Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
L 117 Bilag 9
Offentligt
2854881_0001.png
Bekendtgørelse om rørledningsanlæg til transport af CO
21)
I medfør af § 3, § 7, stk. 1, § 8, stk. 2, § 10, stk. 4, § 11, stk. 4, § 13, stk. 3, § 14, stk. 5 og § 31,
stk. 2,
i lov nr. X af dato
om rørført transport af CO
2
fastsættes [efter
bemyndigelse i henhold til § 3
i bekendtgørelse nr. X af dato om Energistyrelsens opgaver og beføjelser]:
Kapitel 1
Anvendelsesområde og definitioner
§ 1.
Bekendtgørelsen finder anvendelse på rørledningsanlæg og aftaler om tredjepartsadgang til
rørledningsanlæg omfattet af lov om rørført transport af CO
2
.
§ 2.
I denne bekendtgørelse forstås ved:
1) Ansøger: En aktør, som anmoder om adgang til rørledningsanlæg, og som ikke er
rørledningsanlæggets ejer.
2) Bruger: En aktør, som bruger et rørledningsanlæg, og som ikke er rørledningsanlæggets ejer.
3) CO
2
: En strøm af stoffer hidrørende fra CO
2
-opsamlingsprocesser, der langt overvejende består
af kuldioxid.
4) Ejer: En rettighedshaver efter lov om rørført transport af CO
2
, der ejer et rørledningsanlæg.
5) Operatør: Den, der på vegne af en rettighedshaver driver eller kontrollerer et rørledningsanlæg.
6) Rørledningsanlæg: Rørledningsinfrastruktur til transport af CO
2
, herunder alle hjælpeanlæg, der
funktionelt er forbundet til transportsystemet.
7) Tredjepartsadgang: En brugers brug af et rørledningsanlæg.
8) Udbedrende foranstaltninger: Enhver foranstaltning, der træffes for at udbedre væsentlige
uregelmæssigheder eller lukke lækager med henblik på at forhindre eller standse udsivning af CO
2
fra rørledningsanlæg.
9) Udsivning: Enhver utilsigtet frigivelse af CO
2
fra rørledningsanlæg.
10) Væsentlige uregelmæssigheder: Enhver væsentlig uregelmæssighed i driften af
rørledningsanlæg, som indebærer risiko for udsivning eller risiko for miljøet eller mennesker
sundhed.
1
Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/31/EF
af 23. april 2009 om geologisk lagring af kuldioxid, EU-Tidende 2009, nr. L 140, side 114, som ændret ved Europa-
Parlamentets og Rådets forordning nr. 2018/1999/EU af 11. december 2018 om forvaltning af energiunionen og
klimaindsatsen, EU-Tidende 2018, nr. L 328, side 1.
L 117 - 2023-24 - Bilag 9: Orientering om høring af bekendtgørelse om rørledningsanlæg til transport af CO2, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Kapitel 2
Krav til ansøgninger og tilladelser
§ 3.
En ansøgning om etablering og drift af rørledningsanlæg til transport af CO
2
skal mindst
indeholde følgende oplysninger:
1) Den potentielle rettighedshavers navn og adresse.
2) Dokumentation for den potentielle rettighedshavers tekniske sagkundskab og økonomiske
baggrund, jf. § 5 i lov om rørført transport af CO
2
.
3) Det foreslåede rørledningsanlægs linjeføring og transportkapacitet.
4) Forslag til overvågningsprogram, jf. § 11, stk. 1, i lov om rørført transport af CO
2
.
5) Beskrivelse af foranstaltninger til hindring af udsivning og væsentlige uregelmæssigheder.
6) Forslag til plan for udbedrende foranstaltninger.
7) Plan for afvikling, jf. § 27, stk. 1 og 2, i lov om rørført transport af CO
2
.
§ 4.
En tilladelse til etablering og drift af rørledningsanlæg til transport af CO
2
skal mindst
indeholde følgende oplysninger:
1)
2)
3)
4)
Rettighedshaverens navn og adresse.
En geografisk afgrænsning af rørledningsanlæggets linjeføring.
Det godkendte overvågningsprogram, jf. § 11, stk. 1, i lov om rørført transport af CO
2
.
Krav om at underrette Energistyrelsen i tilfælde af udsivning eller væsentlige
uregelmæssigheder.
5) Den godkendte plan for udbedrende foranstaltninger og forpligtelsen til at gennemføre denne
i tilfælde af udsivning eller væsentlige uregelmæssigheder.
6) Den godkendte plan for afvikling.
Kapitel 3
Overordnede principper for tredjepartsadgang
§ 5.
Ejer eller operatør skal til enhver tid offentliggøre oplysninger om samlet historisk og
fremtidig teknisk, solgt og ledig kapacitet på en let tilgængelig måde. Oplysningerne skal angives
som tons CO
2
pr. måned.
§ 6.
En virksomhed omfattet af lov om rørført transport af CO
2
og regler fastsat i medfør heraf
skal være regnskabsmæssigt adskilt fra en tilknyttet virksomhed, herunder eksempelvis CO
2
-fangst,
CO
2
-lagring og CO
2
-anvendelse. Ejer og operatør skal således føre separate regnskaber for
transportvirksomhed og fangsts-, lagrings- og anvendelsesvirksomhed, som det ville gøres, såfremt
de pågældende aktiviteter blev udført af særskilte selskaber.
L 117 - 2023-24 - Bilag 9: Orientering om høring af bekendtgørelse om rørledningsanlæg til transport af CO2, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
§ 7.
Et selskab, der indgår i kredsen af selskaber, som er ejer eller operatør, og i kredsen af
selskaber, som ansøger om adgang, må ikke deltage i en forhandling om tredjepartsadgang på både
ejer- og ansøgersiden.
Stk. 2.
Selskaber, jf. stk. 1, skal deltage i en forhandling om tredjepartsadgang på den side, hvor
selskabet har den største deltagerandel. Det samme gør sig gældende for koncernforbundne
selskaber.
§ 8.
Ejer og ansøger skal medvirke til at tilvejebringe og udveksle de oplysninger, der er
nødvendige for en hurtig og effektiv gennemførelse af forhandlinger om aftaler om
tredjepartsadgang.
Stk. 2.
Ejer og ansøger kan aftale, at udvekslede oplysninger i medfør af stk. 1 skal behandles
fortroligt. Ejer og ansøger skal sørge for, at betingelserne i en aftale om fortrolighed er i
overensstemmelse med sædvanlig praksis for aftaler om fortrolighed.
Kapitel 4
Anmodning og forhandling om adgang til rørledningsanlæg
§ 9.
Anmodning om adgang til at benytte et rørledningsanlæg, herunder om muligheder for
kapacitetsudvidelse ved manglende kapacitet, indgives til ejer eller operatør af det
rørledningsanlæg, der ønskes benyttet.
Stk. 2.
Ejer eller operatør af rørledningsanlægget orienterer straks Energistyrelsen om modtagelse
af anmodning om adgang.
Stk. 3.
Kan en anmodning om adgang efter stk. 1 ikke imødekommes, jf. § 9, stk. 3, i lov om
rørført transport af CO
2
, meddeler ejer eller operatør ansøgeren herom senest 15 arbejdsdage efter
modtagelsen af anmodningen. Afslag skal være behørigt begrundet, jf. § 9, stk. 4, 1. pkt., i lov om
rørført transport af CO
2
.
Stk. 4.
Imødekommes en anmodning om adgang, indleder ejer eller operatør og ansøger
umiddelbart herefter forhandlinger om priser og betingelser for benyttelse af rørledningsanlægget.
Stk. 5.
Forhandlingerne skal være afsluttet inden 4 måneder efter, at ansøger har meddelt ejer
eller operatør, at man ønsker at forhandle om adgang til rørledningsanlægget, medmindre anden
frist er aftalt mellem parterne.
§ 10.
En ansøger skal på objektive og ikkediskriminerende betingelser have ret til brug af et
rørledningsanlæg i overensstemmelse med § 9 i lov om rørført transport af CO
2
og bestemmelserne
i denne bekendtgørelse.
L 117 - 2023-24 - Bilag 9: Orientering om høring af bekendtgørelse om rørledningsanlæg til transport af CO2, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Stk. 2.
Priser og betingelser for ydelser i forbindelse med adgang til rørledningsanlægget
fastsættes ved forhandling mellem ansøger og ejer eller operatør af rørledningsanlægget.
Stk. 3.
Priser og betingelser fastsættes således, at der ikke diskrimineres mellem ansøgere til det
pågældende rørledningsanlæg.
Stk. 4.
Priser og betingelser anmeldes til Forsyningstilsynet senest 7 arbejdsdage efter indgåelse
af aftale.
Stk. 5.
Ejer eller operatør skal kunne redegøre for de beregningsmetoder, principper m.v., som er
lagt til grund for udformningen af priser og betingelser.
Kapitel 5
Forsyningstilsynet
§ 11.
Forsyningstilsynet fører tilsyn med, at der gives adgang til rørledningsanlæg under
hensyntagen til rimelige, objektive, transparente og ikkediskriminerende priser og betingelser i
henhold til § 10, stk. 1 og 2.
Stk. 2.
Forsyningstilsynet skal påbyde ejer eller operatør at ændre de i § 10 nævnte priser og
betingelser, såfremt tilsynet finder, at de vil være i modstrid med reglerne i lov om rørført transport
af CO
2
eller denne bekendtgørelse.
§ 12.
Forsyningstilsynet behandler tvister opstået i forbindelse med ansøgninger om adgang til
rørledningsanlæg.
§ 13.
Fører forhandlinger om adgang ikke til indgåelse af en aftale inden for fristen, jf. § 9, stk. 5,
eller inden for en af parterne aftalt frist, kan en part indbringe sagen for Forsyningstilsynet til
mægling eller afgørelse.
Stk. 2.
Ansøgere kan klage til Forsyningstilsynet over
1) afslag på anmodning om adgang, jf. § 9, stk. 3,
2) at forhandlinger ikke sker i henhold til § 9 eller
3) priser og betingelser for adgang til rørledningsanlæg, jf. § 10, stk. 3.
Stk. 3.
Forsyningstilsynet kan, efter forhandling med de berørte parter, give ejer eller operatør og
ansøger påbud om, hvordan forhandlingerne om adgang skal tilrettelægges, eller at adgang skal
gives, og fastsætte priser og betingelser for denne adgang.
§ 14.
Forsyningstilsynet skal træffe afgørelse under hensyntagen til
1) hvor stor transportkapacitet, der er, eller efter et rimeligt skøn kan stilles til rådighed,
L 117 - 2023-24 - Bilag 9: Orientering om høring af bekendtgørelse om rørledningsanlæg til transport af CO2, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2) nødvendigheden af at nægte adgang, hvis de tekniske specifikationer er indbyrdes
uforenelige, og dette ikke umiddelbart kan afhjælpes uden at indebære uforholdsmæssige
omkostninger, som ikke kan overvæltes på brugerne af et rørledningsanlæg,
3) nødvendigheden af at imødekomme behørigt dokumenterede rimelige behov for ejer eller
operatør af et rørledningsanlæg og de interesser, som gør sig gældende for alle andre
potentielt berørte brugere af rørledningsanlægget eller relevante forarbejdnings- eller
håndteringsfaciliteter,
4) hvorvidt opstillede betingelser er unødvendig tekniske, der gør tredjepartsadgang
uforholdsmæssigt dyrt eller besværligt,
5) hvorvidt ejer eller operatør giver særvilkår til koncernforbundne selskaber, og
6) hvorvidt priser og betingelser må anses at være i modstrid med reglerne i lov om rørført
transport af CO
2
eller reglerne i denne bekendtgørelse.
Stk. 2.
Ved tilsynets vurdering af fastsatte priser og betingelser skal følgende lægges til grund:
1) Priser og betingelser skal fastlægges med udgangspunkt i de tjenester, som leveres, og
uafhængig af lønsomheden ved den virksomhed, som skal tilknyttes eller anvende tjenesterne.
2) Bruger skal ved brug af rørledningsanlægget dække de driftsudgifter, som brugerens brug
påfører ejer eller operatør.
3) Bruger skal dække eventuelle nye investeringer, som brugen af anlægget medfører. Bruger
skal dække eventuelle yderligere omkostninger til afvikling, som skyldes brugers brug af
anlægget.
4) Anvender bruger ekstra kapacitet, som ejer tidligere har investeret i med henblik på
anvendelse af tredjepart, skal priser og betingelser omfatte betaling for anvendelse af denne
kapacitet, herunder et risikojusteret, markedsbaseret afkast for den risiko, der har været for, at
investeringerne ikke skulle blive fuldt udnyttet.
5) Priser skal ikke omfatte tilbagebetaling af investeringer, som allerede har givet eller med den
planlagte anvendelse må forventes at ville give ejer en rimelig fortjeneste.
Stk. 3.
Forsyningstilsynet kan indhente anden ekstern bistand, herunder fra Energistyrelsen, til
vurdering af forhold i henhold til stk. 1 og 2.
§ 15.
Forsyningstilsynet kan i forbindelse med behandling af sager og udøvelse af tilsyn indhente
enhver oplysning, som Forsyningstilsynet skønner nødvendige for varetagelsen af disse opgaver,
hos relevante myndigheder, ejere, operatører, brugere og ansøgere, samt disses koncernforbundne
selskaber. Forsyningstilsynet kan fastsætte frister for indsendelse af oplysningerne.
§ 16.
Forsyningstilsynet kan udarbejde standardaftaler til brug for tredjepartsadgang.
Standardaftaler skal offentliggøres på Forsyningstilsynets hjemmeside. Standardaftaler kan fraviges
ved aftale mellem parterne.
Stk. 2.
Forsyningstilsynet kan udstede vejledninger for, hvorledes priser fastsættes. Vejledninger
skal offentliggøres på Forsyningstilsynets hjemmeside.
L 117 - 2023-24 - Bilag 9: Orientering om høring af bekendtgørelse om rørledningsanlæg til transport af CO2, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Kapitel 6
Overvågningsprogram
§ 17.
En gang om året skal ejeren af et rørledningsanlæg indsende en rapport til klima-, energi-
og forsyningsministeren med beskrivelse af overvågningsprogrammet og kontrollen af dette i
henhold til § 11, stk. 2, i lov om rørført transport af CO
2
.
Stk. 2.
Ejer skal revurdere overvågningsprogrammet med ikke mere end 5 års mellemrum og
indsende en rapport herom til klima-, energi- og forsyningsministeren. På baggrund heraf kan
klima-, energi- og forsyningsministeren om nødvendigt påbyde ændringer til
overvågningsprogrammet og opdatere overvågningsprogrammet.
Kapitel 7
Tilsyn
§ 18.
Klima-, energi- og forsyningsministeren gennemfører rutineinspektioner. Ved disse
inspektioner undersøges alle relevante tilslutninger og overvågningsanlæg såvel som hele spektret
af relevante virkninger fra rørledningsanlægget på miljøet og på menneskers sundhed.
Stk. 2.
Inspektionerne efter stk. 1 bør omfatte aktiviteter såsom besøg i anlæg på jordoverfladen,
der funktionelt er forbundet med rørledningsanlægget, vurdering af ejers og operatørs overholdelse
af overvågningsprogrammet, vurdering af forhold relevante for ejers og operatørs iværksættelse af
udbedrende foranstaltninger og kontrol af alle relevante optegnelser, som ejer og operatør måtte
have ført.
§ 19.
Klima-, energi- og forsyningsministeren gennemfører ikke-rutinemæssige inspektioner, hvis
klima-, energi- og forsyningsministeren får kendskab til eller skønner, at der er nærliggende risiko
for, at lov om rørført transport af CO
2
eller regler og vilkår udstedt i medfør heraf, ikke overholdes.
Stk. 2.
Ikke-rutinemæssige inspektioner gennemføres:
1) hvis klima-, energi- og forsyningsministeren har fået meddelelse om eller kendskab til
udsivning eller væsentlige uregelmæssigheder, jf. § 12 i lov om rørført transport af CO
2
,
2) hvis rapporterne i henhold til tilladelsen viser, at tilladelsesbetingelserne ikke er tilstrækkelig
overholdt,
3) i anledning af alvorlige klager, der vedrører miljøet eller menneskers sundhed eller
4) i andre situationer, hvor klima-, energi- og forsyningsministeren anser det for
hensigtsmæssigt.
§ 20.
Efter hver inspektion udarbejder klima-, energi- og forsyningsministeren en rapport om
inspektionsresultaterne.
L 117 - 2023-24 - Bilag 9: Orientering om høring af bekendtgørelse om rørledningsanlæg til transport af CO2, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2854881_0007.png
Stk. 2.
I rapporten vurderes det, hvorvidt lov om rørført transport af CO
2
eller regler og vilkår
udstedt i medfør heraf, herunder vilkår i tilladelsen, er overholdt og det anføres, om yderligere
foranstaltninger er påkrævet.
Stk. 3.
Rapporten meddeles ejeren og operatøren og gøres tilgængelig for offentligheden senest 2
måneder efter inspektionen.
Kapitel 8
Klagebestemmelser
§ 21.
Påbud og andre afgørelser truffet af Energistyrelsen eller Forsyningstilsynet efter denne
bekendtgørelse kan påklages til Energiklagenævnet, jf. § 29 i lov om rørført transport af CO
2
.
Stk. 2.
Påbud og andre afgørelser efter denne bekendtgørelse truffet af Energiklagenævnet,
Energistyrelsen eller Forsyningstilsynet kan ikke indbringes for klima-, energi- og
forsyningsministeren eller erhvervsministeren.
Kapitel 9
Straffebestemmelser
§ 22.
Den, der undlader at efterkomme påbud eller andre afgørelser i medfør af denne
bekendtgørelse, kan pålægges bødestraf.
Stk. 2.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i
straffelovens 5. kapitel.
Kapitel 10
Ikrafttrædelsesbestemmelse
§ 23.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. juli 2024.
[Lars Aagaard]
/
[Lars Nielsen]