Til lovforslag nr.
L 108
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Socialudvalget den 00. maj 2024
4. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om socialt frikort
[af social- og boligministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil)]
1. Ændringsforslag
Social- og boligministeren har stillet 7 ændringsforslag til
lovforslag.
2. Indstillinger
<>
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget er i høj
grad tilhængere af permanentgørelsen af det sociale fri-
kort. Det sociale frikort er med til at skabe stabilitet, vær-
dighed og selvværd for de mennesker, som ellers har haft
og har det allersværest i livet. Partiet bemærker, at lovforsla-
get oprindeligt lagde op til, at kommunerne fortsat hvert år
skal kontrollere, at borgeren fortsat har ret til det sociale
frikort, men ligesom mange sociale organisationer og KL,
finder partiet, at det er uforholdsmæssigt meget kontrol. Par-
tiet er bekymret for tilliden og relationen mellem borgeren
og sagsbehandleren, og for at skabe unødigt bureaukrati i
kommunerne, som samtidig skal spare på administrations-
omkostningerne. Mange organisationer har i den forbindel-
se gjort opmærksom på, at der er et meget lille udbytte
ved, at gennemføre en kontrol hvert år. Partiet har derfor
i udvalgsbehandlingen anmodet social- og boligministeren
om teknisk bistand til et ændringsforslag, L 108 - endeligt
svar på spørgsmål 1, som skal sikre, at der kun foretages
kontrol hvert andet år med henblik på at styrke tilliden og
mindske bureaukratiet i ordningen. Partiet konstaterer, at
ministeren i svaret udtrykker støtte til forslaget. Partiet er
derfor positive over, at ministeren efterfølgende har fremsat
ændringsforslag herom i denne betænkning. Partiet konsta-
terer endvidere, at ændringsforslaget medfører et mindre
finansieringsbehov på 0,5 mio. kr. varigt, som findes ved
omprioritering af midler fra § 15.11.79.50. Udvidelse af
varslingsbestemmelser, og at øvrige ændringsforslag fra mi-
nisteren fordrer et varigt finansieringsbehov på 1,5 mio.
kr., som ligeledes foreslås finansieret ved omprioritering
af midler fra § 15.11.79.50. Partiet støtter finansieringen,
men opfordrer til, at man er opmærksom på, at konto §
15.11.79.50. har tilstrækkelige midler. Partiet konstaterer
endvidere, at der med ændringsforslag nr. 7 lægges op til
at bemyndige social- og boligministeren til at fastsætte nær-
mere regler i en bekendtgørelse om udbud, etablering og
vedligeholdelse af it-løsningen, krav til it-løsningen, forplig-
telser for kommunen, arbejdsgiveren og selskabet i relation
til it-løsningen, herunder også om dataansvar og Selskabets
evt. misligholdelse af sine forpligtelser, finansiering af it-
løsningen og tilsyn med Selskabet, regnskab og revision
af it-løsningen. Partiet forstår bestemmelsen således, at der
ikke er tale om fastsættelse af regler om yderligere kontrol
af borgeren.
<Parti/partier>
<>
DokumentId
Journalnummer