Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24, Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24, Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
L 165 , L 165 A , L 165 B
Offentligt
2870135_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
16. maj 2024
J nr.
2024-435
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 3. maj 2024 stillet mig følgende
KEF L 165 – spm. 6, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål
Det fremgår af høringssvarene fra Green Power Denmark og Andel, at de finder det
uhensigtsmæssigt, at lovforslaget vil fjerne muligheden for fuld repowering, hvor
eksisterende anlæg nedtages, og nye opstilles på samme areal, da der ikke kan
søges om en ny forundersøgelsestilladelse. Vil ministeren svare på, om spørgsmå-
let om repowering betyder, at der kan stilles nye vindmøller op, eller om det kun er
eksisterende? Ministeren bedes i besvarelsen navnlig forholde sig til, at det i hø-
ringsnotatet fra Green Power Denmark fremgår, at »Når det alligevel fremføres, at
repowering ikke påvirkes, skyldes det, at regeringen har valgt at anvende den
snævre danske definition af repowering som reelt alene dækker ”partiel repowe-
ring” (kræver ikke forundersøgelsestilladelse), men ikke inkluderer ”fuld repowe-
ring” (som kræver ny forundersøgelsestilladelse). Som Green Power Danmark tidli-
gere har fremført bl.a. i forbindelse med L 56 om bl.a. repowering på havet som
blev vedtaget i Folketinget i december 2023, så lever Danmark med anvendelsen
af en snæver definition af repowering ikke op til de EU-retslige forpligtelser om at
have en forenklet og hurtig tilladelsesproces for repowering af bestående elproduk-
tionsanlæg i medfør af VE-direktivet (både RED II og RED III). […] At udmønte en
indsnævret dansk definition på repowering med afsæt i en opfattelse af at krav om
hurtigere sagsbehandling skulle være ”utilsigtet”, må bero på en misforståelse.
Svar
Det skal understreges, at lovforslaget ikke fjerner eller ændrer noget ved rammerne
for repowering. Definitionen på repowering er fastsat gennem EU-regulering og ud-
møntes i en bekendtgørelse. Lovforslaget ændrer således heller ikke på rammerne
for såkaldt ’fuld repowering’, men viderefører gældende ret. For yderligere uddyb-
ning omkring definitionen af repowering henviser jeg til det oversendte høringsnotat
i forbindelse med fremsættelse af lovforslaget.
Jeg kan derudover henvise til, at der for nyligt har været en bekendtgørelse i
høring, som har til formål at fastsætte regler om en forenklet og hurtig ansøgnings-
og tilladelsesproces for repowering af bestående elproduktionsanlæg på havet i
tråd med VE-direktivets definitionen på repowering, jf. artikel 2, nr. 10, og artikel 16,
Klima-, Energi- og Forsynings-
ministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/2
www.kefm.dk
L 165 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm., om begrundelsen for repowering er holdbar og harmonerer med Danmarks ambitioner om at være et grønt foregangsland
2870135_0002.png
stk. 6, første afsnit. Bekendtgørelsen er en udmøntning af en
bemyndigelsesbestemmelse indsat i VE-loven, som trådte i kraft den 1. januar
2024. KEF-udvalget vil blive orienteret om resultatet af denne høring snarest. Her
kan spørgsmål til repowering med fordel drøftes. Bekendtgørelsen forventes at
træde i kraft den 1. juli 2024. Det vurderes, at Danmark ved ikrafttrædelse af
bekendtgørelsen vil leve fuldt op til sine EU-retlige forpligtelser.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 2/2