Europaudvalget 2023-24
KOM (2023) 0445
Offentligt
2785713_0001.png
Transportministeren
Europaudvalget
Folketinget
22. november 2023
2023-5047
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Europaudvalget har den 6. november 2023 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende forslag til ændring af Rådets direktiv
96/53/EF af 25. juli 1996 om fastsættelse af de største tilladte di-
mensioner i national og international trafik og største tilladte vægt
i international trafik for visse vejkøretøjer i brug i Fællesskabet, jf.
KOM (2023) 0445, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Theresa Scavenius (UFG).
Spørgsmål nr. 3:
Ministeren bedes redegøre for vurderingen af forslagets klimaef-
fekter, herunder også når man medregner at større lastbiler inkl.
modulvogntog, risikerer at udkonkurrere godstransport via jern-
bane.
Svar:
Jeg har indhentet bidrag fra Færdselsstyrelsen, der har oplyst føl-
gende, som jeg kan henholde mig til:
”Med hensyn til vurdering af forslagets klimaeffekter henvises der
til Kommissionens konsekvensanalyse
1
, der viser reduktionerne
angivet i nedenstående tabel. Kommissionens forslag til ændring af
direktivet er baseret på scenarie (PO-B).
Klimaeffekterne for lastbiler, der medfører mere gods, varierer alt
efter godstype, hvor særligt godsvægten har indflydelse på lastbi-
lens brændstofforbrug og dermed CO
2
-udledning. Uanset, om der
1
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52023SC0445
kom (2023) 0445 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om forslagets klimaeffekter, til transportministeren, kopi til udenrigsministeren
2785713_0002.png
Side 2/2
er tale om tungere og/eller længere vogntog, viser flere undersøgel-
ser, at transporteffektiviteten øges.
Den mest åbenlyse effekt af mere gods på den enkelte lastbil er det
reducerede brændstofforbrug pr. lastenhed. En undersøgelse ud-
ført af TFK,
2
(Backman, et al, 2002) viser, at brændstofbesparel-
serne og dermed CO
2
-udledningerne når op på mellem 14-18 % af-
hængig af forudsætningerne.
Mere effektiv lastbiltransport vil betyde besparelser for erhvervsli-
vets samlede transportomkostninger. Modulvogntog og øget total-
vægt for konventionelle vogntog vil derfor kunne påvirke bestræ-
belserne på at flytte gods fra lastbil til bane, da omkostningsreduk-
tionerne vil påvirke konkurrenceforholdet mellem bane og vej.
Omvendt har kvaliteten af det transporttilbud, som banerne kan
tilbyde, også stor indflydelse på konkurrenceforholdet mellem de
to transportformer, og i den udstrækning kvaliteten kan øges, vil
jernbanerne kunne modvirke effekten.
Endelig bemærkes, at banetransporten i langt de fleste tilfælde er
afhængig af vejtransport til den indledende og afsluttende stræk-
ning, som derfor også vil drage fordel af mere effektiv vejtrans-
port.”
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen
2
https://www.ft.dk/samling/20061/almdel/tru/bilag/495/384322.pdf