Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
ADP A/S
CVR 25 27 72 36
Vendersgade 74
DK-7000 Fredericia
Phone: +45 7921 5000
www.adp-as.dk
Journalnummer 2023-4997
Sendt pr. mail til
cc.
Dato 11. december 2023
ADP A/S’ bemærkninger til forslag til Lov om rørført transport af CO
2
På baggrund af høringsbrev af 24. november 2023 har ADP A/S følgende
bemærkninger til forslag til Lov om rørført transport af CO
2
:
ADP A/S mener, at det generelt er positivt, at lovforslaget skaber en samlet regulering
af rørledningsanlæg til transport af CO
2
, uanset formålet med transporten. Herved
sikres en klar hjemmel til udstedelse af tilladelse til alle former for etablering og drift af
rørført transport af CO
2
med det sigte at kunne bidrage til en styrket klimaindsats i et
europæisk og internationalt perspektiv.
Derudover er det positivt, at lovforslaget ikke lægger begrænsninger på, hvilke aktører
der kan være henholdsvis operatører og rettighedshavere i forhold til etablering og drift
af rørledningsanlæg, der transporterer CO
2
. Operatører og rettighedshavere må derfor
betragtes som at kunne være både offentlige og private aktører.
ADP A/S ønsker dog alligevel at gøre opmærksom på, at der i lovforslagets
bemærkninger, afsnit 5 om ’Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.’ i forbindelse med gebyrfinansiering nævnes, at
”Aktørerne kan både
være de statslige selskaber, Energinet og Evida, der har hjemmel til etablering af CO
2
-
infrastruktur, men flere private aktører har tillige udtrykt interesse for denne aktivitet.”
Vel vidende, at afsnittet alene er en del af de almindelige bemærkninger til lovforslaget,
bør det dog i loven og bemærkningerne sikres, at alle private og offentlige aktører kan
etablere CO
2
-infrastruktur under de i øvrigt givne betingelser.
ADP A/S har derudover følgende bemærkninger til de enkelte dele af lovforslaget:
Ad §4, stk. 2
Det synes at være mindre hensigtsmæssigt, at ministeren kan meddele tilladelse på
vilkår, der vedrører fastsættelse af takster, dimensioner og ejerforhold for
rørinfrastruktur samtidig med, at infrastrukturen skal være baseret på et rent
kommercielt grundlag.
Ad §4, stk. 3
”Lokale rørledninger” bør defineres nærmere, idet
bemærkningerne giver vide muligheder for fortolkning.
både
lovteksten
og
1