Erhvervsudvalget 2023-24
L 168 Bilag 1
Offentligt
2856415_0001.png
Høringsnotat vedr. forslag til lov om ændring af lov om
anvendelsen af visse af Den Europæiske Unions rets-
akter om økonomiske forbindelser til tredjelande m.v.
(Bemyndigelse til at vedtage national kontrol med eksport af visse produk-
ter med dobbelt anvendelse og indførelse af straffebestemmelser for ny na-
tional kontrol samt eksport til våbenembargolande)
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at styrke dansk kontrol med produkter og
teknologier med dobbelt anvendelse, dvs. produkter, som kan anvendes til
både civile og militære formål. Det skal ske ved at indføre bemyndigelse
til i en bekendtgørelse at fastsætte regler om en national kontrolliste med
visse produkter med dobbelt anvendelse, bl.a. særlige kvanteteknologier.
På den måde vil disse produkter blive omfattet af krav om tilladelse ved
eksport ud af EU.
Behovet for at indføre national kontrol skyldes de nuværende udfordringer
i de multilaterale eksportkontrolregimer, der normalt fastlægger listen over
kontrollerede produkter med dobbelt anvendelse. Udfordringerne skyldes,
at forslag, der er opnået teknisk enighed om i regimerne, blokeres af ét
medlemsland af politiske årsager. Derfor er det ikke muligt at kontrolbe-
lægge nye produkter og teknologier.
Forslaget har været sendt i høring i perioden fra den 28. februar 2024 med
høringsfrist den 26. marts 2024 til i alt 27 organisationer, myndigheder
m.v. Der er indtil nu modtaget skriftlige høringssvar fra 8 af de 27 hørte
organisationer, myndigheder m.v. Heraf har tre haft bemærkninger til ud-
kastet til lovforslag. Herudover har én virksomhed haft bemærkninger til
udkastet. Disse bemærkninger har givet anledning til en række substans-
ændringer og redaktionelle ændringer i lovforslaget og bemærkningerne
hertil.
2. Bemærkninger
2.1. Generelle bemærkninger
Danske Advokater (DA) bemærker generelt, at lovforslaget understøtter et
anerkendelsesværdigt formål, idet en national kontrolliste forekommer op-
lagt i den nuværende situation. Danske Advokater påpeger dog en række
uklarheder, som de mener bør præciseres i lovforslaget, og mener samti-
digt, at en strafpålæggelse af groft uagtsomme overtrædelser af artikel 4,
stk. 1, litra b. i EU-forordning
821/2021 (”dual-use-forordningens”) ikke
forekommer proportional.
25. april 2024
L 168 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2856415_0002.png
Departementet for Erhverv, Handel, Råstoffer, Justitsområdet og Ligestil-
ling (Grønland) noterer sig, at der i bemærkningerne til lovforslagets en-
kelte bestemmelser under § 2 fremgår, at det foreslås, at loven ikke skal
gælde for Færøerne og Grønland, da hovedloven ikke gælder for Færøerne
og Grønland samt ikke indeholder anordningshjemmel, og har derfor ingen
bemærkninger til, at der indføres en national kontrolliste i Danmark. De-
partementet påpeger dog, at der vil være et behov for at drøfte nærmere
med relevante danske myndigheder, om der ligeledes skal fremsættes æn-
dringsforslag til ændring af
Lov for Grønland om kontrol med eksport af
produkter med dobbelt anvendelse,
så grønlandsk kontrol af produkter,
som anvendes til både civile og militære formål, ligeledes styrkes.
MyDefence ApS bemærker generelt, at de støtter op om den politiske am-
bition om en styrket eksportkontrol i Danmark, og at de i hovedtræk er
enige i tilgangen og den foreslåede ordning i lovforslaget.
Dansk Industri (DI) bemærker generelt, at de foretrækker en fælles opda-
teret kontrolliste blandt ligesindede lande, f.eks. i regi af G7 eller som mi-
nimum blandt EU-landene. I forlængelse af dette bemærkes det, at en na-
tional kontrolliste ikke anses for værende ideelt for danske og europæiske
virksomheder, og løsningen vil ifølge Dansk Industri medføre væsentligt
administrative byrder for danske virksomheder. Samtidigt bemærkes det,
at der med indførelse af den foreslåede straffebestemmelse ift. groft uagt-
somme overtrædelse af dual-use-forordningens artikel 4, stk. 1, litra b, er
behov for yderligere og mere præcis vejledning af virksomheder om catch-
all-bestemmelserne.
3. Specifikke bemærkninger
3.1. Etablering af national kontrolliste
DA foreslår, at selve den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse i §1, stk.
6. justeres således, at det tydeligt fremgår, at der alene er tale om en be-
myndigelse til at kunne vedtage en nationale kontrolliste og ikke øvrige
regler om forbud og krav om tilladelse til eksport og overførsel af dual-
use-produkter.
DA påpeger herudover, at der i lovforslagets bemærkninger anvendes for-
skellige formuleringer omkring den tilfredsstillende enighed der skal opnås
2
L 168 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
i de multilaterale eksportkontrolregimer, før et produkt tilføjes til den dan-
ske nationale kontrolliste.
En lignende bemærkning fremgår også af DI’s
høringssvar.
DA påpeger desuden, at det bør præciseres, hvornår den nationale kontrol-
liste opdateres, og foreslår i den forbindelse, at listen opdateres årligt og på
samme tidspunkt som den fælles EU-kontrolliste opdateres. Dette for at
overskueliggøre ændringerne for danske eksportører, så de ikke løbende
skal holde øje med eventuelle løbende ændringer. I forlængelse af oven-
stående foreslår DA også at inkludere en bestemmelse om indfasning i lov-
forslaget
– en såkaldt ”wind-down”-periode.
Dette for at danske eksportø-
rer kan tage højde for den nationale kontrolliste i forbindelse med allerede
indgåede aftaler.
Af pkt. 3.1.2 i lovforslagets bemærkninger fremgår det, at den nationale
kontrolliste skal anses som værende en midlertidig løsning indtil de rele-
vante produkter kan underlægges bredere kontrol, fx ved at blive oplistet
på den fælles EU-kontrolliste. For at understrege denne midlertidighed fo-
reslår DA, at det i lovforslaget angives, hvornår den foreslåede bemyndi-
gelsesbestemmelse i lovforslaget udløber
– en såkaldt ”solnedgangsklau-
sul”. Alternativt foreslås det, at der efter en given periode skal foretages en
revision af reglerne.
DI bemærker, at der med henblik på at reducere de administrative byrder
for virksomhederne bør udvikles et online værktøj til gennemgang af den
nationale kontrolliste. Samtidigt bemærker DI, at eventuelle opdateringer
af en fremtidig kontrolliste bør fremstå i en konsolideret version, så virk-
somhederne alene skal foreholde sig til én liste.
Kommentar
Ordlyden i den foreslåede § 1, stk. 6. er identisk med ordlyden i artikel 9 i
dual-use-forordningen, hvorfra hjemlen til nationalt at kunne vedtage kon-
trol med produkter med dobbelt anvendelse hentes. Med det foreslåede lov-
forslag lægges der alene op til, at der kan vedtages en national kontrolliste,
hvorfor DA’s bemærkninger om, at ordlyden i de foreslåede § 1, stk. 6. er
for bred, virker relevante. På den baggrund vurderes det, at den foreslåede
§ 1, stk. 6. justeres til: Erhvervsministeren kan fastsætte regler om forbud
og krav om tilladelse til eksport og overførsel inden for Unionen af pro-
dukter med dobbelt anvendelse, som ikke er omfattet af de i stk. 1 nævnte
forordninger, ved at fastsætte regler om en kontrolliste med de produkter
3
L 168 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
med dobbelt anvendelse, der skal omfattes af forbud eller krav om tilla-
delse. På den måde fremstår det tydeligt af lovteksten såvel som de tilhø-
rende bemærkninger, at der alene er tale om en hjemmel til at kunne ved-
tage en national kontrolliste og ikke øvrig national kontrol.
I lovforslagets bemærkninger til de enkelte bestemmelser fremgår det ifm.
lovforslagets andet hovedpunkt, at produkter kan tilføjes til den nationale
kontrolliste, når der i de multilaterale eksportkontrolregimer er opnået
enighed om dette, men hvor det af politiske årsager ikke har været muligt
at gennemføre kontrollen med produkterne i EU-landene
via EU’s fælles
kontrolliste. Andre steder i lovforslagets bemærkninger fremgår det dog,
at produkterne kan tilføjes til den nationale kontrolliste, når der i de mul-
tilaterale eksportkontrolregimer er opnået bred enighed, som det også be-
mærkes af DA og DI. Idet bevæggrunden for lovforslaget netop er, at der
ikke kan opnås enighed om kontrol,
vurderes det,
er der i bemærkningerne
bør konsekvensrettes således, at samme formulering anvendes overalt, og
at det tydeligt fremgår, at der er tale om situationer hvor der blandt med-
lemslandene er bred enighed, men hvor kontrol alligevel blokeres af rent
politiske årsager.
Af DA’s høringssvar fremgår det, at der i lovforslagets
bemærkninger ikke
tydeliggøres, hvornår og hvor hyppigt den danske nationale kontrolliste vil
blive opdateret. Dette kan skabe usikkerhed for danske eksportører, som
skal bruge ressourcer på løbende at holde øje med eventuelle ændringer.
På den baggrund vurderes det, at der i lovforslagets bemærkninger bør
tilføjes, at den nationale kontrolliste i udgangspunktet opdateres én gang
årligt og samtidigt med opdateringen af den fælles EU-kontrolliste. Er-
hvervsstyrelsen vil, i lighed med gældende praksis om at udsende nyheds-
brev ved opdatering af EU’s fælles kontrolliste, på samme måde informere
om eventuelle opdateringer af den nationale kontrolliste.
Der foreslås af DA en indfasningsperiode (’wind-down’) ved tilføjelse af
produkter til den nationale kontrolliste. Dette for at sikre, at virksomheder
kan tage højde for produkter underlagt kontrol ifm. indgåelse af kontrak-
ter. Eventuelt kommende ændringer af den nationale kontrolliste vil skulle
ske som ændringer af eksportkontrolbekendtgørelsen, og i den forbindelse
vil et udkast til en opdateret bekendtgørelse før ikrafttrædelse blive sendt i
offentlig høring i mindst fire uger. Med denne periode in mente vurderes
det ikke nødvendigt at tilføje en yderligere indfasningsperiode.
4
L 168 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2856415_0005.png
Af lovforslagets bemærkninger fremgår det, at en national kontrolliste vil
skulle anses som en midlertidig kontrolforanstaltning, som vil ophøre, når
det bliver muligt at kontrollere de relevante produkter i bredere regi, fx
gennem EU’s kontrolliste. I den forbindelse efterspørger DA
en bestem-
melse om planlagt revision, eller en solnedgangsklausul, indsat i lovforsla-
get. Dette vurderes dog ikke hensigtsmæssigt, da det på nuværende tids-
punkt ikke kan forudses, hvornår en national kontrolliste ikke længere vil
være relevant. Det vil derfor ikke være meningsfuldt at fastsætte konkrete
datoer i lovforslaget om enten revision eller ophævelse. Erhvervsstyrelsen
vil dog fastholde, at produkter fjernes fra den nationale kontrolliste, når
det bliver muligt at få dem opført på en mere bredt gældende kontrolliste,
fx EU’s fælles kontrolliste.
Af DI’s bemærkninger fremgår et forslag om, at en national kontrolliste
udformes som et online værktøj, og at listen ved eventuelle fremtidige æn-
dringer vil figurere som en konsolideret version. Da den fælles europæiske
liste, der på nuværende tidspunkt danner rammen for dansk eksportkon-
trol, er oplistet som et tekstdokument, vurderes det mest hensigtsmæssigt
at følge denne skabelon ved udarbejdelsen af en dansk national liste. Sam-
tidigt vil listen helt naturligt altid fremstå konsolideret, da eventuelle tilfø-
jelser eller ændringer til den national kontrolliste vil ske som ændringer af
den danske eksportkontrolbekendtgørelse. DI henviser i øvrigt til UK, hvor
et sådan online værktøj eksisterer. Det skal dog bemærkes, at der alene er
tale om et hjælpeværktøj til virksomhederne, og at det bygger oven på den
egentlige kontrolliste, der fremstår tekstbaseret.
Til DI’s generelle bemærkning om, at indførelsen af en national kontrolli-
ste vil medføre væsentlige administrative byrder for erhvervslivet, skal det
bemærkes, at der samtidigt med indførelsen af kontrollisten, også indføres
en ny national generel tilladelse, så eksport af produkter på den nationale
liste frit kan eksporteres til en lang række nærtstående lande, hvortil langt
størstedelen af dansk eksport sker til. Dette vil mindske de administrative
byrder for virksomhederne, der i langt de fleste tilfælde ikke vil skulle an-
søge om en individuel tilladelse til eksport, men i stedet kan anvende den
generelle tilladelse.
3.2. Indførelse af straffebestemmelser
DA bemærker, at det i lovteksten ikke tydeligt fremgår, at den foreslåede
justering af straffebestemmelser omhandler overtrædelser af artikel 4, stk.
5
L 168 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
1, litra b i dual-use-forordningen. Herudover bemærker DA, at en række
begreber ikke er defineret i lovgivning eller retspraksis, herunder ”dobbelt
anvendelse”, ”militær endelig anvendelse”, ”bestemmelseslandet” og ”vå-
benembargo”. Desuden bemærker DA, at det ikke vil være proportionelt at
ensrette strafbestemmelsen for overtrædelse af artikel 4, stk. 1, litra b, i
dual-use-forordningen med de i forvejen gældende straffebestemmelser for
overtrædelse af samme forordnings artikel 4, stk. 1, litra a, idet der ifølge
DA er betydelige forskelle imellem de to bestemmelser.
DI bemærker, at der med indførelse af den foreslåede straffebestemmelse
ift. groft uagtsomme overtrædelse af dual-use-forordningens artikel 4, stk.
1, litra b, er behov for yderligere og mere præcis vejledning af virksomhe-
der om catch-all-bestemmelserne. Det skal blandt andet præciseres, hvor-
når man som virksomhed er omfattet af de specifikke catch-all-bestemmel-
ser. DI bemærker desuden, at der i selve ordlyden af den foreslåede § 2,
stk. 7 bør præciseres, så det tydeligt fremgår, hvilke tilfælde bestemmelsen
omfatter.
Kommentar
Af DA’s høringssvar fremgår det, at det i den foreslåede lovtekst ikke ty-
deligt fremgår, at den foreslåede justering af straffebestemmelserne i § 2,
stk. 7. relaterer sig til overtrædelse af dual-use-forordningens artikel 4,
stk. 1, litra b. Dette fremgår dog af både overskrifter og bemærkninger,
hvorfor der ikke vurderes at være et yderligere behov for præcisering. I
samme høringssvar nævnes desuden, at en række begreber ikke i tilstræk-
kelig grad defineres i lovgivning eller retspraksis. Disse begreber define-
res dog i dual-use-forordningen, navnlig i artikel 2 og artikel 4, hvorfor
der ikke vurderes at være behov for yderligere præcisering. Er man i tvivl
om definitionen af disse begreber, kan men desuden kontakte Erhvervssty-
relsen for nærmere vejledning om reglerne både pr. e-mail eller telefonisk.
DA bemærker, at straffebestemmelsen for overtrædelse af dual-use-forord-
ningens artikel 4, stk. 1, litra b. ikke bør udvides til også at gælde groft
uagtsomme overtrædelser. Dette ud fra et proportionalitetsprincip. Det
vurderes dog mest hensigtsmæssigt, at de samme straffebestemmelser er
gældende for de forskellige overtrædelser af dual-use-forordningens så-
kaldte ’catch-all-bestemmelser’. Det skal herudover bemærkes, at det
nuværende tidspunkt ikke kun er overtrædelse af dual-use-forordningens
artikel 4, stk. 1, litra. a., der vedrører masseødelæggelsesvåben, der straf-
6
L 168 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
fes ved grov uagtsomhed. Også groft uagtsomme overtrædelser vedr. ek-
sport af cyberovervågningsudstyr, når det pågældende produkt helt eller
delvis er eller kan være bestemt til anvendelse i forbindelse med intern un-
dertrykkelse eller alvorlige krænkelser af internationale menneskerettighe-
der og den humanitære folkeret, straffes på nuværende tidspunkt jf. ek-
sportkontrollovens § 2, stk. 8.
Af DI’s høringssvar fremgår det, at selve ordlyden i den foreslåede § 2,
stk. 7. bør præciseres, så det klart fremgår, hvornår bestemmelsen finder
anvendelse. Idet den foreslåede § 2, stk. 7. er knyttet specifikt til overtræ-
delse af dual-use-forordningens artikel 4, stk. 1, litra b, og da denne arti-
kels anvendelsesområde tydeligt fremgår af forordningen, herunder hvor-
når der er tilladelseskrav, vurderes det ikke nødvendigt at justere i den
foreslåede ordlyd.
DI bemærker herudover, at der med indførelsen af den foreslåede straffe-
bestemmelser bør medfølge mere præcis vejledning af danske virksomhe-
der om catch-all reglerne. Erhvervsstyrelsen vejleder allerede danske virk-
somheder, der måtte henvende sig om eksportkontrolreglerne, herunder
catch-all-bestemmelserne. Har man konkrete spørgsmål til disse bestem-
melser, kan man altid kontakte Erhvervsstyrelsens eksportkontrolteam di-
rekte for nærmere vejledning om reglerne både pr. e-mail eller telefonisk.
Til DI’s kommentar om behovet
for præcision af, hvornår man som virk-
somhed er omfattet af de respektive catch-all-bestemmelser, bemærkes det,
at Erhvervsstyrelsen udsteder en såkaldt ’zero-license’ i de tilfælde, hvor
en virksomhed har ansøgt om en tilladelse, men hvor den påtænkte trans-
aktion ikke er relevant ift. de eventuelt konstaterede kritiske oplysninger.
4. Materielle ændringer af lovforslaget i forhold til den version, der
var sendt i offentlig høring
I forhold til det udkast til lovforslag, der har været i offentlig høring, inde-
holder det fremsatte lovforslag følgende indholdsmæssige ændringer:
§ 1, stk. 6, er tilpasset, så det klart fremgår, at bemyndigelsen alene
omhandler etablering af en national kontrolliste.
Bemærkningerne til § 1, stk. 6, er konsekvensrettet, så det klart
fremgår, at produkter kun kan tilføjes til den nationale liste, når
der i de multilaterale eksportkontrolregimer er opnået
bred enig-
hed.
7
L 168 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
Bemærkningerne til § 1, stk. 6 er tilpasset, så det fremgår, at kon-
trollisten i udgangspunktet opdateres én gang årligt, og samtidigt
med opdateringen af den fælles EU-kontrolliste.
5. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 28. februar 2024 til den 26.
marts 2024 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisati-
oner m.v.:
Advokatrådet
Advokatsamfundet
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
Danish Export Association
Danmarks Eksport- og Investeringsfond (EIFO)
Dansk Erhverv
Dansk Industri
Dansk Institut for Internationale Studier
Dansk Institut for Menneskerettigheder
Dansk Transport og Logistik
Danske Advokater
Danske Maritime
Danske Rederier
Danske Speditører
Datatilsynet
Den Danske Dommerforening
Domstolsstyrelsen
Finans Danmark
Finansforbundet
Færøernes Landsstyre
8
L 168 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
Grønlands Selvstyre
Landbrug og Fødevarer
OXFAM IBIS
Rigsombuddet på Færøerne
Rigsombudsmanden i Grønland
Rigsrevisionen
SMVdanmark
9