Skatteudvalget 2023-24
L 186 Bilag 1
Offentligt
2858450_0001.png
29. april 2024
J.nr. 2023 - 9536
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om ændring af minimumsbeskatningsloven og ligningsloven (Gen-
nemførelse af OECD’s administrative retningslinjer om minimumsbeskatningsreglerne
og
ændring af listen over lande, der er omfattet af defensive foranstaltninger).
Det bemærkes, at det lovforslag, der var i høring, også omfattede forslag til ændringer af
ejendomsskatteloven og ejendomsvurderingsloven, der vil indgå i et særskilt fremsat lov-
forslag. Det vedlagte høringsskema omfatter kun de høringssvar, der vedrører forslagene
til ændring af minimumsbeskatningsloven og ligningsloven.
Jeppe Bruus
/ Søren Schou
L 186 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2858450_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatrådet
Advokatrådet bemærker, at der
mindre end 3 måneder efter vedta-
gelsen af minimumsbeskatningslo-
ven er anledning til at ændre den i
forvejen overordentlig komplice-
rede lov om minimumsbeskatning,
tilsyneladende foranlediget af, at
koncerner har fundet huller i
OECD’s regelværk.
På den baggrund kan det ifølge
Advokatrådet synes tvivlsomt, om
det oprindelige regelsæt gav me-
ning, og tilsvarende om de nu fo-
reslåede ændringer gør OECD´s
regler mere anvendelige.
Så kompliceret lovgivning kan ef-
ter Advokatrådets opfattelse være
retssikkerhedsmæssigt betænkelig,
idet anvendelsen af reglerne må
forventes at give anledning til usik-
kerhed og formentlig mange kon-
trolsager og efterfølgende retssa-
ger.
Det bemærkes, at det kun er en
enkelt af de foreslåede ændringer
(den foreslåede bestemmelse i mi-
nimumsbeskatningslovens § 72 a),
der er foranlediget af, at OECD
har konstateret, at der er blevet
markedsført særlige modeller til
omgåelse af minimumsbeskat-
ningsreglerne.
Det er korrekt, at der er tale om
komplicerede regler, hvilket dog
må anses for uundgåeligt, når der
som her er tale om et nyskabende
regelsæt, der på verdensplan skal
sikre en minimumsbeskatning af
alle de største koncerner. Der ud-
føres i OECD-regi et betydeligt ar-
bejde med udstedelse af admini-
strative retningslinjer, der fortol-
ker, tilpasser og præciserer reg-
lerne. Hensigten hermed er bl.a. at
sikre en fælles fortolkning af regel-
sættet, så en eventuel usikkerhed
om retstilstanden fjernes.
Advokatrådet vurderer, at der kan
stilles spørgsmål ved, om lande,
der ikke ønsker at forhøje sel-
skabsskatten til 15 pct., vil være til-
bageholdende med at gå aktivt ind
i de komplicerede undersøgelser
og beregninger, der er nødvendige
for at forhøje skatten for nationale
selskaber, der indgår i internatio-
nale koncerner.
Minimumsbeskatningsreglerne sik-
rer, at koncernernes selskaber som
minimum undergives en beskat-
ning med minimumsskattesatsen,
uanset hvad selskabsbeskatningen
er i de lande, hvor koncernselska-
berne er hjemmehørende.
Derved skabes der et incitament
for lavskattelande til at øge deres
selskabsbeskatning for at sikre de-
res selskabsskattebaser, hvilket
ikke kræver, at de gennemfører en
indenlandsk ekstraskat baseret på
OECD’s modelregler.
Side 2 af 7
L 186 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2858450_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Erhverv (DE)
DE anfører, at behovet for æn-
dringsforslag allerede på nuvæ-
rende tidspunkt afslører, at man i
EU har valgt at kodificere et for-
slag fra OECD, der ikke var og
fortsat ikke er færdigt. Derfor må
det forudses, at der også i de kom-
mende år vil komme ændringsfor-
slag, samtidig med at IT-systemer
ikke er klar til at anvende reglerne.
Lovgivningsmæssigt har man der-
med efter Dansk Erhvervs opfat-
telse presset virksomhederne uri-
meligt meget på baggrund af et po-
litisk ønske fra EU om at udvise
handlekraft.
Der henvises til kommentarerne til
høringssvaret fra Advokatrådet.
Det bemærkes, at det arbejde, der
udføres i OECD-regi med udste-
delse af administrative retningslin-
jer, der fortolker, tilpasser og præ-
ciserer reglerne, må forventes at
pågå i en årrække. Det er imidler-
tid ikke udtryk for, at regelsættet
ikke er ”færdigt”, idet det i relation
til et så nyskabende og kompliceret
regelsæt må anses for uundgåeligt,
at der efter reglernes ikrafttræden
konstateres punkter, hvorpå præci-
seringer og tilpasninger må anses
for nødvendige eller hensigtsmæs-
sige.
Danske Advokater
Danske Advokater anfører, at or-
dene ”en jurisdiktion” i mini-
mumsbeskatningslovens § 71, stk.
3, bør erstattes af ordene ”en med-
lemsstat” for at undgå enhver tvivl
om, at undtagelsesbestemmelsen
kun gælder, når det ultimative mo-
derselskab er hjemmehørende i et
EU-medlemsland.
Forslaget til ændring af mini-
mumsbeskatningslovens § 71, stk.
3, er præciseret i overensstem-
melse med Danske Advokaters
forslag.
Danske Rederier
I forhold til de danske defensive
foranstaltninger koblet til listen af
lande i ligningslovens § 5 H, stk. 2,
anfører Danske Rederier, at for-
målet med loven om fastsættelse af
defensive foranstaltninger mod
lande på EU’s sortliste over ikke-
samarbejdsvillige skattejurisdiktio-
ner var at ramme lande på EU’s
sortliste og dermed presse dem til
at efterleve de internationale
Fradragsbeskæringen omfatter
også koncerninterne betalinger,
der udspringer af reel økonomisk
aktivitet, da en undtagelse herfor
ville risikere væsentligt at undermi-
nere den effektive virkning af reg-
lerne.
Endvidere kan de defensive foran-
staltninger ikke forventes at ud-
gøre et incitament for landene til
at ændre deres nationale
Side 3 af 7
L 186 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2858450_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
standarder om skattemæssig trans-
parens.
Danske Rederier anfører endvi-
dere, at praksis siden indførelsen
har vist, at loven også påvirker
substansselskaber med væsentlig
økonomisk tilstedeværelse. Danske
Rederier anbefaler på denne bag-
grund, at reglerne genovervejes for
at undgå utilsigtede konsekvenser
for legitime forretninger med reel
substans samt at sikre, at fokus i
de defensive foranstaltninger rettes
mod gennemstrømningsenheder.
skattelovgivning og -praksis med
henblik på at blive fjernet fra li-
sten, hvis de defensive foranstalt-
ninger ikke opleves som en reel
ulempe, som faktisk afholder dan-
ske virksomheder fra at indgå i
kommercielle transaktioner med
interesseforbundne parter i de på-
gældende lande.
Danske Rederier anfører, at EU’s
sortliste er et øjebliksbillede, og at
det derfor forekommer overilet at
ophæve dobbeltbeskatningsover-
enskomster og fratage danske virk-
somheder fradragsmuligheder til
de pågældende stater baseret på
den nyeste opdatering af EU’s
sortliste.
Danske Rederier anfører derud-
over, at uvished tærer på trovær-
digheden til de danske skatteregler,
når udenlandske investeringer
overvejes af danske virksomheder,
og at lovgivningen med de defen-
sive foranstaltninger kan lede til, at
investeringskraft og strategiske be-
slutninger lægges uden for Dan-
mark. Det er Danske Rederiers op-
fattelse, at de danske regler er en
overimplementering af rådsaftalen,
og at de danske CFC-regler i reali-
teten allerede opfyldte den danske
forpligtelse på tidspunktet for afta-
len.
Der er i to tilfælde opsagt en dob-
beltbeskatningsoverenskomst med
et land opført på EU’s sortliste
over skattely.
I begge tilfælde blev dobbeltbe-
skatningsoverenskomsten opsagt
efter en konkret afvejning af en
række hensyn, herunder til de er-
hvervsmæssige konsekvenser.
Side 4 af 7
L 186 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2858450_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Danske Rederier henstiller til, at
behovet for de defensive foran-
staltninger genovervejes i lyset af
de øvrige værnsregler i dansk skat-
telovgivning. Danske Rederier
henstiller alternativt til, at propor-
tionaliteten i loven genovervejes
fx kunne det overvejes, om stater
skal have fremgået af EU’s sortli-
ste i minimum et til to år, før re-
striktionerne vedrørende den på-
gældende stat træder i kraft.
Regeringen har et højt ambitions-
niveau i kampen mod skattely og
skatteundgåelse. Det er også bag-
grunden for de danske defensive
foranstaltninger, der netop skal
opleves som en reel ulempe for
danske virksomheder, så de afhol-
der sig fra at indgå i kommercielle
transaktioner med interessefor-
bundne parter i de pågældende
lande, og de defensive foranstalt-
ninger derfor udgør et incitament
for landene til at ændre deres nati-
onale skattelovgivning og -praksis.
DI
DI udtrykker stor bekymring for,
hvordan de bagvedliggende inter-
nationale regler kommer til at fun-
gere i praksis, da reglerne er blevet
ekstremt komplekse og behæftet
med betydelig uklarhed. Reglerne i
det aktuelle lovforslag forsøger at
rette op herpå, hvilket imidlertid
blot bestyrker bekymringerne ved-
rørende udformningen og anven-
delsen af de helt ekstraordinært
komplekse regler.
Der henvises til kommentarerne til
høringssvarene fra Advokatrådet
og DE.
Erhvervsstyrelsens Område for
Bedre Regulering har opgjort, at
minimumsbeskatningsreglerne for
danske virksomheder vil medføre
462 mio. kr. i årlige administrative
byrder årligt og ca. 185 mio. kr. i
administrative omstillingsomkost-
ninger. DI opfordrer på den bag-
grund til, at Skatteministeriet ar-
bejder for, at kompleksiteten af de
danske skatteregler samlet set re-
duceres. Det er i overensstem-
melse med OECD’s
opfordring
til,
at landene foretager et eftersyn af
Det er ved gennemførelsen af EU-
direktivet og OECD’s
modelregler
tilstræbt, at der ikke pålægges er-
hvervslivet yderligere eller stren-
gere administrative eller økonomi-
ske konsekvenser, end hvad der er
påkrævet.
Der er ikke eksisterende nationale
regler, der har samme sigte som
minimumsbeskatningsreglerne, og
som derfor ville kunne anses for
overflødige.
Side 5 af 7
L 186 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2858450_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
eksisterende regler med henblik på
at afskaffe og tilpasse dem i det
omfang, de ikke længere er nød-
vendige som følge af minimums-
beskatningsreglerne.
DI anbefaler specifikt, at regerin-
gen hurtigst muligt nedsætter en
hurtigarbejdende ekspertgruppe
med repræsentanter fra erhvervsli-
vet til at udforme konkrete anbefa-
linger til oprydning i de danske
skatteregler og tilpasning til inter-
national standard. Det skønnede
provenu fra reglerne om mini-
mumsbeskatning
bør efter DI’s
opfattelse kunne anvendes hertil.
Hvad angår DI’s forslag om at an-
vende et provenu fra minimums-
beskatningsreglerne til at finansiere
ændring af andre skatteregler be-
mærkes det, at OECD-aftalen på
længere sigt skønnes samlet set at
være omtrent provenuneutral, hvis
spor 1 om omfordeling af beskat-
ningsret til de største og mest pro-
fitable koncerner gennemføres.
Provenuskønnene er dog behæftet
med usikkerhed, ligesom provenu-
profilen af aftalens elementer er
forskellig. Hvis den samlede
OECD-aftale, når der er tilstræk-
kelig klarhed om implementerin-
gen af spor 1, skønnes at medføre
et merprovenu, vil regeringen tage
stilling til disponeringen heraf.
Erhvervsstyrelsens Om-
råde for Bedre Regulering
(OBR)
OBR vurderer, at lovforslaget
medfører administrative konse-
kvenser for erhvervslivet, som ikke
overstiger 4 mio. kr., hvorfor de
ikke kvantificeres nærmere
Høringssvaret er afspejlet i lov-
forslagets bemærkninger.
FSR
Danske Reviso-
rer (FSR)
FSR udtrykker bekymring for, at
den forslåede formulering af mini-
mumsbeskatningslovens § 71, stk.
3, kunne fortolkes således, at reg-
len om underbeskattet overskud
skal finde anvendelse på alle kon-
cernens enheder, når det ultimative
moderselskab er hjemmehørende i
en udskydende EU-medlemsstat
dvs. også for koncernenheder, som
er hjemmehørende uden for EU.
FSR forstår, at det er hensigten, at
der alene må og skal opkræves eks-
traskat for lavt beskattede enheder,
der er hjemmehørende i en EU-
Minimumsbeskatningslovens § 71,
stk. 3, 2. pkt., har til formål at im-
plementere den særlige bestem-
melse i EU-direktivets artikel 50,
stk. 2. EU-direktivets artikel 50,
stk. 2, indebærer, at koncernenhe-
der i EU, der indgår i koncerner,
hvis ultimative moderselskab er
beliggende i et af de medlems-
lande, der har gjort brug af undta-
gelsen i direktivets artikel 50, stk.
1, pålægges en ekstraskat efter reg-
lerne om underbeskattet overskud
med virkning for regnskabsår, der
begynder den 31. december 2023
eller senere. Herved sikres det, at
Side 6 af 7
L 186 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2858450_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
medlemsstat, der med hjemmel i
EU-direktivets artikel 50 har valgt
at anvende muligheden for at ud-
skyde gennemførelsen af reglen
om indkomstmedregning, og at
dette alene gælder, når det ultima-
tive moderselskab også er hjem-
mehørende i den pågældende med-
lemsstat.
Dette bør efter FSR’s
op-
fattelse tydeliggøres.
de pågældende koncerner
i det
omfang der i koncernerne indgår
koncernenheder, der er hjemme-
hørende i de øvrige EU-medlems-
lande
i praksis vil blive beskattet
efter minimumsbeskatningsreg-
lerne på grundlæggende samme
måde, som hvis reglen om ind-
komstmedregning var blevet im-
plementeret i de pågældende med-
lemslande.
Hverken ordlyden af eller formålet
bag EU-direktivets artikel 50, stk.
2, kan derfor begrunde, at bestem-
melsen fortolkes sådan, at der kun
skal pålægges en ekstraskat i rela-
tion til koncernenheder, der er i en
EU-medlemsstat, der med hjem-
mel i EU-direktivets artikel 50 har
valgt at anvende muligheden for at
udskyde gennemførelsen af reglen
om indkomstmedregning.
Det er således tilsigtet, når der ef-
ter forslaget til ændring af mini-
mumsbeskatningslovens § 71, stk.
3, ikke skal gælde en sådan betin-
gelse.
Landbrug og Fødevarer
(L&F)
L&F bemærker, at de foreslåede
ændringer overordnet er positive,
og at det er vigtigt, at minimums-
beskatningsloven opdateres i takt
med, at OECD’s
administrative
retningslinjer ændres. Det lægger
dog et ekstra pres på virksomhe-
derne, at reglerne gøres mere de-
taljerede.
Det er hensigten, at også fremti-
dige administrative retningslinjer
fra OECD indarbejdes i mini-
mumsbeskatningsloven, i det om-
fang det er vurderingen, at de in-
deholder tilpasninger eller præcise-
ringer, der bør fremgå af lovens
ordlyd.
Side 7 af 7