Transportudvalget 2023-24
L 18 Bilag 1
Offentligt
2758801_0001.png
HØRINGSNOTAT
4. oktober 2023
Høringsnotat
Notat om de indkomne høringssvar vedrørende udkast til
forslag til lov om ændring af færdselslovens § 70a
1. Høringen
1.1. Høringsperiode
Transportministeriet hørte den 28. april 2023 en række myndighe-
der og organisationer, jf. vedlagte høringsliste i bilag 1, over udkast
til ovennævnte lovforslag. Høringsfristen udløb den 16. juni 2023.
Lovudkastet blev den 28. april 2023 endvidere sendt til Transport-
udvalget til orientering.
Herudover blev lovudkastet offentliggjort på Høringsportalen den
28. april 2023.
1.2. Hørte myndigheder, organisationer m.v.
Nedenfor følger en alfabetisk oversigt over hørte myndigheder, or-
ganisationer m.v.
Ud for hver høringspart er det ved afkrydsning angivet, om der er
modtaget høringssvar, og om høringsparten i givet fald havde be-
mærkninger til udkastet til lovforslag.
Oversigten omfatter herudover interessenter, som ikke er blandt de
hørte myndigheder, organisationer m.v., men som på egen foran-
ledning har sendt bemærkninger til udkastet til lovforslag. Så-
danne interessenter er i oversigten markeret med *.
L 18 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transportministeren
2758801_0002.png
Side 2/8
Høringspart
Hø-
rings-
svar
modta-
get
Nej
Nej
Nej
Be-
mærk-
ninger
Ingen
be-
mærk-
ninger
Ønsker
ikke at
afgive
hø-
rings-
svar
3F Fælles Fagligt
Forbund
AMU Transport
Danmark
Arbejderbevæ-
gelsens erhvervs-
råd
ATAX arbejdsgi-
verforeningen for
persontransport
AutoBranchen
Danmark
VBG Group
Bilbranchen
Bilsynsbranchen
Centralorganisa-
tionernes Fælles-
udvalg (CFU)
Danmarks Na-
turfredningsfor-
ening
Danmarks Tekni-
ske Universitet-
Transport
Dansk Arbejdsgi-
verforening
Dansk Erhverv
(DE)
Dansk Erhvervs-
fremme (DEF)
Dansk Forening
for International
Motorkøretøjs-
forsikring
(DFIM)
Dansk Kørelæ-
rer-Union
Dansk Maskin-
handlerforening
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Ja
X
Nej
Nej
Ja
Ja
Nej
Nej
X
X
Nej
Nej
L 18 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transportministeren
2758801_0003.png
Side 3/8
Dansk Metal
Dansk Person-
Transport
Danske Havne
Danske Kørelæ-
reres Landsfor-
bund (DKL)
Danske Rederier
Danske Regioner
Danske Speditø-
rer
Danske Synsvirk-
somheder
Datatilsynet
De Danske Bil-
importører
Digitaliserings-
styrelsen
Det faglige Hus
Dansk Indu-
stri/DI Transport
DTL – Danske
Vognmænd
Dækbranchen
Danmark
Fagbevægelsens
Hovedorganisa-
tion
Forenede Danske
Motorejere
(FDM)
Foreningen af
Danske Vognfa-
brikker
Foreningen af
Frie Kørelærere
Foreningen af
Vognimportører i
Danmark
Forhandlingsfæl-
lesskabet
Forsikring og
Pension
Forsvarets Færd-
selscenter
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Ja
Nej
Nej
Nej
Ja
Nej
Ja
Ja
Nej
Nej
X
X
X
X
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
L 18 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transportministeren
2758801_0004.png
Side 4/8
Frie Danske
Lastbilvogn-
mænd
Havarikommissi-
onen for vejtra-
fikulykker
ITD – Branche-
organisationen
for den danske
vejgodstransport
ITS Danmark
Kommunernes
Landsforening
(KL)
Kran Blok Erfa
Krifa
Kørelærerfor-
eningen
Køreprøvesag-
kyndiges Lands-
forening
Køretøjsopbyg-
gerne under
Dansk Bilbran-
cheård
Landbrug og Fø-
devarer
Midtsjællands
kørelærerfor-
ening
Motorstyrel-
sen/Skattemini-
steriet
Politiforbundet
Rigspolitiet
Rigspolitiets Na-
tionale Færdsels-
center (NFÆ)
Rådet fore Bære-
dygtig Trafik
Råde for Grøn
Omstilling
Rådet for Sikker
Trafik
Sikre Veje
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Ja
X
Nej
Nej
Ja
X
Ja
Ja
Nej
X
X
Nej
Nej
Nej
Nej
L 18 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transportministeren
2758801_0005.png
Side 5/8
SKAD – Kære-
tøjsbygger- og
Autoskadebran-
chen i Danmark
SMV Danmark
Specialforenin-
gen for Logistik
og Distribution
(SLD)
Teknologisk In-
stitut
Trafikstyrelsen
Transport på
DTU
Transporterhver-
vets Uddannelser
(TUR)
Aalborg Univer-
sitet – sektion for
Veje, Trafik og
Transport
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Ja
X
Nej
2. Høringssvarene
I det følgende gengives hovedindholdet af de modtagne hørings-
svar til det fremsatte lovforslag samt Transportministeriets be-
mærkninger hertil skrevet med kursiv.
Under pkt. 3 er det opsummeret, hvilke ændringer der er foretaget
i forhold til det udkast, som har været i høring. Her omtales også
ændringer, som ikke har baggrund i modtagne høringssvar, men er
foretaget på ministeriets egen foranledning.
Bemærkninger af generel politisk karakter samt forslag og be-
mærkninger, der ikke vedrører det fremsatte lovforslag, indgår
ikke i notatet.
Transportministeriet kan for en fuldstændig gennemgang af samt-
lige indsendte synspunkter henvise til høringssvarene, som er
sendt til Folketingets Transportudvalg.
L 18 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transportministeren
2758801_0006.png
Side 6/8
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
Dansk Erhverv, Dansk Industri, Danske Speditører og DTL-Dan-
sker Vognmænd giver udtryk for, at de støtter op omkring lovæn-
dringen, da den giver mulighed for at gennemføre en forsøgsord-
ning med dobbelttrailere. Overordnet bemærker organisationerne,
at forsøget med dobbelttrailere bidrager til den grønne omstilling
og rummer muligheder for, at transport- og logistikvirksomheder
kan optimere deres kørsel.
Transportministeriet bemærker, at den generelle opbakning til
lovforslaget fra transporterhvervet er taget til efterretning. Det er
Transportministeriets vurdering, at det vil bidrage positivt til den
grønne omstilling, hvis reglerne for kørsel med vogntog lempes,
således at det bliver muligt at iværksætte forsøgsordninger med
nye og længere køretøjskombinationer.
Digitaliseringsstyrelsen har bemærket, at de anbefaler at beskrive,
hvori systemunderstøttelsen af forsøget med dobbelttrailer-vogn-
tog består, herunder hvilke omkostninger, som er forbundet med
systemunderstøttelsen.
Bemærkningerne fra Digitaliseringsstyrelsen har givet anledning
til, at afsnittet omkring systemunderstøttelse er udbygget i afsnit
4 i bemærkningerne til lovforslaget.
2.2. Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget
2.2.1 Forslag om udvidelse af vejnettet
Dansk Erhverv, Dansk Industri, Danske Speditører og DTL-Danske
Vognmænd fremhæver, at de ønsker, at vejnettet for dobbelttrai-
lere udvides til øvrige strækninger på det danske vejnet, herunder
til grænseovergange til Sverige og Tyskland og til centrale logistik-
områder.
Dansk Erhverv og DTL-Danske Vognmænd fremhæver ønsket om,
at der etableres en virksomhedsordning for dobbelttrailer-vogntog,
som det kendes fra modulvogntog.
DTL-Danske Vognmænd fremhæver endvidere, at de anbefaler, at
der etableres yderligere parkeringspladser ud over de allerede ud-
valgte med mulighed for at holde pause.
Overordnet bemærker Transportministeriet, at efter gældende ret
har Transportministeren beføjelse til at tillade forsøg med lange
L 18 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transportministeren
2758801_0007.png
Side 7/8
vogntog bestående af bil og et eller to påhængskøretøjer. Med
nærværende lovforslag udvides den eksisterende beføjelse, så der
kan igangsættes forsøg med flere påhængskøretøjer. Det omfat-
tede vejnet i en forsøgsordning med dobbelttrailere reguleres ikke
i nærværende lovforslag men af bekendtgørelse.
Yderligere bemærker Transportministeriet, at der er truffet poli-
tisk beslutning om at gennemføre en forsøgsordning med dobbelt-
trailere på et afgrænset vejnet. En udvidelse af det besluttede for-
søgsvejnet til flere strækninger, med yderligere omkobling- og
parkeringspladser vil kræve politisk beslutning herom. Herunder
skal der anvises finansiering til udvidelsen. Transportministeriet
er umiddelbart positiv over for etableringen af en virksomheds-
ordning. Konsekvenserne heraf skal dog afdækkes nærmere, men
lovforslaget forhindrer heller ikke en sådan ordning.
2.2.2 Forslag til udvidelse af de tekniske specifikationer
Dansk Erhverv og Danske Speditører bemærker, at de ønsker, at de
tekniske krav og regler for dobbelttrailere ikke skal være en hin-
dring for grænseoverskridende transport med dobbelttrailere til
Sverige. Specifikt bemærker Danske Speditører, at de danske speci-
fikationer skal udformes i overensstemmelse med de svenske reg-
ler.
Dansk Erhverv og DTL-Danske Vognmænd fremhæver, at de øn-
sker, at den maksimale tilladte vogntogsvægt bliver 74 tons. Dansk
Erhverv bemærker endvidere, at hvis vogntoget trækkes af en last-
bil med alternativ drivlinje, bør længden være 34,5 m som i Sve-
rige.
DTL-Danske Vognmænd bemærker, at de gerne vil have udvidet
vogntogskombinationerne, så AB-Double også kan anvendes.
Transportministeriet bemærker, at regulering af de tekniske spe-
cifikationer for dobbelttrailer-vogntog ligger uden for lovforsla-
get, da de tekniske specifikationer reguleres via særskilt bekendt-
gørelse. Nærværende lovforslag giver en generel hjemmel til, at
Transportministeren kan tillade kørsel med lange vogntog på an-
givne strækninger og fastsætte bestemmelser for køretøjernes
vægt og dimensioner. En udvidelse af tilladte tekniske specifikati-
oner i en forsøgsordning vil kræve politisk beslutning.
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
L 18 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transportministeren
2758801_0008.png
Side 8/8
I forhold til det udkast til lovforslag, der har været i høring, inde-
holder det fremsatte lovforslag følgende indholdsmæssige ændrin-
ger:
I bemærkningerne til afsnit 4 om økonomiske konsekvenser og im-
plementeringskonsekvenser er det efter dialog med Skatteministe-
riet tilføjet, at mindreprovenuet fra energiafgifterne forventes at
være ikke-nævneværdige. Det bemærkes, at Motorstyrelsen ikke
har afgivet særskilt høringssvar men har koordineret med Skatte-
ministeriet, som har indsendt høringssvar.
I bemærkningerne under punkt 2.1.2 Transportministeriets over-
vejelser er det tilføjet, at udformningen af forsøgsordningen med
dobbelttrailere og ændringer hertil f.eks. eventuelle udvidelser af
vejnettet og ændrede tekniske specifikationer vil påvirke konse-
kvensvurderingerne.
I bemærkninger til afsnit 4 om økonomiske konsekvenser og im-
plementeringskonsekvenser er der tilføjet en udvidet beskrivelse af
omkostninger til systemunderstøttelsen i forsøgsordningen med
dobbelttrailere i forlængelse af bemærkninger fra Digitaliserings-
styrelsen.
Herudover er der foretaget ændringer af sproglig, redaktionel og
lovteknisk karakter.