Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
L 117 Bilag 11
Offentligt
2866165_0001.png
Til lovforslag nr.
L 117
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 00. maj 2024
1. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om rørført transport af CO2
[af klima-, energi- og forsyningsministeren (Lars Aagaard)]
1. Ændringsforslag
Klima-, energi- og forsyningsministeren har stillet 11 æn-
dringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
[Udvalget indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de
stillede ændringsforslag. ]
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Tilkendegivelse fra klima-, energi- og
forsyningsministeren
Klima-, energi- og forsyningsministeren har over for ud-
valget oplyst følgende:
»Forslag til lov om rørført transport af CO
2
blev 1. be-
handlet den 13. marts 2024. I forbindelse med 1. behandlin-
gen af lovforslaget og et sideløbende arbejde med bekendt-
gørelse om rørledningsanlæg til transport af CO
2
, som ud-
møntes med hjemmel i lovforslagets § 10, stk. 4, er der
fundet anledning til at foretage en række præciseringer i de
specielle bemærkninger til lovforslagets a) § 10, stk. 1, 1.
pkt., der vedrører Forsyningstilsynets tilsyn med, at priser
og betingelser for tredjepartsadgang er rimelige, og b) § 10,
stk. 4, der vedrører ministerens bemyndigelse til at fastsætte
nærmere regler om tredjepartsadgang og Forsyningstilsynets
beføjelser.
a) § 10, stk. 1, 1. pkt.
Af de specielle bemærkninger til § 10, stk. 1, 1. pkt.
fremgår det, at Forbruger- og Konkurrencestyrelsen opret-
holder kompetencen til at forholde sig til eventuelle tilfælde
af misbrug af dominerende stilling på markedet eller indgå-
else af konkurrencebegrænsende aftaler.
Forsyningstilsynet har imidlertid samme beføjelse efter
lovforslagets § 10, stk. 3, og det vurderes uhensigtsmæs-
sigt, at såvel Forsyningstilsynet og Forbruger- og Konkur-
rencestyrelsen vil være kompetente til at træffe afgørelse
om markedsmisbrug, da dette vil skabe uklarhed hos poten-
tielle brugere om, hvornår man vil skulle rette en klage
til Forsyningstilsynet eller Forbruger- og Konkurrencestyrel-
sen. Det vil således være mest hensigtsmæssigt, at lade én
myndighed håndtere disse forhold vedrørende tredjepartsad-
gangen. Da Forsyningstilsynet ved politisk mandat er tillagt
en rolle i lovforslaget, forekommer det derfor mest hensigts-
mæssigt, at det præciseres, at det er Forsyningstilsynet, der
skal forholde sig til eventuelle tilfælde af misbrug af domi-
nerende stilling på markedet eller indgåelse af konkurrence-
begrænsende aftaler.
b) § 10, stk. 4
Følgende fremgår af de specielle bemærkninger til lov-
forslagets § 10, stk. 4: » […] Bekendtgørelsen forventes at
ville indeholde regler om overordnede principper for tredje-
partsadgangen, anmodning og forhandling om tredjepartsad-
gang, herunder metoder og principper for fastlæggelse af
priser og betingelser, tvistløsning, sagsoplysning mv.«
Da endelige priser og betingelser vil følge forhandlinger
om tredjepartsadgangen mellem rettighedshaver og potenti-
elle brugere, jf. også det foreslåede ændringsforslag nr. 4
til lovforslagets § 9, stk. 2, vil den bekendtgørelse, der skal
udmønte lovforslagets § 10, stk. 4, ikke indeholde regler om
DokumentId
Journalnummer
L 117 - 2023-24 - Bilag 11: 1. udkast til betænkning
2866165_0002.png
2
metoder og principper for fastlæggelse af priser og betingel-
ser. På denne baggrund ændres de specielle bemærkninger
til lovforslagets § 10, stk. 4, således, at sætningen om meto-
der og principper for fastlæggelse af priser og betingelser
udgår.
Ændringen indebærer, at ministeren fastsætter nærmere
regler om tredjepartsadgang til rørledningsanlæg og For-
syningstilsynets beføjelser efter loven. Dette vurderes hen-
sigtsmæssigt, eftersom markedet for rørført transport af CO
2
er et helt nyt marked i Danmark. Der er ikke ansøgt om eller
etableret nogle former for rørført transport af CO
2
ved frem-
sættelsen af nærværende lovforslag. I tillæg hertil forventes
det, at markedet vil gennemgå en løbende udvikling, der vil
nødvendiggøre yderligere og mere detaljeorienteret regule-
ring. Nærmere regler herom fastsættes i en bekendtgørelse.
Bekendtgørelsen forventes at ville indeholde regler om
overordnede principper for tredjepartsadgangen, herunder
om anmodning og forhandling om tredjepartsadgang, tvist-
løsning, sagsoplysning mv.
Der bør ved implementeringen af bestemmelsen udvises
opmærksomhed på Forsyningstilsynets uafhængighed efter
§ 2 i lov om Forsyningstilsynet.«
4 Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
klima-, energi- og forsyningsministeren,
tiltrådt af
<>:
Til § 1
1)
Som
stk. 3
indsættes:
»Stk. 3.
Loven omfatter ikke rørledningsanlæg til trans-
port af CO
2
, der alene anlægges med henblik på transport af
CO
2
hen over den danske kontinentalsokkel fra et tredjeland
til et andet eller det samme tredjeland.«
[Ændret anvendelsesområdet, således at transitrørledninger
ikke omfattes af lovens anvendelsesområde]
Til § 6
2)
Stk. 1, 1. pkt.,
affattes således:
»Er der indgået aftale mellem en rettighedshaver og en
operatør om, at sidstnævnte skal varetage driften af et rør-
ledningsanlæg, der er givet tilladelse til, jf. § 4, stk. 1,
skal det til enhver tid kunne dokumenteres, at der foreligger
skriftlige aftaler herom.«
[Ændret terminologi og præcis henvisning til hjemmel for
tilladelse]
3)
I
stk. 4
indsættes efter »fristen«: », jf. stk. 3«.
[Præcis henvisning til hjemmel for den omtalte frist]
Til § 9
4)
Stk. 2
affattes således:
»Stk. 2.
Rettighedshaver offentliggør standardpriser og
-betingelser for brug af rørledningsanlægget. Endelige priser
og betingelser fastlægges gennem forhandling mellem ret-
tighedshaver og potentielle brugere.«
[Præcisering af, at endelige priser og betingelser for tredje-
partsadgang skal forhandles]
Til § 10
5)
I
stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »stk. 2,«: »2. pkt.,«.
[Præcis henvisning til hjemmel for fastsættelse af priser og
betingelser]
6)
Stk. 3
affattes således:
»Stk. 3.
Forsyningstilsynet behandler klager over priser
og betingelser, jf. § 9, stk. 2, 2. pkt., samt afslag på ansøg-
ninger om adgang til rørledningsanlæg, jf. § 9, stk. 3 og 4.«
[Lovteknisk rettelse og præcis henvisning til hjemmel for
fastsættelse af priser og betingelser]
Til § 15
7)
I
stk. 2
indsættes efter »stk. 3«: », 1. pkt«.
[Præcis henvisning til undtagelse fra stk. 2]
Til § 27
8)
Stk. 3
affattes således:
»Stk. 3.
Afviklingsplanen skal godkendes af klima-, ener-
gi- og forsyningsministeren, der kan fastsætte vilkår herfor.«
[Lovteknisk rettelse]
9)
I
stk. 5
ændres »som skal anvendes« til: »der skal væ-
re«.
[Lovteknisk rettelse]
Ny paragraf
10)
Efter § 28 indsættes i
kapitel 8:
Ȥ 01.
Tilbagekaldes en tilladelse til etablering og drift af
rørledningsanlæg i medfør af § 28, meddeler klima-, energi-
og forsyningsministeren enten en ny tilladelse til etablering
og drift til en anden rettighedshaver eller lukker rørlednings-
anlægget.
Stk. 2.
Indtil meddelelsen af en ny tilladelse overtager
klima-, energi- og forsyningsministeren midlertidigt alle for-
pligtelser vedrørende rørledningsanlægget.
Stk. 3.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan på-
lægge den tidligere rettighedshaver at betale omkostninger-
ne forbundet med overtagelse af forpligtelserne vedrørende
rørledningsanlægget efter stk. 2.«
[Regulering af tilfælde, hvor en tilladelse til etablering og
drift af rørledningsanlæg inddrages]
Til § 30
11)
I
stk 1
indsættes efter »§ 29«: », stk. 1,«.
L 117 - 2023-24 - Bilag 11: 1. udkast til betænkning
2866165_0003.png
3
[Præcis henvisning til hjemmel for omtalte afgørelser]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget vil medføre, at rørledningsanlæg til
transport af CO
2
, der alene anlægges med henblik på trans-
port af CO
2
hen over den danske kontinentalsokkel fra et
tredjeland til et andet eller det samme tredjeland undtages
fra lovens anvendelsesområde.
I medfør af lovforslagets § 1, stk. 1, finder loven anven-
delse på etablering og drift af rørledningsanlæg, der trans-
porterer CO
2
. Med ændringsforslaget indsættes en undtagel-
se til dette udgangspunkt, således at rørledningsanlæg til
transport af CO
2
, der alene anlægges med henblik på trans-
port af CO
2
hen over den danske kontinentalsokkel fra et
tredjeland til et andet eller det samme tredjeland undtages
fra lovens anvendelsesområde. Sådanne rørledningsanlæg
omtales sædvanligvis transitrørledninger. Rørledninger hen
over dansk søterritorium eller land vil fortsat være omfattet
af det fremsatte lovforslag, uanset at rørledningen alene er
bestemt til at transportere CO
2
fra et tredjeland til et andet
eller det samme tredjeland.
Ændringsforslaget skal sikre, at eventuelle transitrørled-
ninger ikke pålægges disproportionale vilkår og krav, som
ikke passer til transitrørledningens grundlæggende formål,
som er at transportere CO
2
fra et tredjeland til et anden eller
det samme tredjeland uden at påvirke eller koble sig på den
danske CO
2
-infrastruktur.
Den foreslåede ændring svarer til den systematik, der
gælder for rørført transport af kulbrinter. Rørledningsanlæg,
der indgår som en del af den danske infrastruktur godkendes
således efter undergrundsloven, mens rørledninger, der blot
går hen over dansk territorium med et formål om at trans-
portere kulbrinter fra et tredjeland til et andet tredjeland,
skal godkendes efter kontinentalsokkelloven. Transitrørled-
ninger til transport af både kulbrinter og CO
2
er dermed
undtaget fra de love, der regulerer den nationale infrastruk-
tur af både kulbrinter og CO
2
. Det skal dog bemærkes, at
godkendelsesbestemmelsen i kontinentalsokkelloven endnu
ikke omfatter CO
2
-transport. En sådan ændring vil forud-
sætte en lovændring, som vil kunne skabe en ensartet syste-
matik.
Indtil en sådan ændring af kontinentalsokkelloven gen-
nemføres, vil transitrørledninger til transport af CO
2
være
reguleret af havretskonventionens artikel 79. Ifølge artikel
79 i havretskonventionen af 1982, United Nations Conventi-
on on the Law of the Sea, der må anses for en kodificering
af almindelig folkeretlig sædvane, er alle stater berettiget
til at anlægge rørledninger og kabler over kontinentalsok-
len. Dette hindrer imidlertid ikke, at sokkelstaten stiller krav
til elkablers og rørledningers placering under hensyn til ud-
forskning og udnyttelse af naturforekomster på soklen og
muligheden for at kunne vedligeholde eksisterende kabler
og rørledninger. Herudover kan der varetages miljømæssige
hensyn for at forebygge, begrænse og kontrollere forurening
fra rørledninger. Havretskonventionen hjemler således mu-
lighed for, at sokkelstaten kan stille miljømæssige krav til
rørledninger og deres placering på sokkelområdet.
Til nr. 2
Ændringsforslaget skal sikre et klarere sprog samt præ-
cisere henvisningen til hjemlen for tilladelse til etablering
og drift af rørledningsanlæg, som der henvises til i lovforsla-
gets bestemmelse.
Ændringsforslaget vil ikke medføre materielle ændringer
til bestemmelsens anvendelse.
Til nr. 3, 7 og 11
Ændringsforslagene er udtryk for præciseringer af rent
lovteknisk karakter, hvor der indsættes en præcis henvisning
til andre bestemmelser i lovforslaget af relevans for den
pågældende bestemmelse.
Til nr. 4
Det foreslåede ændringsforslag i § 9, stk. 2, 1. pkt., har til
formål at tydeliggøre over for potentielle brugere af rørled-
ningsanlægget, hvilke standardpriser og –betingelser der er
for at benytte det pågældende rørledningsanlæg. På grund af
forventede forskelle i eksempelvis kapacitet og længde for
de enkelte rørledningsanlæg må der imidlertid forventes en
vis forskel i priser og betingelser for de forskellige rørled-
ningsanlæg.
Det foreslåede ændringsforslag til stk. 2, 2. pkt., med-
fører, at endelige priser og betingelser fastlægges gennem
forhandling mellem rettighedshaver og potentielle brugere.
Det foreslåede ændringsforslag vil medføre, at tredjepart-
sadgang til rørledningsanlæg skal opnås gennem forhandling
mellem rettighedshaver og potentielle brugere. Rettigheds-
haver vil dermed ikke have adgang til ensidigt at fastsætte
priser og betingelser, da det er hensigten, at standardpriser
og –betingelser alene vil skulle medvirke til et bedre ud-
gangspunkt for forhandlingerne mellem rettighedshaver og
potentielle brugere. Offentliggørelsen af standardpriser og
–betingelser, jf. 1. pkt., skal ses som et led i at lette denne
efterfølgende forhandling mellem rettighedshaver og poten-
tielle brugere af røret, da offentligt tilgængelige oplysninger
medfører en gennemsigtighed, som vil være til gavn for
parternes forhandling.
Til nr. 5
Med ændringsforslaget foretages en præcis henvisning
til, hvilke priser og betingelser som Forsyningstilsynet skal
føre tilsyn med. Formålet med ændringsforslaget er at tyde-
liggøre, at Forsyningstilsynet skal føre tilsyn med rimelighe-
den af de endelige priser og betingelser, som den enkelte
rettighedshaver og potentielle brugere har forhandlet sig
frem til for tredjepartsadgangen til det pågældende rørled-
ningsanlæg, jf. den under ændringsforslag nr. 4 foreslåede
affattelse af § 9, stk. 2, 2. pkt. Forsyningstilsynet vil dermed
ikke føre tilsyn med de af rettighedshavere udarbejdede og
offentliggjorte standardpriser og –betingelser i henhold til
den under ændringsforslag nr. 4 foreslåede affattelse af § 9,
stk. 2, 1. pkt.
L 117 - 2023-24 - Bilag 11: 1. udkast til betænkning
2866165_0004.png
4
Forsyningstilsynets rimelighedsvurdering vil basere sig
på, hvorvidt de forhandlede priser og betingelser kan anses
som værende fastsat på en objektiv, gennemsigtig og ikkedi-
skriminerende måde, der vil sikre, at en monopollignende
situation ikke på urimeligvis kan misbruges. Kriterier for
denne vurdering vil blive fastsat i en bekendtgørelse, jf. den
i lovforslaget foreslåede § 10, stk. 4.
Til nr. 6
Ændringsforslaget er af lovteknisk karakter, hvor dels
ordlyden nævner bestemmelser i korrekt rækkefølge og dels
en præcis henvisning til, hvilke priser og betingelser der kan
klages til Forsyningstilsynet over.
Ændringsforslaget vil ikke medføre materielle ændringer
til bestemmelsens anvendelse.
Til nr. 8
Ændringsforslaget er af ren lovteknisk karakter, hvor 1.
og 2. pkt. af stk. 3 samles til ét pkt.
Ændringsforslaget vil ikke medføre materielle ændringer
til bestemmelsens anvendelse.
Til nr. 9
Ændringsforslaget er af ren lovteknisk karakter. Ordene,
der ændres, henviser til forudsætninger for afvikling af rør-
ledningsanlæg. Forudsætninger kan rettelig ikke anvendes,
som det fremgår af bestemmelsen oprindelige ordlyd.
Ændringsforslaget vil ikke medføre materielle ændringer
til bestemmelsens tiltænkte anvendelse.
Til nr. 10
Ændringsforslaget har til formål at regulere forløbet
umiddelbart efter en tilbagekaldelse af en tilladelse. Tilbage-
kaldelse af en tilladelse er reguleret i lovforslagets § 28.
Det foreslåede ændringsforslags § 01, stk. 1, har til for-
mål at tydeliggøre, at ministeren kan træffe nye disposition-
er for rørledningsanlægget, med henblik på at rørledningsan-
lægget tages i brug snarest eller lukkes. Heri ligger samtidig
en forventning om, at der snarest og med inddragelse af
alle relevante vurderinger, besluttes hvad der bør ske med
rørledningsanlægget.
Det foreslåede ændringsforslag i § 01, stk. 2, har til for-
mål at tydeliggøre, at det er ministeren, som har retten til
at disponere over rørledningsanlægget, når der er truffet en
afgørelse i medfør af § 28. Den tidligere rettighedshaver har
derved ikke længere mulighed for at disponere over rørled-
ningsanlægget og skal samtidig hermed tåle, at staten kan
pålægge rettighedshaveren eventuelle omkostninger, som
staten er blevet påført, som følge af at rettighedshaver har
misligholdt tilladelsen, jf. den foreslåede bestemmelses stk.
3.
Af ændringsforslaget følger desuden, at ministeren, så-
fremt det besluttes at videreføre driften, skal varetage de
forpligtelser, der følger med driften af rørledningsanlægget.
Med ændringsforslaget til § 01, stk. 3, sikres det, at en
rettighedshaver, der misligholder sin tilladelse eller på anden
vis ikke kan opretholde tilladelsen, fortsat hæfter for de om-
kostninger, som den tidligere rettighedshaver påfører staten
som følge af at have misligholdt tilladelsen.
Principperne bag denne regulering svarer til undergrund-
slovens § 23 n, hvorefter en tidligere rettighedshaver til en
lagringslokalitet også kan pålægges at betale for statens om-
kostninger forbundet med overtagelse efter tilbagekaldelse
af en tilladelse.
Den midlertidige overtagelse af forpligtigelserne for rør-
ledningsanlægget efter den foreslåede stk. 2 vil medføre,
at klima-, energi- og forsyningsministeren kan pålægge den
tidligere rettighedshaver at betale omkostningerne forbundet
med overtagelse af forpligtelserne vedrørende rørlednings-
anlægget. Der kan blandt andet være tale om overvågning,
forebyggende og udbedrende foranstaltninger eller andre re-
levante omkostninger, som staten påføres som følge af, at
tilladelsen er blevet tilbagekaldt.
Ændringsforslaget forventes anvendt på en måde, hvor
ministeren i første omgang tager stilling til, om rørlednings-
anlægget skal lukkes eller om driften bør fortsætte. Denne
vurdering bør foretages ud fra, hvorvidt det er hensigtsmæs-
sigt, at rørledningsanlæggets drift opretholdes.
Såfremt ministeren træffer afgørelse om, at driften af
rørledningsanlægget skal opretholdes, kan ministeren heref-
ter løbende pålægge omkostninger forbundet med driften af
rørledningsanlægget på den tidligere rettighedshaver.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. februar 2024 og var til
1. behandling den 13. marts 2024. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Klima-, Energi- og
Forsyningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og klim-, enregi- og forsyningsministeren
sendte den 24. november 2023 dette udkast til udvalget,
jf. KEF alm. del – bilag 82. Den 28. februar 2024 sendte
klima-, energi- og forsyningsministeren høringssvarene og
et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <> bilag på lovfor-
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget <> skriftli-
ge henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget <> deputa-
tioner, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
L 117 - 2023-24 - Bilag 11: 1. udkast til betænkning
2866165_0005.png
5
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 9 spørgsmål til
klim-, energi- og forsyningsministeren til skriftlig besvarel-
se, som ministeren har besvaret.
Anne Paulin (S) Ida Auken (S) Kris Jensen Skriver (S) Lea Wermelin (S) Mette Reissmann (S) Per Husted (S)
Rasmus Horn Langhoff (S)
fmd.
Bjarne Laustsen (S) Kasper Roug (S) Linea Søgaard-Lidell (V) Lars Christian Lilleholt (V)
Kim Valentin (V) Jan E. Jørgensen (V) Karin Liltorp (M) Henrik Frandsen (M) Lise Bech (DD)
Kenneth Fredslund Petersen (DD) Steffen W. Frølund (LA) Steffen Larsen (LA) Mona Juul (KF) Dina Raabjerg (KF)
Kim Edberg Andersen (DD) Morten Messerschmidt (DF) Signe Munk (SF) Carl Valentin (SF) Marianne Bigum (SF)
nfmd.
Søren Egge Rasmussen (EL) Samira Nawa (RV) Torsten Gejl (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
50
22
16
15
15
14
10
9
Radikale Venstre (RV)
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
7
5
1
1
1
1
5