Til lovforslag nr.
L 117
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 16. maj 2024
Betænkning
over
Forslag til lov om rørført transport af CO
2
[af klima-, energi- og forsyningsministeren (Lars Aagaard)]
1. Ændringsforslag
Klima-, energi- og forsyningsministeren har stillet 11 æn-
dringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stil-
lede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Tilkendegivelse fra klima-, energi- og
forsyningsministeren
Klima-, energi- og forsyningsministeren har over for ud-
valget oplyst følgende:
»Forslag til lov om rørført transport af CO
2
blev 1. be-
handlet den 13. marts 2024. I forbindelse med 1. behandlin-
gen af lovforslaget og et sideløbende arbejde med bekendt-
gørelse om rørledningsanlæg til transport af CO
2
, som ud-
møntes med hjemmel i lovforslagets § 10, stk. 4, er der
fundet anledning til at foretage en række præciseringer i de
specielle bemærkninger til lovforslagets a) § 10, stk. 1, 1.
pkt., der vedrører Forsyningstilsynets tilsyn med, at priser
og betingelser for tredjepartsadgang er rimelige, og b) § 10,
stk. 4, der vedrører ministerens bemyndigelse til at fastsætte
nærmere regler om tredjepartsadgang og Forsyningstilsynets
beføjelser.
a) § 10, stk. 1, 1. pkt.
Af de specielle bemærkninger til § 10, stk. 1, 1. pkt.,
fremgår det, at Forbruger- og Konkurrencestyrelsen opret-
holder kompetencen til at forholde sig til eventuelle tilfælde
af misbrug af dominerende stilling på markedet eller indgå-
else af konkurrencebegrænsende aftaler.
Forsyningstilsynet har imidlertid samme beføjelse efter
lovforslagets § 10, stk. 3, og det vurderes uhensigtsmæssigt,
at både Forsyningstilsynet og Forbruger- og Konkurrence-
styrelsen vil være kompetente til at træffe afgørelse om
markedsmisbrug, da dette vil skabe uklarhed hos potentiel-
le brugere om, hvornår man vil skulle rette en klage til
Forsyningstilsynet eller til Forbruger- og Konkurrencestyrel-
sen. Det vil således være mest hensigtsmæssigt, at lade én
myndighed håndtere disse forhold vedrørende tredjepartsad-
gangen. Da Forsyningstilsynet ved politisk mandat er tillagt
en rolle i lovforslaget, forekommer det derfor mest hensigts-
mæssigt, at det præciseres, at det er Forsyningstilsynet, der
skal forholde sig til eventuelle tilfælde af misbrug af domi-
nerende stilling på markedet eller indgåelse af konkurrence-
begrænsende aftaler.
b) § 10, stk. 4
Følgende fremgår af de specielle bemærkninger til lov-
forslagets § 10, stk. 4: »[…] Bekendtgørelsen forventes at
ville indeholde regler om overordnede principper for tredje-
partsadgangen, anmodning og forhandling om tredjepartsad-
gang, herunder metoder og principper for fastlæggelse af
priser og betingelser, tvistløsning, sagsoplysning mv.«
Da endelige priser og betingelser vil følge forhandlinger
om tredjepartsadgangen mellem rettighedshaver og potenti-
elle brugere, jf. også det foreslåede ændringsforslag nr. 4
til lovforslagets § 9, stk. 2, vil den bekendtgørelse, der skal
udmønte lovforslagets § 10, stk. 4, ikke indeholde regler om
metoder og principper for fastlæggelse af priser og betingel-
ser. På denne baggrund ændres de specielle bemærkninger
til lovforslagets § 10, stk. 4, så sætningen om metoder og
principper for fastlæggelse af priser og betingelser udgår.
Ændringen indebærer, at ministeren fastsætter nærmere
regler om tredjepartsadgang til rørledningsanlæg og For-
syningstilsynets beføjelser efter loven. Dette vurderes hen-
AX029972