Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
KOM (2023) 0604
Offentligt
2734590_0001.png
Ministeren
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
KOM (2023) 0604 spm. 2 om tiltag til at afhjælpe manglen på
arbejdskraft i regi af den grønne omstilling.
SF har d. 12. juni i Europaudvalget stillet følgende spørgsmål til uddannelses- og
forskningsministeren:
I brev af 12. juni har udvalget efter ønske fra Marianne Bigum (SF) stillet mig føl-
gende spørgsmål:
11. juli 2023
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
KOM (2023) 0604 svar på spm. 2
Kommissionen skriver i dokumentet, som ledsager Kommissionens udkast til lan-
despecifikke anbefalinger til Danmark for perioden 2023-2024, blandt andet føl-
gende: ”Mangel
på arbejdskraft og færdigheder i sektorer og erhverv, der er væ-
sentlige for den grønne omstilling, herunder fremstilling, udbredelse og vedligehol-
delse af nettonulteknologier, skaber flaskehalse i omstillingen til en nettonuløko-
nomi. Uddannelsessystemer af høj kvalitet, der reagerer på ændrede behov på ar-
bejdsmarkedet, samt målrettede opkvalificerings- og omskolingsforanstaltninger er
afgørende for at afhjælpe manglen på kvalificeret arbejdskraft og fremme inklusion
og omfordeling af arbejdskraft. For at frigøre det uudnyttede arbejdskraftudbud
skal disse foranstaltninger være tilgængelige, navnlig for enkeltpersoner og i de
sektorer og regioner, der er mest berørt af den grønne omstilling.”
Ministeren bedes i forlængelse heraf redegøre for tiltag inden for ministerens an-
svarsområde, der bidrager til at afhjælpe manglen på arbejdskraft og færdigheder i
relation til den grønne omstilling, herunder både i forhold til produktions- og vi-
densarbejdspladser.
Enslydende spørgsmål er stillet til beskæftigelsesministeren samt børne- og un-
dervisningsministeren.
Svar
Som udtryk for, at Kommissionen ønsker at fremme fokus på færdigheder og kom-
petencer til den grønne omstilling, har alle medlemsstater modtaget en såkaldt
landespecifik henstilling om at styrke kompetencer til den grønne omstilling.
Regeringen er enig i vigtigheden af at sikre de rette kompetencer til den grønne
omstilling.
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
406315
Side 1/3
kom (2023) 0604 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om manglen på arbejdskraft og færdigheder i relation til den grønne omstilling, til uddannelses- og forskningsministeren, kopi til udenrigsministeren
2734590_0002.png
På Uddannelses- og Forskningsministeriets ressortområde har regeringen igang-
sat en reformkurs for hele uddannelsesområdet.
Et bredt flertal af Folketingets partier er netop blevet enige om et forlig om fremti-
dens universitetsuddannelser, der indebærer en milliardinvestering i store dele af
det samlede danske uddannelsessystem. Forliget skal bidrage til et bedre match
mellem kompetencer og de behov, der er i virksomhederne og samfundet, herun-
der som følge af grøn omstilling
Med forliget får kandidatstuderende nye veje og muligheder. Partiernes ambition
er, at 10 pct. af de kandidatstuderende i 2028 skal optages på en kandidatuddan-
nelse på 1¼ studieår, mens 20 pct. skal optages på en fleksibel erhvervskandidat-
uddannelse. Partierne er også enige om, at dimittender fra kandidatuddannelser
på 1¼ studieår (75 ECTS) skal have nye og særlige muligheder for at videreud-
danne sig. Bl.a. får denne gruppe sænket deltagerbetalingen inden for det eksiste-
rende voksen- og efteruddannelsessystem markant.
Med forliget er det også aftalt at give adgang til flere internationale studerende in-
denfor områder, hvor virksomhederne efterspørger højt uddannet arbejdskraft.
Særligt inden for den grønne omstilling er der, som Kommissionen påpeger, en ar-
bejdskraftudfordring, og konkurrencen om de dygtige medarbejdere er stor.
Endelig kan det fremhæves, at partierne med forliget allerede fra 2025 prioriterer
300 mio. kr. stigende til 400 mio. kr. årligt i 2030 og frem af reformens provenu til
erhvervsuddannelserne med henblik på at løfte kvaliteten på uddannelserne.
Dette er særligt relevant i forhold til den grønne omstilling, hvor der forventes be-
hov for faglærte til store grønne anlægsprojekter, udrulning af fjernvarme m.m.
Som det fremgår i regeringsgrundlaget, vil regeringen også se på andre tiltag til at
styrke mulighederne for opkvalificering og efteruddannelse gennem hele arbejdsli-
vet, så arbejdsstyrken kan tilpasse sig fremtidens kompetencebehov. F.eks. un-
dersøges muligheden for en uddannelseskonto, som den enkelte kan trække på
gennem livet.
Det skal også bemærkes, at uddannelsesinstitutionerne allerede har et stort fokus
på, at videregående uddannelser giver kompetencer til den grønne omstilling. Bl.a.
blev der sidste år offentliggjort en kortlægning, der viser, at 65 procent af landets
videregående uddannelsesudbud arbejder aktivt med grøn omstilling i uddannel-
sen.
Som konkrete eksempler kan det fremhæves, at ernæring- og sundhedsstude-
rende undervises i at undgå madspild. Grøn omstilling integreres som en del af de
naturfaglige fag på læreruddannelsen. Og på maskinmesteruddannelsen er der
forløb om varmepumper og Power-to-X.
Derudover er det fra politisk side understøttet, at grøn omstilling er et centralt fo-
kusområde i uddannelsesinstitutionernes strategiske rammekontrakter 2022-2025.
Side 2/3
kom (2023) 0604 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om manglen på arbejdskraft og færdigheder i relation til den grønne omstilling, til uddannelses- og forskningsministeren, kopi til udenrigsministeren
2734590_0003.png
Med venlig hilsen
Christina Egelund
Side 3/3