Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
L 117 Bilag 10
Offentligt
Ændringsforslag
Af
klima-, energi- og forsyningsministeren,
tiltrådt af
…:
Til § 1
1)
Efter stk. 2 indsættes som nyt
stk. 3:
»Loven omfatter ikke rørledningsanlæg til transport af CO
2
, der alene anlægges med henblik på
transport af CO
2
hen over den danske kontinentalsokkel fra et tredjeland til et andet eller det samme
tredjeland.«
[Ændret anvendelsesområdet, således at transitrørledninger ikke bliver omfattet af lovens
anvendelsesområde]
Til § 6
2)
Stk. 1, 1. pkt.
affattes således:
»Er der indgået aftale mellem en rettighedshaver og en operatør om, at sidstnævnte skal varetage
driften af et rørledningsanlæg, der er givet tilladelse til, jf. § 4, stk. 1, skal det til enhver tid kunne
dokumenteres, at der foreligger skriftlige aftaler herom.«
[Ændret terminologi og præcis henvisning til hjemmel for tilladelse]
3)
I
stk. 4
indsættes efter »fristen«: », jf. stk. 3,«
[Præcis henvisning til hjemmel for den omtalte frist]
Til § 9
4)
Stk. 2
affattes således:
»Rettighedshaver offentliggør standardpriser og
–betingelser
for brug af rørledningsanlægget.
Endelige priser og betingelser fastlægges gennem forhandling mellem rettighedshaver og potentielle
brugere.«
[Præcisering af, at endelige priser og betingelser for tredjepartsadgang skal forhandles]
Til § 10
5)
I
stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »stk. 2« : »2. pkt.,«
[Præcis henvisning til hjemmel for fastsættelse af priser og betingelser]
6)
Stk. 3
affattes således:
»Forsyningstilsynet behandler klager over priser og betingelser, jf. § 9, stk. 2, 2. pkt., samt afslag på
ansøgninger om adgang til rørledningsanlæg, jf. § 9, stk. 3 og 4.«
L 117 - 2023-24 - Bilag 10: Ændringsforslag og udtalelse fra klima-, energi- og forsyningsministeren
[Lovteknisk rettelse og præcis henvisning til hjemmel for fastsættelse af priser og betingelser]
Til § 15
7)
I
stk. 2
indsættes efter »stk. 3«: », 1. pkt.«
[Præcis henvisning til undtagelse fra stk. 2]
Til § 27
8)
Stk. 3
affattes således:
»Stk.
3.
Afviklingsplanen skal godkendes af klima-, energi- og forsyningsministeren, der kan
fastsætte vilkår herfor.«
[Lovteknisk rettelse]
9)
I
stk. 5
ændres »som skal anvendes« til: »der skal være«.
[Lovteknisk rettelse]
Ny paragraf
10)
Efter § 28 indsættes i kapitel 8:
Ȥ
01.
Tilbagekaldes en tilladelse til etablering og drift af rørledningsanlæg i medfør af § 28,
meddeler klima-, energi- og forsyningsministeren enten en ny tilladelse til etablering og drift til en
anden rettighedshaver eller lukker rørledningsanlægget.
Stk. 2.
Indtil meddelelsen af en ny tilladelse overtager klima-, energi- og forsyningsministeren
midlertidigt alle forpligtelser vedrørende rørledningsanlægget.
Stk. 3.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan pålægge den tidligere rettighedshaver at betale
omkostningerne forbundet med overtagelse af forpligtelserne vedrørende rørledningsanlægget efter
stk. 2.«
[Regulering af tilfælde, hvor en tilladelse til etablering og drift af rørledningsanlæg inddrages]
Til § 30
11)
I
stk. 1
indsættes efter »§ 29«: », stk. 1,«
[Præcis henvisning til hjemmel for omtalte afgørelser]
Bemærkninger
Til nr. 1
Til nr. 1:
L 117 - 2023-24 - Bilag 10: Ændringsforslag og udtalelse fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Det følger af lovforslagets § 1, stk. 1, at loven finder anvendelse på etablering og drift af
rørledningsanlæg, der transporterer CO
2
. Med tilføjelsen af et nyt stk. 3, foreslås det, at der
indsættes en undtagelse til dette udgangspunkt, således at rørledningsanlæg til transport af CO
2
, der
alene anlægges med henblik på transport af CO
2
hen over den danske kontinentalsokkel fra et
tredjeland til et andet eller det samme tredjeland undtages fra lovens anvendelsesområde. Sådanne
rørledningsanlæg omtales sædvanligvis transitrørledninger.
Den foreslåede bestemmelse i § 1, stk. 3, vil medføre, at rørledningsanlæg til transport af CO
2
, der
alene anlægges med henblik på transport hen over den danske kontinentalsokkel fra et tredjeland til
et andet eller det samme tredjeland ikke er omfattet af lovens anvendelsesområde. Reglerne i
lovforslagets kapitel 2 om tilladelse til etablering og drift af rørledningsanlæg samt muligheden for
at fastsætte
vilkår for godkendelsen finder således eksempelvis ikke anvendelse på
transitrørledninger.
Rørledninger hen over dansk søterritorium eller land vil fortsat være omfattet af
det fremsatte lovforslag uanset, at rørledningen alene er bestemt til at transportere CO
2
fra et
tredjeland til et andet eller det samme tredjeland.
Formålet med ændringen er at sikre, at eventuelle transitrørledninger ikke pålægges
disproportionale vilkår og krav, som ikke passer til transitrørledningens grundlæggende formål, som
er at transportere CO
2
fra et tredjeland til et anden eller det samme tredjeland uden at påvirke eller
koble sig på den danske CO
2
-infrastruktur. Som eksempel kan det nævnes, at det fremgår af
lovforslagets § 4, stk. 2, at der kan stilles vilkår om dimensionering, ejerforhold, og
transportkapacitet. Vilkår om sådanne forhold vil fremstå disproportionale, og krav om
dimensionering, ejerforhold og kapacitet bør overlades til de stater, hvor transitrørledningen indgår
som en integreret del af CO
2
-infrastrukturen.
Den nye systematik svarer til, hvad der gælder for rørført transport af kulbrinter. Rørledningsanlæg,
der indgår som en del af den danske infrastruktur godkendes således efter undergrundsloven, mens
rørledninger, der blot går hen over dansk territorie med et formål om at transportere kulbrinter fra et
tredjeland til et andet tredjeland, skal godkendes efter kontinentalsokkelloven. Transitrørledninger
til transport af både kulbrinter og CO
2
er dermed undtaget fra de love, der regulerer den nationale
infrastruktur af både kulbrinter og CO
2
. Det skal dog bemærkes, at godkendelsesbestemmelsen i
kontinentalsokkelloven endnu ikke omfatter CO
2
-transport. En sådan ændring vil forudsætte en
lovændring, som vil kunne skabe en ensartet systematik.
Indtil en sådan ændring af kontinentalsokkelloven gennemføres, vil transitrørledninger til transport
af CO
2
være reguleret af havretskonventionens artikel 79. Ifølge artikel 79 i havretskonventionen af
1982, United Nations Convention on the Law of the Sea, der må anses for en kodificering af
almindelig folkeretlig sædvane, er alle stater berettiget til at anlægge rørledninger og kabler over
kontinentalsoklen. Dette hindrer imidlertid ikke, at sokkelstaten stiller krav til elkablers og
rørledningers placering under hensyn til udforskning og udnyttelse af naturforekomster på soklen og
muligheden for at kunne vedligeholde eksisterende kabler og rørledninger. Herudover kan der
varetages miljømæssige hensyn for at forebygge, begrænse og kontrollere forurening fra
rørledninger. Havretskonventionen hjemler således mulighed for, at sokkelstaten kan stille
miljømæssige krav til rørledninger og deres placering på sokkelområdet.
Til nr. 2
L 117 - 2023-24 - Bilag 10: Ændringsforslag og udtalelse fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Det følger af lovforslagets § 6, stk. 1, 1. pkt., at hvis der er indgået aftale mellem en rettighedshaver
og en operatør om, at sidstnævnte skal varetage operatørskabet af virksomheden af tilladt
rørledningsanlæg, skal det til enhver tid kunne dokumenteres, at der foreligger skriftlige aftaler
herom.
Det foreslås, at § 6, stk. 1, 1. pkt., affattes således:
»Er der indgået aftale mellem en rettighedshaver og en operatør om, at sidstnævnte skal varetage
driften af et rørledningsanlæg, der er givet tilladelse til, jf. § 4, stk. 1, skal det til enhver tid kunne
dokumenteres, at der foreligger skriftlige aftaler herom.«
Formålet med ændringsforslaget er at skabe et klarere sprog samt at indsætte en præcis henvisning
til hjemlen for den i bestemmelsens omtalte tilladelse.
Ændringsforslaget vil ikke medføre nogle materielle ændringer til bestemmelsens anvendelse.
Til nr. 4
Efter den foreslåede § 9, stk. 2, 1. pkt., offentliggør rettighedshaver standardpriser og
–betingelser
for brug af rørledningsanlægget.
Bestemmelsen har til formål at tydeliggøre over for potentielle brugere af rørledningsanlægget,
hvilke standardpriser og
–betingelser,
der er for at benytte det pågældende rørledningsanlæg. På
grund af forventede forskelle i eksempelvis kapacitet og længde for de enkelte rørledningsanlæg må
der imidlertid forventes en vis forskel i priser og betingelser for de forskellige rørledningsanlæg.
Det følger af det foreslåede stk. 2, 2. pkt., at endelige priser og betingelser fastlægges gennem
forhandling mellem rettighedshaver og potentielle brugere.
Bestemmelsen vil medføre, at tredjepartsadgang til rørledningsanlæg skal opnås gennem
forhandling mellem rettighedshaver og potentielle brugere. Rettighedshaver vil dermed ikke have
adgang til ensidigt at fastsætte priser og betingelser, da det er hensigten, at standardpriser og
betingelser alene vil skulle medvirke til et bedre udgangspunkt for forhandlingerne mellem
rettighedshaver og potentielle brugere. Offentliggørelsen af standardpriser og
–betingelser,
jf. 1.
pkt., skal ses som et led i at lette denne efterfølgende forhandling mellem rettighedshaver og
potentielle brugere af røret, da offentligt tilgængelige oplysninger medfører en gennemsigtighed,
som vil være til gavn for parternes forhandling.
Til nr. 5
Efter den foreslåede
§ 10, stk. 1, 1. pkt.,
fører Forsyningstilsynet tilsyn med, at priser og betingelser
i henhold til § 9, stk. 2, 2. pkt., er rimelige.
Bestemmelsen har til formål at tydeliggøre, at Forsyningstilsynet skal føre tilsyn med rimeligheden
af de endelige priser og betingelser, som den enkelte rettighedshaver og potentielle brugere har
forhandlet sig frem til for tredjepartsadgangen til det pågældende rørledningsanlæg, jf. den
forslåede § 9, stk. 2, 2. pkt. Forsyningstilsynet vil dermed ikke føre tilsyn med de af
rettighedshavere udarbejdede og offentliggjorte standardpriser og
–betingelser
i henhold til den
foreslåede § 9, stk. 2, 1. pkt.
L 117 - 2023-24 - Bilag 10: Ændringsforslag og udtalelse fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Forsyningstilsynets rimelighedsvurdering vil basere sig på, hvorvidt de forhandlede priser og
betingelser kan anses som værende fastsat på en objektiv, gennemsigtig og ikkediskriminerende
måde, der vil sikre, at en monopollignende situation ikke på urimeligvis kan misbruges. Kriterier
for denne vurdering vil blive fastsat i en bekendtgørelse, jf. den foreslåede § 10, stk. 4.«
Til nr. 6
Efter det foreslåede stk. 3 behandler Forsyningstilsynet klager over priser og betingelser, jf. § 9, stk.
2, 2. pkt. samt afslag på ansøgninger om adgang til rørledningsanlæg, jf. § 9, stk. 3 og 4.
Bestemmelsen vil medføre, at Forsyningstilsynet vil fungere som klagemyndighed i de tilfælde,
hvor potentielle brugere vurderer, at de forhandlede priser og betingelser forekommer urimelige.
Herudover vil potentielle brugere have mulighed for at klage over et afslag på adgang til
rørledningsanlæg, jf. den foreslåede § 9, stk. 3 og 4. § 10, stk. 3 har således til formål dels at sikre,
at forhandlede priser og betingelser for tredjepartsadgang er rimelige og dels, at der kun gives
behørigt begrundede afslag og derved forhindre diskrimination mellem potentielle brugere samt
misbrug af en monopollignende position. Til nr. 8
Ændringsforslaget er af ren lovteknisk karakter, hvor 1. og 2. pkt. af stk. 3 samles til ét pkt.
Ændringsforslaget vil ikke medføre nogle materielle ændringer til bestemmelsens anvendelse.
Til nr. 9
Ændringsforslaget er af ren lovteknisk karakter. Ordene, der ændres, henviser til forudsætninger for
afvikling af rørledningsanlæg. Forudsætninger kan rettelig ikke anvendes, som det fremgår af
bestemmelsen oprindelige ordlyd.
Ændringsforslaget vil ikke medføre nogle materielle ændringer til bestemmelsens tiltænkte
anvendelse.
Til nr. 10
Det følger af lovforslagets § 28, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan tilbagekalde en
tilladelse efter loven, såfremt en rettighedshaver forbryder sig mod de i loven eller de i medfør af
loven fastsatte bestemmelser, vilkår eller påbud, såfremt der i en ansøgning eller i forbindelse med
tilsyn gives urigtige eller vildledende oplysninger, eller såfremt en rettighedshaver tages under
rekonstruktionsbehandling eller erklæres konkurs.
Lovforslaget som fremsat indeholder imidlertid ikke nogen regulering af det efterfølgende forløb
umiddelbart efter en tilbagekaldelse af en tilladelse. Formålet med ændringsforslaget er dermed at
regulere dette forløb.
Det følger af det foreslåede stk. 1, at klima-, energi- og forsyningsministeren i tilfælde af en hel
eller delvis tilbagekalde af en tilladelse i medfør af § 28 kan meddelele en ny tilladelse til etablering
og drift til en anden rettighedshaver eller lukke rørledningsanlægget.
Bestemmelsen har til formål at tydeliggøre, at ministeren kan træffe nye dispositioner for
rørledningsanlægget med henblik på at rørledningsanlægget tages i brug snarest eller lukkes. Heri
L 117 - 2023-24 - Bilag 10: Ændringsforslag og udtalelse fra klima-, energi- og forsyningsministeren
ligger samtidig en forventning om, at der snarest og med inddragelse af alle relevante vurderinger,
besluttes hvad der bør ske med rørledningsanlægget.
Det følger af det foreslåede stk. 2, at klima-, energi- og forsyningsministeren midlertidigt overtager
alle forpligtelser vedrørende rørledningsanlægget.
Bestemmelsen har til formål at tydeliggøre, at det er ministeren, som har retten til at disponere over
rørledningsanlægget, når der er truffet en afgørelse i medfør af § 28. Den tidligere rettighedshaver
har derved ikke længere mulighed for at disponere over rørledningsanlægget og skal samtidig
hermed tåle, at staten kan pålægge rettighedshaveren eventuelle omkostninger, som staten er blevet
påført, som følge af at rettighedshaver har misligholdt tilladelsen, jf. den foreslåede bestemmelses
stk. 3.
Af bestemmelsen følger desuden, at ministeren, såfremt det besluttes at videreføre driften, skal
varetage de forpligtelser, der følger med driften af rørledningsanlægget.
Det følger af det foreslåede stk. 3, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan pålægge den
tidligere rettighedshaver at betale omkostningerne forbundet med overtagelse af forpligtelserne
vedrørende rørledningsanlægget efter stk. 2.
Principperne bag denne regulering svarer til undergrundslovens § 23 n, hvorefter en tidligere
rettighedshaver til en lagringslokalitet også kan pålægges at betale for statens omkostninger
forbundet med overtagelse efter tilbagekaldelse af en tilladelse.
Den midlertidige overtagelse af forpligtigelserne for rørledningsanlægget efter den foreslåede stk. 2
vil medføre, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan pålægge den tidligere rettighedshaver at
betale omkostningerne forbundet med overtagelse af forpligtelserne vedrørende
rørledningsanlægget. Der kan blandt andet være tale om overvågning, forebyggende og udbedrende
foranstaltninger eller andre relevante omkostninger, som staten påføres som følge af, at tilladelsen
er blevet tilbagekaldt.
Bestemmelsen forventes anvendt på en måde, hvor ministeren i første omgang tager stilling til, om
rørledningsanlægget skal lukkes eller om driften bør fortsætte. Denne vurdering bør foretages ud
fra, hvorvidt det er hensigtsmæssigt, at rørledningsanlæggets drift opretholdes.
Såfremt ministeren træffer afgørelse om, at driften af rørledningsanlægget skal opretholdes, kan
ministeren herefter løbende pålægge omkostninger forbundet med driften af rørledningsanlægget på
den tidligere rettighedshaver.
Formålet med bestemmelsen er at sikre, at en rettighedshaver, der misligholder sin tilladelse eller på
anden vis ikke kan opretholde tilladelsen, fortsat hæfter for de omkostninger, som den tidligere
rettighedshaver påfører staten som følge af at have misligholdt tilladelsen.
Til nr. 2, 3, 5-7 og 11
Ændringsforslagene er udtryk for præciseringer af rent lovteknisk karakter, hvor der indsættes en
præcis henvisning til andre bestemmelser i lovforslaget af relevans for den pågældende
bestemmelse.