Europaudvalget 2023-24
KOM (2023) 0445
Offentligt
2785717_0001.png
Transportministeren
Europaudvalget
Folketinget
22. november 2023
2023-5047
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Europaudvalget har den 6. november 2023 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende forslag til ændring af Rådets direktiv
96/53/EF af 25. juli 1996 om fastsættelse af de største tilladte di-
mensioner i national og international trafik og største tilladte vægt
i international trafik for visse vejkøretøjer i brug i Fællesskabet, jf.
KOM (2023) 0445, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Theresa Scavenius (UFG).
Spørgsmål nr. 2:
Ministeren bedes redegøre for regeringens og Kommissionens
fremskrivninger vedrørende mængden af transport med lastbiler
over de kommende år.
Svar:
Jeg har indhentet bidrag fra Færdselsstyrelsen, der har oplyst føl-
gende, som jeg kan henholde mig til:
”I forhold til regeringens fremskrivninger henvises der til Energi-
styrelsens Klimastatus og -fremskrivning 2023
1
, herunder særligt
KF23 sektornotat 4A Transport
2
Kommissionen beskriver i basisscenariet, der lægges til grund for
Kommissionens konsekvensanalyse, at EU's transportaktivitet for-
ventes at vokse efter 2020 og genopretningen efter COVID-19 pan-
demien. Kommissionen skriver desuden, at vejtransporten forven-
tes at bevare sin dominerende rolle i EU frem mod 2050. For gods-
transporten forventes aktiviteten for tunge godskøretøjer (udtrykt i
tonkilometer) at stige med 30 % i 2030 i forhold til 2015 (57 % for
perioden 2015-2050).
Det bemærkes i øvrigt, at aktiviteten for tunge godskøretøjer over
https://ens.dk/service/fremskrivninger-analyser-modeller/klimastatus-og-fremskriv-
ning-2023
1
https://ens.dk/sites/ens.dk/files/Basisfremskrivning/kf23_sektornotat_4a_trans-
port.pdf
2
kom (2023) 0445 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om fremskrivninger vedrørende mængden af transport med lastbiler over de kommende år, til transportministeren, kopi til udenrigsministeren
2785717_0002.png
Side 2/2
32 tons ifølge Kommissionen forventes at vokse i et langsommere
tempo; nemlig med 27 % i 2030 i forhold til 2015 (47 % for 2015-
2050).
I forhold til revisionen af vægt- og dimensionsdirektivet nævnes
det, at mere gods på den enkelte lastbil betyder færre lastbiler, men
der er således tale om relativt færre lastbiler i forhold til gods-
mængden, da aktiviteten for tunge godskøretøjer stadig stiger, og
der derfor stadig vil komme flere lastbiler til med tiden.
Kommissionen skriver desuden, at jernbanetransporten forventes
at vokse betydeligt hurtigere end vejtransporten. Dette er især dre-
vet af færdiggørelsen af TEN-T-kernenettet i 2030 og af et mere
omfattende netværk i 2050, herunder støttet af CEF, EFRU-midler
m.m., samt foranstaltninger i "Fit for 55"-pakken, der til en vis
grad øger jernbanernes konkurrenceevne i forhold til vej- og luft-
transport.
Endelig kan det nævnes, at Kommissionen forventer, at trængsels-
omkostningerne vil stige med omkring 14 % i 2030 og 32 % i 2050
i forhold til 2015. På den baggrund vil en mulig effektivisering af
vejtransporten være positiv.”
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen