Erhvervsudvalget 2023-24
L 107
Offentligt
2851511_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
15. april 2024
Besvarelse af spørgsmål 17 ad L 107 stillet af udvalget den 20. marts
efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Marianne Bigum (SF).
Spørgsmål:
For at oplyse lovgivningsarbejdet bedst muligt vil ministeren så oversende
en vurdering af de samfundsøkonomiske konsekvenser inkl. de positive af-
ledte økonomiske effekter af lovforslaget, således at Folketinget har mu-
lighed for at vurdere, i hvor høj grad de vurderede udgifter ved lovforsla-
get, står mål med positive effekter?
Svar:
De forventede samfundsøkonomiske konsekvenser af lovforslaget er be-
skrevet i lovforslagets almindelige bemærkninger.
I overensstemmelse med CSRD er formålet med lovforslaget at styrke ram-
merne for virksomheders bæredygtighedsrapportering i ledelsesberetnin-
gen i årsrapporten.
Arbejdet med bæredygtighedsrapportering vurderes at være helt centralt
for erhvervslivets arbejde med den grønne omstilling. Det er centralt, at
bæredygtighedsrapporteringen bliver både troværdig og anvendelig for
regnskabsbrugerne. I lovforslaget nævnes to primære grupper af brugere.
Den første gruppe består af investorer, herunder kapitalforvaltere, der øn-
sker at få en bedre forståelse af de risici og muligheder, der er forbundet
med bæredygtighedsspørgsmål, for deres investeringer samt af disse inve-
steringers indvirkning på mennesker og miljø. Den anden gruppe af bru-
gere består af civilsamfundets aktører, herunder ikke-statslige organisatio-
ner og arbejdsmarkedets parter, der ønsker at få virksomheder til at tage et
større ansvar for deres aktiviteters indvirkning på mennesker og miljø. An-
dre interessenter kan også gøre brug af oplysningerne, navnlig for at
fremme sammenligneligheden på tværs af og inden for sektorer.
For at finansiering og investeringer kan blive målrettet reelt bæredygtige
virksomheder og projekter, er det nødvendigt, at bæredygtige virksomhe-
der kan identificeres på baggrund af specifikke data, så kapital og efter-
spørgsel kan rettes mod disse virksomheder. Samtidig giver standardiseret
bæredygtighedsdata øgede muligheder for at gøre op med greenwashing,
for at sammenligne virksomheder på tværs ift. bæredygtighed og give virk-
somheder, der går forrest, en konkurrencefordel. Målet er, at investorer,
civilsamfundets aktører og andre interessenter med den foreslåede bære-
dygtighedsrapportering bedre kan vurdere virksomhedernes bæredygtig-
hed og kanalisere finansiering og efterspørgsel i retning af de mest bære-
dygtige virksomheder. Det vil også indebære, at de virksomheder, der ikke
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
L 107 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 17: MFU spm. om at oversende en vurdering af lovforslagets samfundsøkonomiske konsekvenser, inkl. de positive økonomiske effekter
2/2
er bæredygtige eller ikke kan vise det, kan blive udfordret på adgang til
finansiering og efterspørgsel efter deres varer.
Det fremgår videre af lovforslaget, at det vurderes generelt at bidrage til
opfyldelse af FN’s verdensmål, da der skabes øget gennemsigtighed om
virksomheders arbejde med bæredygtighed generelt, herunder menneske-
og arbejdstagerrettigheder og andre sociale forhold samt klima og miljø.
Formålet med lovforslaget er
i overensstemmelse med bæredygtigheds-
direktivet
at bæredygtighedsrapportering i europæiske virksomheder
bedre kan bidrage til opnåelse af målene i den grønne europæiske pagt og
FN’s Verdensmål. Bæredygtighedsdirektivet og derigennem
lovforslaget
skal understøtte EU’s arbejde med bæredygtig finansiering ved at sikre, at
investorer, civilsamfundets aktører og andre interessenter kan få adgang til
relevante, sammenlignelige og troværdige oplysninger om bæredygtighed.
Forslaget vurderes særligt at bidrage til opfyldelse af verdensmål nr. 12 om
at sikre bæredygtige forbrugs- og produktionsformer, herunder navnlig
delmål 12.6 om, at virksomheder, især store og transnationale virksomhe-
der, skal opfordres til at benytte bæredygtig praksis og til at integrere op-
lysninger om bæredygtighed i deres rapporteringscyklus. Formålet med
lovforslaget er netop at styrke rammerne for virksomhedernes bæredygtig-
hedsrapportering gennem standardiserede rapporteringskrav og krav om
offentliggørelse i virksomhedernes ledelsesberetningen i årsrapporten. Det
forhold, at virksomhederne med lovforslaget ligeledes forpligtes til at for-
holde sig til, hvorvidt de har en mangfoldighedspolitik, kan have positive
ligestillingsmæssige konsekvenser og derfor også bidrage positivt til op-
fyldelsen af verdensmål 5 om ligestilling mellem kønnene.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov