Skatteudvalget 2023-24
L 186 Bilag 4
Offentligt
2869464_0001.png
17. maj 2024
J.nr. 2023-9536
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 186 - Forslag til lov om ændring af minimumsbeskatningsloven og lig-
ningsloven (Gennemførelse af OECD’s
administrative retningslinjer om minimumsbe-
skatningsreglerne og ændring af listen over lande, der er omfattet af defensive foranstalt-
ninger).
Hermed sendes ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 2. behandlingen af oven-
nævnte lovforslag.
Jeppe Bruus
/ Søren Schou
L 186 - 2023-24 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2869464_0002.png
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af minimumsbeskatningsloven og ligningsloven
(Gennemførelse
af OECD’s administrative retningslinjer om minimumsbe-
skatningsreglerne og ændring af listen over lande, der er omfattet af defensive
foranstaltninger) (L 186)
Til § 1
1)
Efter nr. 21 indsættes som nye numre:
”01.
§ 34, stk. 2, 1. pkt.,
affattes således:
»Har en jurisdiktion for et regnskabsår pålagt en anerkendt kvalificeret inden-
landsk ekstraskat, kan den indberettende koncernenhed ved beslutning truffet i
overensstemmelse med § 54, stk. 3, beslutte, at ekstraskatten ansættes til nul for de
koncernenheder, der er hjemmehørende i den pågældende jurisdiktion, og for stats-
løse gennemløbsenheder, der er oprettet i jurisdiktionen, og som er pålagt den in-
denlandske ekstraskat.
«
02.
§ 34, stk. 2, 3. pkt.,
affattes således:
»Den indberettende koncernenhed kan ikke træffe en beslutning efter 1. pkt., hvis
en gennemløbsenhed, der er det ultimative moderselskab eller er forpligtet til at
anvende en regel om indkomstmedregning efter OECD’s modelregler,
er hjemme-
hørende i jurisdiktionen, og den anerkendte kvalificerede indenlandske ekstraskat
ikke er pålagt enheden.«
[Safe harbour vælges af den indberettende koncernenhed og gælder også for stats-
løse gennemløbsenheder, men kan ikke anvendes, hvis ekstraskatten ikke er pålagt
gennemløbsenheder oprettet i jurisdiktionen]
2)
Nr. 34
affattes således:
»34.
I
§ 54, stk. 3,
indsættes efter »§ 34, stk. 1«: »og 2, § 34 a, stk. 1,«.
[Konsekvens af det under ændringsforslag nr. 1 foreslåede nye nummer 01]
Side 2 af 6
L 186 - 2023-24 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2869464_0003.png
Bemærkninger
Til nr. 1
Til nr. 01
Minimumsbeskatningslovens § 34, stk. 2, indeholder en særlig undtagelsesbestem-
melse (en såkaldt safe harbour-bestemmelse), der er udformet i overensstemmelse
med afsnit 5.1 i de administrative retningslinjer vedrørende OECD’s modelregler,
der blev offentliggjort i juli 2023.
Efter minimumsbeskatningslovens § 34, stk. 2, 1. pkt., beregnes der ikke ekstra-
skat for de koncernenheder, der er hjemmehørende i en jurisdiktion, der for et
regnskabsår har pålagt en anerkendt kvalificeret indenlandsk ekstraskat.
Af bemærkningerne til bestemmelsen (Folketingstidende 2023-24, tillæg A, L 5
som fremsat, side 144) fremgår, at bestemmelsen indebærer, at den indberettende
koncernenhed som udgangspunkt vil kunne fastsætte ekstraskatten i et regnskabsår
for alle koncernenheder i en koncernenhed til nul, hvis den pågældende jurisdik-
tion har gennemført en anerkendt kvalificeret indenlandsk ekstraskat.
Ved den ved ændringsforslaget foreslåede nyaffattelse af minimumsbeskatningslo-
vens § 34, stk. 2, 1. pkt., foreslås det, at har en jurisdiktion for et regnskabsår på-
lagt en anerkendt kvalificeret indenlandsk ekstraskat, kan den indberettende kon-
cernenhed ved beslutning truffet i overensstemmelse med § 54, stk. 3, beslutte, at
ekstraskatten ansættes til nul for de koncernenheder, der er hjemmehørende i den
pågældende jurisdiktion, og for statsløse gennemløbsenheder, der er oprettet i ju-
risdiktionen, og som er pålagt den indenlandske ekstraskat.
Ændringsforslaget vil for det første medføre, at det af bestemmelsens ordlyd vil
fremgå, at det
som også forudsat i de ovenfor nævnte bemærkninger til den gæl-
dende bestemmelse
vil skulle være den indberettende koncernenhed, der træffer
beslutning om at bringe bestemmelsen i anvendelse, når betingelserne herfor er op-
fyldt.
For det andet vil ændringsforslaget medføre, at safe harbour-bestemmelsen vil
kunne finde anvendelse på statsløse gennemløbsenheder, der er oprettet i en juris-
diktion, hvor de er pålagt en anerkendt kvalificeret indenlandsk ekstraskat.
Kravene til en kvalificeret indenlandsk ekstraskat fremgår af punkt 115-118.54 i
kommentarerne til artikel 10 i
OECD’s modelregler,
og det fremgår heraf bl.a.
(punkt 118.8.1), at det er valgfrit, om en kvalificeret indenlandsk ekstraskat pålæg-
ges statsløse gennemløbsenheder.
Side 3 af 6
L 186 - 2023-24 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2869464_0004.png
En gennemløbsenhed er i minimumsbeskatningslovens § 4, nr. 12, defineret som
en enhed, der er skattemæssigt transparent i den jurisdiktion, hvor den er oprettet,
medmindre den er skattemæssigt hjemmehørende i en anden jurisdiktion, hvor en-
heden anses for et selvstændigt skattesubjekt. Gennemløbsenheder anses for stats-
løse, medmindre enheden er det ultimative moderselskab i koncernen eller er på-
lagt at anvende reglen om indkomstmedregning efter OECD’s modelregler, jf.
mi-
nimumsbeskatningslovens § 5, stk. 2.
Har en jurisdiktion valgt at pålægge statsløse gennemløbsenheder en anerkendt
kvalificeret indenlandsk ekstraskat, skal safe harbour-bestemmelsen også kunne
finde anvendelse i forhold til sådanne enheder, jf. bilag A, kapitel 3, punkt 41, i
kommentarerne til OECD’s modelregler.
Ændringsforslaget er nødvendigt for at sikre dette, da den gældende bestemmelse i
minimumsbeskatningslovens § 34, stk. 2, 1. pkt., kun finder anvendelse på koncer-
nenheder (herunder medlemmer af en joint venture-koncern, jf. minimumsbeskat-
ningslovens § 4, nr. 2, 2. pkt.), der er hjemmehørende i den jurisdiktion, der har
indført den indenlandske ekstraskat.
Til nr. 02
Minimumsbeskatningslovens § 34, stk. 2, 3. pkt., indeholder en undtagelse fra ad-
gangen til at ansætte ekstraskatten til nul efter safe harbour-bestemmelsen i § 34,
stk. 2, 1. pkt., i tilfælde, hvor en anerkendt kvalificeret indenlandsk ekstraskat ikke
er pålagt gennemløbsenheder, der er oprettet i jurisdiktionen. Efter bestemmelsen
finder safe harbour-bestemmelsen i disse tilfælde ikke anvendelse på statsløse gen-
nemløbsenheder, der er ultimative moderselskaber, og på gennemløbsenheder, der
er forpligtet til at anvende en regel om indkomstmedregning efter OECD’s model-
regler.
Den danske safe harbour-bestemmelse skal leve op til de særlige regler i bilag A,
kapitel 3, punkt 37-49,
i kommentarerne til OECD’s modelregler.
Disse regler fin-
der anvendelse i tilfælde, hvor en kvalificeret indenlandsk ekstraskat er udformet
på en måde, der ikke fuldt ud sikrer, at der opkræves en ekstraskat, der mindst sva-
rer
til, hvad der følger af OECD’s modelregler, men
hvor afvigelserne er af så be-
grænset karakter, at det ikke bør være helt udelukket at anvende safe harbour-be-
stemmelsen.
I stedet vil koncernerne specifikt i de tilfælde, hvor afvigelserne vil kunne føre til
resultater, der ikke er konsistente med en anvendelse af OECD’s modelregler,
være afskåret fra at anvende safe harbour-bestemmelsen enten generelt for juris-
diktionen eller for bestemte enheders vedkommende.
Side 4 af 6
L 186 - 2023-24 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2869464_0005.png
Efter OECD’s modelregler anses gennemløbsenheder, der er ultimative modersel-
skaber, eller som er forpligtet til at anvende en regel om indkomstmedregning efter
OECD’s modelregler,
for at være hjemmehørende i den jurisdiktion, hvor de er op-
rettet. Efter OECD’s
modelregler skal sådanne enheders kvalificerede indkomst el-
ler tab derfor medregnes ved opgørelsen af koncernens effektive skattesats og eks-
traskat på jurisdiktionsniveau, jf. tilsvarende minimumsbeskatningslovens § 28,
stk. 2, og § 29, stk. 2. Indgår sådanne enheder blandt koncernenhederne i en juris-
diktion, og er de ikke pålagt den indenlandske ekstraskat, vil der ikke være sikker-
hed for, at den indenlandske ekstraskat for koncernenhederne mindst svarer til,
hvad der følger af OECD’s modelregler.
I overensstemmelse med bilag A, kapitel 3, punkt 42 og 43, i kommentarerne til
OECD’s modelregler skal konsekvensen heraf være, at koncernen ikke skal kunne
anvende safe harbour-bestemmelsen i jurisdiktionen.
Ved den ved ændringsforslaget foreslåede nyaffattelse af minimumsbeskatningslo-
vens § 34, stk. 2, 3. pkt., foreslås det, at den indberettende koncernenhed ikke kan
træffe en beslutning efter 1. pkt., hvis en gennemløbsenhed, der er det ultimative
moderselskab eller er forpligtet til at anvende en regel om indkomstmedregning ef-
ter OECD’s modelregler,
er hjemmehørende i jurisdiktionen, og den anerkendte
kvalificerede indenlandske ekstraskat ikke er pålagt enheden.
Ændringsforslaget er nødvendigt for at sikre, at minimumsbeskatningslovens § 34,
stk. 2, 3. pkt., lever op til kravene i bilag A, kapitel 3, punkt 42 og 43 i kommenta-
rerne til OECD’s modelregler, Det skyldes bl.a., at den gældende bestemmelse i
minimumsbeskatningslovens § 34, stk. 2, 3. pkt., kun afskærer koncernen fra at an-
vende safe harbour-bestemmelsen specifikt for de pågældende gennemløbsenhe-
ders vedkommende, mens koncernen efter OECD-reglerne generelt skal være af-
skåret fra at anvende bestemmelsen for jurisdiktionen.
Det bemærkes, at koncernen efter forslaget vil være afskåret fra at anvende safe
harbour-bestemmelsen i jurisdiktionen, hvis der efter reglerne om den anerkendte
kvalificerede indenlandske ekstraskat beregnes en ekstraskat for de pågældende
gennemløbsenheder, men denne ekstraskat pålægges andre enheder i jurisdiktio-
nen.
Til nr. 2
Den indberettende koncernenhed har i en række henseender mulighed for at træffe
et valg med hensyn til anvendelsen af minimumsbeskatningslovens regler. Loven
giver adgang til valg, der gælder for hele koncernen, men også valg vedrørende
anvendelsen af lovens bestemmelser for enkelte koncernenheder eller for enkelte
jurisdiktioner.
Side 5 af 6
L 186 - 2023-24 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2869464_0006.png
Minimumsbeskatningslovens § 54, stk. 3, indeholder en opregning af de valg, der
skal oplyses til Skatteforvaltningen ved indgivelsen af det i minimumsbeskatnings-
lovens § 53 omhandlede standardskema.
Det foreslås ved ændringsforslaget, at lovforslagets nr. 34 affattes således, at der i
minimumsbeskatningslovens
§ 54, stk. 3,
efter »§ 34, stk. 1« indsættes »og 2, § 34
a, stk. 1,«.
Det betyder, at der indsættes en henvisning til minimumsbeskatningslovens § 34,
stk. 2, efter henvisningen til § 34, stk. 1.
Den foreslåede bestemmelse har sammenhæng med den ved ændringsforslag nr. 1
under nr. 01 foreslåede nyaffattelse af minimumsbeskatningslovens § 34, stk. 2, 1.
pkt. Efter dette forslag skal den indberettende koncernenhed træffe et valg om an-
vendelse af bestemmelsen i overensstemmelse med minimumsbeskatningslovens §
54, stk. 3.
Side 6 af 6