Skatteudvalget 2023-24, Skatteudvalget 2023-24, Skatteudvalget 2023-24, Skatteudvalget 2023-24
L 119 Bilag 10, L 119 A Bilag 10, L 119 B Bilag 10, L 119 C Bilag 10
Offentligt
2842591_0001.png
Til lovforslag nr.
L 119
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 21. marts 2024
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af momsloven, chokoladeafgiftsloven og forskellige
andre love
(Særordningen for små virksomheder på momsområdet, justering af momsreglerne om leveringssted for visse virtuelt leverede
ydelser, ophævelse af særlig momsregel ved el- og gashandel, betalingsfrist for køb og indførsel af visse køretøjer, godtgørelse
af dækningsafgift i chokoladeafgiftsloven, præcisering af krav om beholdningsregnskab ved løssalg af groftskåret røgtobak,
bøder ved enkeltsalg af cigaretter og manglende beholdningsregnskab, afgiftsforhøjelser på nikotinprodukter og røgfri tobak og
justering af overgangsregler ved afgiftsforhøjelser på røgfri tobak, nikotinprodukter og nikotinholdige væsker og nulangivelse
ved udbetaling af royalty til udlandet uden indeholdelse af kildeskat m.v.)
[af skatteministeren (Jeppe Bruus)]
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 10 ændringsforslag til lovfor-
slaget, herunder om deling af lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget
vil stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling
af lovforslaget.
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af LA og
DF) indstiller de under A, B og C nævnte lovforslag til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (LA og DF) indstiller de under
B og C nævnte lovforslag til
vedtagelse
med de stillede
ændringsforslag. Mindretallet indstiller det under A nævnte
lovforslag til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag til det under A
nævnte lovforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget bemær-
ker, at Danmarksdemokraterne alene er betænkelige ved de
planlagte afgiftsforhøjelser på tobak. Her er der aftalt i »En
forebyggelsesplan målrettet børn og unge – tobak, nikotin
og alkohol«, at afgiften skal forøges tilsvarende på røgfrie
tobaksprodukter. Men der ses i dette lovforslag en stigning
på 149 pct. mod 82 pct. Danmarksdemokraterne vil derfor
stille ændringsforslag til 2. behandling uden for betænkning,
der har til formål at sikre, at afgiften på røgfri tobak kun
forhøjes svarende til afgiftsforhøjelsen på nikotinposer.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
skatteministeren,
tiltrådt af
udvalget:
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i tre lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af lov om forskellige for-
brugsafgifter (Afgiftsforhøjelser på nikotinprodukter og røg-
fri tobak og justering af overgangsregler ved afgiftsforhø-
jelser på røgfri tobak, nikotinprodukter og nikotinholdige
væsker)« omfattende § 3, § 12, stk. 3 og 7-9, og § 13.
B.
»Forslag til lov om ændring af momsloven (Særordnin-
gen for små virksomheder på momsområdet, justering af
momsreglerne om leveringssted for visse virtuelt leverede
ydelser, ophævelse af særlig momsregel ved el- og gashan-
AX029754
L 119 - 2023-24 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 21. marts 2024
2842591_0002.png
2
del og betalingsfrist for køb og indførsel af visse køretøjer
m.v.)« omfattende titelnoten, § 1, § 12, stk. 4-6, og § 13.
C.
»Forslag til lov om ændring af chokoladeafgiftsloven,
kildeskatteloven og forskellige andre love (Godtgørelse af
dækningsafgift i chokoladeafgiftsloven, præcisering af krav
om beholdningsregnskab ved løssalg af groftskåret røgto-
bak, bøder ved enkeltsalg af cigaretter og manglende be-
holdningsregnskab, tilpasning af det afgiftspligtige vareom-
råde for visse alkoholvarer, nulangivelse ved udbetaling af
royalty til udlandet uden indeholdelse af kildeskat, mulighed
for dataudstilling om visse søfarende, afskaffelse af godtgø-
relsesordning i spildevandsafgiftsloven, tilpasning af regler-
ne om sikkerhedsstempelmærker og genindførelse af regis-
ter over erhvervsfiskere med B-status m.v.)« omfattende §§
2 og 4-11, § 12, stk. 1, 2, 4, 10 og 11, og § 13.
[Forslag om deling af lovforslaget]
b
Ændringsforslag til det under A nævnte lovforslag
Til § 3
2)
I den under
nr. 6
foreslåede ændring af
§ 22, stk. 1, nr.
2,
ændres »3-10 og stk. 11, 1. pkt.« til: »3-10 eller stk. 11, 1.
pkt.«
[Ændring af ord]
Til § 12
3)
I
stk. 3
ændres »§ 3« til: »Loven«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
c
Ændringsforslag til det under B nævnte lovforslag
Til § 1
4)
Efter nr. 4 indsættes:
»01.
I
§ 16, stk. 1,
ændres »§ 21, stk. 1« til: »§ 20 a, stk. 1«.
02.
I
§ 16, stk. 4,
ændres »§§ 17, 18 og 19-21 d« til: »§§
17-20 og 21-21 d«.«
[Konsekvensændringer som følge af lovforslagets § 1, nr. 5
og 6]
5)
Nr. 21
affattes således:
»21.
I
§ 49, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »§ 48« til: »§ 71 e, stk. 1
og 2,«, og i
§ 50, 1. pkt.,
og
§§ 50 b
og
50 c
ændres »§ 48«
til: »§ 71 e, stk. 1 og 2«.«
[Lovteknisk ændring]
Til § 12
6)
Stk. 4
affattes således:
»Stk. 4.
Loven træder i kraft den 1. juli 2024, jf. dog stk.
5.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
7)
Stk. 5
affattes således:
»Stk. 5.
§ 1, nr. 1, 2, 4, 01, 02, 5-10, 17-21 og 25-27,
træder i kraft den 1. januar 2025.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1 og 4]
d
Ændringsforslag til det under C nævnte lovforslag
Til § 9
8)
Nr. 1
affattes således:
»1.
I
§ 1, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »position 2203 og 2206«
til: »position 2203 og varer henhørende under position 2206,
der indeholder en blanding af øl og ikkealkoholholdige drik-
kevarer,«.«
[Sproglig ændring]
Til § 12
9)
Stk. 1
affattes således:
»Stk. 1.
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende, jf. dog stk. 2 og 4.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
10)
Stk. 4
affattes således:
»Stk. 4.
§§ 2 og 4-9 træder i kraft den 1. juli 2024.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget i tre separate lovforslag.
Det ene lovforslag (A) vedrører afgiftsforhøjelser på ni-
kotinprodukter og røgfri tobak samt justering af overgangs-
regler ved afgiftsforhøjelser på røgfri tobak, nikotinproduk-
ter og nikotinholdige væsker.
Det andet lovforslag (B) vedrører særordningen for små
virksomheder på momsområdet, justering af momsreglerne
om leveringssted for visse virtuelt leverede ydelser, ophæ-
velse af særlig momsregel ved el- og gashandel og beta-
lingsfrist for køb og indførsel af visse køretøjer.
Det tredje lovforslag (C) vedrører godtgørelse af dæk-
ningsafgift i chokoladeafgiftsloven, præcisering af krav om
beholdningsregnskab ved løssalg af groftskåret røgtobak,
bøder ved enkeltsalg af cigaretter og manglende behold-
ningsregnskab, tilpasning af det afgiftspligtige vareområde
for visse alkoholvarer, nulangivelse ved udbetaling af royal-
ty til udlandet uden indeholdelse af kildeskat, mulighed for
dataudstilling om visse søfarende, afskaffelse af godtgørel-
sesordning i spildevandsafgiftsloven, tilpasning af reglerne
om sikkerhedsstempelmærker og genindførelse af register
over erhvervsfiskere med B-status.
Til nr. 2
Der er tale om en ændring af ordet og i bestemmelsen,
der erstattes af ordet eller. Herefter er det ikke nødvendigt,
at stk. 11, 1. pkt., er overtrådt, for at en overtrædelse af § 13
d, stk. 1 eller 3-10, kan straffes.
L 119 - 2023-24 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 21. marts 2024
2842591_0003.png
3
Til nr. 3
Der er tale om en konsekvensændring som følge af
forslaget om deling af lovforslaget i tre lovforslag, jf. æn-
dringsforslag nr. 1.
Til nr. 4
Hovedreglen for leveringsstedet (det sted, hvor momsen
skal betales) for ydelser solgt til afgiftspligtige personer er
i henhold til momslovens § 16, stk. 1, her i landet, når den
afgiftspligtige person har etableret stedet for sin økonomiske
virksomhed her i landet eller har et fast forretningssted her
i landet, hvortil ydelsen leveres, eller i mangel heraf har
sin bopæl eller sit sædvanlige opholdssted her i landet og
ydelsen leveres hertil. Det er dog anført, at der for ydelser
nævnt i momslovens § 16, stk. 2 og 3, § 18, § 19, stk. 1,
§ 21, stk. 2, og §§ 21 a og 21 b gælder særlige regler for
leveringsstedet.
I § 21, stk. 1, er leveringsstedet for adgang til arrange-
menter inden for kultur, kunst, sport, videnskab, undervis-
ning, underholdning og lign., herunder messer og udstillin-
ger, og ydelser i tilknytning hertil, der leveres til en afgifts-
pligtig person, her i landet, når disse arrangementer rent
faktisk finder sted her.
Det er med lovforslagets § 1, nr. 5, foreslået at indsætte
en ny paragraf 20 a, hvor stk. 1 svarer til den gældende regel
i § 21, stk. 1.
Med ændringsforslaget foreslås det i lovforslagets § 1 at
indsætte et nyt nummer 01, hvor det foreslås i § 16, stk. 1, at
ændre »§ 21, stk. 1« til »§ 20 a, stk. 1«.
Der er tale om en konsekvensændring af henvisningen i §
16, stk. 1, som følge af lovforslagets § 1, nr. 5.
Hovedreglen for leveringsstedet for ydelser solgt til ik-
keafgiftspligtige personer er i henhold til momslovens §
16, stk. 4, her i landet, når sælger har etableret stedet for
sin økonomiske virksomhed her i landet eller har et fast
forretningssted her i landet, hvorfra ydelsen leveres, eller i
mangel heraf har sin bopæl eller sit sædvanlige opholdssted
her i landet og ydelsen leveres herfra. Det er dog anført, at
der for ydelser nævnt i momslovens § 16, stk. 5 og 6, og §§
17, 18, og 19-21 d gælder særlige regler for leveringsstedet.
I § 21, stk. 2, er leveringsstedet i forbindelse med aktivi-
teter inden for kultur, kunst, sport, videnskab, undervisning,
underholdning og lign., herunder messer og udstillinger, og
ydelser som arrangør af sådanne aktiviteter, der leveres til
en ikkeafgiftspligtig person, her i landet, når disse aktiviteter
rent faktisk udøves her.
Med ændringsforslaget foreslås det i lovforslagets § 1 at
indsætte et nyt nummer 02, hvor det foreslås i § 16, stk. 4, at
ændre »§§ 17, 18 og 19-21 d« til »§§ 17-20 og 21-21 d«.
Til nr. 5
Der foreslås en lovteknisk ændring af lovforslagets § 1,
nr. 21, vedrørende momslovens § 49, stk. 1, 1. pkt., da der
mangler et komma. Forslagene til ændringer vedrørende §
50, 1. pkt., og §§ 50 b og 50 c i lovforslagets § 1, nr. 21, er
uændrede.
Til nr. 6
Der er tale om en konsekvensændring som følge af
forslaget om deling af lovforslaget i tre lovforslag, jf. æn-
dringsforslag nr. 1.
Til nr. 7
Der er tale om en konsekvensændring som følge af
forslaget om deling af lovforslaget i tre lovforslag, jf. æn-
dringsforslag nr. 1.
Der foreslås herudover, at § 1, nr. 01 og 02, der foreslås
indsat med ændringsforslag nr. 4, skal træde i kraft den 1.
januar 2025.
Til nr. 8
Der er tale om en sproglig ændring, der er foranlediget
af et manglende komma. Da indsættelsen af det manglende
komma gav en uhensigtsmæssig sætningsopbygning, fore-
slås bestemmelsen nyaffattet.
Til nr. 9
Der er tale om en konsekvensændring som følge af
forslaget om deling af lovforslaget i tre lovforslag, jf. æn-
dringsforslag nr. 1.
Til nr. 10
Der er tale om en konsekvensændring som følge af
forslaget om deling af lovforslaget i tre lovforslag, jf. æn-
dringsforslag nr. 1.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. februar 2024 og var til
1. behandling den 13. marts 2024. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde.
Høringssvar
Lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring
som to udkast til lovforslag. Skatteministeren sendte den
18. december 2023 et udkast til lovforslag om ændring af
momsloven, chokoladeafgiftsloven og forskellige andre love
til udvalget, jf. SAU alm. del – bilag 84. Den 16. januar
2024 sendte skatteministeren et udkast til lovforslag om æn-
dring af momsloven og lov om forskellige forbrugsafgifter
til udvalget, jf. SAU alm. del – bilag 112. Den 27. februar
2024 sendte skatteministeren høringssvarene og et hørings-
notat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag på lovforsla-
get.
L 119 - 2023-24 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 21. marts 2024
2842591_0004.png
4
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 3 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 deputa-
tion, der mundtligt har redegjort for sin holdning til lovfor-
slaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 15 spørgsmål
til skatteministeren til skriftlig besvarelse. Ministeren har
besvaret spørgsmål nr. 1-12. Udvalget forventer at svarene
på spørgsmål nr. 13-15 oversendes til udvalget inden 2. be-
handling.
Anders Kronborg (S) Benny Engelbrecht (S) Louise Mehnke (S) Jesper Petersen (S)
fmd.
Malte Larsen (S)
Per Husted (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Thomas Skriver Jensen (S) Jan E. Jørgensen (V)
Kim Valentin (V) Torsten Schack Pedersen (V) Hans Andersen (V) Mohammad Rona (M) Charlotte Bagge Hansen (M)
Hans Kristian Skibby (DD) Dennis Flydtkjær (DD) Steffen W. Frølund (LA) Sólbjørg Jakobsen (LA)
Tina Cartey Hansen (KF) Dina Raabjerg (KF) Lars-Christian Brask (LA) Peter Kofod (DF) Sigurd Agersnap (SF)
nfmd.
Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Carl Valentin (SF) Pelle Dragsted (EL) Samira Nawa (RV) Christina Olumeko (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
50
23
15
15
15
14
10
9
Radikale Venstre (RV)
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
7
5
1
1
1
1
5