Socialudvalget 2023-24
L 108 Bilag 1
Offentligt
2821564_0001.png
Gadejuristen
The Street Lawyers
Social-, Bolig-, og Ældreministeriet
Att.: [email protected]
Værnedamsvej 7a, 1. sal
1819 Frederiksberg C
T 33310075
[email protected]
www.gadejuristen.dk
CVR: 25048482
18. december 2023
SFØ
Høringssvar fra Gadejuristen
Udkast til forslag til lov om socialt frikort
Gadejuristen skal indledningsvist takke for muligheden for at afgive høringssvar.
Vi ser ovenud positivt på det politiske ønske om at gøre ordningen med det sociale frikort perma-
nent. Vi har ventet på dette, siden den nu afdøde Michael ”Krølle” Hansen fik sin idé til det sociale
frikort tilbage i 2013. En idé, som Krølle fremsatte for folketingsmedlem for Liberal Alliance, Joa-
chim B. Olsen, i forbindelse med hans besøg hos og deltagelse i Gadejuristens arbejde.
Med forslaget om at gøre det sociale frikort til en permanent ordning, gøres det mere attraktivt for
arbejdspladser at skabe frijobs og øger kommunernes incitament til at implementere ordningen, li-
gesom det giver de borgere, der benytter sig af ordningen, tryghed og stabilitet. Sammen med den
forhøjede beløbsgrænse for optjening til 41.280 (2024-niveau) kroner årligt på det sociale frikort, er
der derved lagt et godt fundament for, at anvendelsen af det sociale frikort, udbredes, til gavn for
både borgere, virksomheder og samfundet som helhed.
I Gadejuristen har vi selv ansat borgere på det sociale frikort med stor succes og til gavn for både
Gadejuristen og frijobberne. Vores ene frijobber ville gerne knytte en kommentar hertil, da vi ad-
spurgte vedkommende i forbindelse med dette høringssvar; ”Jeg
kommer her jo lige så meget for
snakken med jer og fællesskabet som for pengene. Det er bare rart at komme lidt ud af min lejlighed
og skulle noget, sådan rigtigt”.
Dette understøtter på fin vis én af effekterne ved et frijob - inklusion
L 108 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og boligministeren
og følelsen af at være værdsat og betydningsfuld på en arbejdsplads, der øger selvværdet og den ge-
nerelle trivsel - og som potentielt kan være springbræt til yderligere beskæftigelse.
Gadejuristen har produceret flere forskellige oplysnings- og rettighedskort til vores borgere, som vi
deler ud på vores gadeture rundt omkring i hele landet, hvoraf vores lyseblå kort indeholder oplys-
ninger om det sociale frikort. Vi oplever desværre, at størstedelen af de borgere, der står med de ly-
seblå oplysningskort i hånden, sætter spørgsmålstegn ved, hvad et socialt frikort er og aldrig har
hørt om det. Dette på trods af, at ordningen har eksisteret i en del år og mange af de borgere, vi mø-
der, er i målgruppen for et frijob. Vi har desværre erfaret tilsvarende i vores samtaler med borgere,
sagsbehandlere i kommuner, personale på væresteder o. lign. i vores arbejde uden for vores gade-
ture.
Der er dermed sagt fortsat et stort behov for, at kendskabet til ordningen udbredes, hvilket også kan
udledes af antallet af sociale frikort, der udstedes og benyttes, i forhold til de estimerede knap
50.000 borgere, der ville have gavn af det sociale frikort samt antallet af arbejdspladser i Danmark.
Vi savner derfor, at der i bemærkningerne indgår nogle konkrete krav i forhold til de midler, der er
afsat til formidling og forankring af ordningen, så det sociale frikorts fulde potentiale kan udnyttes
til gavn for både arbejdspladser og borgerne i målgruppen.
Dette kan eksempelvis være en forpligtelse til at kommunerne skal have specifikke medarbejdere
ansat udelukkende til at varetage brobygningen mellem virksomheder og borgere på det sociale fri-
kort eller et krav om, at muligheden for det sociale frikort skal fremgå på kommunale hjemmesider.
Det kan også være øget undervisning og oplysning herom til relevante aktører; blandt andet sagsbe-
handlere, gadeplansmedarbejdere og personale på væresteder og lignende trygge relationer nær mål-
gruppen samt potentielle arbejdsgivere med fokus på social ansvarlighed og et øget tværfagligt sam-
arbejde mellem kommuner, virksomheder og civilsamfundsorganisationer, der kan fremme en fæl-
les indsats.
Vi har desuden følgende bemærkninger:
Årlig kontrol af borgere med socialt frikort
Det foreslås i lovforslagets § 2, stk. 4, at videreføre kravet om, at kommunerne mindst én gang år-
ligt skal kontrollere om borgere med et socialt frikort, fortsat opfylder kriterierne. Det er positivt, at
det fremgår i bestemmelsens 2. led, at dette ikke gælder det kalenderår, hvor det sociale frikort er
udstedt.
Side 2 af 4
L 108 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og boligministeren
2821564_0003.png
Vi henstiller dog til, at kontrollen kun skal foretages maksimalt hvert andet år. Målgruppen for det
sociale frikort er i forvejen borgere, der er udsat for kontrol, overvågning, mistillid og krav fra of-
fentlige myndigheder, og det synes unødvendigt bureaukratisk at foretage yderligere kontrol. Kom-
munerne kunne med fordel bruge tiden og de økonomiske besparelser fra mindre kontrol på at un-
derstøtte borgernes vej til et frijob og skabe arbejdspladser på det sociale frikort i stedet.
Eksklusionskriteriet på maksimalt 10.320 kr. (2024-niveau) i skattepligtig arbejdsindkomst
inden for det seneste år
Gadejuristen gentager, som også understreget i tidligere høringssvar, det uhensigtsmæssige i indret-
ningen af eksklusionskriteriet, hvormed borgere ikke må have haft en arbejdsindkomst på over
10.320 kroner (2024-niveau).
Det fremgår af bemærkningerne, at skattepligtig arbejdsindkomst er defineret som A- og B-ind-
komst, hvoraf der skal betales arbejdsmarkedsbidrag, og som er indberettet til indkomstregistret
(eIndkomst), samt lønindkomst erhvervet om bord på dansk skib registreret i Dansk Internationalt
Skibsregister, som er indberettet til eIndkomst.
Dette betyder konkret, at de borgere, der modtager arbejdsdusør for f.eks. at deltage i tilbud efter
servicelovens § 103, risikerer at blive afskåret fra muligheden for at få et socialt frikort. Formålet
med beskyttet beskæftigelse og særligt tilrettelagte beskæftigelsesforløb for socialt udsatte borgere
efter servicelovens § 103, stk. 1 og 2, er at opretholde eller forbedre personlige færdigheder og livs-
vilkår. Det fremgår af Ankestyrelsens evaluering
1
af det sociale frikort, at beskæftigelse gennem det
sociale frikort skaber synergieffekter i form af forbedret generel sundhedstilstand, herunder fysisk
og psykisk trivsel og sociale forhold, der fører til en øget livskvalitet.
Det er ikke formålstjenesteligt for Gadejuristen, at ordninger, der begge kan fremme borgere med
sociale udfordringers mulighed for selvforsørgelse, og overordnet set skal forbedre deres livsvilkår,
modarbejder hinanden.
Gadejuristen skal derfor igen henstille til, at dette krav nuanceres og modificeres, så det fremgår af
lovbemærkningerne, at arbejdsdusør ikke medregnes som skattepligtig arbejdsindkomst.
Opholdskravet
Gadejuristen henstiller endnu engang til, at opholdskravet om lovligt ophold i riget i sammenlagt 9
år inden for de sidste 10 år, skaber en uhensigtsmæssig ulighed blandt de udsatte borgere, der er i
målgruppen for et socialt frikort. Opholdskravet for ret til uddannelseshjælp eller kontanthjælp, jf. §
1
Ankestyrelsen: Evaluering af det sociale frikort, april 2020
Side 3 af 4
L 108 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og boligministeren
2821564_0004.png
11 i lov om aktiv socialpolitik, knytter sig til retten til at modtage en offentlig ydelse, hvorimod det
sociale frikort angår beskæftigelse. Her er borgeren en del af arbejdsmarkedet, hvilket normalt alene
kræver lovligt ophold i landet.
Vi anbefaler på baggrund heraf en ændring i opholdskravet, der udvider målgruppen for det sociale
frikort til gavn for både den enkelte og samfundet som helhed.
Spørgsmål til dette brev kan rettes til undertegnede.
Med venlig hilsen
Gadejuristen
Værnedamsvej 7A, 1.
DK-1819 Frederiksberg C
Tlf.nr. + 45 20 34 70 36
Mail: [email protected]
www.gadejuristen.dk
Side 4 af 4
L 108 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og boligministeren
2821564_0005.png
Til Social- Bolig - og Ældreministeriet
Sendes per mail til [email protected]
20.december 2023
Høringssvar vedr. udkast til forslag til lov om socialt frikort
Brugernes Akademi takker for muligheden for at bidrage med vores svar på
høring over forslaget til lov om socialt frikort.
Brugernes Akademi er en landsdækkende interesseorganisation for stofbrugere
og har stor erfaring med det sociale frikort. Vi ansætter frikortsmedarbejdere med
stoferfaring i vores landsdækkende indsatser, dels som peers i vores Hepatitis C
opsporingsprojekt, dels til formidlingsopgaver og til pakning af injektions - og
rygeudstyr som sendes til udsatte stofbrugere i hele landet for at forebygge smitte
af Hepatitis C, HIV og følgeskader af stoffer.
Brugernes Akademi har herudover stiftet den socialøkonomiske virksomhed
Brugernes Pakkeri, hvor udsatte med socialt frikort pakker injektions - og rygekits
til rusmiddelcentre, herberger, apoteker m.m. Tilsammen har Brugernes Akademi
og Pakkeri genereret ca. 1000 frikortsjobs i perioden 2020 til 2023.
Vi har følgende fire anbefalinger til lovforslaget:
1. Brugernes Akademi anbefaler at der fastsættes en minimumstimeløn.
Brugernes Akademi har frem til 30. april 2023 været en del af Socialt Frikort
Vesterbro, som var et fælles projekt med Reden og Mændenes Hjem, finansieret af
Velux Fonden. Sammen med virksomheder udviklede vi metoder til at skabe
frikortsjobs til socialt udsatte med tilknytning til den åbne stofscene på Vesterbro.
I projektet fastlagde vi en timeløn på 100,00 kr. Frikortsmedarbejderne oplevede
Brugernes Akademi
· Dannebrogsgade 14, kld. · 1660 København V
CVR-nr: 34389071 · Bank: reg: 8401 konto: 1289 117
Mail:
[email protected]
· Tlf..:
20 37 72 64
· Web:
brugernesakademi.dk
Facebook:
@brugernesakademi
· Twitter:
@brugernes
· Instagram:
@brugernes.akademi
L 108 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og boligministeren
2821564_0006.png
lønniveauet som fair, men berettede om arbejdspladser udenfor projektets regi,
hvor der blev udbetalt 25,00 kr. pr. time. De oplevede det utrygt, unfair og
uigennemskueligt at timelønnen var forskellig fra arbejdsplads til arbejdsplads.
Samtidig havde de ikke lysten eller ressourcerne til at forhandle løn fra vagt til vagt
hos forskellige arbejdsgivere. Konsekvensen er at udsatte og sårbare
frikortsmedarbejdere underbetales for deres arbejdsindsats og samtidig
bekræftes i en negativ selvforståelse og stigmaet “stofmisbrugere er ikke noget
værd”. Brugernes Akademi anbefaler derfor at der fastsættes en
minimumstimeløn.
2. Brugernes Akademi anbefaler at kommuner forpligtes til at yde rådgivning og
jobmatching og at der afsættes implementeringsmidler til partnerskaber mellem
kommuner og civilsamfundsorganisationer.
I januar 2023 havde 7.600 borgere et socialt frikort og heraf har ca. 3.500 taget det
sociale frikort i brug. Det betyder at mere end halvdelen af de borgere som er
bevilget et socialt frikort, ikke benytter ordningen.
Brugernes Akademi har erfaret at frikortsmedarbejderne gerne vil arbejde, men at
der ikke er nok offentlige og private virksomheder, som ansætter udsatte borgere
med det sociale frikort. Idet det sociale frikort betegnes som ustøttet arbejde, har
udsatte borgere ej heller ret til kommunens hjælp til at finde frikortsarbejde via
jobcenter eller kommunale sociale indsatser. Vi ved at mange udsatte på kanten
af samfundet ikke har erfaring med at søge arbejde og derfor har særligt brug for
kommunens støtte hertil. Den manglende hjælp til at finde jobs er dermed en
væsentlig årsag til at det bevilgede sociale frikort ikke tages i brug.
Herudover har vi som landsdækkende interesseorganisation kontakt til udsatte
stofbrugere fra mange kommuner og har erfaret at udsatte ikke har kendskab til
ordningen. Samme billede tegner sig for de private virksomheder og offentlige
arbejdspladser.
Brugernes Akademi
· Dannebrogsgade 14, kld. · 1660 København V
CVR-nr: 34389071 · Bank: reg: 8401 konto: 1289 117
Mail:
[email protected]
· Tlf..:
20 37 72 64
· Web:
brugernesakademi.dk
Facebook:
@brugernesakademi
· Twitter:
@brugernes
· Instagram:
@brugernes.akademi
L 108 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og boligministeren
2821564_0007.png
Af lovforslaget fremgår det, at de samlede offentlige merudgifter skønnes at være
ca. 122,3 mio. kr. i perioden 2025-2027 og derefter 34,8 mio. kr. årligt varigt. Heraf er
der afsat en ramme på 2 mio. kr. i perioden 2025- 2027 og herefter 0,5 mio. kr.
årligt varigt til dækning af formidling og forankring af ordningen.
Det fremgår ikke, hvordan udbredelse og implementering skal eksekveres og
hvem der har ansvar for denne opgave. Brugernes Akademi vurderer at en
lovmæssig kommunal forpligtelse, og dermed udgift, til implementering og
udbredelse skal vægtes lige så højt som lovforslagets øvrige økonomiske
konsekvenser (kommunal visitation, kontrol og klagesagsoplysning m.m).
Samtidig bør loven uddybe på hvilken måde udbredelse og implementering skal
finde sted.
Brugernes Akademi anbefaler, at der afsættes flere midler til formidling og
forankring, herunder at kommunerne forpligtes til at yde rådgivning og
jobmatching til både arbejdsgivere og frikortsmedarbejdere. Konkret kan den
enkelte kommune ansætte en socialfrikorts-koordinator, som varetager alle
henvendelser fra arbejdsgivere og borgere. Socialfrikorts-koordinatoren agerer
som vidensbank internt i kommunen og er opsøgende i det lokale erhvervsliv,
matcher arbejdsplads og frikortsmedarbejder, foretager opfølgning ude på
arbejdspladserne og sikre at der er enighed om løn, arbejdstid og arbejdsopgaver.
Vi anbefaler tillige at den kommunale indsats understøttes af civilsamfundets
aktører som er tættest på målgruppen. Via metodeudvikling og praksisnær
implementeringserfaring i Socialt Frikort Vesterbro, ved vi at det er afgørende, at
svært udsatte borgere ydes håndholdt hjælp i form af jobmatching, følgeskab,
påmindelser og opfølgning. Konkret kan der i lovgivningen afsættes midler til
partnerskaber mellem kommuner og civilsamfundsaktører. Hermed sikres en
forankring af indsatsen i kommunalt regi samtidig med at lokale sociale aktører
kan brobygge til udsatte borgere, som ikke har erfaring med at henvende sig til
kommunen. Aktuelt er der indgået et partnerskab mellem Københavns
Brugernes Akademi
· Dannebrogsgade 14, kld. · 1660 København V
CVR-nr: 34389071 · Bank: reg: 8401 konto: 1289 117
Mail:
[email protected]
· Tlf..:
20 37 72 64
· Web:
brugernesakademi.dk
Facebook:
@brugernesakademi
· Twitter:
@brugernes
· Instagram:
@brugernes.akademi
L 108 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og boligministeren
2821564_0008.png
Kommune og Mændenes Hjem, hvor man netop afprøver denne type
partnerskabsmodel.
“Jeg meldte mig først ind i samfundet, da jeg fik arbejde gennem det sociale frikort”.
Lone, 58 år, Vesterbro
3. Brugernes Akademi anbefaler en ny lønudbetalingsmetode
Brugernes Akademi og Pakkeri er en del af Social - og Boligstyrelsens
nøglepersonsnetværk vedr. det sociale frikort. I netværket er kommuner,
socialøkonomiske virksomheder og interesseorganisationer repræsenteret.
Samtlige organisationer oplever at virksomheder fravælger ansættelser med det
sociale frikort, alene grundet den administrative byrde foranlediget af den
manuelle behandling af lønudbetalingen. Både store og små virksomheder
melder tilbage, at de ikke kan afsætte yderligere ressourcer til lønadministration.
Derudover problematiserer mange virksomheder at viden om hvordan man
udbetaler lønnen og hvor ansættelsen skal registreres ikke er nem at finde frem
til. Brugernes Akademi anbefaler, at man igen inviterer SKAT ind i et samarbejde
omkring en it-løsning, så virksomheder kan anvise frikortsløn i e-indkomst. Ved en
smidig og gennemsigtigt lønudbetaling, som ikke kræver alternative systemer,
kan der genereres flere ansættelser til udsatte med det sociale frikort.
4. Brugernes Akademi anbefaler at re-visitation forlænges fra 12 til 24 måneder
I I den nuværende lovgivning og i det aktuelle lovforslag fastholdes en årlig
kontrol af om borgeren fortsat er i målgruppen for det sociale frikort. Denne årlige
kontrol er for nogle frikortsmedarbejdere en barriere for progression. Her er der
tale om en specifik gruppering af målgruppen for det sociale frikort, nemlig
udsatte mennesker som via deres nye erfaringer med frikortsarbejde, får mod på
mere og vækker drømmen om et ordinært arbejde eller uddannelse.
Brugernes Akademi har erfaret, at vejen til det ordinære arbejdsmarked eller
uddannelsessystem ofte er kringlet for udsatte mennesker og dermed både kan
Brugernes Akademi
· Dannebrogsgade 14, kld. · 1660 København V
CVR-nr: 34389071 · Bank: reg: 8401 konto: 1289 117
Mail:
[email protected]
· Tlf..:
20 37 72 64
· Web:
brugernesakademi.dk
Facebook:
@brugernesakademi
· Twitter:
@brugernes
· Instagram:
@brugernes.akademi
L 108 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og boligministeren
2821564_0009.png
være præget af succes og nederlag. Vi har kontakt til frikortsmedarbejdere som
har lysten og overskuddet til at afprøve sig selv i et ordinært job eller påbegynde
uddannelse, men som ikke tør, da de er bange for at en dårlig periode i livet ikke
blot kan resultere i at job og uddannelse må afbrydes, men også at
sikkerhedsnettet, det sociale frikort, forsvinder idet man ikke længere opfylder
kriterierne for ordningen.
For at give udsatte mennesker på kanten af samfundet en reel chance for at tage
skridtet nærmere arbejdsmarkedet, anbefaler Brugernes Akademi derfor at
re-visitationen forlænges fra 12 til 24 måneder. Hermed får frikortsmedarbejderen
24 måneder, i stedet for de nuværende 12 måneder, til at afprøve sig selv, med en
vished om at de ikke er dårligere stillet, hvis de mister fodfæstet på
arbejdsmarkedet eller uddannelsen.
Social – Bolig - og Ældreministeriet er velkommen til at kontakte Brugernes
Akademi for yderligere oplysninger.
Med venlig hilsen
Brugernes Akademi
Stofbrugernes interesseorganisation
Brugernes Akademi
· Dannebrogsgade 14, kld. · 1660 København V
CVR-nr: 34389071 · Bank: reg: 8401 konto: 1289 117
Mail:
[email protected]
· Tlf..:
20 37 72 64
· Web:
brugernesakademi.dk
Facebook:
@brugernesakademi
· Twitter:
@brugernes
· Instagram:
@brugernes.akademi
L 108 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og boligministeren
2821564_0010.png
{PRI%d2m*DOKSTART |d2m*CPR:"221157-0892"
Social-, Bolig, og Ældreministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
KABS
Ledelse og administration
Bakken 3
2600 Glostrup
www.kabs.dk
[email protected]
Tlf.: 4511 7500
18-12-2023
Høringssvar over udkast til lov om socialt frikort
KABS takker for at få mulighed for at afgive høringssvar. Ikke mindst i lyset af det sociale frikort en vigtig
social foranstaltning, som skaber inklusionsmuligheder for nogle af de samfundets mest udsatte
grupper. Ordningen vurderes at kunne gøre en positiv forskel ved at øge inklusionsmulighederne i
arbejdsfællesskaber under særlige vilkår, og derigennem understøtte den enkeltes oplevelse af mestring
og værdi. KABS bifalder at forsøg med det sociale frikort forventes at resulterer i en regulær hovedlov,
der kan sikre en permanentliggørelse af ordningen. I nedenstående høringssvar vil KABS fremføre en
række overvejelser ift. lovudkastet.
#1 Præcisering af ansættelsesretlige regler i forbindelse med ansættelsesforholdet
KABS bifalder at ministeriet i lovforslaget lægger op til, at frijobbere i højere grad sidestilles med øvrige
lønmodtagere jf. forslag om samtidighedsferie. Dertil fremgår der af lovbemærkningerne, at der som
hovedregel gælder de samme ansættelsesretlige regler som i et hvert andet ansættelsesforhold. Dog er
det problematisk, at de forsikringsforhold der gælder for ansættelsesforholdet ikke præciseret i
lovforslaget. Selvom et af godkendelseskriterierne for socialt frikort er, at frijobberen er omfattet af
arbejdsgiverens arbejdsskadeforsikring uagtet om der udfærdiges et ansættelsesbevis eller ej, fremgår
dette ikke lovteksten. Det er problematisk, idet det bør præciseres overfor arbejdsgiveren, at
frijobberen er omfattet af den lovpligtige arbejdsgiverforsikring mod arbejdsulykker og
erhvervssygdomme. I hovedloven eller en tilstødende vejledning bør dette præciseres, såvel som hvilke
øvrige ansættelsesretlige der i øvrigt gælder for ansættelsesforholdet.
#2 Sikring af ensartethed i sagsbehandling af ansøgning om det sociale frikort
KABS bifalder at afgørelser om socialt frikort vil være omfattet af de almindelige forvaltningsretlige
principper om klageadgang samt øvrige formelle sagsbehandlingsregler i forvaltningsretten. Dog synes
det problematisk, at der af lovmærkningerne fremgår, at det vil være op til den enkelte kommune at
tilrettelægge, hvordan ansøgningsprocessen foregår, herunder om dette sker via et ansøgningsskema,
en mundtlig tilkendegivelse eller lignende. Hertil skønnes det afgørende at der fastsættes
sagsbehandlingstider, praksis for ansøgning samt oplistning af nødvendige sagsakter, der altid skal
1
L 108 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og boligministeren
2821564_0011.png
tilvejebringes. Dette skønnes både vigtigt ift. den del af afgørelsen som beror på et fagligt skøn, såvel
som den der kan træffes automatisk på baggrund af objektive kriterier. Ensartethed vil kunne sikre
smidighed i sagsbehandlingen, men også hurtig adgang til frijob, hvilke ikke alene er afgørende for
fastholdelse af borgerens motivation for beskæftigelse, men også for udredelse af ordningen.
#3 Implikationer ved borgere der hopper over kommunegrænserne
Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, at det er borgerens handlekommune, dvs. den
kommune, hvor den pågældende har bopæl eller sædvanligvis opholder sig, der skal træffe afgørelse
om frikortet. Borgeren der flytter mellem kommuner undervejs i hjælpeforanstaltninger, har normalvis
samme rettigheder ved flytning fra en kommune til en anden. Eksempelvis skal kontanthjælp eller
førtidspension ikke revisiteres i tilflytterkommunen. I lovforslagets formulering om kontrol og mulighed
for deaktivering af socialt frikort er KABS bekymrede for, at borgerne ikke stilles lige med andre
lovhjemlede ydelser, såfremt borgeren flytter på tværs af kommunegrænser. Lovforslaget burde snarere
tage udgangspunkt i at sikre at borgeren kan beholde sit arbejde og dermed tilknytning til
arbejdsmarkedet (som følge af det sociale frikort), selvom han eller hun flytter på tværs af
kommunegrænser.
#4 Præciser præmis for det tværgående samarbejde mellem den bevilligende myndighed og
frivillige foreninger, organisationer, virksomheder, offentlige myndigheder m.v. der i forvejen
har kontakt til målgruppen
Af lovbemærkningerne fremgår det, at det vil være op til den enkelte kommune at sikre hensigtsmæssig
sammenhæng til kommunens øvrige tilbud til målgruppen samt ud fra lokale forhold og ønsker at
etablere et eventuelt samarbejde med frivillige foreninger, organisationer, virksomheder, offentlige
myndigheder m.v. der i forvejen har kontakt til målgruppen. For at sikre at borgeren får et optimalt
udbytte af ordningen, bør der i loven præciseres praksis for samarbejde, herunder kommunernes
forpligtigelser til at etablere et samarbejde med de aktører, der har kontakt til målgruppen.
#5 Nationale udbredelse af frikort-koordinatorer
Kommunerne er fortsat ikke forpligtet til at hjælpe den enkelte borger med at finde et arbejde, hvor det
sociale frikort kan bringes i anvendelse. Det kan betyde, at det er op til borgeren selv at finde et
arbejde. KABS erfarer at borgere, der har et problematisk rusmiddelforbrug og multiple problemer, har
vanskeligt ved at facilitere den rette hjælp i et ofte fragmenteret hjælpesystem. Dette samme angår
målgruppen for det sociale frikort. Derfor anbefaler KABS, at brugen af frikort-koordinatorer udbredes
på landsplan, og at dette princip bør præciseres i hovedloven.
2
L 108 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og boligministeren
2821564_0012.png
Med venlig hilsen
Rasmus Axelsson
Centerleder i KABS
Glostrup kommune
KABS Rusmiddelbehandling leverer lægelig og social behandling for stofmisbrug og alkoholmisbrug. Hos KABS driver vi fem
behandlingscentre, som er specialiseret i hash- og feststoffer, alkoholmisbrug, opioidmisbrug, samt integreret dobbelt
diagnosebehandling. I KABS udmærker vi os ved at tænke nyt, prioritere høj tværfaglighed og koble lægelige og sociale
indsatser i en helhedsorienteret behandling med udgangspunkt i borgerens behandlingsbehov.
3
L 108 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og boligministeren
2821564_0013.png
Til Social-, Bolig- og Ældreministeriet
Sendt per mail til
[email protected]
Abel Cathrines Gade 21, st.th
1654 København V
(+45) 33 33 05 05
CVR: 42350176
[email protected]
stenbroensjurister.dk
21. december 2023
Jnr. L-1571
FBS
Høringssvar over udkast til lov om socialt frikort
Stenbroens Jurister er en specialiseret retshjælp for hjemløse, stofafhængige og andre særligt
udsatte. En betydelig del af målgruppen for vores retshjælp vil også være i målgruppen for det
sociale frikort. Vi har på denne baggrund følgende bemærkninger til lovforslaget.
Først og fremmest er det ubetinget positivt, at regeringen ønsker at gøre ordningen med socialt
frikort permanent. Stenbroens Jurister har tidligere i høringssvar om det sociale frikort påpeget,
at de gentagne korte forlængelser af forsøgsordningen i sig selv kan udgøre en barriere for at
sikre udbredelsen og stærkere implementering af ordningen i kommunerne. Regeringen skal
derfor have ros for, at man allerede nu lægger op til at gå længere end de politiske ambitioner
i regeringsgrundlaget, hvor der alene var stillet endnu en forlængelse i udsigt.
Ordningen med det sociale frikort vil i den foreslåede form udgøre et relevant og godt tilbud
for mange i Stenbroens Juristers målgruppe.
Stenbroens Jurister håber imidlertid, at regeringen ikke med vedtagelsen af dette lovforslag, vil
stoppe udviklingen af ordningen med socialt frikort. Der er efter Stenbroens Juristers opfattelse
stadig et stort potentiale for at forbedre ordningen, så det i højere grad kan blive den trædesten
mod mere ordinær beskæftigelse og give udsatte en fod indenfor på arbejdsmarkedet på egne
præmisser, som lovudkastet beskriver.
Det er en særskilt problemstilling, at der endnu ikke er indtænkt nogen tryg vej videre fra det
sociale frikort. Nogle udsatte kan ved arbejdet under ordningen med socialt frikort opbygge en
selvtillid og en arbejdsevne, der gør det realistisk at forsøge sig med arbejde på mere
almindelige vilkår. For dem, der herigennem opnår varig beskæftigelse, vil dette selvsagt være
positivt. Men gør man forsøget uden at klare den, vil man have afskrevet sig muligheden for at
falde tilbage på arbejde under det sociale frikort i et år, hvis man har nået at tjene over
beløbsgrænsen. At stille målgruppen i denne
’alt eller intet’
situation, risikerer efter Stenbroens
Juristers opfattelse at udgøre en væsentlig barriere for realisering af lovforslagets intentioner.
L 108 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og boligministeren
2821564_0014.png
Med venlig hilsen
Stenbroens Jurister
Filip Soos
2
/
2
L 108 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og boligministeren
2821564_0015.png
NOTAT
18-12-2023
EMN-2023-01251
1672489
Liva Hartvig Hansen
Høringssvar til høring over udkast til lovforslag om socialt frikort
Danske Regioner modtog d. 22 november 2023 høring over udkast til lov om
socialt frikort fra Social-, Bolig- og Ældreministeriet, som træder i kraft pr. 1.
januar 2025.
Danske Regioner vil gerne kvittere for ambitionen og formålet med det sociale
frikort, som er at give borgere i udsathed bedre muligheder for at deltage i sam-
fundets arbejdsfællesskaber, bidrage hertil og opleve værdi herved i hverda-
gen. Siden 2019 har forsøgsordningerne med det sociale frikort været med til
at understøtte inklusion gennem muligheder for meningsfuld beskæftigelse, fø-
lelsen af jobidentitet samt oplevelsen af succes. Dette mener Danske Regioner
er med til at give en forbedret livskvalitet og social progression for mennesker
i socialt udsathed og for samfundet.
Danske Regioner ser et potentiale i fortsat fokus på formidling og udbredelse
af viden om det sociale frikort samt fortsat understøttelse af implementering
af ordningen. Herunder viden om anvendelse af ordningen, synliggørelse af ca-
ses og videndeling af de allerede gode erfaringer med ordningen. Samt et fokus
på at møde borgerne med viden og støtte om frikortet, hvor de er (fx i samar-
bejde med sociale tilbud).
Ift. den årlige kontrol af, hvorvidt borgeren fortsat opfylder kriterierne for at få
udstedt et socialt fripas, anbefales det at have fokus på den usikkerhed det kan
skabe for borgere i udsathed. Med denne opmærksomhed in mente vil Danske
Regioner gerne kvittere positivt for, samt tilslutte sig, at forsøgsordningen med
det sociale frikort nu gøres permanent.
1
L 108 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og boligministeren
2821564_0016.png
Islands Brygge 32D
2300 København S
Tlf. 3524 6000
Mail: [email protected]
Social-, Bolig- og Ældreministeriet
Att: Julie Malene Asmussen
mail: [email protected]
Sagsnr. 23-4024
Vores ref. CHBO
Den 20. december 2023
Høring over udkast til lov om socialt frikort
FH – Fagbevægelsens Hovedorganisation takker for muligheden for at afgive høringssvar til
udkast til lov om socialt frikort.
FH er overordnet set positive over for, at ordningen om socialt frikort permanentgøres. Det
sociale frikort kan være et godt redskab til at give de mest udsatte og sårbare borgere med
særlige sociale problemer fx misbrug, hjemløshed eller psykiske vanskeligheder en mulighed
for at deltage i arbejdsfællesskabet.
Det er for FH afgørende, at ansatte med socialt frikort med den permanente ordning sikres
ordentlige løn- og ansættelsesvilkår. Derudover er det for FH vigtigt, at ansættelserne
etableres i dialog med tillidsrepræsentanterne på arbejdspladsen med henblik på at sikre et
konstruktivt samspil mellem de ansatte efter det sociale frikort og de øvrige medarbejdere.
FH mener, at det skal tydeliggøres, at borgerens ordinære og ustøttede arbejde på et socialt
frikort ikke får betydning for borgerens offentlige ydelser og rettigheder. FH har i tidligere
høringssvar påpeget, at der har været uklarhed om, hvordan indtægterne indvirker på de
offentlige ydelser og øvrige regler. Der kan med formuleringerne i det udsendte udkast til lov
om socialt frikort fortsat opstå misforståelser og dermed utryghed for de borgerne, der søger
om socialt frikort.
FH mener desuden, at der er behov for at udbrede kendskabet til socialt frikort blandt
sagsbehandlere, virksomheder og borgere, samt at der er behov for at understøtte de gode
erfaringer på tværs af kommunerne.
FH mener, at det er vigtigt at følge udviklingen i brugen af ordningen, således som vi allerede i
dag på socialtfrikort.dk kan se antal borgere med et socialt frikort, antal virksomheder der har
ansat borgere, kommuner der har visiteret mv. FH anbefaler, at Social-, Bolig- og
Ældreministeriet derudover følger udviklingen i forhold antal timer borgeren arbejder om året
og hvilke erhverv, de arbejder inden for.
Med venlig hilsen
Nanna Højlund
Næstformand, FH
L 108 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og boligministeren
2821564_0017.png
Høringssvar til udkast til lovforslag om socialt frikort (SM Id nr.: 784770)
KFUKs Sociale Arbejde takker for muligheden for at bidrage med vores kommentarer til udkastet til
lovforslag om socialt frikort. Vi vil også gerne benytte lejligheden til at takke Folketinget for at turde gøre
loven om socialt frikort til en permanent ordning. Ordningen har siden forsøget startede været til stor
glæde for mange mennesker, der lever i udsathed, men som til trods for massive udfordringer gerne vil
bidrage til samfundet.
Nedenstående bemærkninger tager udgangspunkt i de daglige, praktiske erfaringer med socialt frikort fra
Redernes arbejde, primært Reden København.
Generelle betragtninger:
Formålet med det sociale frikort
Arbejde på et socialt frikort er en social indsats med beskæftigelse som greb - og kræver derfor støtte fra
medarbejdere i sociale tilbud og en særlig håndholdt støttet kontakt til virksomhederne.
Målgruppen for det sociale frikort lever liv med mange udfordringer og er ofte præget af stofafhængighed,
sindslidelse og/eller hjemløshed, og for flere ligger kontakten til det etablerede arbejdsmarked mere end
10 og 30 år tilbage. For størstedelen vil det ikke være realistisk at tilgå frikortsarbejde, hvis de selvstændigt
og aktivt selv skulle opsøge virksomheder og skabe frijobs.
Det primære formål med det sociale frikort er derfor ikke at forbedre eller udvikle borgerens arbejdsevne.
Derfor er der også et behov for, at det i lovgivningen fremgår klart, at arbejde via det sociale frikort ikke
påvirker andre ydelser såsom kontanthjælp eller førtidspension.
Vedr. implementering
Der bør tilføres offentlige midler til kommuner, og til de civilsamfundsorganisationer og socialfaglige
aktører, der er tættest på målgruppen, og som kan agere bindeled til virksomheder og være den stabile
støtte til frijobberne i hverdagen, da disse borgere har brug for støtte og følgeskab i velkendte relationer
for at få gavn af ordningen.
Der bør desuden afsættes midler i kommunerne til at implementere og administrere ordningen.
Derudover er det vores vurdering, at det er vigtigt at formidle kendskab til ordningen og skabe samarbejde
med relevante aktører, som kan og vil ansætte mennesker med et socialt frikort – herunder sociale tilbud,
væresteder, kommunale indsatser, virksomheder mv.
Konkrete bemærkninger til lovforslaget:
L 108 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og boligministeren
2821564_0018.png
Opholdskrav
Der er behov for en lempelse af reglerne for udenlandske borgere.
Som loven er lige nu, skal udenlandske borgere have opholdt sig i landet i sammenlagt 9 år inden for de
seneste 10 år for at være berettiget til et socialt frikort. Der er mange borgere, som ikke opfylder disse krav,
der kunne have gavn af et socialt frikort. Særligt udenlandskere borgere, som er brugere af sociale
væresteder.
Genvisitering
Vi opfordrer til, at man ændrer lovforslaget, således at borgere visiteres/genvisiteres til det sociale frikort
for en toårig periode, og at der tages stilling til genvisitering forud for udløb af en periode, så der ikke
opstår stilstand. Det vil sige at de borgere, der har fået udstedt et socialt frikort i løbet af forsøgsperioden i
2023 eller som bliver genvisiteret i 2024, bliver genvisiteret til perioden 2024-2025, således at de ikke
indgår i kommunens kontrol i første kvartal 2025.
Vedr. udelukkelseskriterier
Vi mener, at teksten jf. § 2 stk. 2 bør opblødes. I udkastet til lovforslag står der, at man som borger ikke er
målgruppe for ordningen, hvis man er indskrevet gennem en ordinær SU-berettiget uddannelse. (2024-
niveau) inden for det seneste år. At have været under ordinær SU-berettiget uddannelse defineres i
lovforslaget som at have været indskrevet på en SU-berettiget uddannelse, uanset om borgeren har
deltaget i undervisningen eller ej.
Vi mener, at man skal have mulighed for at forbedre sine fremtidsudsigter, hvis man kan. Man kan
eksempelvis læse et enkelt fag på HF, så man samtidig opretholder retten til uddannelseshjælp eller
kontanthjælp gennem § 11 i lov om aktiv socialpolitik. Det er ikke alle borgere, der kan opfylde kravet om at
have mindst 23 lektioner om ugen, hvilke er et krav for at modtage Statens Uddannelsesstøtte.
L 108 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og boligministeren
2821564_0019.png
Studiestræde 50, 1554 København V, Telefon 3376 2000, Fax 3376 2001, www.bl.dk, email [email protected]
København, den 20. december 2023
Høringssvar
udkast til
lov om socialt frikort, hvorved det
sociale frikort gøres permanent.
BL
Danmarks Almene Boliger har den 22. november 2023 modtaget høring over udkast til lov
om socialt frikort, hvorved det sociale frikort gøres permanent.
BL har følgende bemærkninger til høringen:
Som det fremgår af vores høringssvar af 31. marts 2023 ved den seneste forlængelse af den
hidtidige forsøgsordning, kan det sociale frikort understøtte, at socialt udsatte grupper får
fodfæste på arbejdsmarkedet, hvilket kan udvikle sig til ordinær beskæftigelse.
BL er derfor meget tilfreds med, at ordningen nu gøres permanent. Vi håber også, at det sociale
frikort i stadig stigende grad vil blive anvendt i kommunerne.
BL har dog enkelte bemærkninger:
Det fremgår af lovforslagets bemærkninger, at borgere, der har været indskrevet på en
uddannelse inden for det seneste år, ikke har adgang til det sociale frikort, uanset at de ikke har
haft en arbejdsindtægt på over 10.000 kr. Dette kunne blive en hindring for unge hjemløse, der
måske løbende har forsøgt opstart på uddannelse uden at få fodfæste i uddannelsessystemet.
BL finder det hensigtsmæssigt, at det er spørgsmålet om, hvilken ydelse den enkelte har
modtaget, og om borgeren har de krævede særlige sociale problemer, der burde være
afgørende for adgang til det sociale frikort.
Når det sociale frikort med lovforslaget gøres permanent, anbefales det, at der bliver
implementeret en løsning i e-indkomst, hvor socialt frikort kan krydses af og
lønadministrationen dermed kan varetages i samme system som for de øvrige ansatte. Den
nuværende
”håndholdte”
løsning giver en administration på ca. en halv time pr. ansat med
socialt frikort pr. måned samt en risiko for fejl pga. de manuelle processer.
BL har herudover ikke yderligere bemærkninger til høringen.
Med venlig hilsen
Bent Madsen
Adm. direktør
L 108 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og boligministeren
2821564_0020.png
Att.: Social- og Ældreministeriet
[email protected]
Dato: 21. december 2023
,
Høringssvar vedr. udkast til lovforslag om socialt frikort
Mændenes Hjem, Reden København og Brugernes Akademi takker for muligheden for at bidrage med vores
svar på høring over udkast til lovforslag om sociale frikort.
Permanentgørelse af loven
At loven om det sociale frikort er under permanentgørelse jf. fremsatte lovforslag den 24. oktober 2023 er et
vigtigt og afgørende skridt for, at flere borgere i målgruppen kan få adgang til en beskæftigelsesindsats, som
på en og samme tid virker stabiliserende og trivselsfremmende. Vores erfaringer viser, at det sociale frikort,
har en afkriminaliserende effekt og giver borgere følelsen af at bidrage positivt til fællesskabet og egen
livsførelse. Samtidigt, ser vi flere borgere, der ved hjælp af frikortet, over tid, får mod til at komme i
forskellige former for ordinær beskæftigelse.
På Vesterbro har vi i projekt
Socialt Frikort Vesterbro (SFV)
og nu i projekt
Socialt Frikort København
(SFK),
været støttet af Velux Fonden. Siden 2019 har vi arbejdet fokuseret og systematisk med at udvikle og
afprøve praksisnære metoder til at skabe varige ‘frijobs’ via det sociale frikort - med bæredygtighed og
stabilitet for øje. I projektperioden har flere hundrede udsatte borgere fået det sociale frikort, og vi har skabt
over 11.553 enkeltstående frijobs.
1
Disse erfaringer synliggør særligt fire forhold, der bør justeres i lovforslaget, så det er mindre ressourcetungt
at udbrede og etablere flere af de nødvendige samarbejdsaftaler - omkring frijobs - med hhv. kommuner og
private aktører. Samarbejdsaftaler, der kan sikre fastholdelse af målgruppen i frijob-beskæftigelse samt
tilstrækkelig tryghed i overgang til ordinært arbejde for dem i målgruppen, der kan.
1.
Afsæt midler til praksisnær implementering, følgeskab og opdyrkelse af nyt job-lag i virksomhederne
2.
Sikre, at beskæftigelse via det sociale frikort ikke får betydning for borgerens sociale ydelser.
3.
Visitér og genvisitér for to år af gangen og planlæg med overlap, så der ikke opstår stilstand mellem
udløb og genvisitering.
4.
Sikre, at bureaukrati ved genvisitering ikke forhindrer kommuner i at få fuldt udbytte af frikortet.
1. Afsæt midler til praksisnær implementering, følgeskab og opdyrkelse af nyt job-lag i virksomhederne
De resultater, som flere civilsamfundsorganisationer har opnået - siden maj 2019 under lovens
forsøgsordning, ville ikke være nået uden fondsstøtte, samt den økonomiske egeninvestering, som disse
organisationer dagligt supplerer med i form af frijobs inhouse. Fondsmidlerne har sikret den praktiske
1
Ét såkaldt ‘frijob’ er lig med alt fra en halv time til fem times arbejde à 100 kr. i timen
1
L 108 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og boligministeren
implementering, dvs. sagsbehandling og administration. Dertil opdyrkelse af en bred vifte af forskellige
frijobs samt det altafgørende følgeskab og relationsarbejdet, der fastholder den udsatte målgruppe i at
arbejde via det sociale frikort.
Der bør tilføres offentlige midler til kommuner, og de civilsamfundsorganisationer og socialfaglige aktører,
der er tættest på målgruppen, og som kan agere bindeled til virksomheder og være den stabile støtte til
frijobberne i hverdagen.
Frikortet er endnu ikke implementeret tilstrækkeligt i alle kommuner. Flere har lagt netop midlertidigheden
af ordningen til grund for dette. For at sikre, at ordningen nu kommer ud at leve i alle kommuner, er der
behov for at afsætte midler til, at kommunerne kan bruge nogle ekstra ressourcer i 2024 og 2025, til at få
skabt en god struktur for ordningen i de enkelte kommuner. Der er både motivation og interesse i private
virksomheder i forhold til at ansætte udsatte borgere på det sociale frikort.
Det kræver tid og investeringer at opdyrke et nyt job-lag i virksomhederne, samt fastholde frijobberne i
arbejde. Det er en afgørende forudsætning, for udbredelsen af det sociale frikort i den enkelte kommune, at
der tilføres midler til bl.a. at vejlede virksomheder omkring den ekstra administration, der er forbundet med
ordningen. Det kræver nemlig, at lønnen til frijobbere ikke går gennem virksomhedens ordinære lønsystem,
men gennem det særlige frikort-it-system.
Desuden er arbejde på et socialt frikort en social indsats med beskæftigelse som greb - og kræver derfor
fortsat personalemæssig støtte og indsats, og en særlig håndholdt støttet kontakt til virksomhederne.
Målgruppen for det sociale frikort lever liv med mange udfordringer og ofte præget af stofafhængighed,
sindslidelse og/eller hjemløshed, og for flere ligger kontakten til det etablerede arbejdsmarked mere end 10
og 30 år tilbage. For størstedelen vil det ikke være realistisk at tilgå frikortsarbejde, hvis de selvstændigt og
aktivt skulle opsøge virksomheder og skabe frijobs. Disse borgere har brug for støtte og følgeskab i velkendte
relationer for at få gavn af ordningen, hvorfor der bør tilføres offentlige midler til de sociale aktører, der er
tættest på målgruppen.
2. Det skal sikres, at beskæftigelse via det sociale frikort ikke får betydning for borgerens ydelser
Frikortet skal være et frirum for de mest socialt udsatte fra beskæftigelsessystemets logik og krav. Når
frijobberne får erfaringer med at tjene egne penge og være en del af et værdifuldt arbejdsfællesskab, kan
det medføre, at nogle frijobbere får tilstrækkelig mod og struktur på deres liv, at de er klar til noget mere
forpligtende. For at de trygt kan tage skridtet videre, bør det tydeliggøres i loven, at det sociale frikort ikke
må have betydning for borgerens ret til anden hjælp, og at der ved tildeling af offentlige sociale ydelser skal
ses bort fra indtægter på baggrund af et socialt frikort.
§2 stk. 6 beskriver, at socialt frikort ikke kan erstatte øvrig støtte og tilbud til borgeren. Her kan med fordel
uddybes, at frikortet heller ikke kan lægges til grund for afgørelser ift. ydelser og afklaring i
beskæftigelsessystemet. I bemærkningerne til lovforslaget (*s.27) fremgår det, at det at have et socialt
frikort og indtægter via dette, ikke
alene
kan lægges til grund for vurderingen af personens arbejdsevne, idet
der skal foretages en konkret og individuel vurdering af personens arbejdsevne. Formuleringen i
lovforslagets bemærkninger kan misforstås og skabe utryghed blandt brugere af frikortet, da der kan opstå
usikkerhed om, hvorvidt arbejde på frikort med tiden vil medføre yderligere krav til fx arbejdsevne.
2
L 108 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og boligministeren
2821564_0022.png
Det bør tydeliggøres i loven at arbejde på socialt frikort ikke må påvirke hverken kontanthjælp, indstilling til
førtidspension mv.
For mennesker i udsatte livssituationer er et frijob i sig selv en stor udfordring at nå til at kunne varetage.
Hvis frijobbere føler sig pressede til at tage en anden type arbejde end frijob, kan det virke negativt på deres
ofte skrøbelige selvtillid og det kan være for risikofyldt for frijobberen at forsøge sig med en anden type
beskæftigelse, fx flexjob, hvis retten til frijob bortfalder.
3. Visitering/genvisitering for to år af gangen
I lovforslagets § 2, stk. 5 forslås det, at der indsættes et nyt § 2, stk. 4, om, at kommunalbestyrelsen i første
kvartal af 2023 og 2024 skal kontrollere, om borgerne, som kommunen har udstedt sociale frikort til, stadig
opfylder betingelserne for at få udstedt et socialt frikort.
Vi vurderer, at det ikke er hensigtsmæssigt, hvis en borger får deaktiveret sit sociale frikort, fordi borgeren
har haft fx en enkeltstående positiv periode med arbejde på ordinære vilkår, og har tjent lidt mere end
grænsebeløbet på 10.320 kr. (2024-niveau).
Vi ved, at der er en risiko for, at målgruppen kan ’falde tilbage’, og kan miste sit ordinære arbejde. I denne
situation kan netop det sociale frikort afhjælpe en social deroute, og fortsat give borgeren en tro på, at
denne kan tilføre værdi til eget liv og samfundet ved at arbejde. Vi opfordrer til at lovforslaget ændres til, at
borgere visiteres/genvisiteres til det sociale frikort for en toårig periode og at der tages stilling til
genvisitering forud for udløb af en periode, så der ikke opstår stilstand. Det vil sige, at de borgere, der har
fået udstedt et socialt frikort i løbet af forsøgsperioden i 2023 eller som bliver genvisiteret i 2024, bliver
genvisiteret til perioden 2024-2025, og vil således ikke indgå i kommunens kontrol i første kvartal 2025.
4. Bekymring for bureaukrati ved genvisitering
Jf. nærværende lovforslag, skal den løbende kontrol og genvisitering foretages af handlekommunen, som
potentielt ikke har udstedt frikortet til borgeren, hvis borgeren har ophold i en anden kommune. Dette kan
støde sammen med retssikkerhedsloven, da kontrolkommunen ikke har adgang til de nødvendige data, der
skal afgøre om borgere kan genvisiteres. Det skal være nemt for kommunerne at visitere og genvisitere, hvis
de skal se værdi i at investere i ordningen. Derfor bør it-systemet, der knytter an til administration af det
sociale frikort – kunne fremsende en advis over de borgere, som den enkelte kommune har til opgave at
kontrollere.
Desuden opfordrer vi til, at der sker en tilføjelse til lovforslaget, hvor det fremgår tydeligt hvornår borgeren,
der har fået deaktiveret sit sociale frikort, kan ansøge kommunen om at få genaktiveret sit sociale frikort,
hvis borgeren igen opfylder betingelserne for at få udstedt et socialt frikort.
Beskrivelse fra praksis
Det fondsstøttet ’Projekt Socialt Frikort Vesterbro’ (SFV) under Mændenes Hjem, Reden og Brugernes
Akademi, lykkedes med, at 80 pct. af de 221 visiterede frijobbere har gjort brug af frikortet. Sammenlignet
med Socialstyrelsens evalueringen (2022) på tværs af kommuner havde kun 36 pct. af de visiterede borgere
anvendte frikortet. SFV har haft succes med at visiterede frijobbere er kommet i frijob pga. en decentral og
tværgående implementeringsmodel, hvor civilsamfundsorganisationer, virksomheder og målgruppen har
samarbejdet. En model, som også Ankestyrelsen omtaler i deres evaluering af det sociale frikort fra 2020.
3
L 108 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og boligministeren
2821564_0023.png
Hvis frikortet skal have succes med forankring, så bør der følge medarbejderressourcer med til kunne skabe
virksomhedssamarbejder i flere lokalområder. Det kræver en stor indsats og det er nødvendigt fortsat at
prioritere øremærkede ressourcer til medarbejder(e), der arbejder med det Sociale Frikort, der har viden om
socialt frikort og kompetencer til at løfte denne opgave for målgruppen.
Der er stor interesse i udbredelse af frikortet fra både praktikere og ledere, men også tøven, usikkerhed og
stor efterspørgsel på ressourcepersoner, der kan hjælpe med jobskabelse og bindeleddet fra borger til frijob.
Frijobs, og interessen i at tage ansvar lokalt er til stede – men er strandet på grund af manglende ressourcer
og manglende bindeled til jobs. For at forhindre tilsanding af gode intentioner, skal der tilføres offentlige
midler, så vi kan kombinere det bedste fra civilsamfundsaktør og kommune og styrke den enkelte borgers
trivsel og beskæftigelsesmuligheder ind i en bred vifte af frijobs til forskellige funktionsniveauer og forskellige
livsfaser, så den enkelte kan arbejde både når vedkommende har en god periode, men også når livet er
svært og der er brug for mere skærmet arbejde.
Bilag –
de fem centrale virkemidler for udbredelse af beskæftigelsesmuligheder via det Sociale Frikort og
dermed greb til at styrke den personlige værdighed for de mest udsatte borgere.
Kommunale og lokale aktører vurderer, at en håndholdt indsats, styrker anvendelsen af frikortet. Borgere
støttes i en hurtigansøgningsproces, meningsfuldt job-match og får støtte under frijob. Dette kan potentielt
betyde, at flere visiterede reelt, anvender det sociale frikort.
SFV – Udarbejdet af Social Respons
4
L 108 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og boligministeren
2821564_0024.png
Til Social- Bolig og Ældreministeriet
København, december 2023
Høringssvar vedrørende:
Høring over udkast til lovforslag om socialt frikort
Kirkens Korshær takker for muligheden for at afgive høringssvar.
Kirkens Korshær er fortsat tilhængere af det sociale frikort. Vi oplever, at mennesker, vi møder og
hjælper i vores sociale arbejde, har glæde af ordningen. Og vi finder det vigtigt, at de mest udsatte
mennesker i samfundet gives bedre mulighed for at deltage i samfundets arbejdsfællesskaber.
Kirkens Korshær har længe opfordret til at gøre det sociale frikort permanent. Derfor bifalder vi, at
det nu sker. Det er vores overbevisning, at den permanente ordning vil have positiv indvirkning på
kommunernes prioritering af det sociale frikort, mennesker med sociale problemers trivsel samt
virksomheders oplevelse af værdiskabelse.
Vi vil dog endnu en gang påpege, at ordningen i hele sin levetid har været forbundet med
’administrativt bøvl’ – både for den enkelte borger og for arbejdsgivere. Kirkens Korshær opfordrer
derfor til, at der skabes en mere smidig og barrierefri adgang til ordningen, da det utvivlsomt vil
bidrage til, at flere får øjnene op for det sociale frikort – til glæde og gavn for alle.
Kirkens Korshær står naturligvis til rådighed for yderligere uddybning.
Med venlig hilsen
Jeanette Bauer
Chef for Kirkens Korshær
Nikolaj Plads 15
1067 København K
33121600
[email protected]
www.kirkenskorshaer.dk
Kirkens Korshær er 450 ansatte og 9000 frivillige, som blandt andet driver varmestuer, herberger og genbrugsbutikker med glæde.
Vores arbejde er baseret på det kristne menneskesyn og støttes af stat og kommuner, men finansieres grundlæggende af private
midler, doneret af mennesker, som tror på den store værdi af de små, gode øjeblikke.
L 108 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og boligministeren
2821564_0025.png
K1
KL's bemærkninger til udkast til lov om Socialt Frikort
Dato: 12. december 2023
KL har modtaget udkast til lovforslag om socialt frikort fra SBÆM. Mini-
steriet udbeder sig KL's bemærkninger senest den 21. december 2023.
KL har en række bemærkninger både til de socialfaglige ændringer og til
de mere tekniske/juridiske ændringer, som er udtaget af lovforslaget.
KL tager forbehold for de økonomiske konsekvenser af et systemskifte og
går ud fra at såfremt kommunerne får en opgave i forhold til at udvikle og
drive systemet, at der iværksættes en DUT forhandling
Sags ID: SAG-2017-05318
Dok. ID: 3399111
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3486
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 2
KL's bemærkninger:
KL er tilfreds med, at det forsat er borgerens handlekommune (som efter
1/1-24 er borgerens opholdskommune), som skal visitere til socialt frikort.
Lovforslaget lægger op til en øget kontrol i forhold til, om borgeren forsat
er i målgruppen for Socialt Frikort. KL erkender, at kommunerne bliver
DUT kompenseret for kontrolopgaven, men kompensationen dækker ikke
den fulde omkostning ved kontrollen og den administrative byrde mod-
svarer ikke den gevinst, der evt. måtte være. Set i lyset af målgruppens
grad af udsathed vurderes det, at der vil være få, som er visiteret til ord-
ningen, som efterfølgende ikke længere vil være i målgruppen for ordnin-
gen.
Lovforslaget forholder sig ikke til, hvorledes den fremadrettede systemun-
derstøttelse skal tilvejebringes. Den nuværende løsning har været en
smal løsning, da den alene skulle understøtte en forsøgsordning.
KL gør opmærksom på at KOMBITs kontrakt med Knowledge Kube udlø-
ber 31. december 2024 og kan IKKE forlænges.
KL vurderer, at der er behov for, et EU-udbud i forhold til en ny digital un-
derstøttelse af opgaverne ift. Socialt frikort.
I den forbindelse er der behov for en afklaring af hvem, der er "ejer" af
det nye system samt hvem der skal finansiere både udvikling og driften af
systemet.
L 108 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og boligministeren
2821564_0026.png
KL
Erfaringsmæssigt tager processen for et EU-udbud, omkring 46 uger. Så-
fremt forventningen er, at loven træder i kraft d. 1.januar 2025, er det
hensigtsmæssigt at udbudsprocessen igangsættes hurtigst muligt.
KL vurderer, at der fremadrettet skal findes en permanent governance-
model som afløsning for den hidtil gældende. Som inspiration for en ny
model kan KL i den sammenhæng pege på bekendtgørelserne for Nem-
Refusion og YdelsesRefusion fra beskæftigelsesområdet.
Dato: 12. december 2023
Sags ID: SAG-2017-05318
Dok. ID: 3399111
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3486
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 2
Med venlig hilsen
å net Samuel, Kontorchef
L 108 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og boligministeren
2821564_0027.png
Københavns Kommune
Høringssvar
21. december 2023
Københavns Kommunes høringssvar til udkast til for-
slag til lov om socialt frikort
Social-, Bolig- og Ældreministeriet har sendt udkast til forslag til Lov om
socialt frikort i høring.
Socialforvaltningen og Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen i
Københavns Kommune fremsender hermed bemærkninger til lov-
forslaget.
Københavns Kommune har oplevet det sociale frikort som et godt red-
skab til at motivere socialt udsatte københavnere til at få positive erfarin-
ger med lønnede timer på det ordinære arbejdsmarked. At træde ind
på arbejdsmarkedet kan have stor betydning for borgernes generelle
trivsel og livskvalitet. Københavns Kommune har arbejdet målrettet
med det sociale frikort, og er den kommune, der har bevilliget flest soci-
ale frikort på landsplan. Primo december 2023 havde Københavns
Kommune bevilliget socialt frikort til ca. 3.542 borgere, hvoraf ca. 45
pct. af borgerne har haft én eller flere ansættelser på deres sociale fri-
kort.
Kommunen har erfaret flere uhensigtsmæssigheder ved den nuvæ-
rende lovgivning, som ligeledes er blevet rejst ved forrige høringssvar
af 28. marts 2023 i forbindelse med forslag til lov om forlængelse af for-
søg med et socialt frikort. Flere af disse problematikker ses ikke adresse-
ret i dette lovforslag.
It-løsningen for det sociale frikort og andre systemer
Borgernes skattefriholdelse er betinget af, at arbejdsgiverne indberetter
løn optjent under det sociale frikort via en særskilt it-løsning, der er lavet
til socialt frikort-ordningen. It-løsningen taler ikke sammen med andre
it-systemer. Eksempelvis fremgår lønudbetalinger ikke af kommuner-
nes ydelsessystemer, ligesom den udbetalte løn ikke fremgår af e-ind-
komst. Den særskilte it-løsning medfører væsentligt ekstra arbejde for
arbejdsgivere samt kommuner.
It-systemet betyder, at lønudbetalingen skal ske manuelt og udenom de
almindelige lønsystemer. Lønudbetalingen omfatter fx beregningen af
løn, ATP, pensionsbidrag, feriepenge mv. ift. det sociale frikorts nuvæ-
rende maksbeløb på 40.000 kr. pr. år. Pt. anvender Københavns Kom-
mune ca. 75 pct. af et årsværk på at administrere lønudbetalingen for
ca. 300 borgere med et socialt frikort.
Sagsnummer i F2
2023-21744
Dokumentnummer i F2
Sagsnummer i eDoc
2023-0478612
L 108 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og boligministeren
2821564_0028.png
2/4
Københavns Kommune oplever, at flere arbejdsgivere ikke har mulig-
hed for at udbetale løn til borgere med socialt frikort, og at flere borgere
bliver modregnet i deres offentlige forsørgelse, fordi lønnen er indbe-
rettet forkert.
Københavns Kommune ønsker derfor, at udkast til forslag til loven æn-
dres, og at man finder en løsning, der taler sammen med de relevante
it-systemer, herunder eindkomst. Hvis problemet udbedres, vil det
også løse flere af de snitfladeudfordringer, der er til beskæftigelsesom-
rådet. Eksempelvis indgår ordinære løntimer optjent under det sociale
frikort ikke i Beskæftigelsesministeriets løbende dataopgørelser over or-
dinære løntimer, eller i de såkaldte fokusmål, som er mål, kommunerne
skal nå på beskæftigelsesområdet for ikke at komme i skærpet tilsyn.
Oplysninger til kontrol med sociale frikort
Det fremgår af lovforslaget, at det anbefales, at den årlige kontrol gen-
nemføres på en måde, der er mindst muligt administrativt krævende for
kommunerne, og som ikke stiller store krav til borgerne om dokumenta-
tion. Det fremgår desuden, at "For
så vidt angår opfølgningen på krite-
rierne vedr. indtægt, uddannelse og ophold forventes denne at kunne
gennemføres administrativt via relevante registre. Kommunen kan ef-
ter reglerne i § 11 a i retssikkerhedsloven indhente visse typer af oplys-
ninger til brug for kontrollen uden borgerens samtykke."
Københavns Kommune har erfaret, at det er yderst ressourcekrævende
at kontrollere, om borgere med sociale frikort fortsat lever op til betin-
gelserne for at have et socialt frikort. Ved kontrol skal de ovenfornævnte
oplysninger sammenholdes med aktive sociale frikort i den eksiste-
rende it-løsning, som ikke understøtter en sådan kontrol. Københavns
Kommune foreslår derfor, at staten, til brug for den årlige kontrol, stiller
data til rådighed for den relevante kommune, hvor de ovennævnte op-
lysninger er sammenstillet med oplysninger om aktive sociale frikort.
Kontrol i handlekommune
I lovforslaget præciseres det, at det er borgerens handlekommune, der
både behandler ansøgning om det sociale frikort samt udfører den år-
lige kontrol. Københavns Kommune påpeger, at lovforslaget ikke speci-
ficerer, hvordan en kommune bliver informeret om borgere, der er 'til-
flyttet' kommunen med et socialt frikort, og som kommunen derfor skal
være ansvarlig for at kontrollere. Det anbefales, at der etableres en tek-
nisk løsning, hvor borgerens nye handlekommune og borgerens tidli-
gere handlekommune i it-løsningen for det sociale frikort får advis om,
at borgeren har et socialt frikort og er flyttet.
Den årlige kontrol
I lovforslaget præciseres det, at kontrollen kan foretages løbende og i
forbindelse med normale arbejdsgange. Københavns Kommune ser
positivt på denne mulighed og vil benytte sig heraf. Det ønskes i den
forbindelse at rejse muligheden for, at kontrollen ikke skal foretages år-
ligt, men derimod i stedet skal udføres hvert andet år. Begrundelsen
herfor er for det første, at der er tale om et væsentlig ressourcetræk til at
føre kontrollen. Det taler desuden ind i afbureaukratiseringsdagsorde-
nen. For det andet vurderes det, at den årlige kontrol kan virke risikabelt
for borgere ift. at tage skridtet ud på det ordinære arbejdsmarked og få
ansættelse efter at have opbrugt beløbet på det sociale frikort. Hvis
L 108 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og boligministeren
2821564_0029.png
3/4
kontrollen blev udført hvert andet år, vil borgerne have haft mulighed
for at finde sit ståsted på arbejdsmarkedet uden frygten for at få frataget
det sociale frikort allerede efter et år ved tilbagefald i sygdomsforløb,
hjemløshed eller misbrug.
Tilbagebetalingskrav
Følgende fremgår af bemærkningerne:
”Foruden
den minimumskon-
trol, som kommunerne skal foretage, jf. ovenstående, har kommunerne
en generel forpligtigelse til at føre tilsyn med, at borgere ikke er bevil-
get hjælp og støtte, som de ikke er berettigede til, dvs. at der ikke sker
udbetaling af ydelser, i dette tilfælde mulighed for at optjene indtægt
skattefrit, uden hjemmel. Borgeren har i den forbindelse en forpligtelse
efter § 11 i retssikkerhedsloven til at oplyse kommunen om ændringer,
der kan have betydning for hjælpen i form af det sociale frikort. Kom-
munen skal efter § 12, nr. 4 og 5, i retssikkerhedsloven oplyse borgeren
om, hvilke typer af ændringer der kan have betydning for hjælpen og
muligheden for, at borgeren kan blive mødt med et tilbagebetalings-
krav og eventuelt blive tiltalt for overtrædelse af straffelovens § 289 a
og efter § 12 b i retssikkerhedsloven, hvis borgeren ikke oplyser om æn-
dringer, der kan have betydning for hjælpen. Efter § 12, stk. 1, i retssik-
kerhedsloven straffes med bøde den, der ved grov uagtsomhed frem-
kalder, bestyrker eller udnytter en vildfarelse hos myndigheden ved at
undlade at give oplysninger om forhold, der har betydning for hjælpen,
og derved påfører myndigheden et formuetab.
"
I lovbemærkningerne fremstår det uklart, hvilke forventninger der er til
kommunens handlemuligheder ved snyd eller manglende oplysninger
om ændringer i borgerens forhold, hvilket foreslås uddybet for at sikre
administrativ klarhed. Et eventuelt formuetab for kommunen vil ikke
være selve skattefritagelsen, og kommunen ses ikke at have hjemmel til
at opkræve manglende skatteindbetalinger, og har desuden ikke mulig-
hed for at korrigere arbejdsgivers indberetninger i den nuværende it-
løsning for det sociale frikort.
Det vil være hensigtsmæssigt at få præciseret, hvordan kommunen
med tilbagevirkende kraft kan korrigere uretmæssigt indberettede ind-
tægter i it-løsningen. Derudover påpeges en umiddelbar begrænsning
ift. tilbagebetaling i den nuværende it-løsning for det sociale frikort, der
bør adresseres for at sikre effektiv administration af tilbagebetalings-
krav.
Formue
penge tjent på det sociale frikort
Det understreges flere steder i lovudkastet, at indtægter fra det sociale
frikort ikke fradrages ved beregningen af forsørgelsesydelser og andre
offentlige ydelser, der er indkomstafhængige. Det fremgår dog af be-
mærkningerne til lovudkastet, at: "
Hvis en borger med et socialt frikort
har opsparet midler gennem sit sociale frikort, vil det følge af de
L 108 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og boligministeren
4/4
gældende formueregler, der knytter sig til borgerens respektive forsør-
gelsesgrundlag, om formuen får betydning for udmålingen af forsør-
gelsesydelsen. For de borgere med et socialt frikort, der modtager
hjælp i kontanthjælpssystemet, vil det betyde, at formue over 10.000 kr.
(for ægtefæller 20.000 kr.) indgår i udmålingen af hjælpen."
Københavns Kommune finder det hensigtsmæssigt at få præciseret, om
ovenstående formueregler for opsparede midler gennem det sociale
frikort også gælder for den økonomiske vurdering efter aktivlovens kapi-
tel 10 om hjælp i særlige tilfælde.
L 108 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og boligministeren
2821564_0031.png
Social-, Bolig- og Ældreministeriet
[email protected]
København 20. december 2023
SANDs høringssvar til udkast til forslag om lov om socialt
frikort
”Det er fedt at jeg kan tjene nogle penge og gøre noget jeg normalt ikke har
råd til, f.eks. at blive klippet og købe tøj.”
Hjemløs X fra SAND om at frijobbe
”Vi har et godt arbejdsfællesskab, et godt samarbejde og løser en masse
opgaver. Det er rart at mærke at man stadig kan arbejde. Efter 4 år som
frijobber, får jeg tildelt mere ansvar og er med til at beskrive hvordan
arbejdsopgaver skal løses”
Hjemløs Y fra SAND om at frijobbe.
Som ovenstående citater også udtrykker, synes SAND det er en god idé at
permanentgøre det sociale frikort. Det kan forhåbentlig også føre til, at
offentlige og private arbejdsgivere, tænker det mere ind i deres
rekrutteringsstrategi for nye medarbejdere; at kommunernes kendskab til
ordningen øges, at de i højere grad vil opfordre arbejdsgivere til at gøre brug
af ordningen og at de vil sikre at potentielle frijobbere får et frikort og får
hjælp til at finde et frijob.
Regulering af beløbsgrænser er positivt
Det er til gavn for hjemløse med socialt frikort, at beløbsgrænsen hæves til
40.000 kr. og at den satsreguleres årligt.
Det er positivt at beløbsgrænsen (på kr. 10.000) for hvad du må tjene det
foregående år, hvis man skal tildeles et socialt frikort, også satsreguleres.
Kontrolforanstaltning er unødvendigt bureaukrati
Vi vurderer ikke at der har fundet et stort misbrug af ordningen sted. Derfor
vil kommunernes indsats med kontrollen ikke stå mål udbyttet. Hvis I
insisterer på at der skal føres kontrol, vil vi foreslå, at der kun stilles krav om
at kommunerne foretager den hvert andet år. I stedet kan en del af
kontrolmidlerne bruges til ordningens implementering.
1
L 108 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og boligministeren
2821564_0032.png
Arbejdsdusør bør ikke medregnes som skattepligtig arbejdsindkomst
De særligt tilrettelagte beskæftigelsesforløb efter Servicelovens § 103, der
f.eks. giver hjemløse på forsorgshjem en struktur på hverdagen, et socialt
arbejdsfællesskab og mulighed for at vedligeholde eller oparbejde
håndværksmæssige færdigheder, er et tilbud til nogen af de borgere, der er
længst væk fra arbejdsmarkedet. I Ankestyrelsens evaluering af det sociale
frikort peges der på at socialt udsatte borgere får en bedre psykisk og fysisk
trivsel og en øget livskvalitet ved at være i beskyttet beskæftigelse. Det er
også SANDs indtryk.
Men i og med at de borgere der benytter ordningen, også modtager
arbejdsdusør (ca. 25 kr. i timen før skat), risikerer at blive afskåret fra at
kunne få et socialt frikort fordi dusøren medregnes i den skattepligtige
indkomst.
For borger der er i beskyttet beskæftigelse igennem længere tid, vil et
naturligt næste skridt i deres bumlede vej mod arbejdsmarkedet være at få
et socialt frikort. For at fremme denne gruppes mulighed for at komme
videre i deres ”arbejdsliv”, bør arbejdsdusør ikke medregnes som
skattepligtig indkomst.
Det bør også overvejes at indskærpe kommunernes forpligtelse til at rådgive
og vejlede borgere, der er ved at nå beløbsgrænsen for hvornår de mister
retten til at få et socialt frikort det efterfølgende år.
Brug de gode erfaringer til at justere beskæftigelseslovgivningen
For at understøtte de positive effekter frijobbere får ved at arbejde, bør de
virkemidler det sociale frikort benytter sig af i højere grad indarbejdes i
kontanthjælpssystemet.
Vi savner en mulighed for at kunne øge sin selvforsørgelsesmulighed
gradvist, dvs. få et mindre fradrag i kontanthjælpen end i dag, hvis man
kommer i arbejde og at bureaukratiet mindskes når man har
deltidsarbejde/deltids kontanthjælp.
Hvor er arbejdspladserne til borgere med socialt frikort?
Som omtalt i indledningen, håber vi på at en permanentgørelse af det
sociale frikort vil øge alle aktørers interesse for at understøtte
implementeringen af ordningen. Vi savner initiativer, der giver arbejdsgiver
et incitament til at ansætte folk med socialt frikort.
Ligeledes bør det overvejes at stille større krav til kommunerne om deres
pligt til både at råde og vejlede relevante borgere om det sociale frikort og at
råde og vejlede virksomheder i hvordan og hvornår de kan ansætte
frijobbere.
Der bør stilles konkrete krav til kommunerne om hvad der skal ske med
udbredelsesmidlerne eller der skal i det mindste gives eksempler på
hvordan de kan udbrede ordningen. F.eks. ved at henvise til socialt frikort.dk
eller uddanne ansatte i beskæftigelsesforvaltningen i at omtale ordningen for
de virksomheder, de kontakter ifm. at etablere virksomhedspraktik til
borgere.
2
L 108 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og boligministeren
2821564_0033.png
Der kan stilles krav til kommuner om at beskrive ordningen om socialt frikort
på deres hjemmeside: hvordan får man et socialt frikort, hvem kan få det og
hvem kan ansætte en frijobber. Kravsspecifikationerne kan være de samme
som dem der stilles til kommunerne på de sagsområder, hvor de skal
fastsætte og offentliggøre frister for sagsbehandlingstider.
Udvid målgruppen for det sociale frikort
Det sociale frikort kan med fordel tænkes ind i et integrationsperspektiv, så
borger der ikke opfylder opholdskravet også kan visiteres til et socialt frikort.
Der er hjemløse, der er på selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller
overgangsydelse fordi myndighederne stiller for store dokumentationskrav,
som rettelig er målgruppen for et socialt frikort. Vi ser også nordiske
statsborgere i hjemløshed, der med fordel kan indlemmes i målgruppen for
frikortet. I lyset af det politiske ønske om at få flere fra selvforsørgelses- og
hjemrejseydelse eller overgangsydelse i ordinært arbejde, kan det sociale
frikort, være et oplagt værktøj at bruge.
For flere overordnede betragtninger – som overvejende er positive –
henviser vi til vores høringssvar fra november 2020, august 2022 og marts
2023, hvor det relevante ministerium sendte lignende lovforslag i høring.
Ask Svejstrup
Sekretariatsleder i SAND
3
L 108 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og boligministeren
2821564_0034.png
Social-, Bolig- og
Ældreministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
21. december 2023
Ankestyrelsens svar til Høring over udkast til lovforslag om
socialt frikort–SM Id nr.: 784770
Social-, Bolig- og Ældreministeriet har ved mail af 22. november 2023 bedt
Ankestyrelsen om bidrag til besvarelse af Høring over udkast til lovforslag
om socialt frikort.
Ankestyrelsens bemærkninger
Ankestyrelsen har ingen bemærkninger.
Økonomiske bemærkninger
Ankestyrelsen forventer, at merudgifterne, der vil følge af lovændringen
kan afholdes under den ramme, der er fremsat i bemærkningerne.
Venlig hilsen
Morten Starch Lauritsen
J.nr. 23-101440
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
[email protected]
[email protected]
EAN-nr.:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00
L 108 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og boligministeren
2821564_0035.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Julie Malene Asmussen ([email protected])
[email protected] ([email protected])
[email protected] ([email protected])
Vedr. høring af Lov om ændring af lov om forsøg med et socialt frikort
02-12-2023 17:17
Kære Socialministerium
Vedr. høring af Lov om ændring af lov om forsøg med et socialt frikort
Evalueringerne af det sociale frikort viser, at der i konstruktionen af det sociale frikort er en række udfordringer i den
nuværende og den foreslåede ordninger. Det er svært at skabe jobbene. Det er besværligt at administrere for
arbejdsgivere. For få private arbejdsgivere tager mennesker ind på et socialt frikort, da de er bange og/eller usikre på
hvordan de skal håndtere de sociale problemer, som frijobberen har.
Der bør skabes ”frikortsformidlinger” evt. i NGO regi og/eller på nemme digitale platforme.
Der bør samtidig arbejdes på at Jobnet, som er den offentlige jobportal skal kunne oprette profiler til personer
godkendt til Socialt frikort og frikortsstillinger.
Ordning og forelagte forslag til forsættelse af socialt frikortordningen har ikke taget højde for at der er brug for at
civilsamfundsorganisation f.eks. væresteder, herberger og andre sociale tilbud skal tænkes ind i ordningen
økonomisk og indholdsmæssigt. Det er i praksis i dag ofte civilsamfundsorganisationer, som har det daglige kontakt
og relation til målgruppen for ordningen.
På Vesterbro har man med succes haft en fond, som har støtte en række civilsamfundsorganisationer (Mændenes
Hjem, Reden m.fl.) til at formidle og mediere socialt frikort job til borgere.
Det bør tænkes ind i forslaget at der afsættes økonomiske midler til NGOére, som arbejder med det sociale frikort.
Dette for at gøre det til en succes.
Efter vedtagelsen af lovforslaget bør det offentlige tænke frikortsstillinger ind i Stat, Region og kommune i lang
højere grad end det sker i dag.
2.12 2023
Robert Olsen
Forstander
Tel. 41 73 32 55
L 108 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og boligministeren
2821564_0036.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
E-mailtitel:
Sendt:
Julie Malene Asmussen ([email protected])
[email protected] ([email protected])
Torben Kajberg ([email protected])
VS: Høring over udkast til lovforslag om socialt frikort
VS: Høring over udkast til lovforslag om socialt frikort (SM Id nr.: 784770)
21-12-2023 16:06
Kære Julie
Mange tak for høringen. Vi er fra DH’s side meget tilfredse med, at ordningen med socialt frikort gøres permanent. Blot den bemærkning til
implementeringen, at kommunerne bør have fokus på, at socialt udsatte borgere i målgruppen kan behov for hjælp og støtte (fx gennem en mentor) til at
kunne fungere i job under ordningen.
På vegne af Thorkild Olesen, formand
Med venlig hilsen
Torben Kajberg
Chefkonsulent
Mobil: +45 30 43 96 88
E-mail:
[email protected]
Danske Handicaporganisationer (DH) arbejder for, at mennesker med handicap kan leve et liv som alle andre: Deltage, bidrage og være en del af fællesskabet. DH er fælles talerør for 36
handicaporganisationer og repræsenterer alle typer handicap.
Følg os på
handicap.dk, Facebook, Twitter
(X) og
LinkedIn.
Og tilmeld dig nyhedsbrevet
Nyt fra DH
for at følge med i DH’s arbejde.
Vi behandler personoplysninger om dig.
Se her vores databeskyttelsespolitik
Fra:
Julie Malene Asmussen <[email protected]>
Sendt:
22. november 2023 12:34
Til:
Emne:
Høring over udkast til lovforslag om socialt frikort (SM Id nr.: 784770)
Til de på vedlagte høringsliste anførte høringsparter
Se vedlagte høringsbrev vedr. høring over udkast til lovforslag om socialt frikort.
Høringen fremgår desuden på høringsportalen:
https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/68165
Frist for høringssvar er
torsdag den 21. december 2023.
Med venlig hilsen
Julie Malene Asmussen
Fuldmægtig
Mål, Data og Incitamenter
Mobil: +45 29 44 16 53
Holmens Kanal 22
1060 København K
L 108 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og boligministeren
2821564_0037.png
Telefon: 33 92 93 00
www.sm.dk
Sådan behandler vi dine personoplysninger
L 108 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og boligministeren
2821564_0038.png
Rådet for Socialt Udsatte
19.12.2023
HØRINGSSVAR VEDR. UDKAST TIL FORSLAG TIL LOV OM SOCIAL
FRIKORT
Rådet takker for høringen. Ordningen har i forsøgsperioden vist sig at have meget positive
virkninger for målgruppen, og trods implementeringsvanskeligheder er ordningen kommet godt ud
at leve i mange kommuner allerede. Brugere af det sociale frikort beskriver arbejdet med socialt
frikort som en vej til videre udvikling, simpelthen fordi de får troen på, at de er velkomne i
fællesskabet. Frijobbere beskriver, at de på denne måde får mere ud af andre sociale indsatser.
På den måde virker succesen fra det sociale frikort som en løftestang for social progression. Det
glæder derfor Rådet, at det sociale frikort nu gøres permanent.
Rådet tilslutter sig lovforslaget med nedenstående bemærkninger og anbefalinger.
Samspil mellem social- og beskæftigelsessystemet
Det skal sikres at arbejde med det sociale frikort ikke får betydning for borgerens ydelser.
For de mest socialt udsatte skal frikortet være et frirum fra beskæftigelsessystemets logik
om ret og pligt. Hvis de gode erfaringer med at tjene penge, føle sig værdifuld og se sig
selv som en del af fællesskabet leder til, at nogle frijobbere får så meget struktur på deres
liv, at de er klar til noget mere forpligtende, er det kun godt.
Et frikort-job kan ikke sammenlignes med ordinært arbejde og kan derfor ikke lægges til
grund for fx en arbejdsevnevurdering ift. træk i ydelser. Det sociale frikort er ikke en
beskæftigelsesindsats og må ikke påvirke modtagerens ret til anden hjælp.
§2 stk. 6 beskriver, at socialt frikort ikke kan erstatte øvrig støtte og tilbud til borgeren. Her
kan med fordel uddybes, at frikortet heller ikke kan lægges til grund for afgørelser ift.
ydelser og afklaring i beskæftigelsessystemet. I lovforslagets bemærkninger fremgår det,
at det at have et socialt frikort og indtægter via dette, ikke alene kan lægges til grund for
vurderingen af personens arbejdsevne, idet der skal foretages en konkret og individuel
vurdering af personens arbejdsevne.
Rådet anbefaler,
at det tydeligøres i lovgivningen, at arbejde på socialt frikort ikke må påvirke
borgerens ret til anden hjælp, herunder ret til ydelser eller afklaring (fx kontanthjælp, indstilling til
førtidspension mv). Formuleringen i bemærkningerne i dag kan misforstås og skabe utryghed
blandt brugere af frikortet, da der kan opstå usikkerhed om, hvorvidt arbejde på frikort med tiden
vil medføre yderligere krav til fx arbejdsevne. Det er igen vigtigt at understrege, at arbejde på et
e
[email protected]
w
udsatte.dk
a
St. Torvegade 26, 3700 Rønne
L 108 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og boligministeren
2821564_0039.png
socialt frikort ikke kan sammenlignes med ordinært arbejde og ikke har til hovedformål at udvikle
frijobbernes arbejdsevne.
Bedre implementering og følgeforskning
-
Frikortet er endnu ikke implementeret tilstrækkeligt i alle kommuner. Flere kommuner har
lagt netop midlertidigheden af ordningen til grund for dette. Selvom brugen har været
stigende, er der stadig mange kommuner, der ikke er kommet rigtigt i gang med ordningen
og hvor borgere har meget svært ved at finde frem til, hvor de skal henvende sig i
kommunen, hvis de ønsker et socialt frikort.
Der er både behov for at udbrede viden om ordningen, og at dele de gode erfaringer, der
indtil nu er indsamlet omkring brugen af socialt frikort. En implementerings-understøttende
indsats skal sætte fokus på at skabe bedre oplysning om mulighederne for socialt frikort,
der hvor borgerne er (fx i samarbejde med væresteder e.l.), bedre håndholdt hjælp til at
finde et frijob, bedre opsøgende arbejde og hjælp til virksomheder, samt flere frijobs i
kommunen.
Selvom ordningen er ny, er der ikke meget systematisk viden omkring effekterne af
arbejde på det sociale frikort. Når ordningen gøres permanent er det oplagt at følge
brugen og effekterne.
-
-
Rådet anbefaler,
at der afsættes midler til implementering af ordningen i kommunerne. For at
sikre at ordningen nu kommer ud at leve i alle kommuner, er der behov for at afsætte midler, til at
kommunerne kan bruge nogle ekstra ressourcer i 2024 og 2025 på at få skabt en god struktur for
ordningen, så det er administrativt let at få adgang til et socialt frikort og så både borgere,
virksomheder og fagprofessionelle kender til ordningen.
Rådet anbefaler,
at der igangsættes følgeforskning, der kan følge brugen og effekterne af det
sociale frikort.
Med venlig hilsen
Formand for Rådet for Socialt Udsatte
2
e
[email protected]
w
udsatte.dk
a
St. Torvegade 26, 3700 Rønne