Retsudvalget 2023-24, Retsudvalget 2023-24, Retsudvalget 2023-24
L 129 Bilag 1, L 129 A Bilag 1, L 129 B Bilag 1
Offentligt
2837488_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
13. marts 2024
Proces- og Insolvensrets-
kontoret
Emil Thomas Hilligsøe
Thomsager
2023-04266
3121929
KOMMENTERET OVERSIGT
over
høringssvar om forslag til lov om ændring af konkursloven (Revision
af konkurskarantænereglerne)
Indholdsfortegnelse
1. Høringen...................................................................................................1
1.1. Høringsperiode ..................................................................................1
1.2. Hørte myndigheder og organisationer m.v........................................2
2. Høringssvarene.........................................................................................7
2.1. Generelle bemærkninger til lovudkastet ...........................................7
2.2. Bemærkninger til betænkningens enkelte kapitler ............................9
2.3. Adgang til konkurskarantæneregisteret...........................................12
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet.....................................................16
1. Høringen
1.1. Høringsperiode
Et udkast til forslag til lov om ændring af konkursloven (Revision af kon-
kurskarantænereglerne) var indeholdt i Konkursrådets betænkning nr.
1582/2023, som i perioden fra den 5. juli 2023 til den 18. august 2023 (45
dage) har været sendt i høring hos en række myndigheder, organisationer
m.v.
Side 1/16
L 129a - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2837488_0002.png
Betænkningen med lovudkastet blev den 5. juli 2023 endvidere sendt til
Retsudvalget og Erhvervsudvalget til orientering.
Herudover blev betænkningen med lovudkastet offentliggjort på Hørings-
portalen den 5. juli 2023.
Lovforslaget svarer med enkelte ændringer til Konkursrådets lovudkast.
1.2. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Nedenfor følger en alfabetisk oversigt over hørte myndigheder og organisa-
tioner m.v.
Ud for hver høringspart er det ved afkrydsning angivet, om der er modtaget
høringssvar, og om høringsparten i givet fald har haft bemærkninger til ud-
kastet til lovforslag.
Oversigten omfatter herudover interessenter, som ikke er blandt de hørte
myndigheder, organisationer m.v., men på egen foranledning har sendt be-
mærkninger til udkastet til lovforslag. Sådanne interessenter er i oversigten
markeret med *.
Høringspart
Hørings-
Bemærk- Ingen be- Ønsker
svar mod- ninger
mærk-
ikke at af-
taget
ninger
give hø-
ringssvar
X
X
Advokatrådet
Akademikerne
Arbejderbevægel-
sens Erhvervsråd
Association of Dan-
ish Intellectual Prop-
erty Attorneys
ATP
Autobranchen Dan-
mark
BL – Danmark Al-
mene Boliger
Side 2/16
L 129a - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2837488_0003.png
Business Danmark
Bygherreforeningen
Centralorganisatio-
nernes Fællesudvalg
CEPOS
Civilstyrelsen
Danish Venture Cap-
ital and Private Eq-
uity Association
Danmarks Automo-
bilforhandler Fore-
ning
Danmarks Fiskeri-
forening
Danmarks National-
bank
Dansk Arbejdsgiver-
forening
Dansk Ejendomskre-
dit
Dansk
Ejendoms-
mæglerforening
Dansk Erhverv
Dansk Industri
Dansk InkassoBran-
cheforening
Dansk Kredit Råd
Dansk Told og Skat-
teforbund
Danske Advokater
Danske Inkassoadvo-
kater
Danske Insolvensad-
vokater
Danske Rederier
Danske Regioner
Danske Speditører
Datatilsynet
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
Side 3/16
L 129a - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2837488_0004.png
Den Danske Aktuar-
forening
Den Danske Dom-
merforening
Det Faglige Hus
Det Kriminalpræven-
tive Råd
Direktoratet for Kri-
minalforsorgen
DJØF
Dommerfuldmægtig-
foreningen
Domstolsstyrelsen
EjendomDanmark
Fagbevægelsens Ho-
vedorganisation
Finans Danmark
Finans og Leasing
Finansforbundet
Finansforenin-
gen/CFA
Society
Denmark
Finansiel Stabilitet
A/S
Finanssektorens Ar-
bejdsgiverforening
Folketingets
Om-
budsmand
Forbrugerrådet Tænk
Forenede
Danske
Motorejere
Foreningen af Of-
fentlige Anklagere
Foreningen
af
Statsadvokater
Foreningen Danske
Revisorer
Forsikring og Pen-
sion
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
Side 4/16
L 129a - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2837488_0005.png
FRIE
FSR – Danske Re-
visorer
Garantifonden
for
indskydere og inve-
storer
Gartneri-, Land-og
Skovbrugets
Ar-
bejdsgivere
Grundejernes
Landsorganisation
Grønlands Advokat-
forening
Grønlands Landsret
HK Danmark
HK Landsklubben
Danmarks Domstole
HK Landsklubben
for Politiet og Ankla-
gemyndigheden
Institut for Menne-
skerettigheder
International Trans-
port Danmark
Justitia
KL
Kommunale tjeneste-
mænd
og
Overenskomstan-
satte
Kooperationen – Den
Kooperative
Ar-
bejdsgiver- og Inter-
esseorganisation
i
Danmark
Kredsdommerfore-
ningen
Kristelig Arbejdsgi-
verforening
X
X
X
X
Side 5/16
L 129a - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2837488_0006.png
Kristelig Fagbevæ-
gelse
Kuratorforeningen
Københavns Rets-
hjælp
Københavns Univer-
sitet (Juridisk Fakul-
tet)
Landbrug og Føde-
varer
Landsbrugsrådet
Landsforeningen af
Forsvarsadvokater
Lederne
Lejernes Landsorga-
nisation
Lokale Pengeinstitut-
ter
Lønmodtagernes Ga-
rantifond
MAP Group*
Politidirektørfore-
ningen
Politiforbundet
Procesbevil-
lingsnævnet
Retspolitisk
Fore-
ning
Retten i Grønland
Rigsadvokaten
Rigsombudsmanden
i Grønland
Rigsombudsmanden
på Færøerne
Rigspolitiet
Samtlige byretter
SMVdanmark
Statsadvokaten for
Særlig Kriminalitet
X
X
X
X
X
X
X
X
Side 6/16
L 129a - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2837488_0007.png
Statsadvokaten i Kø-
benhavn
Statsadvokaten i Vi-
borg
Syddansk Universitet
(Juridisk Institut)
Sø- og Handelsretten
Vestre Landsret
Østre Landsret
Aalborg Universitet
(Juridisk Institut)
Aarhus Retshjælp
Aarhus Universitet
(Juridisk Institut)
2. Høringssvarene
X
X
X
X
2.1. Generelle bemærkninger til lovudkastet
Dansk Erhverv
anfører, at konkurskarantænereglerne er med til at mini-
mere virksomhedernes risiko for at blive mødt af konkursryttere eller andre
personer, der har tendens til uforsvarlig forretningsførelse, hvilket er posi-
tivt, men at det er vigtigt, at reglerne ikke går længere end formålet tilsiger,
således at det ikke ødelægger rekrutteringsgrundlaget til virksomhedens le-
delse. Dansk Erhverv støtter overordnet Konkursrådets overvejelser samt
det foreliggende lovforslag.
Danske Advokater og Danske Insolvensadvokater
anfører, at de i det hele
kan tilslutte sig de fremsatte forslag til lovændringer. De finder, at betænk-
ningen er et brugbart og konkret arbejdsredskab for praktikeren.
Datatilsynet
anfører, at den af konkursrådets fire modeller for privates ad-
gang til oplysninger i konkurskarantæneregisteret, som måtte vælges, skal
overholde databeskyttelsesforordningens artikel 5, stk. 1, litra c, om data-
minimering og princippet om opbevaringsbegrænsning efter databeskyttel-
sesforordningens artikel 5, stk. 1, litra e. Datatilsynet anfører yderligere, at
det forudsættes i øvrigt generelt, at de databeskyttelsesretlige regler iagtta-
ges i forbindelse med lovgivningen.
Side 7/16
L 129a - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
Justitsministeriet er enig i Datatilsynets betragtninger. Med lovforslaget er
der lagt op til at udvide bemyndigelsesbestemmelsen i konkurslovens § 169,
stk. 2, således at der kan implementeres en model for privates adgang til
konkurskarantæneregisteret. Det forudsættes i den forbindelse, at de nye
regler, der vil blive udstedt i medfør af den foreslåede ændring af bestem-
melsen, vil iagttage de databeskyttelsesretlige regler.
Der henvises til lovforslagets pkt. 3 om forholdet til databeskyttelsesretten.
Rigspolitiet
har foreslået mindre præciseringer til betænkningens s. 265-
266 om Kriminalregisteret.
Sø- og Handelsretten
finder overordnet set ikke anledning til at komme
med bemærkninger til betænkningen.
Sø- og Handelsretten anfører, at de foreslåede lovændringer må forventes at
medføre øgede omkostninger på nedenstående tre områder, og at besparel-
serne ved de øvrige tiltag i betænkningen ikke fuldt ud opvejer det øgede
ressourceforbrug.
1. Forslaget om ophævelse af reglen i konkurslovens § 157, stk. 3, sammen-
holdt med forslaget om obligatorisk behandling af sager om nærtstående er-
hvervsvirksomheder i § 160, stk. 2, og muligheden for at træffe afgørelse
om sammenlægning af flere konkurskarantænesager til én samlet sag, jf. §
160, stk. 3, vil medføre et øget ressourceforbrug, idet sager ikke længere vil
kunne afvises af skifteretten eller hæves af kurator med henvisning til, at
pågældende person er pålagt konkurskarantæne i et koncernforbundet sel-
skab. Sammenlægning af sager må medføre større og mere komplicerede
sager sammenlignet med i dag.
2. Forslaget om yderligere graduering af karantæneperiodens længde vil
kræve en mere indgående vurdering af udmålingen af karantæneperiodens
længde.
3. Forslaget om ændring af reglerne om beskikkelse af advokat vil medføre,
at skifteretterne i et betydeligt antal sager skal tage stilling til, om sagsøgte
opfylder de økonomiske betingelser for fri proces, og om der er grundlag
for et advokatpålæg.
Side 8/16
L 129a - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
Justitsministeriet har været i dialog med Domstolsstyrelsen om Sø- og Han-
delsrettens høringssvar. Domstolsstyrelsen har i den forbindelse tilkendegi-
vet, at eventuelle merudgifter på landsplan vil være så begrænsede, at det
ikke er muligt at skønne nærmere over omfanget.
Justitsministeriet finder på den baggrund ikke anledning til at gøre yderli-
gere i anledning af Sø- og Handelsrettens høringssvar for nuværende.
2.2. Bemærkninger til betænkningens enkelte kapitler
Advokatrådet
anfører, at det findes hensigtsmæssigt med en ændring af
virksomhedsbegrebet i konkurslovens § 157, stk. 1. Advokatrådet giver ud-
tryk for, at forslaget om, at der i konkurslovens § 157, stk. 2, foretages en
opregning af tilfælde, hvor der sædvanligvis vil kunne statueres, at en hand-
ling eller udladelse udgør groft uforsvarlig forretningsførelse, er positivt.
Endvidere finder Advokatrådet det hensigtsmæssigt, at kriteriet om, at groft
uforsvarlig forretningsførelse må antages at gøre det pågældende ledelses-
medlem uegnet til at deltage i ledelsen, ophæves.
Dansk Erhverv
og
SMVdanmark
anfører, at de støtter det af Konkursrådet
fremførte vedrørende den tidsmæssige udstrækning af reglerne.
Advokatrådet
og
SMVdanmark
anfører, at forslaget om, at konkurslovens
§ 157, stk. 2, skal indeholde regler om, at både en stråmand og en bagmand
kan pålægges konkurskarantæne ved groft uforsvarlig forretningsførelse,
kan støttes.
Dansk Erhverv
anfører videre, at listen vedrørende de typer af forretnings-
førelse, som i almindelighed kan føre til konkurskarantæne, ikke er udtøm-
mende, men i høj grad en kodificering af retspraksis. Dansk Erhverv anfører
endvidere, at Dansk Erhverv er enig i Konkursrådets nærmere definitioner
af stråmands- og bagmandskonstruktioner. Dansk Erhverv anfører yderli-
gere, at det for så vidt angår de foreslåede § 157, stk. 2, nr. 1 og 2, skal
bemærkes, at det vil være hensigtsmæssigt at behandle temaet om bogfø-
ring, regnskabsaflæggelse samt andre indberetninger i bemærkningerne til
lovforslaget, da det ofte ikke foretages af ledelsen selv.
Justitsministeriet har noteret sig Dansk Erhvervs synspunkter. Justitsmini-
steriet har ikke fundet anledning til at gå videre end det af Konkursrådet
Side 9/16
L 129a - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
anførte i forhold til betydningen af, at bogføring, skatteindberetninger mv.
ikke måtte være foretaget af ledelsen selv.
Danske Advokater
og
Danske Insolvensadvokater
anfører, at de ser be-
hov for, at de nærmere grænser for, hvornår et ledelsesmedlem har undladt
at rette op på en uforsvarlig forretningsførelse, og hvor væsentlig eller om-
fangsrig den information, som ledelsesmedlemmet tilbageholder i strid med
konkurslovens § 100, jf. § 105, skal være, for at være nok til i sig selv at
medføre konkurskarantæne, bliver fastlagt i retspraksis.
Danske Advokater og Danske Insolvensadvokater anfører endvidere, at hvis
der i konkrete sager foreligger flere sammenfaldende konkurser i selskaber,
der ikke er en økonomisk og driftsmæssig enhed, vil det samme ledelses-
medlem kunne ifalde flere konkurskarantæner, hvorimod hvis selskaberne
var at betragte som én økonomisk og driftsmæssig enhed ville vedkom-
mende kun kunne ifalde én konkurskarantæne. På den baggrund vil det være
i sagsøgtes interesse at løfte bevisbyrden for, at der var tale om én økono-
misk og driftsmæssig enhed. Danske Advokater og Danske Insolvensadvo-
kater spørger i den forbindelse, hvordan det vil være muligt at løfte denne
bevisbyrde, når det alene er kurator eller rekonstruktør, der er i besiddelse
af den nødvendige dokumentation fra selskaberne.
Danske Advokater og Danske Insolvensadvokater anfører endvidere en
række bemærkninger om den foreslåede bestemmelse i konkurslovens § 14
f, stk. 1 og 2. De noterer sig i den forbindelse, at der alene kan indledes en
konkurskarantænesag mod ledelsesmedlemmer, der er fratrådt senest to
uger efter stadfæstelsen, og at kreditorernes tilsagn med gennemførelse af
tvangsakkord, hvor et eller flere ledelsesmedlemmer fortsætter, indebærer,
at der ikke kan indledes en karantænesag mod de fortsættende ledelsesmed-
lemmer, uanset at disse måtte have udvist groft uforsvarlig forretningsfø-
relse.
Justitsministeriet er overordnet set enig i Danske Advokater og Danske In-
solvensadvokaters betragtninger.
Justitsministeriet henviser til betænkningens kapitel 6, afsnit 2.1., hvoraf
bl.a. fremgår, at det vil bero på en konkret vurdering af erhvervsvirksomhe-
dernes forhold, om de er økonomisk og driftsmæssigt forbundne og integre-
rede på en sådan måde, at de reelt må betragtes som én samlet enhed.
Side 10/16
L 129a - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
Justitsministeriet har ikke fundet grundlag for at udtale sig om, hvordan en
part i en sag kan løfte bevisbyrden på et givent punkt.
Advokatrådet
anfører, at Advokatrådet kan tiltræde Konkursrådets anbefa-
ling om, at konkurskarantæne som udgangspunkt pålægges for en periode
på 3 år, men med mulighed for graduering. Advokatrådet kan endvidere til-
træde Konkursrådets forslag om en ny bestemmelse i konkursloven § 164 a,
hvorefter der i visse tilfælde kan indgås forlig om konkurskarantænens
længde. Yderligere anfører Advokatrådet, at forslag om visse regelfor-
enklinger vurderes velafbalancerede og ikke forringer retssikkerheden for
den, som påstås pålagt konkurskarantæne.
Dansk Erhverv
anfører, at Dansk Erhverv er enig med Konkursrådet for så
vidt angår den 3-årige konkurskarantæneperiode, og at perioden efter om-
stændighederne kan nedsættes. Dansk Erhverv anfører dog, at man bør være
varsom med at idømme en karantæne, der går ud over de 3 år, og at de ek-
sempler, som Konkursrådet giver på side 191 i betænkningen, bør indskrives
i loven som værende udtømmende scenarier.
SMVdanmark
anfører, at SMVdanmark er enig i Konkursrådets betragt-
ninger om karantæneperiodens længde, således at udgangspunktet er 3 år,
med mulighed for at forlænge eller forkorte perioden. SMVdanmark er end-
videre enig i Konkursrådets opfattelse om, at en sagsbehandlingstid på mere
end 1 år ikke automatisk skal medføre en nedsættelse af karantæneperiodens
længde.
Justitsministeriet er enig med Dansk Erhverv i de anførte bemærkninger om
graduering af karantænens længde.
For så vidt angår Dansk Erhvervs bemærkninger om at anføre de i betænk-
ningen nævnte eksempler for længere karantæneperiode som udtømmende
scenarier, finder Justitsministeriet, at Konkursrådets lovudkast er fint afba-
lanceret, og at det er mest passende at efterlade et vist fortolkningsrum til
skifteretterne til hidtil uforudsete situationer. På den baggrund finder Ju-
stitsministeriet ikke anledning til at gøre de i betænkningen nævnte eksemp-
ler til en udtømmende liste, hvorfor lovforslaget på dette punkt er udarbejdet
i overensstemmelse med Konkursrådets lovudkast.
Sø- og Handelsretten
anfører, at det af lovudkastets § 158, stk. 4, 2. pkt.,
fremgår, at
”konkurskarantænen udløber dog senest 10 år efter den endelige
Side 11/16
L 129a - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
afgørelse”,
og at det i bemærkningerne til lovudkastet fremgår, at der ved
”endelig afgørelse” forstås den seneste endelige afgørelse, hvor den pågæl-
dende pålægges konkurskarantæne. Det bør derfor overvejes at præcisere
formuleringen af lovteksten ved tilføjelse af et ”seneste” for at undgå tvivl i
relation til, hvornår den 10-årige periode skal regnes fra.
Justitsministeriet er enig i Sø- og Handelsrettens betragtning, og lovforsla-
get er justeret i overensstemmelse hermed.
2.3. Adgang til konkurskarantæneregisteret
Advokatrådet
anfører, at der bør udvises forsigtighed med at give indsigt i
et konkurskarantæneregister ud fra et retssikkerhedssynspunkt for den per-
son, der er registreret. Advokatrådet kan støtte model 4, såfremt det politisk
findes nødvendigt at indføre regler om adgang til konkursregisteret.
Dansk Erhverv
anfører, at Dansk Erhverv støtter, at der gives private ad-
gang til oplysningerne i konkurskarantæneregisteret. Dansk Erhverv anfører
endvidere, at Konkursrådets argumentation om, at fuld offentlighed ikke
forhindrer stråmand/bagmand-problematikken, forekommer forkert, idet
lovforslaget tager højde for, at disse personer skal kunne pålægges kon-
kurskarantæne. Dansk Erhverv anfører yderligere, at man er tilhænger af en
kombination af model 1 og 4, henset til bl.a., at der ikke er anført negative
erfaringer fra Norge og Sverige, hvor lignende registre er offentligt tilgæn-
gelige.
Danske Advokater
og
Danske Insolvensadvokater
anfører, at de ofte ser
et billede af bevidste omgåelser af forpligtelser i en sådan grad, at der reelt
ikke er noget hensyn imod at have fuld offentlig adgang til konkurskaran-
tæneregisteret. Det anføres endvidere, at de ”professionelle” kreditorer vil
kunne indarbejde en ”KYC”/kreditværdighedsvurderingsproces i forbin-
delse med indledning af samarbejde med nye relationer, hvortil de kan
spørge ind til, hvorvidt ledelsen er ikendt konkurskarantæne. Erfaringen er
samtidig, at de fleste øvrige grupper af mindre og ”private” kreditorer i for-
vejen i et meget begrænset omfang foretager en ”KYC”/kreditværdigheds-
vurderingsproces, hvorfor det ikke forventes, at tilgængeligheden af et fuldt
offentligt konkurskarantæneregister vil føre til en nævneværdig benyttelse
hos denne kreditorgruppe. Danske Advokater og Danske Insolvensadvoka-
ter hælder derfor mest til model 1 ud fra en præventiv effekt, men anbefaler,
at der arbejdes med model 4.
Side 12/16
L 129a - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
Finans Danmark
anfører, at de generalpræventive hensyn bag konkurska-
rantæne bedst muligt varetages af kreditinstitutter, såfremt de i forbindelse
med kreditgivningen har adgang til konkurskarantæneregisteret i fuldt eller
begrænset omfang. Det er sektorens opfattelse, at adgang til konkurskaran-
tæneregisteret vil være et stærkt redskab for kreditinstitutterne. Finans Dan-
mark anfører endvidere, at Finans Danmark ser en række udfordringer med
model 4, da et samtykkekrav vil gøre redskabet mindre effektivt, idet sekto-
ren allerede møder undren over mistænkeliggørelse ved de lovpligtige kun-
dekendskabsprocedurer. Et krav om samtykke vil kunne afholde kreditinsti-
tutterne fra at benytte sig af et ellers effektivt redskab, som en adgang til
registret vil udgøre.
Finans og Leasing
anfører, at fuld transparens og dermed model 1 fore-
trækkes, men indføres f.eks. model 3, har Finans og Leasing forståelse her-
for, hvis medlemmer af Finans og Leasing anses som havende en særlig
berettiget interesse i at få adgang til oplysningerne. Finans og Leasing anfø-
rer, at deres medlemmer hvert år indgår mange tusinde leasing- og låneafta-
ler uden at vide, om dem, der handles med, har konkurskarantæne. Finans
og Leasing anfører endvidere, at model 4 – som organisationen selv foreslog
i 2013 ved konkurskarantæneregisterets oprettelse – kan være en god idé,
men vil medføre en mindre smidig onboardingproces og administrative byr-
der. Finans og Leasing anfører yderligere, at der rent teknisk bør oprettes en
system-til-system adgang til registeret, så oplysningerne relativt let kan til-
gås i løbet af lånebevillings/KYC-processen, da det formentlig vil komme
til at indgå som en standardoplysning i alle låne/leasing-bevillinger.
Forbrugerrådet Tænk
anfører, at det er afgørende for forbrugere, når de
ikke er sikret gennem konkursordnen, at de sættes i stand til bedre at vur-
dere, hvem de handler med, herunder vurdere risikoen for konkurs. Forbru-
gerrådet Tænk anbefaler Konkursrådets model 1 og deler ikke Konkursrå-
dets bekymringer ved modellen. Forbrugerrådet Tænk vurderer, at forbru-
gernes retsstilling, herunder tilliden til markedet samt den præventive effekt,
som model 1 vil have, vægter højere end ledelsespersonens ønske om, at
omverdenen ikke skal kende til en idømt konkurskarantæne. Forbrugerrådet
Tænk anfører, at man i det offentlige forbrugerklagesystem har ønsket at
sætte forbrugerne i stand til bedre at vurdere, hvem de handler med, og at
man på dette område ikke har set udfordringer, f.eks. i forhold til forveks-
ling, fremtidige ansættelsesforhold mv. Der henvises i den forbindelse til, at
Forbrugerklagenævnets afgørelser skal offentliggøres, jf. § 24 i bekendtgø-
Side 13/16
L 129a - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
relse om behandling af forbrugerklager i Nævnenes Hus og Forbrugerkla-
genævnet. Forbrugerrådet Tænk anfører yderligere, at der bør gives forbru-
gere adgang til oplysninger om, hvorvidt ledelsespersonen af selskabet tid-
ligere har været idømt konkurskarantæne, idet ledelsespersonens tidligere
adfærd vil kunne være afgørende for, om en forbruger rent faktisk ønsker at
handle med selskabet. Forbrugerrådet Tænk anser også model 2 for en mulig
vej at gå, men kan ikke bakke om op model 3 og 4. Forbrugerrådet Tænk
anfører slutteligt, at der skal kigges på forbrugernes retsstilling, når et sel-
skab går konkurs, og der opfordres til, at forbrugernes krav rykkes op i kon-
kursordenen og ikke sidestilles med selskaber og erhvervsdrivende.
SMVdanmark
anfører, at organisationen kan støtte en kombination af mo-
del 2 og 4, således at der sker offentliggørelse af oplysningerne for personer,
der er pålagt udvidet konkurskarantæne, og at øvrige personer kan indhente
en konkurskarantæneattest. Ordningen vil således være rettet mod de egent-
lige konkursryttere, der spekulerer i og misbruger konkursinstituttet, og per-
soner, der på en særdeles grov og misbrugslignende måde har tilsidesat de
krav, der stilles til erhvervsdrivendes forretningsførelse. SMVdanmark an-
fører endvidere, at andre personer vil kunne indhente en attest på, om de står
opført i karantæneregisteret, hvilket kendes fra ordninger for privates ind-
hentelse af straffeattester og børneattester.
MAP Group
anfører, at forslaget om en model med fuld offentlig adgang
til konkurskarantæneregistret støttes, idet denne model har potentiale til at
øge gennemsigtigheden i erhvervslivet betydeligt. MAP Group bemærker,
at der kunne have været en dybere diskussion om datasikkerhed og privatliv,
herunder hvilken data der kunne udstilles, regulering af adgang, konkrete
anvendelsescases, international sammenligning, og effekten på iværksætteri
og erhvervsliv. MAP Group anfører endvidere, at det er vigtigt at overveje
rehabilitering og støtte for personer, der har været registreret i konkurska-
rantæneregisteret, hvilket kunne inkludere uddannelsesprogrammer, men-
torordninger, psykologisk støtte, jobplacering og karrierevejledning, lovgiv-
ningsmæssige beskyttelser og finansiel rådgivning.
Justitsministeriet har noteret sig de modtagne høringssvar om adgangen til
konkurskarantæneregisteret.
På baggrund af de fire opstillede modeller og de indkomne høringssvar har
Justitsministeriet besluttet at lægge op til i lovforslaget at følge en model
med fuld offentlighed.
Side 14/16
L 129a - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
Justitsministeriet har ved valget af model lagt vægt på, at en model med fuld
offentlighed efter ministeriets vurdering er den model, der har de største
fordele.
For det første giver en model med fuld offentlighed efter ministeriets opfat-
telse den bedste mulighed for potentielle fremtidige medkontrahenter for at
kunne mindske risikoen for eventuelle tab som følge af, at en person i strid
med en pålagt konkurskarantæne fortsætter med at drive erhvervsvirksom-
hed og udvise groft uforsvarlig forretningsførelse.
Justitsministeriet lægger i den forbindelse også vægt på, at en model med
fuld offentlighed er den model, der vil være mest tilgængelig og lettest at
anvende for ikke-professionelle aktører, herunder f.eks. forbrugere.
For det andet forventes en model med fuld offentlighed at skabe et fornyet
og øget fokus hos de erhvervsdrivende på ikke at udøve groft uforsvarlig
forretningsførelse, og modellen forventes dermed at få den mest vidtræk-
kende generalpræventive effekt.
For det tredje forventes en model med fuld offentlighed efter ministeriets
opfattelse at være den af modellerne, der giver den mindste administrative
byrde for professionelle aktører, da det vil være muligt for aktørerne selv at
lave opslag i systemet uden forudgående samtykke fra personer, der søges
på.
Justitsministeriet er opmærksom på, at en model med fuld offentlighed sam-
tidig er den af de beskrevne modeller, der ifølge Konkursrådet har de mest
vidtgående konsekvenser.
Justitsministeriet er overordnet set enig i Konkursrådets bemærkninger om
konsekvenserne ved en model med fuld offentlighed.
Det er dog Justitsministeriets vurdering, at fordelene ved en model med fuld
offentlighed samlet set opvejer ulemperne ved modellerne. Samtidig lægges
der op til, at der ved fastsættelsen af reglerne for den praktiske udmøntning
af modellen søges at imødekomme visse af de beskrevne ulemper.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 16, og bemærkningerne hertil.
Side 15/16
L 129a - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
I forhold til det udkast til lovforslag, der var en del af betænkningen, som
har været i offentlig høring, indeholder det fremsatte lovforslag følgende
indholdsmæssige ændringer:
Der foreslås indsat en ny fodnote til konkursloven om, at loven også
implementerer dele af digitaliseringsdirektivet.
Der foreslås indsat en ændring af konkurslovens § 169, stk. 2, om
konkurskarantæneregisteret, der giver hjemmel til at implementere
en model med fuld offentlig adgang til registeret, og hjemmel til, at
Erhvervsstyrelsen under visse omstændigheder kan udlevere oplys-
ninger fra registeret til udenlandske myndigheder som implemente-
ring af digitaliseringsdirektivets artikel 13i, stk. 3.
Der foreslås en sproglig ændring af konkurslovens § 197, stk. 2, nr.
4, om udelukkelse af adgang til gældssanering, for at bestemmelsen
sprogligt svarer til den foreslåede bestemmelse i konkurslovens §
158, stk. 2.
Herudover er der foretaget ændringer af sproglig, redaktionel og lovteknisk
karakter.
Side 16/16