Transportudvalget 2023-24
L 18
Offentligt
2781717_0001.png
Transportministere n
Transportudvalget
Folketinget
1 6. november 2023
2 023-5 128
Fr ederiksholms Kanal 27 F
1 220 København K
T elefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 9. november 2023 stillet mig føl-
gende spørgsmål vedrørende L18 – Forslag til lov om ændring af
færdselsloven. (Forsøg med dobbelttrailer-vogntog), som jeg her-
med skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jens Meil-
vang (LA).
Spørgsmål nr. 4:
Vil ministeren oplyse, om Europa-Kommissionens forslag om æn-
dring af vægt- og dimensionsdirektivet har nogen konsekvenser for
aftalen mellem Danmark og Sverige om længere og tungere lastbi-
ler af 22. september 2023?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som oplyser føl-
gende:
”Vejdirektoratet har indhentet bidrag fra Færdselsstyrelsen.
Europa-Kommissionens forslag om ændring af vægt- og dimensi-
onsdirektivet indeholder særligt to ændringer, der kan få betyd-
ning for trafik mellem Danmark og Sverige med længere og tun-
gere lastbiler.
I relation til modulvogntog (EMS – både EMS1 og EMS2) forslås
indsat en ny artikel 4a i direktivet, hvorved medlemsstaterne kan
tillade anvendelsen af europæiske modulsystemer på deres område
i både national og international trafik. Anvendelsen af modulvogn-
tog i grænseoverskridende trafik vil således efter en implemente-
ring og ikrafttræden af direktivets bestemmelser ikke kræve en bi-
lateral aftale mellem to nabo-medlemsstater, herunder fx Sverige
og Danmark.
Derimod forpligtes medlemsstater, der i henhold til artikel 4a tilla-
der anvendelsen af EMS i national trafik, til også at tillade anven-
delsen af EMS på sit område i international (grænseoverskridende)
trafik, forudsat at vogntogene ikke overstiger den største vægt og
L 18 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm., om Europa-Kommissionens forslag om ændring af vægt- og dimensionsdirektivet har nogen konsekvenser for aftalen mellem Danmark og Sverige om længere og tungere lastbiler af 22. september 2023
2781717_0002.png
Side 2/2
de største dimensioner, der er fastsat for europæiske modulsyste-
mer i den nationale trafik.
For at skabe juridisk klarhed om brugen af tunge køretøjer, der
overstiger de vægte og de dimensioner, der er fastsat i direktiv for-
slaget, foreslår Kommissionen i artikel 4, stk. 1, at indsætte et nyt
litra c), der fastlægger, at der i tilfælde, hvor medlemsstaterne gør
brug af nationale undtagelser, som for eksempel højere vægte, ikke
automatisk gives ret til grænseoverskridende transport med tun-
gere og/eller længere køretøjer.
Direktivforslaget indeholder i artikel 4, stk. 2 en række undtagel-
sesbestemmelser for ovenstående, der dog ikke giver mulighed for
eksempelvis højere vægt. Det vil i praksis betyde, at der ikke læn-
gere må køres grænseoverskridende transport med vogntogsvægte,
der er højere end fastsat i direktiv forslagets bilag, som det i dag er
almindelig praksis mellem de nordiske lande, herunder Sverige og
Danmark.
Det bemærkes, at den danske regering finder det centralt at fast-
holde den gældende retstilstand, hvorefter transport over de nordi-
ske grænser, der går udover direktivets bestemmelser, forbliver
muligt efter revisionen. Danmark har derfor dette med under for-
handlingerne om direktivforslaget.
En begrænsning af den nuværende ordning vil kræve markant flere
køretøjer for at løse transportopgaverne. Dertil vil det øge CO2-ud-
ledningen, være kontraproduktivt i forhold til at afhjælpe chauffør-
mangel og medføre væsentligt øgede omkostninger for transporter-
hvervet.”
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen
Thomas