Kulturudvalget 2023-24
L 159 Bilag 11
Offentligt
2873425_0001.png
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tel
: 33 92 33 70
E-mail : [email protected]
Web
: www.kum.dk
25. maj 2024
Opfølgning på teknisk gennemgang i Kulturudvalget den 23. maj 2024
Som opfølgning på den tekniske gennemgang i Kulturudvalget den 23. maj 2024 vil jeg
besvare spørgsmål vedrørende baggrunden for de territoriale krav i lovforslagets inve-
steringsforpligtigelse samt Kommissionens udtalelse og proces for traktatkrænkelsessa-
ger. Jeg vil ligeledes orientere om statsstøtteprocessen vedr. kulturbidragsordningen.
Baggrunden for de territoriale krav i investeringsforpligtelsen
De territoriale krav i investeringsforpligtelsen er udtryk for et ønske om en ambitiøs
ordning og har været politisk drøftet i medieforligskredsen.
I forhold til de konkrete ændringer kan oplyses følgende:
I det sidste lovforslag, der ved en administrativ fejl blev tredjebehandlet og vedtaget af
Folketinget den 19. december 2023, mens jeg var på barsel, fremgik der af lovbemærk-
ningerne til § 4 følgende om investeringsforpligtelsen:
”En investering vil blive betragtet som værende foretaget i dansk indhold når mindst 75
pct. af det antal film, serier eller dokumentarer opgjort på titelniveau, der er investeret i,
er med dansk som det bærende sprog.
For investeringer opgjort på titel-niveau i produktioner, hvor dansk ikke er det bærende
sprog, vil disse skulle opfylde mindst én ud af fire følgende kriterier for at udgøre en in-
vestering i dansk indhold; enten
1) skal mere end halvdelen af produktionens budget forbruges i Danmark, eller
2) produktionens optagelser skal finde fysisk sted i Danmark, eller
3) produktionen udføres af et produktionsselskab, der er etableret i Danmark, eller
4) de centrale kreative eller tekniske roller udføres af personer, der er etablerede el-
ler bosatte i Danmark.”
Kommissionen sendte den 19. december 2023 bemærkninger til det sidste lovforslag,
hvor det bl.a. blev fremhævet, at den valgte tærskel på 75 pct. af titlerne i praksis kan
blive højere for den enkelte producent, hvis man producerer få værker, ligesom det
skønsmæssige i ”dansk som bærende sprog” kunne betyde, at udbydere producerer på
dansk i større omfang end nødvendigt.
Dok. nr. 169136
L 159 - 2023-24 - Bilag 11: Opfølgning på teknisk gennemgang i Kulturudvalget den 23. maj 2024 vedrørende baggrunden for de territoriale krav i lovforslagets investeringsforpligtigelse samt Kommissionens udtalelse og proces for traktatkrænkelsessager
2873425_0002.png
Derudover fremhævede Kommissionen, at etableringskravene kunne anses som diskri-
minerende. Kommissionen fremførte ikke i deres bemærkninger, at de territoriale krav
om, at produktionens budget skulle forbruges eller optagelser skulle finde sted i Dan-
mark særligt kunne udgøre en udfordring i henhold til den frie udveksling af tjeneste-
ydelser.
På den baggrund af en skriftlig høring i medieforligskredsen fremsatte jeg et nyt lov-
forslag, hvor følgende fremgår af lovforslagets investeringsforpligtigelse § 4, stk. 4:
”En investering vil blive betragtet som værende foretaget i dansk indhold, når 75 pct. af
produktionsmaterialet for europæisk producerede film, serier eller dokumentarer er på
dansk, og derudover opfylder mindst ét af følgende kriterier:
1) Mere end 50 pct. af produktionens budget er forbrugt i Danmark, eller
2) Mere end 50 pct. af produktionens optagelser finder fysisk sted i Danmark.”
Det er disse territoriale krav, som Kommissionen i deres seneste udtalelse især finder
problematiske iht. den frie udveksling af varer og tjenesteydelser, hvorfor jeg med det
oversendte ændringsforslag foreslår, at de udgår af lovforslaget.
Om Kommissionens bemærkninger
Fsva. en vurdering af Kommissionens bemærkninger kan jeg oplyse, at Kommissionens
bemærkninger er afgivet i henhold til TRIS-proceduren. Såfremt Kommissionen afgiver
en udtalelse, opfordres medlemsstaten til at tage hensyn til Kommissionens bemærk-
ninger, og forslaget kan formelt set vedtages.
Såfremt Kommissionen vurderer, at et lovforslag muligvis skaber barrierer for den frie
udveksling af varer og digitale tjenesteydelser, kan Kommissionen komme med en ud-
førlig udtalelse. I så fald forlænges stand-still perioden automatisk med yderligere en til
tre måneder, hvor medlemsstaten er nødt til at redegøre for de tiltag, der iværksættes i
forlængelse af Kommissionens udførlige udtalelse
Endelig kan Kommissionen blokere lovforslaget i en periode på 12-18 måneder, såfremt
EU-lovgivningen på området skal eller er i gang med at blive harmoniseret.
I tilfældet med Kulturbidragsloven har Kommissionen afgivet en udtalelse. De danske
myndigheder opfordres jf. ovenfor til at tage hensyn til Kommissionens bemærkninger.
Da der ikke er tale om en udførlig udtalelse udvides stand-still perioden ikke, og proce-
duren er formelt afsluttet. Det betyder, at loven formelt set kan vedtages, som den er
fremsat og træde i kraft den 1. juli 2024. Jeg har dog fremsat et ændringsforslag, hvor
de territoriale krav udgår i lyset af Kommissionens bemærkninger.
I henhold til TRIS-proceduren er det ikke muligt at få en formel tilkendegivelse fra
Kommissionen i forhold til, hvordan de anser evt. ændringer i lovforslaget, hvorfor der
som tidligere understreget er en vis procesrisiko forbundet med den foreslåede løsning.
Side 2
L 159 - 2023-24 - Bilag 11: Opfølgning på teknisk gennemgang i Kulturudvalget den 23. maj 2024 vedrørende baggrunden for de territoriale krav i lovforslagets investeringsforpligtigelse samt Kommissionens udtalelse og proces for traktatkrænkelsessager
2873425_0003.png
Om traktatkrænkelsessager generelt
Kommissionen kan efter artikel 258 i Traktaten om den Europæiske Unions Funktions-
måde (TEUF) indlede en traktatkrænkelsessag mod en medlemsstat, når Kommissio-
nen finder, at en medlemsstat ikke har overholdt en forpligtelse, der påhviler den i hen-
hold til traktaterne.
Traktatkrænkelsesproceduren efter artikel 258 i TEUF indledes ved, at Kommissionen
sender en såkaldt åbningsskrivelse, hvori Kommissionen gør opmærksom på det poten-
tielle traktatbrud. Finder Kommissionen ikke, at den danske regerings besvarelse på
åbningsskrivelsen er tilfredsstillende, kan Kommissionen fremsende en såkaldt begrun-
det udtalelse. Retter medlemsstater sig ikke ind efter den fremsatte begrundede udta-
lelse inden for den fastsatte frist, og kan der ikke opnås enighed, har Kommissionen
mulighed for at indbringe sagen for EU-Domstolen.
Hvis EU-Domstolen finder, at Danmark ikke har overholdt sine forpligtelser efter trak-
taterne, skal Danmark gennemføre foranstaltninger med henblik på at opfylde EU-
Domstolens dom. Hvis forholdet fortsat ikke bringes i orden, kan Kommissionen på ny
indlede en traktatkrænkelsessag med henblik på endnu en gang at indbringe Danmark
for EU-Domstolen, der kan pålægge økonomiske sanktioner for manglende overholdelse
af dommen.
Såfremt Kommissionen skulle finde, at kulturbidragsloven udgør en traktatkrænkelse,
vil der således formentligt være mulighed for at justere lovgivningen i forlængelse af en
evt. åbningsskrivelse.
For fuldstændighedens skyld skal jeg nævne, at en privat aktør – fx en streamingtjene-
ste – i udgangspunktet altid har mulighed for at anlægge en sag ved de almindelige, na-
tionale domstole for at få prøvet et spørgsmål af den ene eller anden karakter. Efter om-
stændighederne kan den nationale domstol anmode om en præjudiciel afgørelse fra EU-
Domstolen, såfremt der rejses spørgsmål om fortolkning af EU-retten ved den nationale
domstol.
Statsstøtte
Kulturministeriet vurderer ikke, at kulturbidraget indebærer statsstøtte. Som det frem-
går af bemærkningerne til lovforslaget, er lovforslaget dog blevet anmeldt til Kommissi-
onen ift. at få retlig sikkerhed herfor. Anmeldelsen skete den 26. februar 2024. Jeg kan
oplyse, at Kommissionen har stillet en række tekniske spørgsmål, som kan fremsendes
fortroligt, såfremt det har interesse. Kulturministeriet er i løbende dialog med Kommis-
sionen. Lovforslagets vedtagelse behøver ikke at afvente Kommissionens endelige afgø-
relse, men statsstøtteafklaringen skal være afsluttet inden midlerne udmøntes i 2025.
Jeg vil orientere udvalget, når Kommissionens afgørelse foreligger.
Side 3
L 159 - 2023-24 - Bilag 11: Opfølgning på teknisk gennemgang i Kulturudvalget den 23. maj 2024 vedrørende baggrunden for de territoriale krav i lovforslagets investeringsforpligtigelse samt Kommissionens udtalelse og proces for traktatkrænkelsessager
Med venlig hilsen
Jakob Engel-Schmidt
Side 4