaudvalget
Folketinget
22. november 2023
2023-5047
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Europaudvalget har den 6. november 2023 stillet følgende spørgs-
mål vedrørende forslag til ændring af Rådets direktiv 96/53/EF af
25. juli 1996 om fastsættelse af de største tilladte dimensioner i na-
tional og international trafik og største tilladte vægt i international
trafik for visse vejkøretøjer i brug i Fællesskabet, jf. KOM (2023)
0445, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Alexander Ryle (LA).
Spørgsmål nr. 1:
Hvilke metoder og beregninger der ligger bag Kommissionens esti-
merede besparelser på 597 mia. kr. på tværs af Europa, jævnfør
Kommissionens forslag.
Svar:
Jeg har indhentet bidrag fra Færdselsstyrelsen, der har oplyst føl-
gende, som jeg kan henholde mig til:
”Estimaterne af omkostninger og fordele er opsummeret i tabel 11,
jf. nedenfor, i Kommissionens konsekvensanalyse
1
. De vigtigste
omkostningselementer er relateret til tilpasningsomkostninger for
offentlige myndigheder og for vejtransportoperatører. De væsent-
ligste tilpasningsomkostninger for offentlige myndigheder vedrører
vedligeholdelse og forstærkning af vejinfrastruktur.
Samlet set resulterer alle de analyserede scenarier i konsekvens-
analysen i nettofordele i forhold til basislinjen. Kommissionens
forslag til ændring af direktivet er baseret på scenarie (PO-B), der
viser det højeste forhold mellem fordele og omkostninger (Benefit
to Cost ratio) på 12,3.
Scenarie PO-B viser således for perioden 2025-2050 en bruttobe-
sparelse på 80,2 mia. EUR (597 mia. DKK), omkostninger på 6,5
mia. EUR (48 mia. DKK) svarende til en samlet besparelse på 73,7
https://transport.ec.europa.eu/system/files/2023-
07/SWD_2023_445_ia.pdf
1