Europaudvalget 2024-25
KOM (2023) 0451
Offentligt
2970675_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2023 - 7381
Den
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 2 (FEU).
Spørgsmål nr. 2
”Artikel
5 begrænser brugen af bly, cadmium, kviksølv og hexavalent chrom i køretøjer, men nævner
ikke PFAS. Ministeren bedes redegøre for, hvorfor der ikke kan stilles krav om brugen af PFAS i EV-
biler, og hvorfor der ikke stilles krav om udfasning af PFAS fra batterier.”
Svar
Som det fremgår af regeringsgrundlaget, vil regeringen arbejde for et forbud mod PFAS-stoffer på EU-
plan og tage initiativer til begrænsning af brugen i Danmark. PFAS-forureningen er et
grænseoverskridende problem, og produkterne med PFAS handles over landegrænser overalt i verden.
Udgangspunktet er, at kemilovgivningen er harmoniseret i EU. Derfor er den absolut vigtigste indsats
at få begrænset brugen af PFAS med et forbud på EU-plan og globalt.
Danmark har sammen med Nederlandene, Norge, Sverige og Tyskland udarbejdet et
restriktionsforslag, som i udgangspunktet omfatter EU-forbud mod alle PFAS i alle anvendelser. Det
har været i høring og behandles i øjeblikket i Kemikalieagenturets videnskabelige komiteer.
Spørgsmålet om regulering af PFAS i EV-biler og i batterier vil blive behandlet i forbindelse med
forslagets videre gang i EU-systemet under REACH.
Magnus Heunicke
/
Henrik Søren Larsen
Miljø- og Ligestillingsministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
CVR 12854358
EAN 5798000862005
[email protected]
www.mim.dk