Høringsnotat vedr. forslag til lov om ændring af lov om
anvendelsen af visse af Den Europæiske Unions rets-
akter om økonomiske forbindelser til tredjelande m.v.
(Bemyndigelse til at vedtage national kontrol med eksport af visse produk-
ter med dobbelt anvendelse og indførelse af straffebestemmelser for ny na-
tional kontrol samt eksport til våbenembargolande)
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at styrke dansk kontrol med produkter og
teknologier med dobbelt anvendelse, dvs. produkter, som kan anvendes til
både civile og militære formål. Det skal ske ved at indføre bemyndigelse
til i en bekendtgørelse at fastsætte regler om en national kontrolliste med
visse produkter med dobbelt anvendelse, bl.a. særlige kvanteteknologier.
På den måde vil disse produkter blive omfattet af krav om tilladelse ved
eksport ud af EU.
Behovet for at indføre national kontrol skyldes de nuværende udfordringer
i de multilaterale eksportkontrolregimer, der normalt fastlægger listen over
kontrollerede produkter med dobbelt anvendelse. Udfordringerne skyldes,
at forslag, der er opnået teknisk enighed om i regimerne, blokeres af ét
medlemsland af politiske årsager. Derfor er det ikke muligt at kontrolbe-
lægge nye produkter og teknologier.
Forslaget har været sendt i høring i perioden fra den 28. februar 2024 med
høringsfrist den 26. marts 2024 til i alt 27 organisationer, myndigheder
m.v. Der er indtil nu modtaget skriftlige høringssvar fra 8 af de 27 hørte
organisationer, myndigheder m.v. Heraf har tre haft bemærkninger til ud-
kastet til lovforslag. Herudover har én virksomhed haft bemærkninger til
udkastet. Disse bemærkninger har givet anledning til en række substans-
ændringer og redaktionelle ændringer i lovforslaget og bemærkningerne
hertil.
2. Bemærkninger
2.1. Generelle bemærkninger
Danske Advokater (DA) bemærker generelt, at lovforslaget understøtter et
anerkendelsesværdigt formål, idet en national kontrolliste forekommer op-
lagt i den nuværende situation. Danske Advokater påpeger dog en række
uklarheder, som de mener bør præciseres i lovforslaget, og mener samti-
digt, at en strafpålæggelse af groft uagtsomme overtrædelser af artikel 4,
stk. 1, litra b. i EU-forordning
821/2021 (”dual-use-forordningens”) ikke
forekommer proportional.
25. april 2024