Retsudvalget 2023-24, Retsudvalget 2023-24, Retsudvalget 2023-24
L 129 , L 129 A , L 129 B
Offentligt
2858900_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
30. april 2024
Proces- og Insolvensrets-
kontoret
Sagsbeh: Nanna Mathilde Anker-
stjerne Andersen
Sagsnr.: 2024-04943
Dok.:
3247800
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 2 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af konkursloven (Revision af konkurskaran-
tænereglerne) (L 129)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 2 vedrørende forslag til lov om
ændring af konkursloven (Revision af konkurskarantænereglerne) (L 129),
som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 12. april
2024. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mai Mercado (KF).
Peter Hummelgaard
/
Lisbeth Gro Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/9
L 129a - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der indebærer, at modellen for adgang til konkurskarantæneregisteret bliver udformet som en kombination af model 4 og 2 i Konkursrådets betænkning
Spørgsmål nr. 2 lov vedrørende forslag til om ændring af konkursloven
(Revision af konkurskarantænereglerne) (L 129):
”Vil
ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag, der
indebærer at modellen for adgang til konkurskarantæneregistre-
ret bliver udformet som en kombination af model 4 og 2 i Kon-
kursrådets betænkning, dvs. således at der oprettes en attestord-
ning, hvorefter der kræves samtykke fra den der ønskes oplys-
ninger om, kombineret med at der gives fuld offentlig adgang til
oplysninger i særligt grove tilfælde af groft uforsvarlig forret-
ningsførelse, i stedet for som foreslået i lovforslaget, at der gives
fuld offentlig adgang til alle oplysninger i registeret (Konkurs-
rådets model 1), og vil ministeren samtidig redegøre for sin
holdning til et sådant ændringsforslag?”
Svar:
1.
Justitsministeriet bemærker, at det af pkt. 2.10.2 i lovforslagets alminde-
lige bemærkninger om Konkursrådets overvejelser bl.a. fremgår, at Kon-
kursrådet har opstillet følgende modeller:
-
-
”Model
1
Fuld offentlighed:
Med modellen foreslås det, at
alle oplysninger om aktive konkurskarantæner gøres offent-
ligt tilgængelige.
Model 2
Delvist offentlig adgang til enkelte oplysninger:
Med modellen foreslås det, at oplysninger om personer, der
er pålagt en udvidet konkurskarantæne efter konkurslovens
§ 159, 2. pkt., eller det foreslåede 3. pkt. i samme bestem-
melse, eller der er pålagt konkurskarantæne for at have ud-
vist særdeles groft uforsvarlig forretningsførelse, jf. den fo-
reslåede bestemmelse i § 158, stk. 3, gøres offentligt tilgæn-
gelige.
Model 3
Adgang for personer med særlig berettiget inte-
resse:
Med modellen foreslås det, at personer med særlig
berettiget interesse gives direkte adgang til registeret. Kon-
kursrådet finder, at det må bero på en politisk beslutning,
hvem der må antages at have en særlig berettiget interesse.
Model 4
Attestordning/samtykke:
Med modellen foreslås
det, at alle personer selv vil kunne indhente eller give sam-
tykke til, at andre indhenter en attest hos Erhvervsstyrelsen,
hvoraf vil fremgå, om vedkommende er pålagt en konkurs-
karantæne eller ej.”
-
-
Endvidere fremgår det af pkt. 2.10.3 i de almindelige bemærkninger om mi-
nisteriets overvejelser og den foreslåede ordning vedrørende lovforslagets §
1, nr. 16 (om offentlig adgang til konkurskarantæneregisteret) (model 1),
bl.a. følgende:
Side 2/9
L 129a - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der indebærer, at modellen for adgang til konkurskarantæneregisteret bliver udformet som en kombination af model 4 og 2 i Konkursrådets betænkning
”Justitsministeriet
har ved valget af model lagt vægt på, at en
model med fuld offentlighed efter ministeriets vurdering er den
model, der har de største fordele.
For det første giver en model med fuld offentlighed efter mini-
steriets opfattelse den bedste mulighed for potentielle fremtidige
medkontrahenter for at kunne mindske risikoen for eventuelle
tab som følge af, at en person i strid med en pålagt konkurska-
rantæne fortsætter med at drive erhvervsvirksomhed og udvise
groft uforsvarlig forretningsførelse.
Justitsministeriet lægger i den forbindelse også vægt på, at en
model med fuld offentlighed er den model, der vil være mest
tilgængelig og lettest at anvende for ikke-professionelle aktører,
herunder f.eks. forbrugere.
For det andet forventes en model med fuld offentlighed at skabe
et fornyet og øget fokus hos de erhvervsdrivende på ikke at ud-
øve groft uforsvarlig forretningsførelse, og modellen forventes
dermed at få den mest vidtrækkende generalpræventive effekt.
For det tredje forventes en model med fuld offentlighed efter
ministeriets opfattelse at være den af modellerne, der giver den
mindste administrative byrde for professionelle aktører, da det
vil være muligt for aktørerne selv at lave opslag i systemet uden
forudgående samtykke fra personer, der søges på.
Justitsministeriet er opmærksom på, at en model med fuld of-
fentlighed samtidig er den af de beskrevne modeller, der ifølge
Konkursrådet har de mest vidtgående konsekvenser.
Justitsministeriet er overordnet set enig i Konkursrådets be-
mærkninger om konsekvenserne ved en model med fuld offent-
lighed.
Det er dog Justitsministeriets vurdering, at fordelene ved en mo-
del med fuld offentlighed samlet set opvejer ulemperne ved mo-
dellerne. Samtidig lægges der op til, at der ved fastsættelsen af
reglerne for den praktiske udmøntning af modellen søges at
imødekomme visse af de beskrevne ulemper.
Konkursrådet bemærker, at der er risiko for, at en fuld offentlig
adgang vil indebære, at en privat aktør kan registrere og syste-
matisere de aktive konkurskarantæner således, at man reelt får
en historisk oversigt.
Denne risiko foreslås imødegået ved at udmønte den konkrete
model således, at brugeren skal fremsøge den relevante kon-
kurskarantæne, f.eks. ved at søge på navnet på den person, som
Side 3/9
L 129a - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der indebærer, at modellen for adgang til konkurskarantæneregisteret bliver udformet som en kombination af model 4 og 2 i Konkursrådets betænkning
konkurskarantænen relaterer til. Det vil således ikke være mu-
ligt umiddelbart at få en fuld liste over aktive konkurskarantæ-
ner.
Konkursrådet bemærker, at en model med fuld offentlighed gi-
ver anledning til en identifikationsproblematik.
Denne risiko foreslås imødegået ved, at når en person, der er
pålagt konkurskarantæne, fremsøges i registeret, vil karantænen
blive opkoblet på konkursboets CVR-nr., og der vil fremgå
samme oplysninger, som er tilgængelige ved et almindeligt op-
slag i CVR-registeret, herunder f.eks. adresse, som kan med-
virke til at mindske risikoen for en forveksling af to personer
med samme navn.”
Under lovforslagets pkt. 4 om de økonomiske konsekvenser og implemen-
teringskonsekvenser for det offentlige fremgår det, at den foreslåede model
af Erhvervsstyrelsen skønnes at medføre udgifter på 0,2 mio. kr. i 2025, 0,3
mio. kr. i 2026 og 0,5 mio. kr. fra 2027 og frem.
På baggrund af det ovenfor anførte kan jeg ikke støtte ændringsforslaget.
2.
Et ændringsforslag om en attestordning (model 4) kombineret med delvist
offentlig adgang til enkelte oplysninger i konkurskarantæneregisteret (mo-
del 2) vil kunne udformes således:
Ӯndringsforslag
til
Forslag om lov om ændring af konkursloven
(Revision af konkurskarantænereglerne) (L 129)
Ændringsforslag
Af (…) tiltrådt af (…):
Til § 1
1)
Nr.
16
affattes således:
»16.
I § 169, stk. 2, indsættes efter »oplysninger fra registeret«: »til danske
og udenlandske myndigheder, og om offentlig adgang til enkelte oplysnin-
ger i registeret samt om udstedelse af konkurskarantæneattester«.
Side 4/9
L 129a - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der indebærer, at modellen for adgang til konkurskarantæneregisteret bliver udformet som en kombination af model 4 og 2 i Konkursrådets betænkning
[Offentlig adgang til enkelte oplysninger i konkurskarantæneregisteret og
udstedelse af konkurskarantæneattester]
Bemærkninger
Til nr. 1
Konkurslovens § 169 indeholder regler om registrering af konkurskarantæ-
ner.
Det følger af konkurslovens § 169, stk. 1, at Erhvervsstyrelsen fører et regi-
ster over pålagte konkurskarantæner.
Efter konkurslovens § 169, stk. 2, kan erhvervsministeren efter forhandling
med justitsministeren fastsætte nærmere regler om førelsen af registret, her-
under om indberetninger af pålagte konkurskarantæner og om udlevering af
oplysninger fra registret.
Med ændringsforslaget foreslås det, at i
§ 169, stk. 2,
indsættes efter »oplys-
ninger fra registeret«: »til danske og udenlandske myndigheder, og om of-
fentlig adgang til enkelte oplysninger i registeret samt om udstedelse af kon-
kurskarantæneattester«.
Med den foreslåede ændring forudsættes det, at der laves en ændring af kon-
kurskarantænebekendtgørelsen, hvorved Erhvervsstyrelsen får mulighed for
at udlevere oplysninger fra registeret til danske og udenlandske myndighe-
der. Det forudsættes endvidere, at der laves en ændring af konkurskarantæ-
nebekendtgørelsen, hvorved der gives offentlig adgang til enkelte oplysnin-
ger i registeret samt mulighed for udstedelse af konkurskarantæneattester.
For så vidt angår forslaget om udlevering af oplysninger til danske og uden-
landske myndigheder, er der ikke tilsigtet ændringer i forhold til det frem-
satte lovforslag.
Den foreslåede ændring indebærer herudover, at der gives offentlig adgang
til enkelte oplysninger i registeret. Det forudsættes, at der vil være offentlig
adgang til oplysninger om personer, som er pålagt en udvidet konkurskaran-
tæne efter konkurslovens § 159, 2. pkt., eller det foreslåede 3. pkt. i samme
bestemmelse (lovforslagets § 1, nr. 7), eller som er pålagt konkurskarantæne
Side 5/9
L 129a - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der indebærer, at modellen for adgang til konkurskarantæneregisteret bliver udformet som en kombination af model 4 og 2 i Konkursrådets betænkning
for at have udvist særdeles groft uforsvarlig forretningsførelse, jf. den fore-
slåede bestemmelse i § 158, stk. 3 (lovforslagets § 1, nr. 6).
Der vil blive oprettet en særskilt digital løsning i det Centrale Virksomheds-
register (CVR), hvor den, der ønsker oplysninger om en specifik person, vil
kunne fremsøge en person, der er pålagt en konkurskarantæne. Det vil her-
efter være muligt at få oplysninger om den eller de konkurskarantæner ved-
kommende aktuelt er pålagt. Det nærmere indhold af oplysningerne om ka-
rantænen vil blive fastsat i konkurskarantænebekendtgørelsen.
Det forudsættes i den forbindelse, at der i bekendtgørelsen fastsættes regler
om, hvilke parametre der vil være søgbare i systemet, som kan anvendes til
at fremsøge en person, der er pålagt konkurskarantæne, eventuelt efter krav
om forudgående log-in med MitID eller andet relevant national identifika-
tion.
Det lægges i den forbindelse til grund, at der alene vil kunne søges efter
aktive karantæner, hvilket indebærer, at når en konkurskarantæne udløber,
vil det ikke længere være muligt at fremsøge den i systemet. Af den foreslå-
ede bestemmelse i § 158, stk. 3 (lovforslaget § 1, nr. 6), fremgår det, at en
konkurskarantæne på baggrund af særdeles grov forretningsførelse pålæg-
ges for 5 år.
Det lægges endvidere til grund, at der med den foreslåede ændring fastsættes
regler om, hvilke oplysninger der vil være tilgængelige efter at have frem-
søgt en person, som er pålagt konkurskarantæne. De tilgængelige oplysnin-
ger forventes at være den pågældendes navn, adresse
i det omfang perso-
nen ikke har beskyttet adresse
og oplysninger om aktive og ophørte virk-
somhedsrelationer fra CVR-registreret. Derudover forventes der at være op-
lysninger, der knytter sig til selve konkurskarantænen, f.eks. afgørelsesdato,
udløbsdato mv.
Forslagsstilleren er opmærksom på, at en model med offentlig adgang til
enkelte oplysninger i registeret ifølge Konkursrådet har en række negative
konsekvenser.
Konkursrådet bemærker, at der er risiko for, at offentlig adgang til enkelte
oplysninger i registeret vil indebære, at en privat aktør kan registrere og sy-
stematisere de aktive konkurskarantæner således, at man reelt får en histo-
risk oversigt.
Side 6/9
L 129a - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der indebærer, at modellen for adgang til konkurskarantæneregisteret bliver udformet som en kombination af model 4 og 2 i Konkursrådets betænkning
Denne risiko foreslås imødegået ved at udmønte den konkrete model såle-
des, at brugeren skal lave en søgning på den person eller virksomhed, som
konkurskarantænen relaterer til. Det vil således ikke være muligt umiddel-
bart at få en fuld liste over aktive konkurskarantæner.
Konkursrådet bemærker endvidere, at en model med offentlig adgang til en-
kelte oplysninger i registeret giver anledning til en identifikationsproblema-
tik.
På den baggrund foreslås det at kombinere den offentlige adgang til enkelte
oplysninger i registeret med en attestordning.
Med forslaget forudsættes det, at der laves en ændring af konkurskarantæ-
nebekendtgørelsen, hvorved person selv digitalt vil kunne indhente en kon-
kurskarantæneattest, hvoraf det fremgår, om den pågældende er pålagt en
konkurskarantæne. Det samme vil være tilfældet for private tredjemænd ef-
ter samtykke fra den pågældende.
Attestordningen vil blive implementeret som en it-løsning, der udsender at-
tester automatisk. Attestordningen vil derfor være forbundet med en mini-
mal mængde af sagsbehandling. Attestordningen forudsættes at omfatte alle
aktive karantæner.
Samlet set er det forslagsstillerens vurdering, at fordelene ved en model med
offentlig adgang til enkelte oplysninger i registeret kombineret med en at-
testordning samlet set opvejer ulemperne ved modellerne. Derudover be-
mærkes det, at der ved fastsættelsen af reglerne for den praktisk udmøntning
af modellen søges at imødekomme visse af de beskrevne ulemper, jf. oven-
for.
Bestemmelsen, som foreslås ændret, udgør en national særregel om behand-
ling af personoplysninger. Databeskyttelsesforordningen indeholder et nati-
onalt råderum for fastsættelse af særregler om behandling af personoplys-
ninger.
Efter databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 2 og 3, er det således mu-
ligt at opretholde og indføre mere specifikke bestemmelser for at tilpasse
anvendelsen af dele af artikel 6, stk. 1. Det gælder bl.a. artikel 6, stk. 1, litra
Side 7/9
L 129a - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der indebærer, at modellen for adgang til konkurskarantæneregisteret bliver udformet som en kombination af model 4 og 2 i Konkursrådets betænkning
2858900_0008.png
e, hvorefter behandling af almindelige personoplysninger kan ske, hvis det
er nødvendigt af hensyn til udførelse af en opgave i samfundets interesse,
eller som henhører under offentlig myndighedsudøvelse, som den dataan-
svarlige har fået pålagt.
Det er vurderingen, at Erhvervsstyrelsens offentliggørelse af enkelte oplys-
ninger fra registeret samt udstedelse af konkurskarantæneattester kan ske i
medfør af databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e, idet det vil
høre under den offentlige myndighedsudøvelse, som Erhvervsstyrelsen er
blevet pålagt, ved at føre det pågældende register.
Erhvervsstyrelsen har oplyst, at estimaterne over de potentielle omkostnin-
ger ved de enkelte modeller er behæftet med væsentlig usikkerhed og vil
skulle konsolideres, når kravene til og funktionalitet i en potentielt kom-
mende løsning er endeligt afklaret.
En kombination af model 2 og 4 vil ikke indeholde økonomiske sammen-
fald, der vil medføre færre samlede omkostninger.
Indførsel af kombinationsmodellen, hvor der både gives offentlig adgang til
enkelte oplysninger i registeret og oprettes en attestordning, estimeres af Er-
hvervsstyrelsen at koste 6,2 mio. kr. i alt i perioden 2025-2030 og 1,4 mio.
kr. årligt varigt.
Tabel 1: Offentlig adgang til enkelte oplysninger i konkurskarantæneregistret samt
attestordning
Mio. kr.
Løn
Øvrig drift
Afskrivninger
Renter
I alt
0,8
0,8
2025
0,6
0,2
2026
0,2
0,2
0,4
2027
0,2
0,2
0,4
0,2
1
0,8
1,4
1,4
2028
0,2
0,2
0,4
2029
0,6
0,4
0,4
2030
0,6
0,4
0,4
I alt
2025- Varigt
2030
2,4
0,6
1,6
2
0,2
6,2
1,4
0,4
0,4
Anm.: Afvigelser skyldes afrundinger
Den initiale investering i it-løsningen er på 2,0 mio. kr. med en afskrivningshori-
sont på 5 år. I forbindelse med udviklingen af systemet forventes anvendt ca. 1
årsværk med 0,6 mio. kr. i løn og 0,2 mio. kr. i øvrig drift. Det forventes, at der
skal reinvesteres fra 2029, så der gives et varigt afskrivningsniveau på 0,4 mio. kr.
Side 8/9
L 129a - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der indebærer, at modellen for adgang til konkurskarantæneregisteret bliver udformet som en kombination af model 4 og 2 i Konkursrådets betænkning
årligt. De varige udgifter til reinvesteringer, løn, drift og vedligehold af systemet
udgør 1,4 mio. kr. årligt, heraf 0,6 mio. kr. i løn.
Side 9/9