Kulturudvalget 2023-24
L 159 Bilag 1
Offentligt
2850384_0001.png
Høringsnotat om forslag til lov om visse
medietjenesteudbyderes bidrag til fremme
af dansk kultur (kulturbidragsloven)
Indholdsfortegnelse
1. Høringen ...........................................................
Fejl! Bogmærke er ikke defineret.
1.1. Høringsperiode
.....................................
Fejl! Bogmærke er ikke defineret.
2. Høringssvarene ...................................................................................................... 1
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
.......................................................... 1
2.2. Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget
......................................... 3
2.3. Kulturbidragets satser og beregningsgrundlag (§ 4, stk. 1 og 2)
.................... 3
2.4. Definition af investeringer i dansk indhold (§4, stk. 4)
.................................. 4
2.5. Opkrævning på baggrund af medietjenesteudbydernes opgørelser over
det seneste kalenderårs omsætning (§ 5, stk. 1)
...................................................... 7
2.6. Fastsættelse af nærmere regler om hel eller delvis undladelse af
opkrævning af bidrag (§ 5, stk. 3)
............................................................................ 7
2.7. Angående krav om revisorerklæring (§ 10, stk. 4)
........................................... 8
2.8. Angående om kulturbidraget vil være fradragsberettiget som en
driftsomkostning (de almindelige lovbemærkninger)
............................................. 9
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet ............................................................ 11
4. Oversigt over modtagne høringssvar ........
Fejl! Bogmærke er ikke defineret.
11. marts 2024
MRTH
Jour. nr. 149971
L 159 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2850384_0002.png
1. Høringen
1.1. Høringsperiode
Et udkast til de reviderede §§ 4, 5 og 10 i forslag til lov om visse medietjenesteudby-
deres bidrag til fremme af dansk kultur (kulturbidragsloven) har i perioden fra den
2. februar 2024 til den 1. marts 2024 været sendt i høring hos en række myndighe-
der, organisationer m.v.
Udkastet til lovforslag blev den 2. februar 2024 endvidere sendt til Kulturudvalget
til orientering.
Herudover blev udkastet til lovforslag offentliggjort på Høringsportalen den 2. fe-
bruar 2024.
1.2. Hørte myndigheder, organisationer m.v.
Ved fristens udløb var der indkommet 17 høringssvar. Der henvises til vedlagte bilag
1 med de indkomne høringssvar.
2. Høringssvarene
Nedenfor gengives de væsentligste punkter i de indkomne høringssvar om udkastet
til reviderede §§ 4, 5 og 10 i lovforslaget. Hvor høringssvarene berører de samme
temaer og pointer, er disse gengivet i overordnet form med samlet henvisning til de
relevante høringsparter. Forslag, der falder uden for de fremsendte lovbestemmelser
rammer og formål, er ikke behandlet i nærværende notat.
Kulturministeriets bemærkninger til høringssvarene er skrevet med kursiv.
Under pkt. 3 er det opsummeret, hvilke ændringer der er foretaget i forhold til det
udkast, som har været i høring. Her omtales også ændringer, som ikke har baggrund
i modtagne høringssvar, men er foretaget på Kulturministeriets egen foranledning.
Forslag til sproglige forbedringer eller lignende er ikke medtaget.
Det Danske Filminstitut, Elektronikbranchen.dk, Konkurrence- og Forbru-
gerstyrelsen, Danske Mediedistributører, Danske Medier, Motion Picture
Association, Prime Video
har også indgivet bemærkninger til dele af loven, der
ikke har været sendt i høring, da der ikke foreslås en revision af disse ifm. lovens
genfremsættelse. Der henvises til høringsnotatet fra høringen i forbindelse med det
samlede lovforslag, som fandt sted fra 15. august 2023 til 11. september 2023, ved-
lagt som bilag 2.
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
Rigsrevisionen, Forbrugerombudsmanden
og
Folketingets Rigsrevision
har
ingen bemærkninger til lovforslaget.
Side 2
L 159 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2850384_0003.png
Motion Picture Association (MPA)
finder det foreslåede kulturbidrag diskrimi-
nerende overfor ikke-indenlandske medietjenester og derfor i strid med AVMS-di-
rektivet. MPA anfører videre, at lovforslaget kan have den virkning, at Danmark
bliver mindre attraktiv for nye produktioner, og at afgiften kan have en forvridende
effekt på markedet. MPA opfordrer på den baggrund til, at kulturbidragets virkning
analyseres yderligere inden forpligtelsen indføres.
Kulturministeriet bemærker, at regeringen og forligskredsen i Medieaftalen fra juni
2023 har taget forbehold for, at ordningen kan godkendes inden for rammerne af EU-
retten, herunder EU-direktivet om audiovisuelle medietjenester (AVMS-direktivet) og
statsstøttereglerne samt OECD-aftalen om beskatning af den digitale økonomi. Ord-
ningen implementerer AVMS-direktivets artikel 13, stk. 2. Kulturministeriet vurderer
på det foreliggende grundlag, at den foreslåede ordning overholder de rammer og
krav, herunder til proportionalitet og ikke-diskrimination, der følger af AVMS-direk-
tivet og samtidig respekterer de frie bevægeligheder, der følger af EU’s indre marked,
jf. Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde og statsstøttereglerne i øv-
rigt.
Bemærkningen giver på denne baggrund ikke anledning til at foretage ændringer i
lovudkastet.
Corit Advisory
ønsker en afklaring af, hvordan kulturbidraget opgøres for 2024,
når loven forventes at træde i kraft den 1. juli 2024. De foreslår i forlængelse heraf,
at der indføres en overgangsregel i lovforslaget, således at omsætningen for 2024
opgøres for perioden 1. juli-31. december 2024.
Danske Mediedistributører,
Dansk Erhverv, TV2 Danmark A/S, Dansk Industri, Motion Picture Associ-
ation
giver udtryk for, at det er uhensigtsmæssigt, at der opkræves kulturbidrag for
omsætningen i hele 2024, når loven træder i kraft den 1. juli 2024.
Dansk Industri
foreslår i forlængelse heraf også en overgangsperiode.
Kulturministeriet bekræfter, at kulturbidrag, der opkræves i 2025, vil blive beregnet
på baggrund af den bidragspligtige omsætning hos de omfattede medietjenesteudby-
dere i kalenderåret 2024. Det er Kulturministeriets vurdering, at de omfattede medie-
tjenesteudbydere er blevet givet tilstrækkelig mulighed for at indrette sig efter de nye
regler både gennem lovbehandlingen i 2023 og Kulturministeriets kommunikation
om, at lovprocessen går om med henblik på vedtagelse i 2024. Det er Kulturministe-
riets vurdering, at der i dette tilfælde ikke er noget retligt til hinder for, at loven finder
anvendelse på forhold, som ligger forud for lovens vedtagelse.
Bemærkningen giver på denne baggrund ikke anledning til at foretage ændringer i
lovudkastet.
2.2. Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget
2.3. Kulturbidragets satser og beregningsgrundlag (§ 4, stk. 1 og 2)
Side 3
L 159 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2850384_0004.png
Danske Medier
bemærker, at de finder de foreslåede satser for kulturbidraget ri-
melige.
Dansk Erhverv
foreslår, at det i bemærkningerne til § 4 præciseres, at den omsæt-
ning, som on demand-audiovisuelle medietjenester genererer ved at videredistribu-
ere andre on demand-audiovisuelle medietjenester, vil være undtaget fra det bi-
dragspligtige omsætningsgrundlag for kulturbidraget, jf. Kulturministerens svar på
Kulturudvalgets spørgsmål 3 til den oprindelige lov. Dansk Erhverv efterspørger
desuden afklaring af, om udgifter til ikke-realiserede film mv. kan medtages i opgø-
relsen over investeringer efter § 4, stk. 2.
Hertil bemærker Kulturministeriet, at den bidragspligtige omsætning defineres i §
3, nr. 4. Foranlediget af den tidligere lovbehandling indføres der en rent sproglig
præcisering i de specielle bemærkninger til § 3, nr. 4, således at det vil fremgå, at
omsætning, som on demand-audiovisuelle medietjenester genererer ved at videredi-
stribuere andre on demand-audiovisuelle medietjenester, vil blive undtaget fra det
bidragspligtige omsætningsbeløb, idet det tilføjes, at tjenesterne ikke har udvalgt
dette audiovisuelle indhold og derfor ikke har det redaktionelle ansvar. Det bemær-
kes videre, at det fremgår af de specielle bemærkninger til § 4, stk. 2, at en investe-
ring vil blive betragtet som en investering i nyt indhold, når den foretages i en ind-
holdsproduktion, før produktionen er fuldt tilvejebragt og har affødt et endeligt og
dermed eksisterende produkt.
Bemærkningen giver på denne baggrund ikke anledning til at foretage yderligere
ændringer i lovudkastet.
Prime Video
finder det uhensigtsmæssigt, hvis investeringen i dansk indhold skal
udregnes på baggrund af omsætning i nuværende kalenderår, idet der er behov for
at kende den samlede bidragspligtige opsætning for at kunne afklare om investe-
ringsforpligtelsen er opfyldt.
Dansk Industri
og
Netflix
opfordrer ligeledes til, at
investeringer i nyt dansk indhold opgøres bagudrettet.
Kulturministeriet bemærker hertil, at Slots- og Kulturstyrelsen vil opkræve bidrag
bagudrettet på baggrund af medietjenesteudbydernes opgørelser over det seneste ka-
lenderårs bidragspligtige omsætning i Danmark. Det bemærkes videre, at bestemmel-
sen i § 4, stk. 2, 2. pkt., gør det muligt for en medietjenesteudbyder at opgøre det årlige
investeringsniveau i nyt dansk indhold baseret på et gennemsnit over en lukket, tre-
årig periode. Med muligheden for at vælge en treårig gennemsnitlig investeringsperi-
ode vil udbyderen kunne investere i nyt dansk indhold med variabel procentsats i
forhold til den bidragspligtige omsætning over tre år.
Bemærkningen giver på denne baggrund ikke anledning til at foretage ændringer i
lovudkastet.
2.4. Definition af investeringer i dansk indhold (§4, stk. 4)
Side 4
L 159 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2850384_0005.png
Det Danske Filminstitut
foreslår, at man anvender den definition af dansk ind-
hold, som findes i Filmlovens § 17, stk. 1, og som fremgår af DFIs gældende støtte-
vilkår, således at filmen vil skulle indspillet på dansk eller rumme en særlig kunst-
nerisk eller teknisk indsats, som medvirker til at fremme filmkunst og filmkultur i
Danmark i stedet for den i § 4, stk. 4 foreslåede.
Hertil bemærker Kulturministeriet, at definitionen af dansk indhold som foreslåes
har en mere skønsmæssig karakter, end det ønskes i kulturbidragsloven. Det vurderes
således, at det ville være unødigt vanskeligt for de omfattede medietjenesteudbydere
at skulle opgøre deres investeringsniveau på baggrund af disse kriterier, hvilket
kunne føre til usikkerhed blandt udbyderne om korrektheden af deres opgørelser.
Bemærkningen giver på denne baggrund ikke anledning til at foretage ændringer i
lovudkastet.
Producentforeningen
bakker op om den foreslåede definition af investering i
dansk indhold. Producentforeningen foreslår en præcisering i § 4 stk. 4 således at
betegnelsen ”nyt dansk indhold” benyttes, sådan som det også er tilfældet i § 4 stk.
2 og 3.
Hertil bemærker Kulturministeriet, at forslaget om en præcisering i § 4 stk. 4, såle-
des at betegnelsen ”nyt dansk indhold” benyttes, findes hensigtsmæssig, hvorfor be-
stemmelsen justeres i denne henseende.
Danske Medier, TV2 Danmark A/S, Dansk Erhverv
og
Prime Video
giver ud-
tryk for ønske om en præcisering ifm. sprogkravet i § 4, stk. 4.
TV2 Danmark A/S
efterspørger i denne forbindelse afklaring på, om det materiale,
der ligger bag den færdige indholdsproduktion, i alle tilfælde skal indgå i beregnin-
gen af tærsklen på 75 %, eller om det blot vil kunne inddrages i de tilfælde, hvor
sproget i den færdige indholdsproduktion i sig selv ikke når op på 75 % dansk.
Prime Video
og
Dansk Erhverv
mener derudover, at ”produktionsmateriale” ikke
er entydigt defineret i §4, stk. 4, og bemærkningerne hertil, og de finder det uklart,
hvordan mængden af produktionsmateriale skal opgøres.
Netflix
ønsker ligeledes
en præcisering af ”produktionsmateriale”.
Endvidere bemærker
Primo Video,
at dansk indhold, der skal markedsføres uden
for de nordiske lande, vil skulle forsynes med undertekster. Hvis underteksterne
tælles med i det samlede produktionsmateriale, vil dette reducere den del af det
samlede produktionsmateriale, der er på dansk, hvilket Prime Video finder uhen-
sigtsmæssigt, idet de vurderer, at en bredere geografisk markedsføring vil være hen-
sigtsmæssig for den danske audiovisuelle industri. Endelig foreslår Prime Video
også, at kravet til andelen af dansk produktionsmateriale sænkes fra 75 pct. til 50
pct. med henblik på at styrke kulturel udveksling på tværs af EU.
Side 5
L 159 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2850384_0006.png
Hertil bemærker Kulturministeriet, at det fremgår af de specielle bemærkninger til §
4, stk. 4, at produktionsmateriale kan omfatte det materiale, der ligger bag den fær-
dige indholdsproduktion. Betydningen af produktionsmateriale er bredere, end hvis
f.eks. alene manuskriptet var omfattet. Produktionsmaterialet kan således f.eks.
være manuskripter, dialoglister, produktionens grundoplysninger (credits) eller vi-
deoklip fra den færdige produktion. Der er ikke tale om en udtømmende liste, og
eventuelt yderligere produktionsmateriale, der ligger bag den færdige indholdspro-
duktion vil således også kunne omfattes.
Tærsklen på 75 % gælder for det samlede produktionsmateriale. Det er således ikke
tilstrækkeligt, at over 75 % af sproget i én del af produktionsmaterialet (fx videoklip)
er på dansk, hvis under 75 % af sproget i det samlede produktionsmateriale er på
dansk. Undertekster vurderes ikke at være en del af produktionsmaterialet, da der er
tale om post-produktionsmateriale. Dertil kommer at undertekster ikke betragtes som
en del af programvirksomheden, men som et tilgængeliggørelsestiltag ift. den audio-
visuelle medietjenestes programmer. Samme princip fremgår af præambel 23 i
AVMS-direktivet: ” Midlerne til at opnå tilgængelighed af audiovisuelle medietjene-
ster i henhold til direktiv 2010/13/EU bør omfatte, men ikke begrænses til tegnsprog,
tekstning for døve og hørehæmmede, talende undertekster og synstolkning.” Dette
princip er gennemført i dansk ret ved BEK nr. 944 af 18. juni 2020, § 2, stk. 1-2, som
omfatter programvirksomhed på grundlag af tilladelse og registrering i Danmark.
Bemærkningerne giver på denne baggrund ikke anledning til at foretage ændringer i
lovudkastet.
Dansk Erhverv
og
TV 2 Danmark A/S
anbefaler, at ”europæisk” i § 4, stk. 4, de-
fineres entydigt i tråd med AVMS-direktivet.
Hertil bemærker Kulturministeriet, at det af de almindelige bemærkninger til § 4, stk.
4, fremgår, at det foreslåede kriterie om, at 75 % af produktionsmaterialet vil skulle
være på dansk, er fastsat med afsæt i formålet i AVMS-direktivets artikel 13 om at
sikre tilstrækkelige investeringer i europæiske programmer. Kulturministeriet er enig
med Dansk Erhverv og TV 2 Danmark A/S i, at en præcisering af ”europæisk” i de
særlige bemærkninger til § 4, stk. 4, i overensstemmelse med AVMS-direktivets defi-
nition af ”europæiske programmer”, vil være formålstjenstlig.
Der indføres præcisering i lovforslaget af ”europæiske” skal forstås i overensstemmelse
med AVMS-direktivets artikel 1, litra n.
Motion Picture Association (MPA)
er tilfreds med bredden ift. typer af indhold,
der kan tælles med som investering i nyt dansk indhold. Dog ønskes det, at også
andre typer omkostninger kan tælles med som investering i dansk indhold, herunder
markedsføring, distribution, undervisning mv. MPA foreslår endvidere, at begrebet
”nyt” i nyt dansk indhold også omfatter allerede producerede værker, såfremt de er
produceret maksimalt 5 år tilbage i tid.
Side 6
L 159 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2850384_0007.png
Endelig anser MPA den foreslåede definition af nyt dansk indhold som værende dis-
kriminerende og i strid med EU-lovgivningen, idet produktionsselskaber, som ope-
rerer på dansk og højst sandsynligt er hjemmehørende i Danmark har en fordel i
opfyldelsen af kravet i forhold til udenlandske medietjenester. Også
Netflix
anfører,
at opfyldelsen af ét af de to øvrige kriterier, modstrider formålet med AVMS-direk-
tivet artikel 13, stk. 2 samt EU’s regler for det indre marked. Netflix foreslår på den
baggrund, at ”dansk indhold” udelukkende defineres gennem sprogkravet, dvs. at 75
pct. af produktionsmaterialet for europæisk producerede film, serier eller dokumen-
tarer er på dansk.
Kulturministeriet bemærker, at bredden ift. typer af indhold, der kan indregnes som
investering i nyt dansk indhold, er med til at sikre et mangfoldigt udbud af nyt
dansk indhold. Kulturministeriet bemærker, at kulturbidraget har til formål at
sikre produktion af nyt dansk indhold hvorfor allerede eksisterende værker ikke kan
indregnes som investering i nyt dansk indhold.
Kulturministeriet har på baggrund af EU-Kommissionens bemærkninger til det tid-
ligere fremsatte forslag til lov om visse medietjenesteudbyderes bidrag til fremme af
dansk kultur (Kulturbidragsloven) fundet det hensigtsmæssigt, at der ikke indgår
etableringskrav for selskaber og personer med centrale kreative og tekniske roller i
definitionen. På det foreliggende grundlag er det Kulturministeriets vurdering, at
det nuværende forslag til kriterier for investering overholder de rammer og krav,
herunder til proportionalitet og ikke-diskrimination, der følger af AVMS-direktivet.
Bemærkningerne giver på denne baggrund ikke anledning til at foretage ændringer
i lovudkastet.
2.5. Opkrævning på baggrund af medietjenesteudbydernes opgørelser over det sene-
ste kalenderårs omsætning (§ 5, stk. 1)
Dansk Industri
og
Netflix
stiller sig positive overfor, at opkrævning af bidrag vil
ske på baggrund af omsætning i seneste kalenderår.
Dansk Erhverv
mener derimod, at det for virksomheder, hvis regnskabsår ikke
følger kalenderåret, er en unødvendig og uforholdsmæssig byrde, hvis de skal op-
gøre omsætning og udgifter i forhold til kalenderåret og ikke regnskabsåret.
Hertil bemærker Kulturministeriet, at man finder det mest hensigtsmæssigt at an-
vende seneste kalenderårs omsætning som opgørelsesperiode for opkrævningen af bi-
draget. Dette vil sikre, at opgørelsesperioden bliver entydig, idet alle medietjeneste-
udbydere vil skulle opgøre kulturbidraget for den samme periode.
Bemærkningerne giver på denne baggrund ikke anledning til at foretage ændringer
i lovudkastet.
2.6. Fastsættelse af nærmere regler om hel eller delvis undladelse af opkrævning af
bidrag (§ 5, stk. 3)
Side 7
L 159 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2850384_0008.png
Det Danske Filminstitut
bemærker, at det fremstår uklart, under hvilke vilkår
en medietjeneste vil kunne undtages for finansielt bidrag. Filminstituttet henstil-
ler til, at præciseres, at det ikke er intentionen, der skal bidrages to gange af den
samme omsætning i forskellige lande.
Hertil bemærker Kulturministeriet, at intentionen ganske rigtigt er, at der ikke skal
betales kulturbidrag af den samme bidragspligtige omsætning i flere lande.
Kulturministeriet er enig i, at dette med fordel kan præciseres i lovforslaget, hvorfor
en sådan præcisering indføres.
2.7. Krav om revisorerklæring (§ 10, stk. 4)
Netflix
anfører, at de finder den administrative byrde ved afrapportering uhensigts-
mæssig høj. Dertil finder Netflix, at kravet om erklæring fra en uafhængig revisor
vedrørende investeringer vil medføre betydelige administrative omkostninger for
medietjenesteudbyderne. Netflix foreslår, at revisorerklæringen begrænses til kun
at omfatte indtægtsrapportering og ikke investeringer, og at der i stedet stilles en
formular til rådighed for tjenesterne og at myndighederne kan bede om yderligere
nødvendige dokumenter, hvis der er behov herfor.
Hertil bemærker Kulturministeriet, at indberetning med revisorerklæring skal sikre
en så lidt bebyrdende proces som muligt for medietjenesteudbyderne, samtidig med
at det sikres, at Slots- og Kulturstyrelsen kan lægge de indberettede oplysninger til
grund i sagsbehandlingen. Kulturministeriet finder det mindre bebyrdende for udby-
derne, at de afrapporterer investeringer i indhold, end hvis de ad hoc skulle opkræves
yderligere oplysninger af Slots- og Kulturstyrelsen efter deres indberetning. Kultur-
ministeriet finder det også hensigtsmæssigt, at revisoren skal erklære sig med en høj
grad af sikkerhed for de indberettede oplysninger. Omkostningerne for en revisorer-
klæring stiger ved højere grad af sikkerhed ved erklæringen, men samtidig øges sik-
kerheden for, at Slots- og Kulturstyrelsen kan forlade deres sagsbehandling på det
indberettede grundlag, hvorved medietjenesteudbyderne undgår at afgive flere oplys-
ninger end den indberettede numeriske sum for bidragspligtig omsætning i Danmark
og en numerisk sum for investeringer i nyt dansk indhold. Bemærkningen giver på
denne baggrund ikke anledning til at foretage ændringer i lovudkastet.
FSR – danske revisorer
påpeger, at revisorer kan give sikkerhed via afgivelse af
erklæring og ikke via en udtalelse, hvilket derfor foreslås præciseret i § 10, stk. 4.
Det bemærkes desuden, at medieudbyderne, der ikke anvender kalenderår som
regnskabsår, ikke skal periodisere deres omsætning anderledes, som det fremgår i
de almindelige lovbemærkninger, men blot skal opgøre omsætningen for en anden
periode. Endelig anføres det, at der er usikkerhed om, hvorvidt revisorer kan afgive
erklæring om høj grad af sikkerhed i overensstemmelse med princip 7 for digitalise-
ringsklar lovgivning om forebyggelse af snyd og fejl.
Kulturministeriet bemærker, at kravet om revisorerklæring med høj grad af sikkerhed
vedrører medietjenesteudbydernes indberetninger af deres bidragspligtige omsætning
Side 8
L 159 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2850384_0009.png
i Danmark og deres investeringer i nyt dansk indhold. Dette kontrol-setup med revi-
sorerklæring bidrager bl.a. til at sikre, at kulturbidragsordningen er i overensstem-
melse med princip 7 om digitaliseringsklar lovgivning om forebyggelse af snyd og fejl,
men er ikke en erklæring om princip 7.
Kulturministeriet er enig i, at det bør præciseres i loven, at der kan indhentes en er-
klæring og ikke en udtalelse fra revisorerne. Kulturministeriet er også enig i, at me-
dietjenesteudbydere, der ikke anvender kalenderåret som regnskabsår, ikke skal pe-
riodisere deres omsætning anderledes ved indberetning, henset til at regnskabsprak-
sis under alle omstændigheder skal følge den praksis, der bruges ved udarbejdelse af
årsregnskab, hvorfor periodiseringen vil være den samme.
Kulturministeriet finder på den baggrund anledning til at ændre ordlyden i de al-
mindelige bemærkninger, således at det i stedet fremgår, at medieudbyderne, der ikke
anvender kalenderår som regnskabsår, skal opgøre omsætningen for en anden peri-
ode.
2.8. Angående om kulturbidraget vil være fradragsberettiget som en driftsomkost-
ning (de almindelige lovbemærkninger)
Dansk Erhverv
efterspørger afklaring af, om kulturbidraget regnskabs- og skat-
temæssigt kan betragtes som en driftsomkostning og opfordrer i den forbindelse til,
at Kulturministeriet afklarer spørgsmålet med Skatteministeriet inden lovens ved-
tagelse.
Danske Mediedistributører
efterspørger afklaring af, om usikkerheden forbun-
det med det skønnede provenu knytter sig til de berørte tjenesters omsætning og
investeringer eller uklarhed om, hvorvidt kulturbidraget er fradragsberettiget iht.
§ 6 i lov nr. 149 af 10. april 1922 om Indkomst- og Formueskat til Staten. I forlæn-
gelse heraf bemærkes det, at det er uklart, hvor mange af de skønsmæssigt op til
50 berørte virksomheder, der er skattepligtige efter dansk lov.
Kulturministeriet bemærker, at provenuberegningen bl.a. er baseret på et skøn for
streamingtjenesternes omsætning i Danmark. Skønnet for streamingtjenesternes
omsætning er baseret på tal fra en række analyseinstitutter. Tallene er beregnet med
afsæt i spørgeskemaundersøgelser og er derfor forbundet med usikkerhed. Usikker-
heden er tillige forbundet med, at der i provenuberegningen er indregnet adfærdsef-
fekter. Usikkerheden forbundet med provenuet vedrører dermed ikke, i hvilket om-
fang kulturbidraget er fradragsberettiget for de omfattede medietjenester. Det er
Kulturministeriets vurdering, at kulturbidraget i henhold til § 6 i lov nr. 149 af 10.
april 1922 om Indkomst- og Formueskat til Staten med senere ændringer vil være
fradragsberettiget som en driftsomkostning ved opgørelsen af den skattepligtige ind-
komst for de omfattede medietjenesteudbydere, der er fuldt eller begrænset skatte-
pligtige til Danmark.
Bemærkningerne giver på denne baggrund ikke anledning til at foretage ændringer
i lovudkastet.
Side 9
L 159 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
Side 10
L 159 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
I forhold til det udkast til lovforslag, der har været i høring, vil det fremsatte lov-
forslag indeholde følgende indholdsmæssige ændringer:
I § 4, stk. 4, og bemærkninger hertil tilføjes ”nyt” foran ”dansk indhold.”
Følgende præcisering af ”europæisk” indføres i de specielle bemærkninger til §
4, stk. 4: ”Europæisk producerede film, serier eller dokumentarer vil skulle for-
stås i overensstemmelse med AVMS-direktivet artikel 1 n. Dermed vil (1) film,
serier eller dokumentarer med oprindelse i medlemsstaterne, (2) film, serier el-
ler dokumentarer med oprindelse i europæiske tredjelande, som er parter i Eu-
roparådets europæiske konvention om grænseoverskridende fjernsyn, for så
vidt de opfylder betingelserne i AVMS-direktivets artikel 1, stk. 3, og (3) film,
serier eller dokumentarer, der er co-produceret som led i aftaler vedrørende den
audiovisuelle sektor mellem Unionen og tredjelande, og som opfylder de betin-
gelser, der er fastsat i de enkelte aftaler, være europæisk producerede efter den
foreslåede stk. 4.”
§ 5, stk. 3 (tidligere § 5, stk. 5) formuleres således: ”Finansielt bidrag efter
AVMS-direktivets artikel 13, stk. 2, som medietjenesteudbydere etableret i
Danmark betaler af den bidragspligtige omsætning til en anden EU-medlems-
stat, fradrages bidrag efter § 4, stk. 1 og stk. 2. Fradragsbeløbet vil dog ikke
kunne overstige det bidragsbeløb, medietjenesteudbyderen skal betale efter § 4,
stk. 1 og 2.” De almindelige bemærkninger og bemærkningerne til § 5, stk. 3,
justeres i overensstemmelse hermed.
I § 10, stk. 4, og bemærkninger hertil ændres ”udtalelse” til ”erklæring.”
I de almindelige bemærkninger under punkt 6 ændres i afsnit 3 ”periodisere” til
”opgøre … for en anden periode.”
Kulturministeriet har herudover foretaget følgende ændringer af egen drift:
I § 3, nr. 4, ændres ”bruttoindtægter” til ”nettoindtægter.” De almindelige be-
mærkninger og bemærkningerne til § 3, stk. 4, justeres i overensstemmelse her-
med.
I § 8, stk. 2, hertil tilføjes efter ”årsregnskabsloven” ”eller en godkendt regn-
skabsstandard, som er tilladt af et godkendt regnskabsorgan i en anden EU-
medlemsstat, hvor medietjenesteudbyderen er registreret.” De almindelige be-
mærkninger og bemærkningerne til § 8, stk. 2, justeres i overensstemmelse her-
med.
Herudover er der foretaget ændringer af sproglig, redaktionel og lovteknisk karak-
ter.
Side 11
L 159 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
4. Oversigt over modtagne høringssvar
Amazon Prime / Prime Video (Denmark)
CORIT
Dansk Erhverv
Dansk Industri
Danske Mediedistributører
Danske Medier
Det Danske Filminstitut (DFI)
Forbrugerrådet TÆNK*
FSR – Danske Revisorer
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Motion Picture Association (MPA)
Netflix
Producentforeningen
Rigsrevisionen**
TV 2 DANMARK A/S
*Ønsker ikke at afgive høringssvar
**Ingen bemærkninger.
Side 12