Lovforslag nr.
L 108
Folketinget 2023-24
Fremsat den 7. februar 2024 af social- og boligministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil)
Forslag
til
Lov om socialt frikort
Definition
§ 1.
Ved et socialt frikort forstås en mulighed for, at
borgeren kan tjene op til 41.280 kr. (2024-niveau) skatte-
frit pr. kalenderår ved ordinært og ustøttet arbejde for virk-
somheder med dansk CVR-nummer, offentlige myndigheder
m.v., uden at indtægten fradrages i forsørgelsesydelser eller
andre indkomstafhængige offentlige ydelser.
Udstedelse og virkning af sociale frikort
§ 2.
Kommunalbestyrelsen i borgerens handlekommune
træffer på baggrund af en ansøgning fra en borger afgørelse
om udstedelse af et socialt frikort.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen udsteder et socialt frikort til
borgere med særlige sociale problemer, som
1) opfylder betingelserne for at modtage hjælp eller støtte
efter afsnit V i lov om social service,
2) hverken har været under ordinær SU-berettiget uddan-
nelse eller har haft en skattepligtig arbejdsindkomst på
over 10.320 kr. (2024-niveau) inden for det seneste år
og
3) opfylder opholdskravet for ret til uddannelseshjælp el-
ler kontanthjælp i § 11 i lov om aktiv socialpolitik.
Kontrol af sociale frikort
§ 3.
Kommunalbestyrelsen skal mindst én gang pr.
kalenderår kontrollere, om borgere med et socialt frikort,
som kommunen er handlekommune for, fortsat opfylder be-
tingelserne for at få udstedt et socialt frikort, jf. § 2, stk.
2. Kommunalbestyrelsen er dog ikke forpligtet til at foretage
kontrollen efter 1. pkt. i det kalenderår, hvor det sociale
frikort er udstedt.
Stk. 2.
Opfylder en borger ikke længere betingelserne, jf.
§ 2, stk. 2, skal kommunalbestyrelsen træffe afgørelse om at
deaktivere borgerens sociale frikort. Afgørelse om deaktive-
ring har virkning fra afgørelsestidspunktet.
Egenbetaling og øvrig støtte
§ 4.
Indtægt på baggrund af et socialt frikort indgår ikke
i beregningen af borgerens betaling, jf. §§ 163 og 163 a
i lov om social service, for botilbud efter kapitel 20 i lov
om social service og udslusningsbolig efter lov om almene
boliger m.v., eller i beregningen af borgerens betaling, jf.
§ 188 i barnets lov, for døgnophold og udslusningsophold
efter kapitel 13 i barnets lov.
Stk. 2.
Et socialt frikort erstatter ikke øvrig støtte og tilbud
til borgeren, som kommunalbestyrelsen er forpligtet til at
yde efter lovgivningen.
Optjening af ret til betalt ferie ved indtægt med et socialt
frikort
§ 5.
Lov om ferie finder ikke anvendelse for indtægt med
et socialt frikort, jf. dog stk. 5 og 6.
Stk. 2.
En borger, der har fået udstedt et socialt frikort,
optjener 2,08 dages betalt ferie for hver måneds ansættel-
se. Ved ansættelse i kortere tid end 1 måned sker optjenin-
gen forholdsmæssigt med 0,07 dages betalt ferie for hver
dags ansættelse, dog højst 2,08 dage. Ferien kan afholdes,
når den er optjent (samtidighedsferie).
Stk. 3.
Arbejdsgiveren skal med et rimeligt varsel medde-
le borgeren, hvornår ferien skal holdes. Der skal i videst
muligt omfang tages hensyn til borgerens ønske.
Stk. 4.
Feriebetaling udgør 12,5 pct. af den optjente
løn. Ved ansættelsesforholdets ophør udbetales feriebetalin-
gen for ikke afholdt ferie direkte til borgeren. Feriebetalin-
gen indgår i opgørelsen af borgerens maksimale indtægt, jf.
§ 1, på baggrund af et socialt frikort.
Stk. 5.
Borgeren er omfattet af § 6, stk. 2 og 3, og
§§ 12-14 i lov om ferie.
Stk. 6.
Borgerens arbejdsgiver er omfattet af § 46, stk. 1,
1. pkt., og stk. 4, i lov om ferie.
Stk. 7.
Overskrider borgeren den maksimale indtægt i § 1,
vil feriedage, der er optjent fra det tidspunkt, hvor overskri-
delsen sker, og feriebetalingen herfor ikke længere være
DH001707
Social-, Bolig- og Ældremin., j.nr. 2023-2415